تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820929355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لپ تاپ 10 دلاري توليد شد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: لپ تاپ 10 دلاري توليد شد
بزرگان صنعت كامپيوترهاي قابل حمل اين روزها با عرضه محصولي جديد به نام نوت بوك سعي كرده اند علاقه كاربران را به لپ تاپ ها بيشتر كنند.
ميثم لطفي : ركود اقتصادي در سراسر جهان كه از اواخر سال 2008 ميلادي آغاز و به سال 2009 نيز كشيده شد، انگيزه كاربران را براي خريد محصولات الكترونيكي و ديجيتالي جديد كاهش داد و سبب شد بزرگ ترين توليدكنندگان اين محصولات با مشكلات مالي فراوان مواجه شوند. اين جريان شركت هاي بزرگ را وادار كرد قيمت محصولات خود را كاهش دهند و از اين طريق انگيزه كاربران را براي خريد محصولات الكترونيكي جديد بيشتر كنند اما در اين ميان، گروهي از محققان هندي توانسته اند يكي از بزرگ ترين تحولات دنياي فناوري را به وجود آورند و ارزان ترين لپ تاپ را در تاريخ به وجود آورند.ارزان ترين لپ تاپ دنيا هفته گذشته توسط «آرجون سينگ» وزير توسعه منابع انساني هند به نمايش گذاشته شد. براي توليد اين كامپيوتر قابل حمل سازمان هاي مختلف از جمله دانشگاه Grants Commission، موسسه فناوري Madras هند و موسسه علوم هند در بنگالر همكاري هاي فراواني را با يكديگر انجام دادند و سرانجام توانستند اولين لپ تاپ دنيا با قيمت بين 10 تا 20 دلار(500 تا 1000 روپيه) را توليد كنند. «اس كي سينها» مدير پروژه توليد اين لپ تاپ اعلام كرد اين محصول نسبت به لپ تاپ هاي موجود در بازار اندازه كوچك تري دارد و براي عرضه به بازار نيازمند اصلاحات جزئي است. به گفته او اين لپ تاپ كه تاكنون نمونه آن در دنيا توليد نشده، طي شش ماه آينده به دست كاربران خواهد رسيد تا اين تفكر توليد لپ تاپي با قيمت 10 دلار براي همه مردم دنيا به حقيقت بپيوندد.
اينطور كه «آرجون سينگ» توضيح داده است، اين لپ تاپ به سيستمي قوي براي اتصال به شبكه هاي كامپيوتري و بي سيم مجهز شده است و مي تواند با امكانات دروني خود به عنوان ابزاري مناسب براي افزايش مهارت هاي آموزشي و بالابردن سطح تحصيلات در مناطق روستايي و دورافتاده به كار گرفته شود.
بزرگان صنعت كامپيوترهاي قابل حمل اين روزها با عرضه محصولي جديد به نام نوت بوك سعي كرده اند علاقه كاربران را به لپ تاپ ها بيشتر كنند و فروش محصولات خود را در اين حوزه افزايش دهند اما اين كامپيوترهاي قابل حمل كوچك كه ميني نوت بوك نيز ناميده مي شوند، تمامي امكانات كامپيوترهاي همراه را در خود جا داده اند و امكانات زائد و گران قيمت از روي آنها حذف شده است.
تمامي نوت بوك ها شامل مشخصه هاي مشتركي مي شوند كه در همه آنها وجود دارد و از جمله آنها مي توان به نمايشگر كوچك تر از 10 اينچ و قيمت كمتر از 500 دلار اشاره كرد. اگرچه در حال حاضر نوت بوك ها در بازارهاي عمومي سراسر دنيا ارزان ترين كامپيوترهاي قابل حمل محسوب مي شوند اما هندي ها توانسته اند در اين زمينه ركورد بشكنند و تمامي شركت هاي توليدكننده در اين زمينه را پشت سر بگذارند.
اين طور كه آخرين اخبار رسيده نشان مي دهد، روي ارزان ترين لپ تاپ دنيا حافظه دو گيگابايتي نصب شده و قابليت اتصال به شبكه هاي كامپيوتري و اينترنتي بي سيم نيز براي آن فراهم خواهد شد. به منظور آنكه اين لپ تاپ براي دانش آموزان و به خصوص در مناطق روستايي كارايي بيشتري داشته باشد، دانشمندان آن را به گونه اي طراحي كرده اند كه انرژي كمتري مصرف مي كند و كليه برنامه هاي مورد نياز كاربر را در خود جا داده است.
دانشمندان هندي براي معرفي اين لپ تاپ مراسم بزرگي را ترتيب دادند كه در آن مقامات بلندپايه دولت هند، روساي دانشگاه ها و... حضور داشتند. اين مراسم بزرگ «همايش ملي آموزش عالي در دنياي ICT» نام داشت و شركت كنندگان در آن آخرين محصولات و دستاوردهاي خود براي ارتقاي سطح آموزشي بين دانش آموزان اين كشور را معرفي كردند اما پيش از اينكه هندي ها با هدف ارتقاي سطح تحصيلي دانش آموزان فقير و روستايي توليد لپ تاپ 10 دلاري را آغاز كنند، گروهي ديگر از دانشمندان طرحي را با نام «هر كودك يك لپ تاپ» (OLPC) آغاز كرده بودند تا براساس آن بتوانند با توليد كامپيوترهاي قابل حملي كه پايه قيمت آنها 100 دلار است، همه كودكان فقير سراسر دنيا را صاحب كامپيوتر كنند و امكان استفاده از نسل جديد تجهيزات آموزشي را براي آنها فراهم آورند.
براي هر كدام از لپ تاپ هاي100 دلاري شامل سيستم اينترنت بي سيم پرسرعتي درنظر گرفته شده است كه در كنار مزاياي گوناگون ديگر، امكان تبديل شدن چند دستگاه از اين كامپيوترها را به شبكه كامپيوتري فراهم مي آورد. هر لپ تاپ قادر به ايجاد سيستم ارتباطي ناحيه اي با نزديك ترين لپ تاپ به خود خواهد بود. اين لپ تاپ داراي امكانات بسياري از جمله چرخاندن محوري دسته اي ويژه براي شارژ باتري و امكانات ديگري است كه يك رايانه معمولي كليه آنها را شامل مي شود. مركز OLPC بودجه لازم براي تحقيقات در آزمايشگاه MIT براي توسعه لپ تاپ 100 دلاري را تامين مي كند. براساس آنچه براي لپ تاپ هاي 100 دلاري موسوم به XO در نظر گرفته شده است، اين كامپيوترهاي سبزرنگ پس از توليد، به دولت ها فروخته مي شود و مدارس آنها را در بين دانش آموزان توزيع مي كنند. سازمان OLPC در مرحله نخست مذاكرات اوليه خود براي عرضه اين لپ تاپ ها را با كشورها ي چين، هند، برزيل، آرژانتين، مصر، نيجريه و تايلند آغاز كرده است. اين سازمان همچنين درصدد توليد نمونه تجاري اين لپ تاپ نيز است.
اما چند ماه پس از توزيع نخستين نمونه ها از لپ تاپ هاي موسوم به «100 دلاري»، مدل جديدي از آنها ساخته شد كه استفاده از آن را براي همه به ويژه كودكان آسان تر و جذاب تر مي كرد. مدل جديد لپ تاپ XO كه با نام تجاري XO2 عرضه شده، مثل يك كتاب الكترونيكي بوده و قيمت آن از 100 دلار به 75 دلار كاهش يافته است. اولين باري كه اين طرح اعلام شد، گفته شد شهروندان كشورهاي پيشرفته تنها درصورتي مي توانند آن را خريداري كنند كه هزينه دو دستگاه را همزمان پرداخت كنند، در اين حالت شركت فروشنده يكي از لپ تاپ ها را به خريدار مي دهد و يكي ديگر را براي كودكي در يكي از كشورهاي در حال توسعه ارسال مي كند.
اين لپ تاپ ها در حال حاضر به جاي 100 دلار به قيمت 188 دلار به فروش مي رسد اما هدف تثبيت قيمت آن در حد 100 دلار است و قرار شده طرح يك لپ تاپ در ازاي يك لپ تاپ براي كودكان فقير بار ديگر از سرگرفته شود.
«نيكلا نگروپونته» بنيانگذار طرح OLPC چندي پيش در مراسمي در موسسه فناوري MIT نمونه اي از اين لپ تاپ ها را نمايش داد. گفته مي شود اولين دستگاه هاي XO2 در سال 2010 در اختيار كودكان كشورهاي در حال توسعه قرار خواهد گرفت.
«نيكلا نگروپونته» در اين باره گفته است كه اين لپ تاپ با ديدگاهي متفاوت ساخته شده است. اين مدل جديد صفحه كليد پلاستيكي سبز ندارد و به جاي آن يك مستطيل قرار گرفته كه وسط آن يك لولا تعبيه شده است. به اين ترتيب هر دو قسمت لپ تاپ مجهز به يك صفحه حساس است كه مي تواند هم صفحه كليد باشد هم كتاب الكترونيكي و هم تخته الكترونيكي.
اين دستگاه جديد به لحاظ مصرف انرژي نسبت به لپ تاپ قبلي به صرفه تر است زيرا اندازه آن نصف لپ تاپ قبلي و همچنين سبك تر از مدل XO است. نگروپونته اميدوار است 100 ميليون لپ تاپ XO2 تا سال 2010 ميلادي به فروش برسد. يكي از اتفاقاتي كه اين لپ تاپ ها را تقويت كرد، حضور شركت مايكروسافت به عنوان همكار مركز OLPC بود. مايكروسافت در اوايل ماه مه سال گذشته اعلام كرد نسخه ويژه اي از سيستم عامل ويندوز را روي اين لپ تاپ ها نصب خواهد كرد و ديگر نرم افزارهاي خود را به صورت رايگان يا با قيمت بسيار كم در اختيار مركز OLPC قرار خواهد داد.
اما نكته اي كه در اين زمينه مهم به نظر مي رسد توجه شركت هاي بزرگ به فقرا و دانش آموزان در سراسر دنيا است تا از اين طريق بتوانند آنها را با آخرين دستاوردهاي فناوري همگام سازند و بتوانند امكان استفاده از نسل جديد فناوري ها را براي اين افراد فراهم كنند. اگر چه فناوري تا يك دهه قبل هدف اصلي خود را فروش بيشتر و افزايش درآمد قرار داده بود، هم اكنون اين هدف تغيير كرده و افزايش دسترسي تهيدستان سراسر دنيا به تجهيزات الكترونيكي و مجازي را از اولويت هاي خود مي داند.

يکشنبه|ا|20|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن