تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816473354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير جهاد كشاورزي:صادرات كشاورزي در دولت نهم دو برابر شده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير جهاد كشاورزي:صادرات كشاورزي در دولت نهم دو برابر شده است
خبرگزاري فارس: وزير جهاد كشاورزي در حاشيه افتتاح آزمايشگاه پليمر در معاونت صنايع گفت: صادرات محصولات كشاورزي در دولت نهم نسبت به زمان مشابه دو برابر شده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، محمدرضا اسكندري امروز در حاشيه افتتاح آزمايشگاه تخصصي مهندسي آزمون پليمر در معاونت آب و خاك در كرج با اشاره به سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران، گفت: استقلال از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي بود كه يكي از مؤلفه‌هاي آن خودكفايي در توليد محصولات غذايي بود.
وي افزود: كشور اسلامي با پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره اميد به فضا، هم‌اكنون جزء 8 كشور جهان در اين فناوري پيشرفته است كه از اين تعداد نيز فقط 4 كشور از جمله ايران كل چرخه توليد تا پرتاب ماهواره را در اختيار دارد.
وزير جهاد كشاورزي تأكيد كرد: ظرفيت قابل توجه‌اي در توليد كشاورزي در نقاط روستايي و دوردست وجود دارد كه با انتقال يافته‌هاي علمي به عرصه توليد بهره‌وري كشاورزي و عملكرد افزايش پيدا مي‌كند.

* افزايش 5 برابري توليد كشاورزي

اسكندري با تبريك سي‌امين سالگر پيروزي انقلاب اسلامي گفت: در حالي كه جمعيت كشور نسبت به اول انقلاب 2 برابر شدهاست، اما توليد محصولات كشاورزي از رقم 23 ميليون و 400 هزار تن در ابتداي انقلاب اسلامي به بيش از 100 ميليون تن در سال 86افزايش يافته است.

* هفته‌اي يك دستاورد جديد كشاورزي

اسكندري افزود: در سال جاري هر هفته يك دستاورد در بخش كشاورزي معرفي مي‌شود و در حالي كه در ابتداي دهه فجر سه رقم جديد بذر شامل رقم گندم «پيشگام» مخصوص مناطق سرد و دو رقم لوبياي «پاك» و لوبياي «شكوفا» معرفي شد و امروز نيز دو رقم جديد جو به نام‌هاي جو «بهمن» و جو «فجر 30» معرفي مي‌شود.
وزير جهاد كشاورزي بيان داشت: رقم جو بهمن مقاوم به سرما، خشكي و خوابيدگي خوشه است كه نسبت به رقم شاهد جو ماكويي يك تن افزايش عملكرد در هكتار دارد.
اسكندري با بيان اينكه 150 هزار هكتار زمين در مناطق سرد زير كشت جو آبي قرار مي‌گيرد، گفت: با كاشت اين رقم 150 هزار تن افزايش محصول به دست مي‌آيد.
وي گفت:‌ رقم جو فجر 30 ويژه مناطق معتدل حدود 500 كيلوگرم افزايش عملكرد نسبت به رقم شاهد دارد.
وزير جهاد كشاورزي افزود: در حالي آبياري تحت فشار قبل از انقلاب به صورت موردي در سطح 5 هزار هتكار اجرا شده بود ولي از 20 سال پيش در كشور جدي شروع شد، به گونه‌اي است كه از سال 68 تاكنون 732 هزار هكتار مزرعه زير پوشش آبياري تحت فشار قرار گرفته كه از اين رقم 251 هزار هكتار در دولت نهم اتفاق افتاده است.
اسكندري افزود: با وجود توسعه آبياري تحت فشار مركزي براي تأييد كيفيت اين تجهيزات وجود نداشت و گاهي كشاورزان بعد از استفاده از تجهيزات آبياري به دليل كيفيت بد دوباره به آبياري سنتي رجوع مي‌كردند.
وي افزود: راه‌اندازي آزمايشگاه پليمر تجهيزات آبياري تحت فشار براي تأييد فني و استاندارد توليدكنندگان لوله‌هاي پليمري مخصوص آبياري تحت فشار است كه در معاونت آب و خاك و صنايع در كرج افتتاح ‌شد.
وزير جهاد كشاورزي افزود: با همت محققان فني مهندسي جهاد كشاورزي آزمايشگاه آزمون پليمر لوله‌هاي آبياري راه‌اندازي شده و شركت‌هاي توليد‌كننده اين لوله‌هاي مي‌توانند از استاندارد اين آزمايشگاه استفاده كنند.

* خشكسالي عادي و ترسالي اتفاقي

اسكندري افزود: اقليم كشور به گونه‌اي است كه ترسالي‌ امر اتفاقي و خشكسالي امر عادي است، بنابراين با حداقل آب موجود افزايش عملكرد در واحد سطح به دست آيد.
وي با بيان اينكه در دنيا 60 درصد توليد كشاورزي ديم و 40 درصد آبي است، گفت: در ايران 92 درصد توليد آبي و 8 درصد از كشت ديم به دست مي‌آيد.
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه 75 درصد آب بخش كشاورزي از سيستم چشمه، قنات و چاه تأمين مي‌شود گفت:‌از اين رقم 45درصد آب چاه است كه به زحمت به دست مي‌آيد بنابراين بايد به سمت استفاده بهينه از آب حركت شود.
وي گفت: طبق برنامه امسال 200 هزار هكتار عرصه جديد زير پوشش آبياري تحت فشار بايد قرار گيرد كه اگر اين اتفاق بيفتد در دولت نهم به اندازه‌ 17 سال قبل آبياري تحت فشار اجرا شده است.
اسكندري افزود: مهر تأييد آزمايشگاه به منزله وظيفه حاكميتي توسط مركز تحقيقات مهندسي بر محصولات داخلي زده مي‌شود.
اسكندري افزود: آزمايشگاه پليمر ظرفيت انجام 27 كار مختلف دارد.
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه بيش از 80 سال وزارت كشاورزي در كشور شكل گرفته گفت: ظرفيت‌هاي جديدي با سياستگذاري در كشور ايجاد مي‌شود كه به افزايش عملكرد بخش كشاورزي مي‌انجامد.

* ابداع نان تركيبي

اسكندري از توليد نان تركيبي خبر داد و گفت:‌ خط توليد نان با مخلوط آرد گندم و آرد سيب‌زميني در هفته آينده در مشهد به بهره‌برداري مي‌رسد كه در اين نوع نان 20 درصد آرد سيب‌زميني و بقيه آرد گندم مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
اسكندري تصريح كرد: با راه‌اندازي صنايع پخت نان جديد روزانه 500 كيلوگرم سيب‌زميني با ضريب 20 تا 25 درصد تبديل به آرد مي‌شود و نان جديد به صورت سنتي (لواش) پخته مي‌شود.
وزير جهاد كشاورزي گفت: در حال حاضر 8 نوآوري در كشاورزي پيش روي من قرار دارد كه به تدريج آنها را اعلام مي‌كنم.
اسكندري در مورد مقايسه توليد كشاورزي اول انقلاب تا كنون بيان داشت: توليد كشاورزي از 4/23 ميليون تن در سال 57 حدود 3/19 ميليون تن محصول زراعي،‌3/3 ميليون تن محصول دامي و كمتر از يك ميليون تن محصول باغي و 50 هزار تن محصولات شيلات بوده است كه اين ارقام در حال حاضر به 101 ميليون تن كل توليد كشاورزي، 16 ميليون تن محصول باغي (16 برابر)، 11 ميليون تن محصول دامي، 73 ميليون تن محصولات زراعي و 600 هزار تن محصولات شيلاتي (20 برابر) افزايش يافته است.
اسكندري بيان داشت: ميانگين رشد سالانه توليد كشاورزي در 30 سال گذشته 5 درصد بوده كه به طور متوسط سالي دو ميليون و 500 هزار تن اضافه محصول توليد شده كه در ظرف 30 سال 75 ميليون تن افزايش توليد اتفاق افتاده است.

* توليد گندم 3 برابر شد

وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه توليد گندم در ابتداي انقلاب اسلامي كمتر از 5 ميليون تن بوده است، هم‌اكنون به جز سال خشكسالي توليد در سال گذشته به 15 ميليون تن رسيده است كه ظرفيت به كارگيري تكنولوژي و دانش براي افزايش توليد در كشور وجود دارد.
وي گفت: نياز كشور به گندم در همه زمينه‌هاي مصرف و صنعت سالانه 14 ميليون تن برآورد مي‌شود.

* سرانه توليد كشاورزي 2 برابر شد

وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه سرانه توليد كشاورزي در ابتداي انقلاب با جمعيت 36 ميليون نفر حدود 700 كيلوگرم بود كه هم‌اكنون اين رقم به هزار و 430 كيلوگرم افزايش يافته است.
اسكندري افزود: با وجودي كه جمعيت كشور در 30 سال انقلاب اسلامي دو برابر افزايش يافته، اما امنيت غذايي در كشور نسبت به اول انقلاب دو برابر شده است.
وي بيان داشت: در نظام‌هاي بهره‌برداري كشاورزي در تعاوني‌هاي توليد قبل از انقلاب 39 شركت تعاوني توليد و 40 شركت سهامي زراعي و تعداد كشت و صنعت دولتي وجود داشت كه شركتهاي سهامي زراعي به هزار و 332 شركت افزايش يافته كه بيش از 70 درصد اين شركتها در 3 سال گذشته تشكيل شده است.
وزير جهاد كشاورزي افزود: در دو روز گذشته 30 شركت تعاوني توليد در همدان افتتاح و همچنين 26 شركت جديد كلنگ‌زني شد كه تا سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد. همچنين 41 شركت سهامي زراعي كه اكثراً تعطيل بوده و فقط 5 شركت آن با ماهيت مردمي باقي مانده بود، با مديريت جديد از سال 85 فعال شده و با رويكرد سپردن كار مردم 35 شركت سهامي زارعي تشكيل شد كه 30 شركت در دولت نهم شكل گرفته است.
وي افزود: همچنين شركتهاي كشت و صنعت بعد از يك‌پارچه سازي و اصلاح ساختار و سوددهي به بخش خصوصي واگذار مي‌شود.

* واگذاري كشت و صنعتها به مردم

اسكندري شركت‌هاي فني مهندسي بخش كشاورزي در راستاي سپردن كار به مردم تشكيل شده و از سال 85 تاكنون هزار و 485 شركت خصوصي تشكيل شده است كه اين شركتها در هزار و 230 دهستان مستقر شده و دولت به جز معرفي براي تسهيلات هيچ كمكي به آنها نكرده است، اما با اين وجود 14 هزار فارغ‌التحصيل كشاورزي در اين شركتها مشغول به كار شده‌اند.
وزير جهاد كشاورزي افزود: فارغ‌‌التحصيلان به عنوان بازوي قوي در انتقال يافته‌هاي تحقيقي به عرصه كشاورزي فعاليت مي‌كنند.

* حذف يارانه و كاهش 44 درصدي مصرف سم

اسكندري با بيان اينكه يارانه سم كشاورزي از سال 86 برداشته شد گفت:‌ سعي شد يارانه سم به صورت بهينه در توليد مواد بيولوژيك و كنترل آفات استفاده مي‌شود.
وي با بيان اينكه تا پايان سال 83 تعداد 40 كلينيك گياه‌پزشكي در كشور شكل گرفته بود گفت: سال 84 تعداد 175، در سال 85 تعداد 255 و در سال گذشته تاكنون 675 كلينيك جديد گياه‌پزشكي شكل گرفتند كه بيش از 4 هزار و 700 فارغ‌التحصيل گياه‌پزشكي در آنها مشغول به كار شدند.
وزير جهاد كشاورزي افزود: مصرف سم كشاورزي در اين مدت 44 درصد كاهش يافته است.
وي افزود: ظرف 54 سال گذشته تنها 6 عامل بيولوژيك براي مقابله با آفات معرفي شد كه در دو سال گذشته 10 عامل جديد معرفي و ثبت شد و اكنون 16عامل بيولوژيك در كشور به ثبت رسيده است.
اسكندري افزود: براي پايداري در توليد بايد تكنولوژي به عرصه مزرعه منتقل شود كه در توليد گندم به خودكفايي رسيديم و براي پايداري آن بايد فناوري به بخش كشاورزي منتقل شود.
وزير جهاد كشاورزي گفت: كشت ديم براثر خشكسالي از بين رفت، اما اين به معناي از دست رفتن توان خودكفايي گندم نيست، بلكه مي‌توان با انتقال دانش به مزرعه، اجراي سيستم‌هاي آبياري نوين، خاك‌ورزي حفاظتي، بذر مناسب و تغذيه گياه دوباره به خودكفايي رسيد.
وي با بيان اجراي مزارع آرماني گفت: اين مزارع براي كشت گندم، جو، سيب‌زميني و كلزا در كشور اجرا شد كه در دو مزرعه كنار هم در شهرستان بهشهر با اجراي توصيه‌هاي علمي در مزرعه آرماني 7/6 تن در هكتار و در مزرعه عادي 2 تن در هكتار گندم به دست آمد. همچنين در هشترود در مزرعه ديم با رعايت مسائل علمي با 70 ميليمتر بارندگي 1/1 تن در هكتار گندم به دست آمد.

* حفظ توليد برنج با كاهش سطح كشت

وزير جهاد كشاورزي افزود: در حالي كه سطح كشت برنج در سال گذشته زراعي 50 هزار هكتار كاهش يافت، اما توليد برنج كاسته نشده است.
اسكندري گفت: با وجود خشكسالي امسال، الان مركبات به صورت فراوان وجود دارد و واردات مركبات كمتر از 2 درصد حجم توليد است، به عنوان مثال سيب درختي در 10 ماه امسال 100 هزار تن صادارت از كشور انجام شده است.
وزير جهاد كشاورزي با بيان هدف قانون برنامه چهارم گفت: قرار بود تا پايان سال 88 ميزان صادرات كشاورزي به 1/2 ميليارد دلار افزايش يابد كه اين رقم در پايان سال گذشته به 3/3 ميليارد دلار رسيد.
وي گفت:‌ اين رقم شامل محصولات كشاورزي و صنايع غذايي به جز صنعت نوشابه است كه از آن 6/2 ميليارد دلار خاص محصولات كشاورزي و 730 ميليون دلار صادرات صنايع غذايي است.
اسكندري بيان داشت‌: در 10 ماه سال جاري با وجود خشكسالي صادرات كشاورزي از نظر وزني 32 درصد كاهش يافت كه طبيعي به نظر مي‌رسد.
وي گفت: در اين مدت بيش از يك ميليارد و 700 ميليون دلار صادرات محصول كشاورزي و با احتساب صنايع غذايي 2 ميليارد و 400 ميليون دلار صادرات داشته‌ايم.
وزير جهاد كشاورزي افزود:‌ عمده واردات در محصولات كشاورزي موز است، در داخل توليد نمي‌شود، اما در سبد مصرف خانوار قرار گرفته و در سال‌جاري يك ميليارد و 741 ميليون دلار صادرات كشاورزي شامل 666 ميليون دلار صنايع غذايي بوده كه در مجموع 2 ميليارد و 400 ميليون دلار ارزآوري داشته است.
اسكندري افزود: در صنايع غذايي از نظر وزني 15 درصد كاهش صادرات داشته كه از نظر ارزشي 12 درصد رشد داشته است.
وي افزود: در محصولات كشاورزي 34 درصد كاهش صادرات و 22 درصد كاهش ارزش صادرات اتفاق افتاده است.
وزير جهاد كشاورزي افزود: در 10 ماه امسال 6 ميليارد و 260 ميليون دلار واردات كشاورزي اتفاق افتاد كه 550 هزار تن موز و نارگيل و 4 ميليون و 192 هزار تن گندم به دليل خشكسالي وارد كشور شده است كه از اين رقم يك ميليارد و 576 ميليون دلار براي واردات گندم اختصاص يافته است.
اسكندري بيان داشت: واردات كشاورزي نسبت به زمان مشابه 65 درصد افزايش وزن به دليل ورود بيش از 4 ميليون تن گندم مشاهده شده كه از نظر ارزش صددرصد افزايش يافته است.
وي افزود: در سه سال دولت نهم 6/5 هزارتن انگور وارد كشور شده كه در اين مدت 2 ميليون و 90 هزار تن انگور در مقابل صادر شده است. همچنين 512 هزار تن كشمش صادر شده و 43 هزار تن انگور در سال‌جاري صادر شده است.
وزير جهاد كشاورزي افزود: در 3 سال دولت نهم 683 هزار تن سيب‌زميني صادر شده در مقابل 219 هزار تن سيب‌زميني وارد كشور شده است. همچنين در 11 ماه سالجاري 260 هزار تن سيب‌زميني از كشور صادر شده است كه با احتساب 3 سال گذشته صادرات سيب‌زميني در دولت نهم از مرز يك ميليون تن مي‌گذرد.

* خريد تضميني 200 هزارتن سيب زميني

اسكندري افزود: همچنين 200 هزار تن سيب‌زميني هم‌اكنون در انبارهاي تعاون روستايي وجود دارد كه به شكل تضميني از كشاورزان خريداري شده است.
وي افزود: براي شب عيد سيب و مركبات در 3 سال گذشته 452 هزار تن وارد شده و در مقابل يك ميليون تن صادرات ميوه و مركبات داشته‌ايم.
وزير جهاد كشاورزي گفت: ‌اگر كشور مي‌خواهد عضو سازمان تجارت جهاني شود، طبق قانون برنامه چهارم هيچ مانعي براي واردات و صادرات به جز قرنطينه و تعرفه وجود ندارد.
اسكندري اظهار داشت: در صادرات اگر محصول ماده اوليه و ذخاير ژنتيكي باشد، جلو آن گرفته مي‌شود و گرنه نمي‌توان مانع ورود و صدور كالا به كشور شد.
وي گفت:‌ در گذشته 22 روز طول مي‌كشيد تا كالاي محصولات دامي از قرنطينه بگذرد و امروز در كمتر از 3 روز با رعايت مسائل قرنطينه دامي اين محصولات ترخيص مي‌شود.
وزير جهاد كشاورزي افزود: در 3 سال آخر دولت گذشته واردات ميوه و تره‌بار 731 هزار تن و صادرات آن يك ميليون و 222 هزار تن بوده كه در دولت نهم اين ارقام در بخش واردات 2 ميليون و 72 هزار تن و در صادرات 2 ميليون و 262 هزار تن بوده است.
اسكندري بيان داشت: از رقم 2 ميليون و 72 هزار تن واردات بيش از يك و نيم ميليون تن موز بوده و از نظر ارزشي صادرات در 3 سال آخر دولت هشتم يك ميليون و 222 هزار تن به ارزش 322 ميليون دلار بوده و اين ارقام در دولت نهم 2 ميليون و 262 هزار تن به ارزش 944 ميليون دلار صادر شده است.
وي گفت:‌ صادرات ميوه و تره‌بار و خشكبار در سالهاي 81 تا 83 دو ميليون 132 هزار تن به ارزش 2 ميليارد 377 ميليون دلار بوده كه در 3 سال دولت نهم اين رقم به 3 ميليون و 279 هزار تن به ارزش 4 ميليارد و 599 ميليون دلار افزايش يافته است.
اسكندري در ادامه افزود: كل محصولات كشاورزي در 3 سال آخر دولت هشتم در بخش واردات 22 ميليون و 270 هزارتن وارد و در 3 سال دولت نهم 20 ميليون و 810 هزار تن بوده است، همچنين حجم صادرات در 3 سال اول 3 ميليون و 470 هزار تن و در دولت نهم 7 ميليون و 120 هزار تن صادرات كشاورزي انجام شده است.
وي گفت‌: آنهايي كه خود 13 سال مسئول كشاورزي بوده‌اند، همه‌اش مي‌گويند واردات افزايش يافته در حالي كه آمار گمرك خلافي را نشان مي‌دهد.
وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: در حالي كه در سه سال دولت هشتم سالانه يك ميليارد و 160 ميليون دلار صادرات كشاورزي بود اين رقم اكنون به سالي 2 ميليارد و 100 ميليون دلار افزايش يافته است.
وي تأكيد كرد:‌ در حالي كه ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي 22 رقم بذر گندم آبي در كشور وجود داشت اين رقم اكنون به 70 رقم افزايش يافته است.
انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|21|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن