واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: كمتر وقت ميكنم كتاب بخوانممحسن يگانه متولد 1364 در گنبد كاووس است. وي چند سالي است كه در زمينه موسيقي پاپ فعاليت ميكند و جنس موسيقياش جوانپسند است و در طي اين سالها توانسته طرفداران زيادي براي خودش دست و پا كند و تاكنون چند آلبوم منتشر كرده و كنسرتهاي متعددي را اجرا نموده است. اولين تجربه حضور وي در تلويزيون اجراي تيتراژ برنامه «ماه عسل» بود كه توانست كاري ماندگار در ذهن مخاطبان باشد. يگانه پس از چند سال بازهم با تيتراژ پاياني سريال «آسمان هميشه ابري نيست» كه اين شبها از شبكه اول سيما پخش ميشود به تلويزيون بازگشته است. پيرامون تيتراژ اين سريال و ساير فعاليتهايش گفتوگويي با او انجام دادهايم كه پيشرو داريم:تعريف شما از موسيقي تيتراژ چيست و يك تيتراژ خوب چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟خب ما دو نوع تيتراژ داريم؛ يكي تيتراژ ابتدايي، كه در ابتدا نوعي مقدمه و پيشنمايش فيلم است و ديگري تيتراژ پاياني كه هر وقت آن فيلم يا سريال تمام ميشود يك موسيقي باكلام ميشنويم كه ميتواند خلاصهاي از سريال باشد يعني برآيند آن سريال در محتواي تيتراژ پاياني نمايان شود و حتيالامكان از خصوصيات ماندگاري هم برخوردار شود.البته به نظرم تيتراژ هم ميتواند به سريال ضربه بزند و هم ميتواند كمك كند. مطمئنا يك تيتراژ خوب در كنار يك سريال خوب معنا پيدا ميكند.به نظر شما تيتراژ پاياني حتما بايد كلام داشته باشد؟به طور صددرصد نه. بستگي به ژانر فيلم يا سريال دارد، ولي عمدتا براي سريالهاي با موضوع اجتماعي تا حدي ضروري به نظر ميرسد و ميتواند مكمل سريال بوده، به جذابيت بيشتر آن كمك كند و پس از پايان سريال به عنوان نمادي از آن در ذهن بماند.از تجربه حضورتان در تلويزيون بگوييد؟پس از تجربه تيتراژ ماه عسل حضور در سريال آسمان هميشه ابري نيست فعاليت جديدي بود و همكاري خوب و صميمانهاي با آقاي محمدعلي، آهنگساز و آقاي پوررحماني، تهيهكننده سريال داشتم.همكاريتان چگونه شكل گرفت؟در ابتدا با آقاي محمدعلي، آهنگساز سريال آشنا شدم و پس از ملاقات با ايشان خلاصهاي از داستان را برايم نوشتند و براساس آن به يك تصوير كلي از سريال رسيدم و ترانه را نوشتم و سپس ملودي آن را ساختم و خواندم.يعني تمام فيلمنامه را نخوانديد؟نه. در ابتدا آقاي محمدعلي اصرار داشتند كه تمام فيلمنامه را مطالعه كنم و حتي پيشنهاد دادند كه بخشي از نوارهاي ضبط شده را ببينم كه نپذيرفتم و فقط براساس خلاصهاي از داستان كه برايم نوشتند به موضوع و محتواي سريال رسيدم و تيتراژ را ساختم.محتواي تيتراژ تا چه حد به فضاي سريال نزديك است؟آنچه در سريال ديدم انسانهايي بودند كه هركدام به نحوي درگير مشكلات و اتفاقات عجيبي بودند كه به صورت گرههايي درآمده بود كه گريبانگير شخصيتهاي داستان شده بود كه در ترانه هم به اين مضامين اشاره كردم:آخر راه اومدن با روزگارگره كوريه كه بخت منهكه تموم اتفاقاي بدششاهد زندگي سخت منه...واكنشها و استقبال مخاطبان نسبت به اين تيتراژ چگونه بود؟از نظر كار خودم اين تيتراژ به نوعي در سايه آلبوم «رگ خواب» كه تازه ارائه كرده بودم گم شد. ولي در مجموع كساني كه شنيده بودند خوششان آمده بود.در ساخت يك اثر تا چه حد به سليقه مردم توجه داريد؟ببينيد من عمدتا از روي سليقه مردم كارهايم را ساختهام و در ترانههايم حرف دلم را زدم كه حرف دل خيلي از مردم و جوانان امروزي است و به تدريج مخاطبان خاص خود را پيدا كردم.در ساخت يك اثر، بخشي از آن را سليقه مردم در نظر ميگيرم و قسمتي ديگر ايدهها و دغدغههاي ذهني خودم را كه از تلفيق اين دو به جمعبندي كلي رسيده و آن اثر را ميسازم.بين ساخت يك قطعه براي آلبوم با ساخت يك تيتراژ چه تفاوتي وجود دارد؟خب اين دو مقوله تفاوتهايي دارند. در آلبوم، خودت موضوع را انتخاب ميكني و تا حد زيادي آزادي عمل بيشتري داري و درصدي هم سليقه مردم را در نظر ميگيري ولي در ساخت يك تيتراژ علاوه بر سليقه مردم و ايدههاي ذهني خودت بايستي فضاي داستان را هم در نظر داشته باشي و بيشتر تلاش كني به محتواي سريال نزديك شوي.آيا اين به كارتان لطمه نميزند؟خب در انتخاب يك كار اگر حس كني بيش از اندازه از فضاي ذهني خودت دور ميشوي اصلا نبايد آن را بپذيري ولي در حدي كه به كارت لطمه وارد نشود و بتواني تعادل منطقي بين اينها برقرار كني ميشود كار خوبي ساخت.شما در عمده كارهايتان از سازهاي خارجي استفاده ميكنيد. دليل خاصي دارد؟من تا به حال جز يك مورد از سازهاي ايراني استفاده نكردم و در آينده هم قصد ندارم استفاده كنم، چون به نظرم جنس موسيقي و كارهاي من ارتباط زيادي با سازهاي ايراني ندارد.همزمان ترانهسرا، آهنگساز و خواننده بودن چه تاثيري ميتواند در ساخت يك اثر داشته باشد؟مسلما در ساخت يك اثر وقتي طرح اوليه را خودت بنويسي و سپس ملودي مورد نظرت را روي آن پياده كني و همان ملودي را با همان احساس بخواني، به خاطر يكدست شدن احساسات در جمعبندي نهايي كار بهتري خلق ميشود.پس اصولا شما ترجيح ميدهيد كارهايتان را خودتان بسراييد، آهنگسازي كنيد و بخوانيد؟ قصد نداريد از كارهاي ديگران هم استفاده كنيد؟من در وهله اول يك خوانندهام و سپس آهنگساز و ترانهسرا، ولي به همان دلايلي كه عرض كردم ترجيح ميدهم بيشتر از كارهاي خودم استفاده كنم. مگر اين كه در جايي احساس كنم توان انجام كاري را ندارم كه از ديگران كمك ميگيرم. تيتراژ پاياني با كلام ميتواند مكمل سريال باشد به جذابيت بيشتر آن كمك كند و پس از پايان سريال به عنوان نمادي از آن در ذهن بماندمثلا در تيتراژ ماه عسل چون حس كردم توانش را ندارم از ترانه اهورا ايمان استفاده كردم و فقط ترجيعبند را اضافه كردم.از طرفي اگر از ديگران كارهاي خيلي خوب ببينم و بتوانم با آن ارتباط برقرار كنم حتما استفاده ميكنم. ولي تا وقتي كه خودم توانش را داشته باشم ترجيحا از كارهاي خودم استفاده ميكنم چون به نظرم فضاي كارهاي خودم عاميانهتر است و وقتي كارهاي خودم را بخوانم ريسكش كمتر است و حتي اگر ضعفي در كار پيش بيايد، با يكدست بودن ترانهسرا، آهنگساز و خواننده، تا حدي جبران ميشود.از طرفي با توجه به حساسيت خاصي كه روي شعر و ترانه دارم براي سفارش به ديگران و اين كه كاملا تمام خواستهها و احساسم را منتقل كنم كار مشكلي است. بنابراين به اين صورت خيالم راحتتر است.شما در عمده كارهايتان و ازجمله اين تيتراژ از ترجيعبند استفاده ميكنيد. براي اين كار دليل خاصي داريد؟به نظرم وقتي يك كار اجرا ميشود براي اين كه بتواند بيشتر در ذهن مخاطب بماند بايد بيت ترجيع داشته باشد و حس ميكنم يكي از عوامل ماندگاري يك اثر ميتواند ترجيعبند آن باشد و عمدتا مردم كارهاي ماندگاري كه در ذهنشان ميماند را با ترجيعبندشان ميشناسند و با خود زمزمه ميكنند مثلا همه پيلههاي پرواز را با «اوني كه مدعي بود عاشقته» ميشناسند يا در تيتراژ ماه عسل اگر ياد كسي مانده باشد «منو درگير خودت كن» به ذهن ميآيد.در زمينه موسيقي مطالعه هم ميكنيد؟راستش را بخواهيد به مطالعه علاقه دارم، اما با توجه به مشغولياتم كمتر وقت ميكنم كتاب بخوانم. در زمينه موسيقي هم همينطور و قبول دارم كه كمتر به اين مقوله توجه كردم و براي خودم هم راضيكننده نيست و به همين دليل به نظرم اگر گاهي اشكالاتي در كارهايم ديده ميشود، ناشي از همين امر ميتواند باشد و معتقدم مطالعه و به روز بودن ميتواند عامل مهمي در ساخت يك اثر فاخر باشد. بهترين موسيقيهاي تيتراژي كه شنيدهايد مربوط به كدام سريال است؟ يكي از بهترين و زيباترين تيتراژهايي كه شنيدهام سريال پهلوانان نميميرند بود كه توسط مرحوم بابك بيات ساخته شد و محمد اصفهاني آن را خواند، كه از آن خيلي خوشم آمد و به نظرم يكي از ماندگارترين تيتراژهاست.آيا باز هم پيشنهاد تيتراژ داشته باشيد كار ميكنيد؟الان نه. ولي يك سال ديگر بله.چرا؟چون نميخواهم به اين فضا و ماجرا عادت كنم. در واقع وابستگي به تيتراژ برايم جالب و خوشايند نيست و خلاف قواعدي است كه دركارهايم رعايت ميكنم.در زمينه بازيگري چطور؟ با توجه به سابقهاي كه در زمينه تئاتر داريد.به هيچوجه تا به حال پيشنهادهاي خيلي خوب و به لحاظ مالي بالايي داشتم ولي هيچ وقت جرات نكردم وارد اين مقوله شوم. با وجود اين كه توانايياش را هم دارم ولي حس ميكنم روي كارهايم اثر منفي ميگذارد و اگر فرضا 10 درصد آسيب ببينم بايد دوباره 50 درصد تلاش كنم تا جبران كنم و به شرايط اولم برگردم.در زمينه موسيقي متن فيلم يا سريال چطور؟موسيقي متن را هم نميپذيرم چون وقت زيادي ميخواهد و يكسري فاكتورهاي خاص لازم دارد كه فعلا جرات نميكنم وارد اين مقوله شوم.حميد حيدرپناه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]