تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819829319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احداث موزه علما شعرا و هنرمندان در تبريز


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: احداث موزه علما شعرا و هنرمندان در تبريز
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي از احداث موزه علما، شعرا و هنرمندان در آينده‌اي نزديك در تبريز خبر داد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران، داننده ديروزدرهمايش سراسري بزرگداشت مقام علمي و ادبي استاد "محمد عابد" در تبريز با اشاره به ابعاد شخصيتي استاد عابد افزود: روح اين استاد فقيد متاثر از آموزه هاي حضرات معصومين (ع) بود و اين امر وي را اديبي فاضل، و ثناگستر خاندان عصمت و طهارت (ع) ساخته بود.

وي با اشاره به اينكه اشعار استاد عابد در رثاي اهل بيت و ائمه اطهار (ع) كم نظير است، افزود: استاد عابد شاعري خوش قريحه بود كه روح اسلام و فلسفه‌ي نهضت كربلا را با تمام جان درك كرده و طبع لطيف و ساحر خود را در تبيين وقايع نهضت عاشورا پرورده بود.

داننده گفت: زنده ياد عابد تبريزي در وادي عرفان و ادب هنرمندي نامدار و حافظ كلام الهي بود و اشعار نغز و پرمحتواي اين شاعر بزرگ نشانگر ضمير روشن و سرشت پاك اوست.

اين مسئول با اشاره به اشعار گرانسنگ استاد عابد وي را بزرگمردي از سلاله عاشقان راستين ائمه اطهار (ع) دانست و گفت: اين شاعر عارف، حقايق قرآن و اهل بيت را با قلمي توانا به تصوير كشيده است و محققان بايد براي دستيابي به عمق كلام و قدرت بيان وي در آثار ارزشمندش غور و تفحص كنند.

داننده با تاكيد بر اينكه مضامين اشعار استاد عابد داراي هدف ،فصاحت و بلاغت فراگيري است، افزود: اشعار استاد داراي محتوايي متعالي و برخوردار از بدايع بي بديل و تشبيهاتي بي نظير است كه در عين زيبايي از صحت و درستي شايسته‌اي در تبيين روايات و احاديث برخوردار بوده و شكوه كلام پرانسجام وي در تبيين قيام عظيم عاشورا و رسالت امام حسين (ع) تحسين برانگيز است.

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آذربايجان شرقي با اشاره به اجراي طرح بزرگداشت مفاخر گفت: خاك زرخيز آذربايجان بزرگان ديني، علمي و ادبي فراواني را در دامن خود پرورانده كه معرفي و تبيين اهداف متعالي اين بزرگان اهتمام و توجه ويژه اي را مي‌طلبد.

اين مسئول از احداث موزه علما، شعرا و هنرمندان در آينده اي نزديك در تبريز خبر داد.

استاد محمّد عابد در سال 1314 در محله خيابان ‌شهر تبريز در يك خانواده مذهبي كه همه فضاي لاهوتي آن از منار معنويت مستنير بود، ديده به جهان گشود و از ميامين همين انوار عرفان و جلوات ايمان بود كه جان و دل وي با انوار لاهوتي منور گرديد و همه ذرات وجودش در روشناي صفاگاهان ايمان و عرفان صفا يافت، پدر استاد عابد، شادروان استاد مولانا كه در شعر «يتيم» تخلص مي‌كرد، در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان بود.

شادروان از همان دوران كودكي پا به پاي پدر بزرگوارش مرحوم «مولانا يتيم» كه معروف به فضل و تقوي بود رشد و نمو كرد و با هوش سرشاري كه داشت از مكتب پدر، آنچه نياز بود آموخت.

در اول جواني در بازار تبريز مشغول كار گرديد و در سال 1344 (هـ ‍. ش) كارمند رسمي بانك تجارت شد و بعد از 30 سال خدمت خالصانه در سال 1374 به افتخار بازنشستگي نائل آمد و روح قناعتي كه خداوند متعال به او بخشيده بود با عزت و سربلندي زندگي كرد.

استاد تحصيلات حوزوي داشت و در اكثر علوم معارف اسلامي از جمله: فقه و اصول، فلسفه و عرفان، ادبيات عرب و پارسي و تفسير قرآن دانشمندي صاحب‌نظر و استادي توانا بود، و با بزرگاني چون استاد جعفري، استاد عمران صلاحي، مرتضوي، خيام‌پور، ترجاني‌زاده و آيت‌الله سلطان‌القرايي و... مراوده علمي و ادبي داشت كه آثار ارزشمند و بي‌نظيرش گوياي استادي اوست.

از استاد عابد سه مجموعه شعر با عنوانهاي "مهر در شفق"، "ماه در محاق"، "ستاره سحرگاهي" و همچنين ديوان اشعار به يادگار مانده است./س

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن