تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816552114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پله، پله تا پرواز اميد ايران در فضاي بهت جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پله، پله تا پرواز "اميد" ايران در فضاي بهت جهاني


گروه سياسي- محمود يوسفي: شايد زماني كه دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهور در پاييز سال گذشته نويد اعلام خبرهاي خوش هوا و فضا را مي داد، كمتر كسي چه در داخل و چه خارج تصور مي كرد كه يك سال بعد و در سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي نمادي از اقتدار ايران با رسيدن به زنجيره كامل فناوري هوا و فضا به نمايش گذاشته شود و اينگونه جهان را به حيرت وا دارد.

پرتاب موفقيت آميز ماهواره ملي اميد، بر شانه هاي سفير ايراني در يكي از روزهاي بهمن 87 و قرار گرفتن ايران در جايگاه اولين كشورهاي برخوردار از چنين فناوري‌اي، همانگونه كه رهبر انقلاب تعبير كردند نشانه درستي اميدهايي است كه انقلاب شكوهمند اسلامي در دل‌ها پديد آورد و بنا بر گفته رئيس جمهور سرآغاز جهش‌هاي بزرگ علمي و موجب ارتقاء تراز ملت ايران در سطح بين‌الملل و تقويت خودباوري جوانان و شكوفايي بيش از پيش استعدادهاي الهي آنان و همچنين تقويت روحيه همه ملت‌هاي آزاده جهان خواهد شد.

موضوع به همين سادگي كه احمدي‌نژاد گفت آغاز شد: "2 سال گذشته گروه فضايي برنامه‌اي را پيش من آوردند و من گروهي را جهت ارزيابي از توانمندي‌هاي اين دوستان فرستادم و متوجه شديم كه توانمندي دارند. در جلسه‌اي كه فكر مي‌كنم آقاي لاريجاني هم در آن حضور داشت، پرسيدم شما به اين كار مصمم‌ايد و آن‌ها گفتند كه مصمميم. يك برنامه 10 ساله ارائه دادند كه گام اولش را حداقل يك سال زودتر از پيش‌بيني‌ها عملي كردند."

اولين گام، پرتاب كاوشگر يك

اما تا رسيدن به پرتاب ماهوار اميد كه 14 بهمن ماه 87 انجام شد، 2 گام ديگر برداشته شد كه هريك موجب بهت و ناباوري و واكنشهاي ناظران بيروني شد.

نخستين گام پرتاب اولين كاوشگر فضايي ايران ازپايگاهي در داخل كشور بود. 15 بهمن ماه سال گذشته اولين سيستم تحقيقاتي فضايي ساخت داخل را با راكت ساخت داخل با عنوان "راكت كاوشگر يك" از پايگاهي درايران با موفقيت به فضا پرتاب كرد.

در همين روز از نخستين سيستم فضايي بومي جمهوري اسلامي ايران، شامل ماهواره "اميد" به عنوان اولين ماهواره بومي ايران، ايستگاه هدايت و كنترل ماهواره در مدار پايين كه وظيفه تعيين موقعيت ماهواره را بر عهده داشته و ارتباط راديويي با ماهواره را برقرار مي كند و فرمانهاي كنترل لازم را به ماهواره ارسال نموده و پاسخ ماهواره را دريافت مي كند، رونمايي شد.

راكت كاوشي از جمله مقدمات اوليه پرتاب ماهواره به مدار است و شناسايي محيط پروازي ماهواره‌ها قبل از پرتاب از سوي اين راكت‌ها انجام مي‌شود.

مهندس طالب زاده از مسئولان فضايي كشور پس از پرتاب آزمايشي موشك كاوشگر يك گفته بود: «پرتاب "كاوشگر1" شامل 2 بخش بود كه پس از گذشت حدود 100 ثانيه، قسمت اول از قسمت دوم جدا شد و توسط چتري به زمين بازگشت و قسمت دوم تا ارتفاع 200 كيلومتري به مسير خود ادامه داد. بخش دوم اين پرتابگر اطلاعاتي كه در مسير پروازي‌اش وجود داشت، چون يونسفر، جو، امواج الكترومغناطيس و ساير اطلاعات را دريافت كرد و همزمان با ايستگاه زميني ارتباط برقرار كرد و پس از 5 تا 6 دقيقه دوباره توسط چتري به زمين بازگشت.»

دومين گام، سفير ايراني در فضا

دومين پرتاب موفقيت آميز ماهواره‌بر "سفير" كه مأموريت به فضا بردن ماهواره اميد را بر عهده داشت نيز در 27 مرداد ماه سال جاري مصادف با شب ولادت باسعادت حضرت مهدي موعود(عج) با حضور رئيس‌جمهور و با موفقيت انجام شد.

اين آزمايش كه با هدف صحه گذاري بر عملكرد ماهواره‌بر، سيستم هاي داده پردازي از راه دور، دستگاه مركزي زميني، ايستگاه هاي زميني تله متري، فرمان از راه دور (تلكامند) و تعيين موقعيت ماهواره صورت گرفت، توانست به اهداف از پيش تعيين شده دست يابد.

در اين آزمايش، زيرساخت هاي ارتباطي گسترده زميني به نحو كاملي از اين پرتاب آزمايشي پشتيباني كردند. مسئولان فضايي كشور حدود 6 ماه قبل از آن، (بهمن ماه ١٣٨٦) پس از پرتاب آزمايشي موشك "كاوشگر ١" به فضا اعلام كرده بودند كه تا تابستان ماهواره ايراني "اميد "را از سكوي پرتابي در داخل كشور در مدار زمين قرار خواهند داد.

دكتر احمدي‌نژاد در مراسم پرتاب آزمايشي ماهواره‌بر سفير كه در مدار ارتفاع پايين قرار گرفت، تأكيد كرد كه اين ماهواره نشان‌دهنده توانايي و اعتماد به نفس جوانان و متخصصان ايراني است. وي گفت: «نفس برخورداري از چنين روحيه‌اي يك پيروزي به شمار مي‌رود. ضمن اينكه اين راه به ياري پروردگار و با همت ملت بزرگ ايران ادامه خواهد يافت و الگويي براي ديگر ملت‌هاي جهان است. تمام مراحل طراحي، ساخت و بهره‌‌برداري از اين پروژه در داخل ايران صورت گرفته كه با توجه به معدود بودن كشورهايي كه توانايي بومي‌پرتاب ماهواره را دارا هستند، قابل توجه به نظر مي‌رسد.»

از آنجا كه ايران، راه پيوستن به باشگاه فضايي را با تكيه توان ملي و در شرايط تحريم طي مي كند، باور خودباوري مردم ايران براي آنها كه مي خواستند ما را در بن بست تحريم نگه دارند دشوار بود و واكنش ها از همان ابتدا نسبت به پيشرفت هاي بومي جمهوري اسلامي ايران آغاز شد. كاخ سفيد در واكنش به پرتاب راكت ماهواره‌بر سفير اميد ايران، اين امر را اقدامي ‌"دردسرساز" خواند و مدعي شد چنين فن‌آوري‌اي را مي‌توان براي پرتاب موشك‌هاي بالستيك هم به‌كار برد. گوردون جاندروئه، سخنگوي كاخ سفيد گفت: «توليد و آزمايش راكت‌ها در ايران دردسرساز است و سؤالات بيشتري را درباره قصد و غرض دولت ايران در اين زمينه مطرح مي‌كند.»

پرتاب اين ماهواره همچنين در رسانه‌هاي خارجي هم بازتاب متفاوتي داشت كه ساعاتي بعد از قرار گرفتن اين ماهواره در مدار زمين، اين رويداد را تحليل كردند. خبرگزاري فرانسه مدعي شد: «پرتاب اين ماهواره، مي‌تواند باعث تشديد تنش‌ها بين ايران و غرب درباره برنامه اتمي ايران شود. دولت‌هاي غربي كه در حال حاضر هم نگران تمايلات اتمي ايران هستند، هشدار داده‌اند كه تكنولوژي مورد استفاده در برنامه فضايي ايران مي‌تواند مورد استفاده نظامي نيز قرار بگيرد؛ ادعايي كه تهران همچنان آن را تكذيب مي‌كند.»

البته برخي نيز سعي كردند چشم بر واقعيت ببندند، از جمله ييتزهاك بن، يك مقام اسرائيلي كه ادعا كرد: «ايران هنوز راه زيادي تا دسترسي به ماهواره‌هاي فضايي دارد و اين بزرگنمايي تعمدي تهران در موفقيت‌هاي فضايي خود، تنها به دليل منصرف كردن اسرائيل و يا امريكا از حمله به مناطق هسته‌اي ايران است.» كاندوليزا رايس وزير خارجه وقت امريكا هم ضمن كمرنگ جلوه دادن اين پرتاب گفت: «ايراني ها دائم چيزهايي پرتاب مي كنند. من اميدوارم كه آنها در عوض تلاش كنند در جهت كاهش انزواي خود در نظام بين المللي بكوشند.»

با اين حال، آنچه براي ايرانيان حائز اهميت بوده، اعتماد به نفسي است كه ازقبل اين خودباوري كسب كرده و باعث غرور و اقتدار ملي آنها شده است و ابراز نگراني هاي غرب و يا تلاش آنها براي كوچك جلوه دادن دستاوردهاي علمي ايران در واقع نشانه اي است بر عمق عظمت تلاش هاي دانشمندان جوان ايراني براي بومي سازي علم و تكنولوژي.

گام سوم؛ پرواز اميد ايراني بر فراز آسمانها

ماهواره ملي اميد در اولين اقدام، پيام صلح، عدالتخواهي و دوستي رئيس جمهور ايران را در فضا منتشر و صداي وي را به زمين مخابرهكرد. اين ماهواره به وسيله ماهواره بر سفير 2 كه به صورت كاملاً بومي در كشور طراحي و ساخته شده است، در مدار زمين قرار گرفت. ماهواره ملي اميد از نوع ماهواره سبك است، اين ماهواره با هدف برقراري ارتباطات متقابل ماهواره و ايستگاه زميني، تعيين مشخصات مداري و تله متري مشخصات زيرسامانه‌ها، در مدار زمين قرار داده شده است، ماهواره اميد هر 24 ساعت 15 بار به دور زمين مي چرخد و در هر دور، 2 بار به وسيله ايستگاه‌هاي زميني دورسنجي و بردسنجي كنترل و هدايت مي‌شود. ماهواره ملي اميد با 2 باند فركانسي و 8 آنتن، اطلاعاتي را به زمين ارسال و از زمين دريافت مي كند.

ماهواره بر سفير 2 نيز به عنوان پرتابگري دقيق و هدايت پذير، قادر است ماهواره‌هاي سبك را تا ماوراي جو پرتاب و در مدار پيش بيني شده قرار دهد. كليه قطعات و اجزاء اين ماهواره و ماهواره بر از جمله موتور ماهواره بر كه از تكنولوژي بسيار بالايي برخوردار است، به دست متخصصان افتخارآفرين صنايع هوافضاي كشور طراحي و توليد شده است.

با توجه به اينكه به لحاظ علمى، علوم فضايى تكامل يافته و تبلور همه علوم است كه در پيشرفته ترين حالت در كنار يكديگر قرار مى گيرند، اينك ايران توانسته با غلبه بر تمام محروميت ها و محدوديت ها به حد بالاي اين فناوري با تكيه بر دانش بومي برسد.

ماهواره اميد با توجه به تاكيد رهبر معظم انقلاب مبني بر بومي سازي فناوري هاي راهبردي و در جهت تحقق جنبش نرم افزاري، به عنوان نخستين گام عملي كشور در عرصه بومي سازي فناوري فضايي محسوب مي شود.

پروژه اميد از پانزدهم اسفند ماه سال 1384 آغاز گرديد و طي 2 سال آماده انجام تستهاي مشترك شد. قطعاً يكي از گلوگاه هاي هر پروژه براي كشوري كه تجربه قبلي آن را نداشته باشد، طراحي سامانه اي آن خواهد بود و با توجه به ماهيت پيچيده پروژه هاي فضايي، حساسيت طراحي سامانه اي آن دو چندان خواهد بود. از نقاط بسيار برجسته اين پروژه اين است كه طراحي سامانه اي ماهواره اميد به صورت كاملاً بومي توسط متخصصان داخلي انجام شده است. دستيابي به تجربه طراحي سامانه اي يك پروژه فضايي خود به تنهايي از موفقيتهاي بسيار بزرگ اين پروژه مي باشد و اين دستاوردي است كه آهنگ حركت پروژه هاي آتي را بسيار سريع خواهد نمود.

ساخت اولين سامانه فضايي بومي جمهوري اسلامي ايران، بومي سازي فناوري فضايي به عنوان قطب مهم مولد دانش و فناوري در ساير صنايع، اقتدار ملي از منظر دستيابي و تسلط به فضا و... از مهمترين دستاوردهايي است كه اين پروژه به همرا داشته است.

به گفته مصطفي محمدنجار، وزير دفاع كشورمان، گرچه ماهواره اميد، اولين ماهواره ايران و يك ماهواره كوچك است اما ورود ايران به اين دستاورد، بسيار مهم است و در حقيقت راه براي ورود ايران به فضا باز شد.وي همچنين پرتاب موفق ماهواره اميد را يك پيروزي بزرگ و برگ زريني در افتخارات ايران اسلامي دانست كه توسط دانشمندان ايران براي اولين بار انجام شد.

دكتر زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري نيز با اشاره به دستاوردهاي متعدد پرتاب ماهواره ملي "اميد" در دستيابي به فن‌آوري‌هاي مختلف طراحي، ساخت، پرتاب و كنترل ماهواره‌ها به رغم تحريم‌هاي موجود، اين موفقيت را آغاز حركتي پرشتاب درعرصه فن‌آوري هوافضاي كشور خواند.

اما اهميت دستيابي ايران به تكنولوژي كامل فضايي را كه مقدمات تسلط كشور ما را بر فضا فراهم مي كند، مي توان از لرزه اي كه بر پيكره قدرت هاي جهان افكنده دريافت. آنها كه توان انكار موفقيت هاي عظيم ملت ايران را ندارند اينك به ابراز نگراني و تهديد جلوه دادن اين دستاوردها پرداخته اند. كاخ سفيد در واكنش به پرتاب موفقيت آميز ماهواره اميد اعلام كرد كه دولت باراك اوباما رئيس جمهور جديد به تمامي عناصر قدرت براي تعامل با تهران متوسل خواهد شد. "رابرت جيبز" سخنگوي كاخ سفيد گفت: «تلاش براي توسعه قدرت پرتاب موشك، تلاش‌هاي مستمر در زمينه برنامه‌هاي هسته‌اي ممنوعه، نگراني عميق دولت امريكا را به همراه دارد.» "روبرت وود" سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا نيز در ادامه مواضع مقامات امريكايي، از موفقيت ايران در پرتاب موشك اميد به فضا ابراز "نگراني عميق " كرد. وزارت دفاع امريكا هم مدعي شد كه ايراني‌ها در پرتاب ماهواره از فناوري استفاده مي‌كنند كه به آنها در ساخت موشك‌هاي دوربرد كمك مي‌كند.

در واكنشي مشابه، "بيل راميل" وزير مشاور در امور خارجه انگليس نيز گفت: «پرتاب ماهواره از سوي ايران انگيزه‌هاي نگراني شديد ما را در قبال برنامه‌هاي هسته‌اي ايران آشكار مي‌كند.» "فرانك والتر اشتاين‌ماير" وزير امور خارجه آلمان هم در واكنش به پرتاب ماهواره ايراني اميد گفت: «اينكه ايران يك ماهواره در مدار زمين قرار داده است، تحولي نگران كننده و علائمي مشكل ساز به شمار مي رود.»

از سوي ديگر "اريك شواليه"، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه هم ضمن ابراز نگراني مدعي شد: «تكنولوژي مربوط به اين ماهواره بسيار شبيه توانمندي‌هاي بالستيكي است.» سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) نيز اعلام كرد ايران موشك‌هايي را فراهم مي‌كند كه قادر است اسرئيل و جنوب شرق اروپا را هدف قرار دهد. اما مقامات اسرائيلي كه پيش از اين پيشرفت هاي ايران را كوچك جلوه مي دادند اكنون با اذعان به اهميت اين دستاوردها گفته اند: «اگر ايراني‌ها توانستند ماهواره به فضا پرتاب كنند، اين به معناي آن است كه توانايي دسترسي به غرب اروپا را هم دارند.»

اما "اميد" از ميانه اين همه نگراني و هياهو، ارتباط خود را برقرار كرده و مأموريت خود را به درستي انجام مي دهد. بر اساس گزارش هاي رسيده، پس از پرتاب موفقيت آميز به فضا و قرار گرفتن در مدار زمين تا روز جمعه 18 بهمن، 60 بار به دور زمين چرخيده است. ماهواره ملي اميد در مدار بيضوي با حضيض 250 كيلومتري و اوج حدود 500 كيلومتر در فضا در حال حركت و ارسال اطلاعات به ايستگاه هاي زميني ايران است.

موفقيت اين سفير ايراني در فضا به متخصصان اين انرژي را مي دهد تا به گفته رئيس جمهور آماده ساخت ماهواره 400 كيلويي و قرار دادن آن در در مدار 35 هزار كيلومتري شوند.

نظرات كاربران:

حشمت

در مورد كلاس تكنولوژيكي اين ماهواره چيزي در گزارشات نديده ام در اين خصوص توضيحات كارشناسي ارائه كنيد و نيز خصوص جدول زمانبدي ارسال ماهواره و نوع آن و نيز زمان اعزام فضانورد به فضا نيز اطلاع رساني كنيد .

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن