تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820885529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خبرهايي از جشنواره تئاتر فجر؛ معرفي داوران بخش خياباني،برنامه كارگاه‌هاي آموزشي،پيام سرپرست اداره كل هنرهاي نمايشي و...


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: خبرهايي از جشنواره تئاتر فجر؛ معرفي داوران بخش خياباني،برنامه كارگاه‌هاي آموزشي،پيام سرپرست اداره كل هنرهاي نمايشي و...
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

سرپرست اداره كل هنرهاي نمايشي در آستانه برگزاري سي‌امين جشنواره تئاتر فجر به اين جشنواره پيام داد.

به گزارش بخش تئاتر خبرگزاري داشنجويان ايران(ايسنا)، محمد علي شهني دشتگلي سرپرست اداره كل هنرهاي نمايشي در پيامي به سي‌امين جشنواره تئاتر فجر تاكيد كرد:«تئاتر ملي و عناصر ضروري و بنيادي آن را بايد در باورهاي ديني، حقايق الهي و فضايل انساني باز جست تا از اين طريق با مردم همراه شد.»

به گزارش پايگاه رسمي اطلاع رساني سي‌امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر؛ محمد علي شهني دشتگلي در اين پيام آورده است:«جوهره حقيقي تئاتر را انسان تشكيل مي دهد و از آنجا كه تئاتر با انسان نسبتي ازلي و قديمي دارد، همواره و پياپي، انسان را به انديشه فرا مي خواند. جامعه هنري در اين راستا مستلزم توليد انديشه و تابع همين حكم است. دقت در صورت و معاني، نخست از انديشه و تفكر نشات مي‌گيرد و با درنگ به حكمت فهم و زيبايي، راه جاودانگي مي‌پويد. هنر، مخلوق جهان انديشه‌هاي انساني است و كشف ظرفيت‌ها و ظرافت‌ها همواره از منظر تامل و تفكر جان مي‌گيرد كه تعالي بخش آن اتصال به سرچشمه‌هاي فرهنگ ديني و بومي است.»

وي در ادامه افزوده است:« در ساليان اخير تئاتر ايران كارهاي ارزنده اي را به تجربه سپرده و توشه و پيشينه اي گرانبار را در پويه فعاليت هاي گوناگون خود آزموده است. بي شك رشد و نمو و حيات حقيقي تئاتر ايران، تابع همين حكم است و هويت حقيقي و حقوقي فرهنگ ما آميختگي انفكاك ناپذيري با معارف ديني و توحيدي داشته و هنرمند ايراني به مدد همين رمز و راز، نقاب از چهره تاريخ برداشته است و هر قدر كه ما بيشتر به اين حقايق نزديك تر مي شويم به همان ميزان، مانايي آن ها را ضمانت مي كنيم.»

سرپرست اداره كل هنرهاي نمايشي با اشاره به برپايي سي امين جشنواره تئاتر فجر در اين پيام آورده است:«جشنواره بين المللي تئاتر فجر امسال، همچون گذشته "تئاتر براي همه " را سرلوحه كار خويش قرار داده است و بر اين باوريم كه تئاتر ملي و عناصر ضروري و بنيادي آن را بايد در باورهاي ديني و حقايق الهي و فضايل انساني باز جست و از اين طريق با مردم همراه شد. هنرمند تئاتر علاوه بر اشراف علمي در اين رشته بايد راه هاي پيوند با دل ها و جان هاي تماشاگران را نيز يافته و نه تنها با آنان همزباني كه همدلي كند.»

***

داوران بخش نمايش‌هاي خياباني سي امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر، در آستانه برپايي اين رويداد هنري معرفي شدند.

نمايش‌هاي خياباني جشنواره سي ام تئاتر فجر از تاريخ 12 تا 19 بهمن ماه در محوطه تئاتر شهر، باغ هنر و پاركينگ تالار وحدت اجرا خواهند شد. بر همين اساس نمايش‌هاي خياباني اين دوره از جشنواره؛ توسط مريم معترف، علي پويان و شهرام كرمي داوري مي شوند.

لازم به يادآوري است 25 نمايش خياباني در سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به روي صحنه خواهد رفت كه 9 نمايش در بخش مسابقه، 10 نمايش از منتخبين ششمين جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان و 5 نمايش در بخش آئيني اجرا خواهند داشت.

***

نمايش «دون رافائل» به كارگرداني جنت سليم‌آوا از جمهوري آذربايجان در فجر استاني سي‌امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در استان البرز به روي صحنه خواهد رفت.

نمايش «دون رافائل» به نويسندگي پپينو فيليپو و كارگرداني جنت سليم آوا در فجر استاني جشنواره سي ام تئاتر فجر در روزهاي 10 و 11 بهمن ماه در استان البرز به روي صحنه خواهد رفت.

اين نمايش كه كاري از تئاتر دولتي تماشاگران جوان جمهوري آذربايجان شهر باكو است؛ روايت‌گر داستان يك نوازنده ترومپت است كه به دنبال يك شغل پر درآمد مي‌گردد. او مرتب به اداره موسيقي مراجعه مي‌كند و در آنجا به وي پيشنهاد رشوه داده مي شود، كه او نمي پذيرد تا اينكه وي توسط مرد ثروتمندي براي اجرا در يك كنسرت دعوت مي شود و....

نمايش «دون رافائل» با بازي شوقي حسين اف، ايراده رشيداوا، سيد شاه محمداف، آيدين دميراف، عشقين قلي اف، وصال مهر علي اف، گللر نبي اوا، سمايه پريه اوا، زوار عباس اف و بهمن كريم اوغلوحسين اف؛ در فجر استاني و در شهر كرج اجرا خواهد شد.

***

رييس يونيماي ايران، از همكاري اين نهاد با سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در جهت تقويت بنيه تئاتر عروسكي، در شهرستان ها خبر داد.

حميدرضا اردلان گفت: سال گذشته در دوره بيست و نهم، به جشنواره تئاتر فجر پيشنهاد كرديم كه يك بخش عروسكي به اين جشنواره اضافه شود. البته از همان ابتدا بنا شد، اين بخش براي تقويت بنيه تئاترعروسكي، در شهرستان هاي مختلف برگزار شود تا فرصت ها و استعدادهاي تئاتر شهرستان ها شناسايي شوند.

وي افزود: در دوره گذشته، پنج نمايش و سه كارگاه در استان گيلان برگزار شد و 25 اجرا موفق در شهرهاي رشت، لاهيجان، بندرانزلي، سياهكل و آستانه اشرفيه داشتيم كه از سوي مخاطبان با استقبال گسترده اي روبرو شد.

رئيس يونيماي ايران، درباره برنامه اين نهاد براي اجراي تئاتر عروسكي در سي امين جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال هم پنج نمايش و سه ورك شاپ، در شهرهاي گرگان، گنبد، كردكوي، راميان،علي آباد و بندرگز، استان گلستان خواهيم داشت. تنها تفاوت جشنواره امسال، حضور گروه هاي شهرستاني در بخش اجرا است و همچنين تلاش كرديم مباحث نظري مكتوب را در ورك شاپ هاي جشنواره نقد و بررسي كنيم.

اين هنرمند تصريح كرد: بعد از پايان جشنواره تئاتر فجر، با توجه به زمينه هاي فراهم شده، اجراها مدتي در شهرهاي مختلف اجرا خواهد رفت.»

دكتر حميدرضا اردلان، در ادامه به اشاره به نمايش هايي كه اجراي آنها در فجر استاني سي امين جشنواره تئاتر فجر قطعي شده است؛ گفت:« نمايش «افسانه هاي نو»، نوشته داوود كيانيان، به كارگرداني حسن دادشكر، «خيمه شب بازي سليم خان» به كارگرداني سياوش ستاري، «خواستن، توانستن است»، به نويسندگي و كارگرداني نگار نادري، «افسانه صد ماهي» به نويسندگي و كارگرداني فريبا چوپان نژاد و نمايش «بانوي تسبيح» به نويسندگي و كارگرداني تارا جهاني راد، نمايش هايي هستند كه در بخش فجر استاني سي امين جشنواره تئاتر فجر به اجرا در خواهند آمد.

لازم به يادآوري است، در بخش كارگاه هاي آموزشي مبارك يونيما نيز كارگاه «مباني نمايش عروسكي» با حضور حسن دادشكر از 9 تا 11 بهمن ماه برگزار مي شود. كارگاه «خيمه شب بازي» نيز با حضور شهرزاد مبرهن و سياوش ستاري، از 6 تا 8 بهمن ماه در شهرهاي مختلف استان گلستان برگزار خواهد شد.

***

پيمان شريعتي برنامه‌هاي بخش فجر استاني سي‌امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر را كه از 5 تا 11 بهمن ماه در 5 استان كشور برگزار مي‌شود؛ تشريح كرد.

شريعتي گفت:از آثار بخش مرور، ميهمان و چشم‌انداز سي‌امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر، 13 اثر نمايشي در استان‌هاي ميزبان اين دوره از جشنواره تئاتر فجر اجرا مي‌شوند.

وي در ادامه تشريح كرد:« نمايش «پري» كار مشتركي از خيرالله تقياني پور و جواد نوري، نمايش «سفيدبرفي و هفت كوتوله» به نويسندگي و كارگرداني نصير ملكي‌جو، نمايش «سكوتي با سه نقطه» به نويسندگي و كارگرداني سيد محمدرضا عطايي‌فر، نمايش «شاهزاده اندوه» به كارگرداني محمد عاقبتي، نمايش «اي قاصد غريبان مطلب آب» به كارگرداني محسن رنجبر، نمايش «سيدروماك» به كارگرداني محمودرضا رحيمي، نمايش «مهر از سال 60» به كارگرداني علي برجي، نمايش «نويسنده مرده است» به كارگرداني آرش عباسي، نمايش «آخرين نامه» به كارگرداني مهرداد كوروش‌نيا، نمايش «مارخورده افعي شده» به كارگرداني گلبرگ ابوترابيان، نمايش «شش پنجره مايل به هم مي‌شه» به كارگرداني عبدالرضا شيباني، نمايش «روياي تفتيده» به كارگرداني مشترك امين سالاري و رضا عباسي و نمايش «دن رافائل» به كارگرداني جنت سليم آوا از جمهوري آذربايجان نمايش‌هايي هستند كه در استان هاي البرز، گلستان، كرمانشاه، لرستان و استان خراسان شمالي به اجرا در خواهند آمد.

شريعتي افزود:در اين دوره از جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر، استان گلستان ميزبان يونيماي ايران خواهد بود و به طور جداگانه برنامه‌هاي خود را در قالب يك رپراتور برگزار مي‌كند.

شريعتي ادامه داد:تمام اجراهايي كه توسط يونيما معرفي شده‌اند از 5 تا 11 بهمن ماه به شكل چرخشي در شهرهاي گرگان، راميان، گنبدكاووس، بندرگز، كردكوي و علي آباد استان گلستان اجرا مي‌شوند.

شريعتي همچنين در خصوص برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي جشنواره تئاتر فجر عنوان كرد: در استان گلستان، كارگاه «بدن در سايه ها» با حضور يورگاس نانوريس از كشور يونان در روزهاي 8 تا 10 بهمن ماه برگزار خواهد شد. استان كرمانشاه نيز ميزبان كارگاه «ماسك و پرسونا» با استادي برايان دالي خواهد بود كه از 6 تا 8 بهمن ماه برپا مي شود. در اين استان نيز كارگاه «تئاتر شورايي مبتني بر تئاتر آگستو بوال» با حضور علي ظفر قهرماني نژاد در روزهاي 9 تا 11 بهمن ماه برگزار خواهد شد. استان خراسان شمالي نيز از 6 تا 8 بهمن ماه، ميزبان كارگاه «بيان و كارگرداني» با حضور گلبرگ ابوترابيان خواهد بود. همچنين در استان لرستان از 5 تا 8 بهمن ماه كارگاه «تئاتر شورايي مبتني بر تئاتر آگستو بوال» با حضور قهرماني نژاد برگزار مي شود.»

پيمان شريعتي در پايان خاطرنشان كرد: بر پايي هم زمان نمايشگاه آثار برگزيده مسابقه عكس سي‌امين جشنواره تئاتر فجر در 5 استان كشور و برگزاري نمايشگاه كتب نمايشي در تمام استان‌هاي ميزبان جشنواره تئاتر فجر كه با بيش از 100 عنوان كتاب برگزار خواهد شد از ديگر برنامه‌هاي استاني جشنواره تئاتر فجر هستند.

***

در آستانه برپايي سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، تالارهاي ميزبان بخش آثار صحنه‌اي اين دوره از جشنواره مشخص شدند.

آثار صحنه اي اين دوره از جشنواره كه شامل بخش هاي بين الملل، چشم انداز، تجربه هاي نو، نگاه ويژه، ميهمان و مرور مي شود؛ در مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تماشاخانه ايرانشهر، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوي، تالار حافظ، تالار هنر و تماشاخانه مهر حوزه هنري به صحنه خواهند رفت.

بر اساس اين گزارش جدول نمايش‌هاي صحنه اي سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر كه از تاريخ 12 تا 22 بهمن ماه 1390 در تهران برگزار مي شود، منتشر شده است وعلاقمندان مي‌توانند با مراجعه به سايت جشنواره تئاتر فجر به نشاني www.fitf.ir با مطالعه جدول اجرايي نسبت به پيش خريد بليت آثار سي امين جشنواره تئاتر فجر اقدام كنند.

پيش فروش بليت‌هاي نمايش هاي بخش صحنه اي سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر از اول بهمن ماه به مدت 3 روز به صورت آنلاين آغاز شده است و متقاضيان خريد بليت هاي اين دوره از جشنواره مي توانند تا سوم بهمن ماه با مراجعه به سايت هاي www.gishetheater.com و www.gishetheater.ir ، نسبت به خريد بليت نمايش هاي بخش هاي بين الملل، چشم انداز تئاتر ايران، تجربه هاي نو، نگاه ويژه، ميهمان و مرور، اقدام كنند.

همچنين متقاضيان خريد مي تواند در تمامي ساعات شبانه روز به وسيله پشتيباني سايت هاي ياد شده، به وسيله چت روم و يا تلفن اطلاعات خريد را دريافت و يا راهنمايي شوند.

***

بخش كارگاه‌هاي آموزشي سي امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر، ميزبان 4 سمينار با حضور ژاك لسل و ژان ماري پراديه از استادان بزرگ تئاتر دنيا مي شود.

در بخش نشست هاي تخصصي كارگاه هاي آموزشي اين دوره از جشنواره، 2 سمينار«مديريت تئاتر چيست؟» و « ميزانسن چيست؟» توسط ژاك لسل كارگردان با تجربه فرانسوي و مدير سابق كمدي فرانسز برگزار خواهد شد.

همچنين ژان ماري پراديه فرانسوي و بنيان گذار صحنه شناسي اقوام (اتنوسنولوژي) نيز 2 سمينار «خلاقيت بازيگر از سنت تا مدرنيته، ماوراي مرزهاي فرهنگي » و «بازي با فضا در مكان هاي غيرنمايشي» را در سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر برگزار خواهد كرد.

ژاك لسل در سمينار «مديريت تئاتر چيست؟» با ارائه مثال هايي از نحوه مديريت تئاتر در مجموعه كمدي فرانسز و تئاترهاي ديگري همچون تئاتر ملي استراسبورگ كه وي مديريت آنها را بر عهده داشته، به بيان مباني اصلي مديريت در حوزه هنر مي پردازد. اين سمينار در دو بخش برگزار خواهد شد و در بخش اول ژاك لسل به بررسي مديريت كلان تئاتر در فرانسه مي پردازد و در بخش دوم به طور خاص تر و با ارائه نحوه كار خود در كمدي فرانسز به بررسي مباني مديريت هنري خواهد پرداخت.

اين كارگردان پر تجربه فرانسوي همچنين در سمينار« ميزانسن چيست؟» به بيان مباني كارگرداني مي پردازد. وي با استفاده از نمايشنامه "مدرسه زنان" اثر مولير، طي دو جلسه به همراه شركت كنندگان در سمينار به بررسي نحوه برخورد با متن از ابتدا تا مرحله اجرا خواهد پرداخت.

ژاك لسل (Jacques Lassalle) كارگردان شهير فرانسوي، استاد ادبيات مدرن و داراي ليسانس جامعه‏شناسي است. او مؤسس استوديو تئاتر ويتري است و از سال 1983 تا 1990 مدير تئاتر ملي استراسبورگ و از سال 1990 تا 1993 مدير كل كمدي فرانسز را بر عهده داشته است.اين كارگردان كهنه كار تاكنون آثار مختلفي را در فرانسه و ديگر كشورهاي دنيا به صحنه برده است. "آقاي ناشناس گفت پير رابيه" از مارگريت دوراس، "پلاتونوف" از چخوف، "اسناد آسپرن" از هنري از جمله آثاري است كه لسل به روي صحنه برده است. وي در سال 2005 نيز نمايشنامه "قمار عشق و تقدير" از ماريوو را به زبان چيني براي تئاتر شائويانگ پكن تهيه كرد.

«ژان ماري پراديه» نيز در سمينار «خلاقيت بازيگراز سنت تا مدرنيته، ماوراي مرزهاي فرهنگي » به بررسي و شناخت قدمت وغناي مراسم آييني و نمايشي كشورهاي مختلف و رابطه اين پيشينه در نحوه كار بازيگران و كارگردانان مدرن مي پردازند. بدين معنا كه با وجود تفاوت سبك كارگردانان مختلف، تئاتر مدرن كشورهاي مختلف داراي هويتي خاص است. پراديه همچنين درسمينار «بازي با فضا در مكان هاي غيرنمايشي» به بررسي چگونگي استفاده از عوامل نمايشي در مكان هاي كه براي تئاتر پيش بيني نشده اند خواهد پرداخت.

ژان ماري پراديه (Jean-Marie Pradier) استاد ممتاز دانشگاه پاريس 8 و مدير دپارتمان تئاتر تا پيش از بازنشستگي در سال 2009 است. اين هنرمند مراكشي اصل متولد 15 مارس 1939 و داراي دو مدرك دكترا در روانشناسي و ادبيات است. وي سال 1969 از رساله روانشناسي با موضوع "تحليل گفتارهاي بازيگران جوان" و 1980 از تز دكتراي خود درباره "پديده تئاتري" دفاع كرده است.

پراديه سال ها در مؤسسه ممتاز دانشگاه تولوز تدريس و در آنجا با گروه هاي تئاتر تجربي آشنا شد، وي سپس لابراتوار تئاتر مونت ويدئو را پايه گذاري كرد. اين هنرمند بعدها با كمك آلينا اُبيدنياك(مدير تئاتر نورويد) نخستين گردهمايي بين المللي درباره چشم اندازهاي تئاتر را سازمان داد. پس از آن به دپارتمان تئاتر دانشگاه پاريس 8 رفت و در آنجا گروه پژوهش ميان رشته اي بر روي رفتارهاي چشمگير و ديدني انسان ها را پايه گذاري كرد. پراديه پس از مذاكره براي تأسيس اين رشته در يونسكو و خانه فرهنگ جهان، خانه صحنه شناسي اقوام«اِتنوسولوژي» را بنيان گذاشت.

از ديگر فعاليت هاي او مي توان به معرفي و اجراي لابراتوار ميان رشته اي اعمال تماشايي و چشم گير در دانشگاه مختلف با هدف جستجوي همكاري ميان هنرمندان و دانشمندان اشاره كرد. وي مدير علمي مجله قوم نگاري را نيز بر عهده دارد. از آثار مكتوب پراديه مي توان به «اقوام؛ تئاتر مردم» و «صحنه و كارخانه بدنها؛ صحنه شناسي قومي نمايش زنده در غرب » اشاره داشت.

علاقمندان به حضور در اين كارگاه آموزشي مي توانند، با مراجعه به سايت سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر www.fitf.ir نسبت به تكميل فرم ثبت نام اقدام و حداكثر تا تاريخ دوم بهمن ماه به همراه مدارك لازم به دبيرخانه دائمي جشنواره هاي مركز هنرهاي نمايشي واقع در تهران، خيابان حافظ ، خيابان استاد شهريار، جنب تالار وحدت، مركز هنرهاي نمايشي تلفن: 66710702 مراجعه كنند.

سي‌امين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر از تاريخ 5 تا 22 بهمن سال جاري به دبيري رحمت اميني برگزار مي‌شود.

براي دريافت اطلاعات بيشتر به سايت جشنواره تئاتر فجر www.fitf.ir مراجعه كنيد.

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|2|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن