واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: روايت سي سالگي انقلاب درگفتوگو با عارف:بيتوجهي به آرمانهاي انقلاب ما را به سرنوشت ديگر انقلابها دچار ميكندنبايد دنبال دين سياسي باشيم
تهران- خبرگزاري كار ايران
معاون اول رئيس جمهور در دولت اصلاحات تاكيد كرد: اعتقاد ما اين است كه اسلام ظرفيت بالايي دارد و اگر مشكلي هست، ضعف اسلام نيست، مشكل از كجفهمي ما از اسلام و تنگ نظريها و تفكر تحجرگرايانه ماست.
دشمنان ما هم به استقلال كشور اذعان دارند
محمدرضا عارف در گفتوگو با خبرنگار "ايلنا"، در بيان دستاوردهاي انقلاب اسلامي در سه دهه اخير اظهارداشت: انقلاب ما با سه شعار محوري استقلال ،آزادي و جمهوري اسلامي براي مردم مطرح بود. در بحث استقلال، حقيقتاً توانستيم به اين شعار برسيم و حتي مخالفين ما اذعان دارند كه ما خود تصميم ميگيريم و مستقل هستيم و تصميمات ما براساس منافع ملي است و اين دستاورد مهم زماني ارزش بيشتري پيدا ميكند كه توجه داشته باشيم دولت گذشته يكي از وابستهترين رژيمهاي منطقه بود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بيان شعار آزادي كه در انقلاب مطرح شد، خاطرنشان كرد: با بسترسازيهاي مناسب در اين مورد ميتوانستيم به دستاوردهاي ارزشمندي برسيم ولي نتوانستيم كار زيادي بكنيم. عليرغم اين كه انقلاب فرهنگي كرديم دربخشهاي فرهنگي نتوانستيم كاري جدي كنيم كه شايد به علت گرفتاريهاي سياسي و مشغلههاي جدي بود كه وجود داشت كه به تحقق اين شعار محوري كه در جايگاههاي مختلف قانون اساسي بر آن تاكيد شده است، نرسيدهايم.
وي در بيان دستاوردهاي انقلاب دربعد اسلاميت نظام گفت: خوشبختانه احكام اسلامي در قانون اساسي پياده شده است.
راهكار تحقق مردمسالاري، تشكيل سازمانهاي سياسي فراگير است
معاون اول رئيس جمهور در دولت اصلاحات ادامه داد: در بعد جمهوريت نيز به طور متوسط در هر سال،يك انتخابات داشتيم؛ البته برخي اوقات نتوانستيم به مفهوم اصلي حاكميت مردم و مردمسالاري مطابق با نگاه امام (ره) جامه عمل بپوشانيم كه راهكار آن تشكيل سازمانهاي سياسي فراگير مانند احزاب است. به هر حال مشكلاتي را در اين ارتباط داشتيم كه اميدواريم در دهه چهارم انقلاب به اين مسايل رسيدگي شود.
رئيس هيات مديره بنياد باران با بيان اينكه ميتوانستيم در قالب برنامه توسعه با هدف حل مشكلات مردم حركت كنيم، گفت: از روزهاي اول پيروزي انقلاب توطئهها از طريق عوامل وابسته، كودتا و جنگ تحميلي شروع شد. ولي خوشبختانه با توجه به اعتقادي كه مردم داشتند، اين ترفندها و توطئهها نتوانست به نتيجه برسد؛ البته ممكن است در برخي بخشها اين موانع حركت ما را كند كرده باشد ولي در مجموع، توانستيم برنامههاي خود را دنبال كنيم.
عارف با بيان اينكه پيش از پيروزي انقلاب متخصصين و كارشناسان ما جايگاهي نداشتند، ادامه داد: در بخش صنعت نيز وضع به همين منوال بود كه خوشبختانه با اتكا به نيروهاي داخلي توانستيم در اين زمينه توسعه پيدا كنيم.در بخش فرهنگي نرخ بيسوادي ما پيش از انقلاب بالا بود به گونهاي كه بيش از 50 درصد جمعيت بيسواد بودند، ولي امروز به شاخصهاي خوبي در تربيت دانشجو رسيدهايم.
وي در بيان ديگر دستاوردهاي پيروزي انقلاب به پيشرفتهاي بخش دفاعي اشاره كرد و گفت: ما در بخش فناوريهاي هستهاي و ساير بخشها شرايط خوبي داريم ونوع عملكرد سه دهه ما بستر مناسبي را براي جهش علمي و جهش در همه زمينههاي توسعه فراهم كرده است.
مهمترين چالش دهه چهارم انقلاب حاكميت مردمسالاري ديني است
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بيان مهمترين چالش سياسي فكري انقلاب در دهه چهارم گفت: شايد مهمترين چالش، حاكميت مردم و مردمسالاري ديني باشد كه شعار اصلي ما بود و به نظر ميرسد اين شعار براي عدهاي جا نيفتاده است و اين گونه احساس ميكنند كه حاكميت دين با حاكميت مردم در تعارض است؛ در صورتي كه اين مساله جزء شعارهاي محوري انقلاب بود. معتقديم كه اسلام ظرفيتهاي خوبي براي پياده كردن حاكميت اسلام و حاكميت مردم داشته باشد.
وي با تاكيد بر اينكه مهمترين چالش ما در دهه آينده مردمسالاري ديني است، خاطرنشان كرد: اگر با توجه به شعار دين، به اصول قانوني اساسي نيز دقت بيشتري شود، دين هميشه ياور مردم بوده است و مردم از نگاه سياسي نشان دادهاند كه هميشه از مسوولان جلوتر هستند.
وي در بيان آفت انقلاب ايران و ضرورت آفتزدايي از انقلاب گفت: معتقدم آفت به مفهومي كه در انقلابهاي ديگر بوده، نداشتيم. شايد مهمترين دليل آن نيز فرهنگي بودن انقلاب است. افت و خيزهايي داشتيم كه به نظرم طبيعي است. انقلابهاي ديگر معمولاً بعد از مدتي به وضعيت ايستايي ميرسند و سردمداران آنها نه تنها انگيزههاي انقلابي ندارند بلكه با اين انگيزهها نيز مقابله ميكنند ولي دركشور ما خوشبختانه اين مساله وجود نداشته است. البته مشكلاتي نيز وجود داشته كه اگر نميبود طبيعتاً با سرعت بيشتري ميتوانستيم برنامههاي توسعه را جلو ببريم و به نيازهاي مردم رسيدگي كنيم و اگر گروههاي سياسي فعال در عرصه سياسي به اين مسايل توجه داشته باشند، در دهه چهارم كمتر با آن مواجه خواهيم بود.
مبناي انقلاب فرهنگ عاشورا بود
وي در بيان نقش فرهنگ عاشورا و آموزههاي ديني در پيروزي انقلاب گفت: مبناي حركت ما عاشورا بود. 15 خرداد نيز از عاشورا شروع شد و در واقع الگوي انقلاب ما اسلام و عاشورا بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه تا چه ميزان دولتمردان ما پس از پيروزي انقلاب براساس آموزههاي امام (ره) حركت كردند، گفت: تلاش شده است در جهت آرمانها حركت كنيم و اگر كسي ميخواست بر خلاف اين جهت حركت كند، مردم به وي اجازه نميدادند چرا كه آنها بر روي رهبري انقلاب و آرمانهاي خود حساسيت دارند كه نمونه بارز اين مورد برخورد مردم بابنيصدر و يا با گروهكهاي سياسي است.
وي ادامه داد: در عمل متاسفانه گاهي برخوردهايي ميكنيم و مواضعي گرفته ميشود كه با آرمانهاي امام(ره) تطابقي ندارد، به هرحال بايد با مكانيزم اين عوامل شناخته شود.
وي با بيان اينكه در اين مورد نگرانيهايي داريم، خاطرنشان كرد: نميخواهم وارد مصاديق شوم ولي از اين كه به آرمانهاي انقلاب توجه نشود، جداً نگرانم؛ چرا كه در اين صورت ممكن است به سرنوشت ديگر انقلابها دچار شويم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آينده انقلاب را چگونه ارزيابي ميكنيد، گفت: نسبت به آينده انقلاب خوشبينم چراكه انقلاب ما از انگيزه و پشتوانه قوي مردم برخوردار است.ما حرف نويي در دنيا داشتيم كه مورد اقبال مردم جهان قرار گرفت و صدور انقلاب به عنوان يك آرمان اوليه مطرح شد. همين مساله باعث شد كه در 30 سال گذشته عليرغم شيطنتها جايگاه و پايگاه انقلاب در بين تودههاي مردم و عمدتاً در كشورهاي اسلامي بيشتر شده است و نفوذ معنوي ما در منطقه افزايش يافته است كه بايد قدر آن را دانست تا بتوانيم راحتتر پيام انقلاب را به دنيا برسانيم.
سياست ما بايد ديني باشد
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا هنوز پشتوانه مردمي انقلاب را پس از 30 سال وجود دارد، گفت: معتقدم هنوز اين پشتوانه وجود دارد ولي نبايد اين باعث غرور ما شود، قطعاً خطري كه انقلاب ما را تهديد ميكند اين است كه جوانان بعضاً احساس ميكنند كه ما نتوانستيم نسبت به مطالبات آنها پاسخگو باشيم و اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند، نسل سوم و چهارم با نسلهاي گذشته و آرمانهاي انقلاب فاصله ميگيرند به همين دليل بايد با توجه دقيق و عميق به مطالبات جوانان رسيدگي شود تا با انگيزه بيشتري اين نسل مديريت انقلاب را بر عهده بگيرد.
عارف در پاسخ به سوالي درمورد اينكه چقدر پس از پيروزي انقلاب در يك راستا بودن دين و سياست موفق بوديم، گفت: اعتقاد داريم كه دين و سياست ميتوانند در يك جهت باشند. همانطور كه امام(ره) بر اين موضوع تاكيد داشتند ولي درعمل متاسفانه عدهاي ميخواهند دين سياسي را بياورند ما نبايد دنبال دين سياسي باشيم، سياست ما بايد ديني باشد، اين دغدغه امام(ره) بود.
عدم صداقت در برخورد با مردم در شان يك مسوول در نظام اسلامي نيست
معاون اول رئيسجمهور در دولت دوم اصلاحات تاكيد كرد: عدم صداقت در برخورد با مردم در شان يك مسوول، در نظام الهي نيست. اولين شرط حكومت و مديريت در يك نظام الهي صداقت و تدين است و هيچ هدفي نميتواند عدم صداقت ما را با مردم توجيه كند و اين آفت بزرگي است كه اگر به آن توجه نشود، به ضرر نظام است و شايد زدگي برخي متدينين و انقلابيون نسل اول هم ناشي از اين نگاه و روند باشد.
وي گفت: اعتقاد ما اين است كه اسلام ظرفيت بالايي دارد و اگر مشكلي است ضعف اسلام نيست، مشكل از كج فهمي ما از اسلام و تنگ نظريها و تفكر تحجرگرايانه است.
گفتوگو از : زينب حقي
پايانپيام
كد خبر: 473765
سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]