تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820950273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روايت سي سالگي انقلاب درگفت‌‏وگو با عارف:بي‌توجهي به آرمان‌هاي انقلاب ما را به سرنوشت ديگر انقلاب‌ها دچار مي‌كندنبايد دنبال دين سياسي باشيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: روايت سي سالگي انقلاب درگفت‌‏وگو با عارف:بي‌توجهي به آرمان‌هاي انقلاب ما را به سرنوشت ديگر انقلاب‌ها دچار مي‌كندنبايد دنبال دين سياسي باشيم


تهران- خبرگزاري كار ايران
معاون اول رئيس جمهور در دولت اصلاحات تاكيد كرد: اعتقاد ما اين است كه اسلام ظرفيت بالايي دارد و اگر مشكلي هست، ضعف اسلام نيست، مشكل از كج‌‏فهمي ما از اسلام و تنگ نظري‌‏ها و تفكر تحجرگرايانه ماست.

دشمنان ما هم به استقلال كشور اذعان دارند
محمدرضا عارف در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، در بيان دستاوردهاي انقلاب اسلامي در سه دهه اخير اظهارداشت: انقلاب ما با سه شعار محوري استقلال ،‌‏آزادي و جمهوري اسلامي براي مردم مطرح بود. در بحث استقلال، حقيقتاً توانستيم به اين شعار برسيم و حتي مخالفين ما اذعان دارند كه ما خود تصميم مي­گيريم و مستقل هستيم و تصميمات ما براساس منافع ملي است و اين دستاورد مهم زماني ارزش بيشتري پيدا مي­كند كه توجه داشته باشيم دولت گذشته يكي از وابسته­ترين رژيم‌‏هاي منطقه بود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بيان شعار آزادي كه در انقلاب مطرح شد، خاطرنشان كرد: با بسترسازي­هاي مناسب در اين مورد مي­توانستيم به ­دستاوردهاي ارزشمندي برسيم ولي نتوانستيم كار زيادي بكنيم. علي‌‏رغم اين كه انقلاب فرهنگي كرديم دربخش‌‏هاي فرهنگي نتوانستيم كاري جدي كنيم كه شايد به علت گرفتاري­هاي سياسي و مشغله­هاي جدي بود كه وجود داشت كه به تحقق اين شعار محوري كه در جايگاه­هاي مختلف قانون اساسي بر آن تاكيد شده است، نرسيده­ايم.
وي در بيان دستاوردهاي انقلاب دربعد اسلاميت نظام گفت: خوشبختانه احكام اسلامي در قانون اساسي پياده شده است.
راهكار تحقق مردمسالاري، تشكيل سازمان‌‏هاي سياسي فراگير است
معاون اول رئيس جمهور در دولت اصلاحات ادامه داد: در بعد جمهوريت نيز به طور متوسط در هر سال،يك انتخابات داشتيم؛ البته برخي اوقات نتوانستيم به مفهوم اصلي حاكميت مردم و مردم­سالاري مطابق با نگاه امام (ره) جامه عمل بپوشانيم كه راهكار آن تشكيل سازمان‌‏هاي سياسي فراگير مانند احزاب است. به هر حال مشكلاتي را در اين ارتباط داشتيم كه اميدواريم در دهه چهارم انقلاب به اين مسايل رسيدگي شود.
رئيس هيات مديره بنياد باران با بيان اينكه مي­توانستيم در قالب برنامه توسعه با هدف حل مشكلات مردم حركت كنيم، گفت: از روزهاي اول پيروزي انقلاب توطئه‌‏ها از طريق عوامل وابسته، ‌‏كودتا و جنگ تحميلي شروع شد. ولي خوشبختانه با توجه به اعتقادي كه مردم داشتند، اين ترفندها و توطئه­ها نتوانست به نتيجه برسد؛ البته ممكن است در برخي بخش­ها اين موانع حركت ما را كند كرده باشد ولي در مجموع، توانستيم برنامه­هاي خود را دنبال كنيم.
عارف با بيان اينكه پيش از پيروزي انقلاب متخصصين و كارشناسان ما جايگاهي نداشتند، ادامه داد: در بخش صنعت نيز وضع به همين منوال بود كه خوشبختانه با اتكا به نيروهاي داخلي توانستيم در اين زمينه توسعه پيدا كنيم.در بخش فرهنگي نرخ بي­سوادي ما پيش از انقلاب بالا بود به گونه­اي كه بيش از 50 درصد جمعيت بي­سواد بودند، ولي امروز به شاخص­هاي خوبي در تربيت دانشجو رسيده­ايم.
وي در بيان ديگر دستاوردهاي پيروزي انقلاب به پيشرفت­هاي بخش دفاعي اشاره كرد و گفت: ما در بخش فناوري‌‏هاي هسته­اي و ساير بخش‌‏ها شرايط خوبي داريم ونوع عملكرد سه دهه ما بستر مناسبي را براي جهش علمي و جهش در همه زمينه‌‏هاي توسعه فراهم كرده است.
مهمترين چالش دهه چهارم انقلاب حاكميت مردمسالاري ديني است
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بيان مهمترين چالش سياسي فكري انقلاب در دهه چهارم گفت: شايد مهمترين چالش، حاكميت مردم و مردمسالاري ديني باشد كه شعار اصلي ما بود و به نظر مي­رسد اين شعار براي عده­اي جا نيفتاده است و اين گونه احساس مي‌‏كنند كه حاكميت دين با حاكميت مردم در تعارض است؛ در صورتي كه اين مساله جزء شعارهاي محوري انقلاب بود. معتقديم كه اسلام ظرفيت‌‏هاي خوبي براي پياده كردن حاكميت اسلام و حاكميت مردم داشته باشد.
وي با تاكيد بر اينكه مهمترين چالش ما در دهه آينده مردمسالاري ديني است، خاطرنشان كرد: اگر با توجه به شعار دين، به اصول قانوني اساسي نيز دقت بيشتري شود، دين هميشه ياور مردم بوده است و مردم از نگاه سياسي نشان داده­اند كه هميشه از مسوولان جلوتر هستند.
وي در بيان آفت انقلاب ايران و ضرورت آفت‌‏زدايي از انقلاب گفت: معتقدم آفت به مفهومي كه در انقلاب­هاي ديگر بوده، نداشتيم. شايد مهمترين دليل آن نيز فرهنگي بودن انقلاب است. افت و خيزهايي داشتيم كه به نظرم طبيعي است. انقلاب­هاي ديگر معمولاً بعد از مدتي به وضعيت ايستايي مي­رسند و سردمداران آنها نه تنها انگيزه­هاي انقلابي ندارند بلكه با اين انگيزه­ها نيز مقابله مي­كنند ولي دركشور ما خوشبختانه اين مساله وجود نداشته است. البته مشكلاتي نيز وجود داشته كه اگر نمي­بود طبيعتاً با سرعت بيشتري مي‌‏توانستيم برنامه­هاي توسعه را جلو ببريم و به نيازهاي مردم رسيدگي كنيم و اگر گروه‌‏هاي سياسي فعال در عرصه سياسي به اين مسايل توجه داشته باشند، در دهه چهارم كمتر با آن مواجه خواهيم بود.
مبناي انقلاب فرهنگ عاشورا بود
وي در بيان نقش فرهنگ عاشورا و آموزه­هاي ديني در پيروزي انقلاب گفت: مبناي حركت ما عاشورا بود. 15 خرداد نيز از عاشورا شروع شد و در واقع الگوي انقلاب ما اسلام و عاشورا بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه تا چه ميزان دولت‌‏مردان ما پس از پيروزي انقلاب براساس آموزه‌‏هاي امام (ره) حركت كردند، گفت: تلاش شده است در جهت آرمان­ها حركت كنيم و اگر كسي مي­خواست بر خلاف اين جهت حركت كند، مردم به وي اجازه نمي­دادند چرا كه آنها بر روي رهبري انقلاب و آرمان‌‏هاي خود حساسيت دارند كه نمونه بارز اين مورد برخورد مردم بابني‌‏صدر و يا با گروهك‌‏هاي سياسي است.
وي ادامه داد: در عمل متاسفانه گاهي برخوردهايي مي­كنيم و مواضعي گرفته مي­شود كه با آرمان­هاي امام(ره) تطابقي ندارد، به هرحال بايد با مكانيزم اين عوامل شناخته شود.
وي با بيان اينكه در اين مورد نگراني‌‏هايي داريم، خاطرنشان كرد: نمي‌‏خواهم وارد مصاديق شوم ولي از اين كه به آرمان­هاي انقلاب توجه نشود، جداً نگرانم؛ چرا كه در اين صورت ممكن است به سرنوشت ديگر انقلاب­ها دچار شويم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آينده انقلاب را چگونه ارزيابي مي­كنيد، گفت: نسبت به آينده انقلاب خوشبينم چراكه انقلاب ما از انگيزه و پشتوانه قوي مردم برخوردار است.ما حرف نويي در دنيا داشتيم كه مورد اقبال مردم جهان قرار گرفت و صدور انقلاب به عنوان يك آرمان اوليه مطرح شد. همين مساله باعث شد كه در 30 سال گذشته علي‌‏رغم شيطنت­ها جايگاه و پايگاه انقلاب در بين توده‌‏هاي مردم و عمدتاً در كشورهاي اسلامي بيشتر شده است و نفوذ معنوي ما در منطقه افزايش يافته است كه بايد قدر آن را دانست تا بتوانيم راحت‌‏تر پيام انقلاب را به دنيا برسانيم.
سياست ما بايد ديني باشد
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا هنوز پشتوانه مردمي انقلاب را پس از 30 سال وجود دارد، گفت: معتقدم هنوز اين پشتوانه وجود دارد ولي نبايد اين باعث غرور ما شود، قطعاً خطري كه انقلاب ما را تهديد مي­كند اين است كه جوانان بعضاً احساس مي­كنند كه ما نتوانستيم نسبت به مطالبات آنها پاسخگو باشيم و اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند، نسل سوم و چهارم با نسل­هاي گذشته و آرمان­هاي انقلاب فاصله مي­گيرند به همين دليل بايد با توجه دقيق و عميق به مطالبات جوانان رسيدگي شود تا با انگيزه بيشتري اين نسل مديريت انقلاب را بر عهده بگيرد.
عارف در پاسخ به سوالي درمورد اينكه چقدر پس از پيروزي انقلاب در يك راستا بودن دين و سياست موفق بوديم، گفت: اعتقاد داريم كه دين و سياست مي­توانند در يك جهت باشند. همانطور كه امام(ره) بر اين موضوع تاكيد داشتند ولي درعمل متاسفانه عده­اي مي‌‏خواهند دين سياسي را بياورند ما نبايد دنبال دين سياسي باشيم، سياست ما بايد ديني باشد، اين دغدغه امام(ره) بود.
عدم صداقت در برخورد با مردم در شان يك مسوول در نظام اسلامي نيست
معاون اول رئيس‌‏جمهور در دولت دوم اصلاحات تاكيد كرد: عدم صداقت در برخورد با مردم در شان يك مسوول، در نظام الهي نيست. اولين شرط حكومت و مديريت در يك نظام الهي صداقت و تدين است و هيچ هدفي نمي­تواند عدم صداقت ما را با مردم توجيه كند و اين آفت بزرگي است كه اگر به آن توجه نشود، به ضرر نظام است و شايد زدگي برخي متدينين و انقلابيون نسل اول هم ناشي از اين نگاه و روند باشد.
وي گفت: اعتقاد ما اين است كه اسلام ظرفيت بالايي دارد و اگر مشكلي است ضعف اسلام نيست، مشكل از كج فهمي ما از اسلام و تنگ نظري‌ها و تفكر تحجرگرايانه است.
گفت‌‏وگو از : زينب حقي
پايان‌‏پيام

كد خبر: 473765

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن