واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: سرشار:«صادق هدايت» درحد«سلمان رشدي» قصهگوي سالهاي پيش ظهرهاي جمعه راديو درباره كتاب «آنك آن يتم نظركرده» بيان داشت: اگر در داستان امروز به عوامل دروني شخصيت پرداخته نشود، ديگر داستان نيست و پرداختن به عوامل دروني شخصيت خيلي سخت است. «محمدرضا سرشار» با بيان اينكه «كازانتزاكيس» و «كسروي» به پيامبران توهين كردهاند، گفت كه اهانت «صادق هدايت» به حضرت علي (ع) و پيامبر (ص) هم در حد «سلمان رشدي» است. به گزارش فارس، نشست نقد و بررسي كتاب «آنك آن يتيم نظر كرده» نوشته «محمدرضا سرشار» صبح امروز با حضور نويسنده و برخي از كارشناسان در فرهنگسراي قرآن برگزار شد. كامران شرفشاهي مجري اين مراسم از سرشار پرسيد: برخي در غرب زندگي پيامبران را در قالب رمان نوشتند و هيچ خط قرمزي را لحاظ نكردند؛ مثل رمان «مسيح باز مصلوب» نوشته «نيكوس كازانتزاكيس» كه اين جريان تا كتاب «آيات شيطاني» ادامه يافت. امروز در برابر اين هجمه چه ميتوان كرد؟ محمدرضا سرشار پاسخ داد: غرب از رنسانس به بعد دين را حذف كرد و رابطه انسان و خدا را به يك رابطه خصوصي تقليل داد؛ مثل همين «كازانتزاكيس» كه خدا نبخشدش. ديگران بعد از او هم پيامبران را به استهزا گرفتند؛ مثلا حضرت مسيح را با كروات و شلوار جين در خيابانهاي امروز پاريس نشان دادند. وي با اشاره به اهانتهاي صريح «كسروي» به مقدسات اظهار داشت: «صادق هدايت» هم اين اهانتها را ميكند؛ با اين تفاوت كه حرفهايش را در لفافه ميزند. اهاناتي كه هدايت به حضرت علي (ع) و پيامبر اسلام (ص) و ديگر پيامبران ميكند دست كمي از كسروي ندارد و در حد سلمان رشدي است. قصهگوي سالهاي پيش ظهرهاي جمعه راديو درباره كتاب «آنك آن يتم نظركرده» بيان داشت: اگر در داستان امروز به عوامل دروني شخصيت پرداخته نشود، ديگر داستان نيست و پرداختن به عوامل دروني شخصيت خيلي سخت است. سرشار ادامه داد: اين جزو خوشبختيهاي اسلام است كه مورخان صدر اسلام تمام جزئيات پيامبر را ثبت كردند؛ حتي رنگ كفش پيامبر، طرز شانه كردن محاسن ايشان و جزئيات ديگر مشخص است. بيان چنين جزئياتي در مورد حضرت علي هم وجود دارد، ولي كمتر از پيامبر و هرچه به آخرين امامان نزديكتر ميشويم، توصيف اين جزئيات كمتر ميشود. وي درباره زاويه ديد در نگارش اين كتاب اذعان كرد: من آمدم يك زاويه ديد خاص را بكار ببرم كه خودم اسم آن را زاويه ديد تركيبي يا تلفيقي ميگذارم؛ بدين صورت كه داستان از زبان افراد زيادي روايت ميشود و هر جا كه روايت كم است، نويسنده بهعنوان ملات روايت را در دست ميگيرد تا روايتهاي ديگر را به هم وصل كند. سرشار تاكيد كرد: ما ميتوانيم آنجاها كه تاريخ سكوت كرده وارد شويم و من سعي كردم طوري از اين روايت تلفيقي استفاده كنم كه خواننده متوجه جهش نشود. با اين حال من خودم از تخيل زياد استفاده كردم، ولي سعي كردم حريمها را نشكنم. اين نويسنده درباره خط قرمزها در مورد شخصيت پردازي ائمه و پيامبران گفت: ما درباره همه تاريخ تقدس نداريم و اين تقدس فقط درباره پيامبر وجود دارد. پس درباره ديگر شخصيتها سعي كردم تخيل كنم. محمدرضا سرشار با اشاره به برنامه راديويي «قصه راه خورشيد» عنوان كرد: چون به اين چيزها افتخار ميكنم خاطرهاي از مقام معظم رهبري ذكر ميكنم. ايشان ميفرمودند: من كسي نيستم كه زندگي حضرت رسول(ص) را ندانم، ولي وقتي اين برنامه را گوش ميكردم احساس ميكردم زندگي حضرت رسول(ص) را دارم ميبينم. وي اضافه كرد: كار هنري، كاري ميكند كه آدم ببيند، ولي تاريخ فقط باعث ميشود آدم بشنود و اين ديدن نكتهاي بود كه بسياري درباره كتاب «آنك آن يتيم نظر كرده» اتفاق نظر داشتند. سرشار با انتقاد از برخي مسئولان فرهنگي كه به اسم اسلام در رأس كارند اظهار داشت: برخي از اين مسئولان فرهنگي خيال ميكنند چادر براي خانمها و ريش براي آقايان بد است. ما اگر ريشمان را سالها قبل ميتراشيديم الان در بهترين كشورهاي غربي جايگاه داشتيم ولي گناه ما اين است كه داريم از دين دفاع ميكنيم و من گاهي براي اينكه بخواهم خودم را بشناسانم بايد خودستايي كنم تا آنها بفهمند من چه كسي هستم. اين نويسنده درباره فروش كتابش بيان داشت: «آنك آن يتم نظركرده» پس از سالها انتشار و كسب جوايز متعدد و تأييد بالاترين مرجع كشور در كل حدود 12 تا 13 هزار تيراژ داشته است و پرسش اين است كه نويسنده با چه انگيزهاي بايد بنشيند و وقت بگذارد و بنويسد. وي با بيان اينكه براي نگارش كتاب درباره «شعب» با «رسول جعفريان» مشورت كرده است، راجع به نثر كتاب گفت: خيليها گفتند نثر كتاب سخت است، اما نثر اوليه را كه كانون پرورش فكري چاپ كرد اگر ببينيد خيلي سختتر است و خيلي هم تأسف خوردم كه مجبور شدم آن را ساده كنم. ولي بايد قبول كنيم كه قسمتي از فضاسازي و آوردن آن حالت باستاني بهخاطر نثر كتاب است. وي با ذكر خاطره ديگري از مقام معظم رهبري درباره برنامه راديويي «قصه راه خورشيد» گفت: ايشان ميفرمودند من آدم سختگيري هستم ولي هر چه به اين برنامه گوش دادم نتوانستم كه اشكالي از آن بگيرم. سرشار با انتقاد از وضعيت توزيع كتاب توسط انتشاراتيها اظهار داشت: ناشران هنوز بعد از سي سال پخش و توزيع را ياد نگرفتهاند؛ نه تلاشي براي تبليغات و نه تلاشي براي توزيع ميكنند و حتي مبادله كتاب بين ناشران ما وجود ندارد. وي خاطرنشان كرد: توزيع كتاب ما نويسندگان مذهبي خيلي بد است و بهجز انتشارات سوره مهر كه در اين چند سال خود را بالا كشيد ناشران ديگر در اين زمينه كم كار هستند و كتابهاي ما حتي در ميدان انقلاب هم بهسختي پيدا ميشود. محمد علي گوديني نويسنده و منتقد ادبيات دفاع مقدس نيز درباره كتاب «آنك آن يتيم نظركرده» گفت: ما راجع به پيامبر داستانهايي شنيده و خوانده بوديم، ولي اين كتاب مثل فيلم از مقابل چشمانم عبور كرد و فضاسازيهاي آن بهخصوص از شهر مكه در ذهنم مانده است. وي دو گروه مخاطب را براي اين كتاب برشمرد و تصريح كرد: گروه اول مخاطبان حرفهاي هستند كه برداشتي از اين كتاب دارند و گروه دوم مخاطبان اهل قرآن و احاديث هستند كه برداشت ديگري دارند. گروه دوم وقتي رمان را ميخوانند آن را ميبينند ولي براي گروه اول اينطور نيست. در اين جلسه قرار بود محسن هجري، غلامرضا امامي، شيخ نوري، سيد محمد سادات اخوي، احسان عباسلو و مهدي كاموس نيز حضور داشته باشند كه فقط كاموس درميان حاضران در سالن ديده ميشد.اين جلسه با پرسش و پاسخ پايان يافت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]