تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821054146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشستي درباره انقلاب چهارشنبه شب در محل جبهه مشاركت برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نشستي درباره انقلاب چهارشنبه شب در محل جبهه مشاركت برگزار شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

نشست« انقلاب اسلامي، استقلال، عدالت و توسعه» در جبهه مشاركت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، محمد توسلي در ابتداي اين نشست گفت: تمام جنبش‌هايي كه تلاش مي‌كردند عدالت منهاي آزادي را برپا كنند به هدف خود نرسيدند و نمونه بارز آن كمونيسم است كه پس از ‌‌٧٠ سال فروپاشيد. اگر عدالت به عنوان نظم در جامعه برقرار شود و آزادي نيز در جامعه وجود داشته باشد، در اين صورت توسعه به وجود مي‌آيد.

توسلي افزود: آرمان‌هاي انقلاب، آزادي، استقلال و جمهوري اسلامي بود و با وجود سي سالي كه طي شده است، اگرچه دستاوردهايي داشته‌ايم در بعضي از بخش‌ها هنوز موفق نبوده‌ايم .

وي در پايان گفت: در شرايط كنوني معتقدم براي انتخابات رياست‌جمهوري بايد به دنبال كسي باشيم كه بتواند گفتماني براساس اين آرمان‌ها ايجاد كند و براي آن برنامه داشته باشد.

محمد شريف زادگان، وزير رفاه دولت خاتمي نيز در اين نشست گفت: در انقلاب ما عدالت، توسعه و پيشرفت مد نظر بود و امام نيز در سخنان خود بر اين مسائل تاكيد داشت و امروز نيز آزادي و دموكراسي خواسته‌ي اكثر كشورهاي دنياست .

وي افزود: ما براي رسيدن به اين اهداف مسير مشخصي را نتوانستيم طي كنيم؛ شش يا هفت برنامه نوشته‌ايم كه چهار برنامه اجرا شده، اما هنوز به رفاه مورد نظر نرسيده‌ايم كه به نظر من علتش همين است كه ما روش مشخصي براي رسيدن به اهدافمان نداشته‌ايم.

وي در ادامه با ارائه آمارهايي گفت: انقلاب ما در مقابله با فقر و نابرابري دستاوردهايي داشته است. آمارها نشان مي‌دهد جمعيت زير خط فقر مطلق از ‌‌٤٠ درصد در سال ‌‌٥٧ به ‌١٤ / ‌١١ درصد در سال ‌‌٨٢ رسيده است. در حوزه بهداشت نيز به اذعان سازمان‌هاي بين‌المللي دستاوردهاي انقلاب تحسين‌برانگيز بوده است.

شريف‌زادگان در پايان گفت: در حوزه تامين اجتماعي نيز آمارها نشان مي‌دهد شاخص‌هاي رشد نسبت زمان انقلاب از پيشرفت‌هاي خوبي برخوردار است.

در ادامه اين نشست حميدرضا جلايي‌پور در سخناني گفت: سه نگاه به انقلاب وجود دارد كه پررونق‌ترين آن نگاه تبييني است كه براساس تجربه و علم به انقلاب نگاه مي‌كند و به اين سوال پاسخ مي‌دهد كه انقلاب چرا رخ داد؟ از اين نگاه به انقلاب اسلامي زياد توجه شده است. نگاه دوم نگاهي است كه براساس پاسخ به اين سوال شكل مي‌گيرد كه چگونه بسيج توده‌اي شكل گرفت؟ دراين باره نيز درباره انقلاب كارهايي شده است اما آن چه در انقلاب ما كمتر به آن توجه شده نگاه به پيامدهاي انقلاب است. انقلاب ما در كوتاه‌مدت پرهزينه بود اما زودتر از ساير انقلاب‌ها توانست بحران بي‌دولتي را پشت سر بگذارد. معتقدم انقلاب ما در ميان‌مدت با موضوع دستاورد مواجه است كه براساس سه شاخص وجود نهادهاي مدني، وجود دموكراسي پارلماني و وجود اقتصاد رقابتي سنجيده مي‌شود.

وي افزود: جامعه ما در سال‌هاي پس از انقلاب با خطرات زيادي مواجه بوده است كه به چند خطر در اين جا اشاره مي‌كنم كه حاشيه‌نشيني، اعتياد، مهاجرت مغزها، طرد اجتماعي، فقر و كناررفتن مديران باتجربه و ... ارزش برادري را در جامعه ما تهديد مي‌كند. ما بايد به خود بياييم و هرچه بيشتر روي روندهاي همبستگي كار كنيم.

بر اساس اين گزارش در نشست بعدي فريده ماشيني درباره موقعيت زنان در سي سال پس از انقلاب سخنراني كرد.

وي گفت: يك رابطه خطي و ساده بين انقلاب و وضعيت زنان وجود ندارد و ما در اين حوزه با روابط پيچيده‌اي مواجه هستيم. از سويي بعد از انقلاب وضعيت آموزش و بهداشت براي زنان بهتر شده است و از سويي برخي ساختارها اجازه حضور بايسته و موثرتر به زنان را نمي‌دهند.

وي افزود: هم اكنون ‌٨١ درصد زنان بالاي ‌٦ سال با سواد و ‌٥٤ درصد دانشجويان زن هستند كه اين رقم در مقايسه با وضعيت قبل از انقلاب خيلي بهتر شده است و نشان مي‌دهد عزم عمومي زنان جامعه ما براي پيشرفت شكل گرفته است.در حوزه بهداشت نيز اميد به زندگي در ميان زنان افزايش يافته ، باروري كاهش يافته و بيماري‌هاي واگير نيز در كشور ما ريشه‌كن شده است و بيشتر زايمان‌ها در كلينيك‌ها انجام مي‌شود كه اين‌ها همه نشان‌دهنده بهبود وضعيت بهداشتي، به ويژه در ميان زنان در سال‌هاي پس از انقلاب است؛ اما در بخش‌هايي مانند اشتغال، زنان هم‌چنان با مشكلات مواجهند. اشتغال زنان از ‌١٣ درصد بيشتر نشده است؛ در حالي كه بنا به آمار منتشر شده ‌٣٩ درصد متخصصان كشورمان زن هستند.

ماشيني افزود: در يك جمع‌بندي بايد بگويم زنان ما بعد از انقلاب نقش بسزايي داشته‌اند، اما درحوزه سياسي و درعرصه‌هاي قانون‌گذاري حضور آن‌ها برجسته نبوده است، درحالي كه شواهد نشان مي‌دهد زنان تمايل زيادي به حضور بيشتر در جامعه دارند و ديگر انزوا را نمي‌پذيرند و نظام ارزشي ما به سود دختران و زنان در حال تغييراست.

در ادامه اين نشست عليرضا رجايي درباره انقلاب و معنويت گفت: حكومتي كه پس از انقلاب بر سر كار آمد بر امور نظارتي تكيه دارد و اين يك واقعيت است كه هيچ انقلابي بدون معنويت حاضر به بسيج مردم نيست.

وي افزود: پس از انقلاب در ايران بحث‌هاي نظري زيادي درباره اسلام دموكراتيك شكل گرفته است و مفاهيم جديدي از مبارزه سياسي در جامعه ما به وجود آمده است. با پيروزي هر انقلابي انتظار اين بوده كه عامل اخلاق و خير در جامعه ارتقا مي‌يابد.

در ادامه اين نشست هادي خانيكي هم در سخناني گفت: جامعه ما در صد سال اخير دو بار انقلاب كرده و اين نشان مي‌دهد از شرايطش راضي نبوده است.

وي گفت: در زمان شاه يك نهاد تحقيقاتي گزارشي به شاه ارائه كرد و در آن نسبت به وضعيت موجود جامعه هشدار داد، اما شاه به آن توجهي نكرد. در گزارش اين نهاد تحقيقاتي بي‌اعتنايي به ضرورت رشد دموكراسي و هتك حرمت قانون اساسي، بي‌اعتنايي به احزاب و گروههاي سياسي و برخورد شخصي و عاطفي با جريان‌هاي سياسي و توجه بيش از حد به افكار عمومي خارجي به شاه هشدار داده شده بود و نظريه‌پردازان اين موسسه تحقيقاتي اين هشدارها را به شاه دادند، درحالي كه او هيچ توجهي به اين مسائل نكرد.

خانيكي هم‌چنين با اشاره به وضعيت جامعه در دوران انقلاب گفت: بايد بدانيد كه در آن زمان برخي در جامعه ما خواهان رفتارهاي تند بود و حتي در برخي مواقع امام(ره) اجازه نمي‌داد برخي تندروي‌ها صورت گيرد. عواملي كه باعث شد انقلاب ما به وجود بيايد به نظر من ناديده گرفتن مفاهيم انساني از سوي حكومت و از سوي ديگر انديشه‌هاي حضرت امام(ره) بود.

وي گفت:انقلاب ما يك گام به جلو بود و گام دوم ما رسيدن به جامعه مدني است و گام سوم نيز ايجاد يك جامعه اخلاقي است.چرا كه ممكن است در يك جامعه اي كه نهادهاي مدني قدرت گرفته اند اخلاق تضعيف شود.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن