تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821184484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

براي اولين بار درايران به همت محققان جهاددانشگاهيدستگاه «اسپارك اروژن دندانپزشكي» ساخته شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: براي اولين بار درايران به همت محققان جهاددانشگاهيدستگاه «اسپارك اروژن دندانپزشكي» ساخته شد
خبرگزاري فارس: به همت پژوهشگران جهاددانشگاهي دستگاه «اسپارك اروژن دندانپزشكي» با قابليت افزايش تطابق پروتزها و ايمپلنت‌هاي دنداني، ساخته شد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جهاددانشگاهي، به منظور افزايش تطابق پروتزها و ايمپلنت هاي دنداني با محل نصب آن در داخل دهان، دستگاه «اسپارك اروژن دندانپزشكي»، توسط گروهي از محققان جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران ساخته شد.
مجيد رحماني از اعضاي اين گروه تحقيقاتي با بيان اينكه مشكل بسياري از دندانپزشكان براي نصب پروتز در دهان عدم تطابق پروتز ساخته شده با دندان قالب گيري شده است، گفت: براي نصب پروتز در دندان توسط دندانپزشك شياري روي دندان ايجاد و پس از قالب گيري به لابراتوار منتقل و مدل هاي گچي دندان ساخته مي شود. سپس با استفاده از فلزهاي كوپينگ روكش دندان به دست خواهد آمد، اما در اين روند بر اثر حباب هاي گچ و تغييرات ابعادي پروتز، نامنظمي هايي در پروتز ساخته شده ايجاد مي شود كه مانع از نشستن صحيح پروتز در دهان خواهد شد.
وي با بيان اينكه عدم تطابق كامل پروتز در داخل دهان باعث مشكلات زيادي شده و روكش هاي پروتز قابليت خود را از دست داده و سبب از بين رفتن ديگر دندان هاي فرد نيز مي شوند، گفت: علاوه بر اين، نقاطي كه باعث مي‌شوند پروتز به طور صحيح در دهان ننشيند فشارهايي را روي دندان مجاور وارد مي‌كنند.
معاون آموزشي جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران تصريح كرد: اگرچه در ايمپلنت هاي دنداني ممكن است مشكل پوسيدگي وجود نداشته باشد اما عدم نشست كامل پروتز در مكان خود باعث مي شود كه نيروي زيادي به ايمپلنت وارد شده كه منجر به شكستگي آن و يا تخريب استخوان اطراف مي شود.
رحماني افزود: با كمك دستگاه «اسپارك اروژن دندانپزشكي» كه با همكاري جمعي از اعضاي جهاد دانشگاهي ساخته شده، با استفاده از اختلاف فاز الكتريكي و ايجاد جرقه، درجه حرارتي حدود 3 هزار درجه ايجاد مي‌شود و طي مراحلي نقاط نامنظم پروتز حذف مي شود و در هنگام نصب توسط دندانپزشك با تطابق بسيار بالايي روي دندان مي‌نشيند و مانع از مشكلات روش هاي قبلي مي شود كه البته به دليل اين كه ايمپلنت ها خود رساناي الكتريسته هستند اين دستگاه عملكرد بهتري در ايمپلنت ها دارد.
رحماني با اشاره به اينكه مبتكر ساخت اين دستگاه دكتر عليرضا نژاد كمالي داوري بوده‌اند، افزود: حدود 7 سال پيش مراحل ابتدايي كار انجام شد و در آن زمان نيز دستگاه بسيار ساده اي ساخته شده، اما به دلايل مختلفي كار مسكوت ماند تا اين كه با ورود وسيع ايمپلنت‌هاي دنداني به بازارهاي ايران اين كار پيگيري شد و دستگاه تكامل يافته كنوني ساخته و ثبت شد.
وي خاطرنشان كرد: هفت سال پيش هيچ نمونه ي خارجي براي اين دستگاه وجود نداشت اما پس از انتشار مقالات تحقيقاتي اين دستگاه در مجلات دانشگاه مشهد، كشور آمريكا تحقيقات در اين زمينه را آغاز كرد ولي در حال حاضر دستگاهي مشابه با اين دستگاه كه مختص كار دندانپزشكي باشد در جهان وجود ندارد.
وي در خاتمه درخصوص توليد انبوه دستگاه اظهار داشت: اميدواريم بعد از انتشار مستند اطلاعات دستگاه توليد انبوه آن آغاز شود.
انتهاي پيام/ر

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن