تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812034286




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 5رتبه اول مسابقات بين‌المللي قرآن دانشجويان مسلمان:اثرگذاري رهنمودهاي قرآن در تلاوت همراه با حزن بيش از حالت‌هاي ديگر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 5رتبه اول مسابقات بين‌المللي قرآن دانشجويان مسلمان:اثرگذاري رهنمودهاي قرآن در تلاوت همراه با حزن بيش از حالت‌هاي ديگر است
گروه فعاليت‌هاي قرآني: رتبه اول دومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن دانشجويان مسلمان با اشاره به اين‌كه قرآن كريم براي هدايت بشر نازل شده و با ناراحتي از عدم هدايت بشر همراه است، گفت: اثرگذاري تذكرات و رهنمودهاي قرآن كريم در حالت‌ تلاوت همراه با حزن و اندوه بيش از حالت‌هاي ديگر است.
«محمدحسن موحدي» نفر اول دومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم دانشجويان مسلمان، در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: آشنا بودن قاريان قرآن با قواعد صرف و نحو عربي در شناختن نقش كلمات در آيات براي قاريان قرآن بسيار مؤثر است و حتي در بحث وقف و ابتداي مناسب به قاريان كمك شاياني خواهد كرد.

وي افزود: بايد توجه ويژه‌اي به فن و هنر تلاوت قرآن كريم از طرف همه مسلمانان مبذول شود زيرا قرائت قرآن كريم يكي از مسائلي است كه ائمه اطهار (ع) به آن تأكيد كرده‌اند و خود آن‌ها با صداي زيبا به قرائت قرآن مي‌پرداختند و همواره مسلمانان را به تلاوت و تدبر در معاني و مفاهيم آن سفارش كرده‌اند.

موحدي تصريح كرد: تلاوت قرآن كريم از اسبابي است كه زيبايي‌ها و اعجاز‌هاي هنري كلمات قرآن را بيشتر براي مستمعان مجسم مي‌كند و البته اهميت اين موضوع براي جامعه ايران هنوز به طور كامل جا نيفتاده است.

وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا برخي از احاديث بر ضرورت حزين خواندن قرآن توسط قاريان تأكيد دارند تأكيد كرد: آيات قرآن و در واقع انس با قرآن براي تذكر و جلب توجه انسان به خداوند متعال و دنياي غيب و گوشزد كردن اين مطلب كه دنيا پايدار نخواهد بود، است.

موحدي ادامه داد: اثرگذاري اين تذكرات و رهنمودهاي قرآن كريم در حالت‌هاي حزن و اندوه بيش از حالت‌هاي ديگر است، همچنين اين كتاب براي هدايت بشر نازل شده و با ناراحتي از عدم هدايت بشر همراه است و اگر خداوند متعال براي هدايت بشر مشتاق نبود اصلاً اين كتاب را نازل نمي‌كرد و شايد يكي از علل سفارش به حزين خواندن قرآن توجه دادن انسان به اين موضوع باشد.

جلساتي فقط براي استماع آيات الهي تشكيل شود

نفر اول دومين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن كريم دانشجويان مسلمان در پاسخ به اين سئوال كه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) تأكيد دارند كه تلاوت قرآن به شكل ممتاز حركتي منطقي براي همه‌گير شدن فهم و معرفت قرآن است، براي تحقق اين هدف متعالي چه بايد كرد گفت: به نظر مي‌رسد همان راهي كه خود ايشان در ديدار با قاريان و حافظان ممتاز كشور ارائه كردند بهترين راه باشد و آن عبارت است از برگزاري جلساتي كه فقط براي استماع آيات الهي تشكيل شده باشد.

وي همچنين درباره مفهوم رايج لحن در تلاوت و نقش آن در بيان آيات نوراني قرآن تصريح كرد: لحن در قرائت قرآن كريم عبارت است از آهنگين خواندن كلمات توسط قاري قرآن با اين هدف متعالي كه مضامين و معاني بلند مرتبه آيات نوراني قرآن كريم را در ذهن مخاطب متجلي سازد.

اين دانشجوي دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به اين سؤال كه حديثي از پيامبر اكرم (ص) تأكيد دارد كه «چه بسا قاريان قرآني كه قرآن آن‌ها را لعنت مي‌كند»، به نظر شما چه عوامل و ويژگي‌هايي مي‌تواند چنين مشكلي را در قاريان قرآن ايجاد و تقويت كند گفت: اين امر معلول چيزي جز اين‌كه قاريان قرآن به چيزي كه مي‌دانند عمل نمي‌كنند و به آن‌چه تلاوت مي‌كنند نيز اعتقاد ندارند، نيست.

ابداع در رشته‌هاي هنري كار ساده‌اي نيست

وي همچنين با اشاره به راه‌هاي ابداع لحن و شيوه‌هاي جديد تلاوت آيات نوراني قرآن كريم با استناد به قرائت قرآن و روايات و بدون تقليد از سبك‌هاي عربي تأكيد كرد: بايد بدانيم كه ابداع در رشته‌هاي هنري كار ساده‌اي نيست و در بسياري از رشته‌هاي هنري سال‌ها طول مي‌كشد تا به نوآوري و ابداع دست يافت، به نظر من ممارست در تمرين و خواندن و نيز باز گذاشتن فضاي قرائت مي‌تواند طي كردن اين مسير را براي قاريان تسهيل كند.

موحدي در پاسخ به اين سؤال كه نظر شما نسبت به تأكيدي كه قاري قرآن در آراستن خود به اخلاق قرآني بايد مورد توجه قرار دهد چيست، گفت: نه تنها آراستن ظاهر قاري بسيار اهميت دارد بلكه بايد قاري به آن‌چه مي‌خواند اعتقاد داشته باشد و خود به آن عمل كند تا آن‌چه مي‌خواند بر دل شنوندگان نيز اثر بگذارد چرا كه او به عنوان مبلغ دين به حساب مي‌آيد.

وي در پايان با اشاره به ضرورت و لزوم حضور قاريان مصري در جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد: قاريان مصري مي‌توانند تجربياتي را در زمينه قرائت قرآن به قاريان ايراني منتقل كند و در واقع هر چقدر هم سطح تلاوت آن‌ها از تلاوت قاريان قديمي كشور مصر پايين‌تر باشد، در هر صورت وجود اين ارتباط و تبادل اطلاعات باعث مي‌شود كه قاريان ايراني انگيزه بيشتري را براي پيشرفت داشته باشند و با فضاي ذهني قرائت قاريان مصري آشنا شده و نقاط ضعف خود را بپوشانند.

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن