تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820859752




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ظرفيت پذيرش دانشجو 250هزار نفر از تعداد داوطلبان بيشتر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ظرفيت پذيرش دانشجو 250هزار نفر از تعداد داوطلبان بيشتر شد
استاندار: دست دلالان در سال آينده از عرصه آموزش عالي كوتاه مي شود
پناهنده- 250 هزار ظرفيت خالي براي پذيرش دانشجو در كنكور سال 88 وجود دارد.

وزير علوم تحقيقات و فناوري از وجود 250 هزار ظرفيت خالي براي اولين بار در مجموعه آموزش عالي كشور در سال آينده خبر داد و افزود: ظرفيت ايجاد شده در دانشگاه هاي كشور بيش از يك ميليون و 500 هزار داوطلب است در حالي كه بر اساس آمار يك ميليون و 250 هزار داوطلب در كنكور سراسري ثبت نام كرده اند.دكتر محمد مهدي زاهدي اظهار اميدواري كرد: با پتانسيل ايجاد شده اميدواريم دانشگاه ها و به ويژه دانشگاه هاي مراكز استان ها بتوانند با سرمايه گذاري مطلوب زمينه جذب دانشجوي خارجي را مهيا كنند.

وي با ابراز خرسندي از ظرفيت سازي پذيرش دانشجو در كشور تصريح كرد: تعداد پذيرفته شدگان دانشگاه ها در سال 57، 56 هزار و 800، در سال 83، 668 هزار نفر و در سال جاري بيش از يك ميليون و 300 هزار نفر بوده است.

وي در كنفرانس خبري در رسانه هاي استان ادامه داد: تا پايان دهه فجر بيش از 575 هزار متر مربع ساختمان آموزشي، كمك آموزشي، پژوهشي يا مربوط به فناوري با بيش از 2500 ميليارد ريال اعتبار افتتاح مي شود كه اين حجم افتتاح در تاريخ انقلاب و قبل از آن بي نظير است، اجراي آن ها در دولت نهم آغاز شده و تعداد كمي مربوط به دولت قبل است.

وي به اين سوال كه رشد كمي و كيفي آموزش عالي كشور قبل و بعد از انقلاب به چه صورت بوده است اين گونه پاسخ داد: در سال 57 تعداد كل دانشجويان در كشور 176 هزار نفر بود كه اين رقم در سال 83 يعني آخرين سال دولت قبل به لحاظ پذيرش دانشجو به 2 ميليون و 165 هزار نفر و در سال جاري به 3 ميليون و 570 هزار نفر افزايش يافته است و اين اعداد و ارقام نشان مي دهد با وجود اين كه جمعيت كشور نسبت به سال 57، 2 برابر شده، اما ميزان رشد دانشجو به حدود 20 برابر رسيده است.

وي افزود: در سال 57 در كشور 5 هزار و 500 عضو هيئت علمي فعال بوده كه اين رقم در سال 83 و 87 به ترتيب به 40 هزار و 58 هزار عضو افزايش يافته است كه مويد رشد 10 برابري اعضاي هيئت علمي كشور نسبت به سال 57 است.

به گفته مقام عالي وزارت علوم، تعداد مقالات چاپ شده در پايگاه ISI در سال 57، 400 مقاله، در سال 83، 3 هزار و 855 و در سال جاري بيش از 13 هزار و 500 مقاله بوده است.زاهدي با اشاره به ايجاد پايگاه استنادي مجلات جهان اسلام در كشور افزود: در سال جاري حداقل 10 هزار مقاله نمايه مي شود و حدود 2 تا 3 هزار مقاله در برخي پايگاه هاي ديگر موجود است.

وي اضافه كرد: تعداد قطب هاي علمي كشور قبل از انقلاب صفر بود كه در سال 83، به 91 و در سال جاري به 110 قطب علمي افزايش يافت به علاوه تعداد مراكز تحقيقاتي وزارت علوم از 86 مركز در سال 57 به 494 مركز در سال جاري افزايش يافت.وي افزود: در مجموع سال هاي 42 تا 57 حدود 850 اختراع جمع آوري كه اين آمار از بعد انقلاب تا سال 83 به 4 هزار و 640 و از اول سال جاري به بيش از 20 هزار عدد رسيد.

دكتر زاهدي دليل رشد مطلوب اختراع ها به خصوص در دولت نهم را سرمايه گذاري در بحث توليد علم و فناوري اعلام كرد.

وي در خصوص آمار برنامه درسي در مقاطع تحصيلات تكميلي خاطر نشان كرد: تا سال 57 در رشته هاي مقطع دكترا اين آمار در حد انگشتان دست بود اما در سال 83 به 184 و در سال جاري به 224 برنامه درسي افزايش يافت.

به گفته وزير علوم، تحقيقات و فناوري در سال 83، پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد 17 هزار نفر بوده اما در سال جاري به 40 هزار نفر افزايش يافت.وي در ادامه يكي از محورهاي مد نظر در بحث كيفي آموزش عالي را رتبه بندي دانشگاه ها عنوان كرد و افزود: در زمينه رتبه بندي دو اقدام بزرگ در داخل و خارج كشور انجام شده است كه با توجه به بند »ز« ماده 50 برنامه چهارم توسعه در مرحله اول 8 دانشگاه و در مرحله بعد، 2 دانشگاه ديگر به عنوان برتر معرفي شدند كه باعث شد دانشگاه ها در يك رقابت سالم كيفي توليدات علمي خود را افزايش دهند.دكتر زاهدي هم چنين به رتبه بندي دانشگاه هاي جهان اسلام اشاره كرد و ادامه داد: بر اساس مصوبه سازمان كنفرانس اسلامي 20 دانشگاه برتر اسلامي حمايت مي شوند.

وي با تاكيد بر مقوله مستندسازي و ارتقاي كيفي در مراكز آموزش عالي به برگزاري نمايشگاه 30 سال دستاوردهاي وزارت علوم اشاره كرد و افزود: در رتبه بندي حرف اول را مستندسازي مي زند اما متاسفانه نه فقط دانشگاه ها بلكه دستگاه هاي اجرايي در اين بخش ضعيف عمل كرده اند.

وي در خصوص توسعه پارك هاي علم و فناوري در كشور گفت: متاسفانه رژيم سابق با ناديده گرفتن بحث فناوري باعث شده بود پروژه اي در دانشگاه ها و حتي دستگاه هاي متولي فناوري وجود نداشته باشد اما بعد از انقلاب و در سال 83 حدود 13 پارك ايجاد شد به علاوه در دولت نهم مصوب شد در هر استاني يك پارك علم و فناوري فعال شود و امروز 22 پارك در كشور راه اندازي شده است و اميدواريم در سال آينده به 30 پارك افزايش يابد.وي اضافه كرد: پارك هاي علم و فناوري به موازات مراكز رشد فعال است و در حال حاضر 376 مركز رشد در كشور وجود دارد كه نسبت به سال 83، 2 برابر شده و تعداد واحدهاي فن آور در اين پارك ها به هزار و 500 واحد افزايش يافته است.

وي يكي از اهداف توسعه و فناوري را استفاده از علم در تجاري سازي دانست و تاكيد كرد كه بايد از اقتصاد مبتني بر نفت جدا شد.

وي هم چنين تعداد طلبه هاي دانشجو در خارج از كشور را حدود 14 هزار نفر اعلام كرد و گفت: 11 هزار نفر از اين افراد در قم و حدود 3 هزار نفر ديگر در رشته هاي وزارت علوم، بهداشت و در شاخه هاي علوم پايه، انساني، فني و مهندسي و... تحصيل مي كنند.

استاندار هم در اين نشست با بيان اين كه برنامه ريزي استان براي 50 هزار دانشجو تا پايان نيمه اول برنامه پنجم است، گفت: در استان براي آموزش عالي اقدامات مطلوبي انجام شده است و در سال هاي آينده واسطه ها و دلالان از عرصه آموزش عالي حذف خواهند شد.سيد صولت مرتضوي با اشاره به ظرفيت خالي مراكز آموزش عالي كشور در سال آينده افزود: اين اقدام گامي مثبت براي رفع دغدغه دانش آموزان و خانواده هاي آنان در رابطه با آينده تحصيلي است.

در حاشيه:

*دكتر زاهدي در ابتداي جلسه پيرامون موفقيت ايران در قرار گرفتن نخستين ماهواره ايراني در مدار زمين سخناني ايراد كرد.

*استاندار ساعت هاي مياني نشست براي شركت در جلسه ستاد بازسازي غزه جلسه را ترك كرد.

*بسياري از سوالات خبرنگاران به دليل برگزاري نشست وزير علوم با شوراي دانشگاه مطرح نشد و آنان با اعتراض جلسه را ترك كردند.

*افتتاح پروژه هاي عمراني دانشگاه بيرجند و دانشگاه پيام نور از جمله برنامه هاي جانبي مراسم بود.

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن