تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815323438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشواردات محصولات كشاورزي در دولت نهم كاهش يافته است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشواردات محصولات كشاورزي در دولت نهم كاهش يافته است
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي وزير جهاد كشاورزي گفت: در سه سال ابتدايي دولت هشتم كل واردات 22 ميليون و 270 هزار تن بوده است اين درحاليست كه در سال ابتداي دولت هشتم اين ميزان به 20 ميليون و 810 هزار تن رسيده است.


مهندس محمد رضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي كه در مراسم افتتاح آزمايشگاه تخصصي مهندسي آزمون پليمر سخن مي گفت با اعلام اين مطلب افزود: اين آمار متعلق به گمرك بوده و نشاندهنده تراز واردات كمتر دولت نهم در مقايسه با دولت قبلي بوده است.
وي گفت: ميزان صادرات دولت هشتم در سه سال ابتداي فعاليت آن 3 ميليون و 470 هزار تن بوده است در حاليكه ميزان واردات طي سالهاي 84 الي 86 به 7 ميليون و 120 هزار تن رسيده است.
اسكندري كل صادرات بخش كشاورزي را 3 ميليارد و 300 ميليون دلار اعلام كرد و افزود: 2 ميليارد و 600 ميليون از اين ميزان مربوط به صادرات محصولات كشاورزي و 730 ميليون ريال مربوط به صنايع غذايي حاصل از فرآوري محصولات كشاورزي است.
وي صادرات محصولات كشاورزي را در 10 ماهه نخست سال جاري با كاهش 3-32 درصدي اعلام كرد و خاطر نشان كرد: اين كاهش صادرات به دليل بروز سرما و خشكسالي بوده است. با وجود كاهش وزني ميزان صادرات از نظر ريالي ارزشي بالغ بر 1 ميليارد و 749 ميليون دلار نصيب كشور شده كه از اين ميزان 666 ميليون دلار مرتبط با صنايع غذايي است. با توجه به اينكه هنوز سه ماه به پايان سال باقيست پيش بيني مي شود ارزش ريالي صادرات محصولات كشاورزي از مرز 2 ميليارد و 100 ميليون دلار بگذرد.
وزير جهاد كشاورزي عمده واردات را مربوط به موز دانست و افزود: مصرف موز در كشور سنتي شده است. طي 10 ماه گذشته 550 هزار تن موز و نارگيل وارد كشور شد. 4 ميليون و 192 هزار تن گندم به دليل بروز خشكسالي با ارزشي بالغ بر 1 ميليارد و 576 هزار تن وارد شده كه باعث افزايش 65 درصدي ميزان واردات محصولات كشاورزي از نظر وزني شده است.
وي ميزان صادرات سيب زميني در 44 ماه گذشته را 683 هزار تن اعلام كرد و گفت: 219 هزار تن سيب زميني به كشور در اين مدت وارد شده است. اين در حاليست كه صادرات سيب زميني تا پايان سال 87 از مرز يك ميليون تن خواهد گذشت و به طور متوسط 260 هزار تن در ماه صادر شده است همچنين در انبارهاي سازمان تعاون روستايي بيش از 200 هزار تن سيب زميني وجود دارد.
اسكندري ميزان صادرات سيب و مركبات از ابتداي فعاليت دولت نهم را يك ميليون تن دانست و گفت: بر اساس آمار رسمي گمرك جمهوري اسلامي ايران 452 هزار تن از اين اقلام به كشور وارد شده است. در ارتباط با مركبات ميزان واردات كمتر از 2 درصد كل توليد است. طي 44 ماه گذشته به طور متوسط نزديك به 100 هزار تن واردات و 250 هزار تن صادرات داشته ايم.
وي با اشاره به تمايل جمهوري اسلامي ايران به عضويت در سازمان تجارت جهاني خاطر نشان كرد: بر اساس اهداف برنامه چهارم توسعه واردات و صادرات آزاد بوده و فقط با استفاده از ضوابط قرنطينه و اعمال تعرفه مي توان آن را كنترل كرد. در حال حاضر تعداد واحدهاي قرنطينه كشور افزايش يافته و بسيار مجهز شده است. در بحث قرنطينه گوشت مدت زمان ترخيص كالا از 22 روز به 3 روز كاهش يافته است.

هدفمند كردن يارانه ها ابزار اعمال مديريت بخش كشاورزي

اسكندري با اشاره به موفقيت مزارع آرماني گفت: در مواجه با خشكسالي طرح مزارع آرماني در برخي محصولات پياده شد و در يك مزرعه آرماني استان مازندران 6 تن و 700 كيلو برداشت محصول داشتيم در حاليكه در مزرعه مجاور كه توصيه هاي علمي انجام نشده بود عملكرد 2 تن در هكتار ثبت شد.
وي تاكيد كرد: ظرفيتهاي علمي را در كوتاه مدت نمي توان به مزرعه منتقل كرد. هدفمند كردن يارانه ها تنها ابزاري است كه مي توانيم در اعمال سياستها از آن استفاده كنيم.
وزير جهاد كشاورزي افزود: امروز يارانه به افرادي تعلق مي گيرد كه كمتر توليد مي كنند در حاليكه بايد تلاش كنيم دانش و تكنولوژي كه در اختيار داريم به مزرعه منتقل كنيم تا توليد افزايش يابد و خودكفايي امكانپذير شود.
وي حذف يارانه سم را موفق توصيف كرد و گفت: يارانه سم از ابتداي سال 86 حذف شد و يارانه حاصل از آن صرف بهينه سازي مصرف سم و كنترل آفات و بيماري ها شد. نتيجه اين عمل رشد چشمگيري كلينك هاي گياهپزشكي از 255 عدد در سال 85 به 675 عدد پس از حذف يارانه شد و براي بيش از 4700 فارغ التحصيل گياهپزشكي اشتغال ايجاد شد. 44 درصد مصرف سم كاهش يافت و براي توليد نيز مشكل خاصي پيش نيامد. تعداد عوامل بيولوژيك ثبت شده از 6 عامل (طي 54 سال گذشته) به 16 عامل رسيد كه در توليد غذاي سالم بسيار موثر است.

به يافته هاي علمي بخش كشاورزي كمتر توجه شده است

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به ظرفيتهاي بالاي بخش كشاورزي افزود: به فرموده امام راحل اگر بخواهيم استقلال سياسي خود را حفظ كنيم بايد بتوانيم مواد غذايي مورد نياز خود را تامين كنيم. فعاليتهاي علمي ظرفيتهاي توليد را افزايش مي دهد. افزايش ميزان توليد محصولات كشاورزي ناشي از فعاليتهاي تحقيقاتي و افزايش عملكرد در واحد سطح است.
وي گفت: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي 22 رقم گندم آبي در كشور كشت مي شد و در حال حاضر بيش از 70 رقم گندم در كشور كشت مي شود. اما متاسفانه انعكاس موفقيتهاي علمي در زمينه توليد ارقام جديد در مطبوعات بسيار كم است.

آزمايشگاه تخصصي مهندسي آزمون پليمر ضامن افزايش سطح آبياري تحت فشار

اسكندري پيشينه شروع فعاليتهاي آبياري تحت فشار را 20 سال قبل اعلام كرد و افزود: در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي 5 هزار هكتار از عرصه هاي كشور تحت پوشش آبياري تحت فشار بود. در حاليكه پس از پيروزي انقلاب اسلامي 732 هزار هكتار تحت پوشش آبياري تحت فشار قرار گرفت و 251 هزار هكتار آن در دولت نهم بوده است.
وي عدم وجود يك مكان مناسب براي تعيين كيفيت تجهيزات مورد استفاده در سيستم آبياري تحت فشار را عاملي براي دلسرد شدن توليد كنندگان در استفاده از اين سيستم دانست و گفت: با راه اندازي آزمايشگاه تخصصي مهندسي آزمون پليمر توليدكنندگان از نظر علمي حامي پيدا كرده و با اطمينان بيشتري از اتصالات توليد داخل و وارداتي استفاده خواهند كرد.
وزير جهاد كشاورزي خاطر نشان كرد: در سطوح جهاني 60 درصد توليدات كشاورزي به صورت ديم و 40 درصد آبي است. در ايران 92 درصد توليدات آبي و 8 درصد به صورت ديم است. اين آمار نشان مي دهد آب در بخش كشاورزي نقش مهمي داشته و با توجه به وضعيت اقليمي موجود بايد استفاده بهينه از آب ترويج شود.
وي عدم استاندارد سازي در بخش كشاورزي را يكي از چالشهاي عمده بخش كشاورزي دانست و افزود: موسسات پژوهشي بايد هر كدام استانداردهاي مناسب را تدوين كرده و به وظيفه حاكميتي كه مدتها مغفول مانده بيشتر توجه كنند.

توليد نان تركيبي دستاورد تحقيقاتي كه اجرايي شد

وزير جهاد كشاورزي از افتتاح خط توليد نان تركيبي به صورت انبوه طي 10 روز آينده خبر داد و گفت: دانش فني توليد اين نان طي قراردادي به صنايع پخت مشهد واگذار شد.
وي افزود: در اين نان جديد تركيبي از آرد گندم و سيب زميني استفاده مي شود.
وي با اشاره به واحد در دست افتتاح خراسان رضوي گفت: در اين واحد روزانه 500 كيلو سيب زميني با ضريب تبديل 25-20 درصد به مصرف خواهد رسيد.
دكتر ارژنگ جوادي رييس موسسه تحقيقات فني و مهندسي كشاورزي نيز ارتقاء فني و تمركز زدايي را دو محور اساسي تحقيقات دانست و افزود: در راستاي تمركز زدايي كه از اهداف اصلي وزارت جهاد كشاورزي است در 6 استان كشور قطب آزمون تعريف شده است.
وي گفت: اين مراكز تا انتهاي سال 88 به بهره برداري خواهند رسيد تا گواهيهاي لازم را در موعد مقرر صادر شده و توليد كنندگان خود را ملزم به حفظ كيفيت در توليد محصولات بدانند.

دوشنبه|ا|21|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن