تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798278202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معرفی مونو سدیم گلوتامات


واضح آرشیو وب فارسی::

در هنگام فرآوری شدن غذاها، صدها ماده تشکیل دهنده و مواد افزودنی به غذاها اضافه می‌شوند؛ تا طعم محصول، افزایش پیدا کند.
مونو سدیم گلوتامات، که با نام اختصاری MSG نیز شناخته می‌شود یکی از چالش برانگیزترین مواد افزودنی غذایی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)،  به تایید رسیده است.

به صورت کلی این ماده افزودنی ایمن محسوب شده است اما (GRAS)، که در تامین مواد غذایی، توسط آژانس‌های نظارتی، استفاده می‌شود. طبق آزمایشات انجام شده و نتایج به دست آمده از آن ها، نشان دهنده آن است که ممکن است؛ بر سلامت انسان، تاثیر منفی بر جای بگذارد.

مونو سدیم گلوتامات چیست؟

مونو سدیم گلوتامات یا MSG، به عنوان یک تقویت کننده طعم غذا، محسوب می‌شود که در ساختار آن، از اسید ال- گلوتامیک، که یک اسید آمینه طبیعی، برای ایجاد پروتئین‌ها ضروری است، مشتق شده است.

مونو سدیم گلوتامات، عموماً به عنوان یک افزودنی غذا، در دسته بندی مواد اولیه غذایی قرار دارد و همچنین در غذاها، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در برخی ترکیبات طبیعی؟ همچون: گوجه فرنگی و پنیر نیز یافت می‌شود.

تاریخچه مونو سدیم گلوتامات:

این ماده برای نخستین بار، در سال ۱۹۰۸، توسط محققان ژاپنی، به عنوان یک تقویت کننده طعم، کشف شد و از آن زمان به بعد، به عنوان یکی از پرکاربردترین افزودنی‌های مجاز، در تولید مواد غذایی؛ به عنوان یک تقویت کننده طعم همانند اسید مالیک، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تبدیل شد.

مونو سدیم گلوتامات، کاربردهای بسیاری در صنایع غذایی دارد؛ در محصولات بسیاری، همچون فست فودها تا سوپ‌های کنسرو شده یافت می‌شوند.

با تحریک گیرنده‌های طعم موجود در غذاها، موجب تقویت آن می‌شود. و در مطالعات انجام شده، نشان می‌دهد که منجر به افزایش طعم‌های خاص در آن می‌شود.

با افزودن این ماده، در غذاها، طعم اومامی را در آنها ایجاد می‌کند.

سازمان FDA، دستور می‌دهد که از MSG، با نام معمولی آن یعنی مونو سدیم گلوتامات، بر روی برچسب‌های ترکیبات مواد غذایی، ثبت شود و در غذاهایی که به صورت طبیعی، مونو سدیم گلوتامات، در آنها یافت می‌شود؛ لزومی به نوشتن MSG، به عنوان ماده تشکیل‌دهنده آن‌ها، نمی‌باشد.

در اتحادیه اروپا، به جای کاربرد MSG، به عنوان یک ماده افزودنی، از شماره ردیفE621، نام برده می‌شود.

هشت غذایی که در آنها از مونو سدیم گلوتامات استفاده می‌شود:

۱. فست فود

یکی از پرکاربردترین و شناخته شده‌ترین غذاهایی که در آن از مونو سدیم گلوتامات، استفاده می‌شود؛ فست فودها هستند. در این رستوران‌ها به بسیاری از غذاها، همانند: برنج سرخ شده و دیگر غذاهای محبوب، مونو سدیم گلوتامات، اضافه می‌شود و یا همچنین برای افزایش طعم مرغ‌های سرخ شده کنتاکی نیز، افزودن MSG کاربرد دارد.

۲. چیپس و غذاهای میان وعده

تعدادی از تولید کنندگان، برای تقویت طعم لذیذ چیپس، به آن مونو سدیم گلوتامات، اضافه می‌کنند. همچنین در سایر میان وعده‌های فرآوری شده، استفاده از MSG، رایج است.

۳. چاشنی‌ها

معمولاً از چاشنی‌ها، برای دادن طعم شور و خوش طعم به غذاهایی مانند: خورش، تاکو و سرخ کردنی‌ها استفاده می‌شود.

در ترکیبات چاشنی‌ها، برای بهتر شدن طعم و تقویت طعم اومامی، بدون اضافه کردن نمک، MSG به عنوان یک تقویت کننده طعم کاربرد دارد؛ که به غذاها، طعمی لذیدی را اضافه می‌کند. همچنین در گوشت، مرغ و ماهی‌ها از مونو سدیم گلوتامات، به عنوان یک افزودنی غذایی پرکاربرد و خوش طعم کننده، استفاده می‌شود.

۴. غذاهای منجمد

غذاهای منجمد، که یک راه راحت و ارزان، برای قرار دادن غذا بر روی میزها می‌باشند؛ در ترکیبات آنها، اغلب از MSG، استفاده می‌شود.

بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی منجمد، برای بهبود طعم غذا، از سدیم گلوتامات استفاده می‌کنند. تا طعم لذیذ غذا را بهبود ببخشند.

غذاهای منجمد عبارتند از: پیتزاها و وعده‌های غذایی صبحانه منجمد

۵. سوپ

سوپ‌های کنسرو شده و مخلوط سوپ‌ها، معمولاً در آن‌ها MSG، اضافه می‌شود تا طعم خوشی که مصرف‌کنندگان از آن انتظار دارند؛ در سوپ‌ها یافت شود. همچنین در غذاهای کنسرو شده از سدیم گلوکونات نیز استفاده می‌شود که در کنار مونوسدیم گلوتامات تأثیر خود را در مواد می‌گذارد.

۶. گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده همانند: هات داگ‌ها، سوسیس‌ها، ژامبون‌ها، گوشت‌های دودی، پپرونی و اسنک‌های گوشتی حاوی مقادیری از MSG، می‌باشند. به غذاهای فرآوری شده همانند: سوسیس‌ها، مونوسدیم گلوتامات، اضافه می‌شود تا محتوای سدیم را بدون تغییر طعم، کاهش دهد.

۷. سس‌های چاشنی غذا

در چاشنی‌هایی مانند: سس سالاد، سس مایونز، سس کچاپ، سس باربیکیو و سس سویا عمدتاً از MSG، استفاده می‌شود.

۸. محصولات نودل فوری

نودل‌های فوری، در سراسر جهان، یک وعده غذایی سریع پخت و ارزان قیمت برای عموم افراد است. تعدادی از تولید کنندگان از MSG، برای تقویت طعم لذیذ، در محصولات نودل فوری استفاده می‌کنند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر برای محصول مونو سدیم گلوتامات می‌توانید با مسئولان فروش شرکت بهبود شیمی هامون در ارتباط باشید.



آیا مونو سدیم گلوتامات یا MSG، یک ماده مضر است؟

در طی آزمایش‌های متعدد، تعدادی از نتایج به دست آمده،حاکی از آن است که MSG، می‌تواند پیامدهای منفی برای سلامت انسان به دنبال داشته باشد.

در واقع، مجموعه علائمی وجود دارد که شامل: سردرد، کهیر، تورم گلو، خارش و درد شکم که در برخی از افراد، در مدت زمان کوتاهی بروز پیدا کرده است؛ که می‌تواند به دلیل مصرف غذاهای سرشار از MSG، بوده باشد.

در برخی موارد، مصرف مونو سدیم گلوتامات، به دلیل افزایش اشتها و خوش طعم کردن غذا، منجر به پرخوری و افزایش وزن می‌شود؛ که بیماری‌هایی همانند: دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی به دنبال دارد.

حتی در مواردی نیز، خطر ابتلا به سندروم متابولیک نیز گزارش شده است. اما در تمام این آزمایشات انجام شده، به طور قطعی ثبت نشده است؛ که مصرف مونو سدیم گلوتامات، برای سلامت انسان، مضر می‌باشد.

اما می‌توانید در مصرف آن، احتیاط لازم را رعایت کنید. چون مونوسدیم گلوتامات، در بسیاری از مواد غذایی طبیعی، همچون: گوجه فرنگی، پنیر و... نیز یافت می‌شود که ممکن است با مصرف این مواد طبیعی، به همراه مواد غذایی فرآوری شده، مقادیر زیادی از MSG، جذب بدن شود و در این صورت ممکن است علائم آن در بدن انسان بروز پیدا کند.

به طور کلی, MSG در غذاهای فاقد ارزش و سرشار از کربوهیدرات، مانند: نودل‌ها، گوشت‌های فرآوری شده، چیپس ها، سس‌ها، فست فودها و... یافت می‌شود.

همانگونه که در طی سالیان اخیر، مضر بودن فست فودها، غذاهای فوری و سایر تنقلات، اثبات شده است. برای حفظ کردن سبک زندگی سالم خود، می‌توانید این مواد غذایی را حذف کرده، یا به مقدار کمتر مصرف کنید.

سازمان FDA GRAS (غذا و داروی آمریکا)، سازمان FAO و سازمان WHO، به طور کلی مونو سدیم گلوتامات را به عنوان یک ماده افزودنی ایمن، ثبت کرده‌اند.

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2309]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


تصویری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن