واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گفتوگو با طراح چهرهپردازی سریال «بی صدا»:
دوربین ویدئو گریمور را گمراه میكند آدمهای سریال «بی صدا» در زمان حالند...گریم عجیب و متفاوت ندارند طراح چهرهپردازی سریال « بیصدا» با انتقاد از نمایشی بودن گریم در عرصه سینما و تلویزیون، خاطرنشان كرد: بسیاری معتقدند گریم باید خیلی رو و مشخص باشد. این در حالیست كه گریم باید به هنرپیشه كمك كند اما به گونهای نباشد كه بیننده وقتی نخستین بار تلویزیون را روشن میكند، نخستین چیزی كه میگوید این باشد: عجب گریمی! مهدیه اعرابی ، دربارهی ویژگیهای كار خود در سریال «بیصدا» اظهار كرد: در چهرهپردازی شخصیتهای بیصدا، المانهایی را رعایت كردهام كه در بازی كامل كننده هم میشوند. بنابراین در گریم شخصیتها بسیار كم از دودوتا چهارتای شخصیتهای منفی و مثبت استفاده كردهام. در چنین شرایطی تماشاگر در بدو امر با دیدن گریم به شخصیتها به ویژگیهای آنان پی نمیبرد. بلكه وقتی بازی هنرپیشه را دید، متوجه اتفاقاتی كه روی صورتش افتاده، خواهد شد. وی كه در سریالهای «ولایت عشق» و «خواب و بیدار» نیز با مهدی فخیمزاده همكاری داشته است، ادامه داد: «بیصدا» قصهای به روز دارد كه در زمان حال میگذرد، بنابراین آدمها نمیتوانند به لحاظ گریم خیلی عجیب و متفاوت باشند. اعرابی خاطرنشان كرد: هنگامی كه فیلمنامه را میخوانم قلم را روی صورت بازیگران به دست نمیگیرم تا هر چه باداباد اتفاق بیفتد. بلكه ابتدا در كامپیوتر تستهای متفاوت گریم بازیگر را بر اساس شخصیت، موقعیت اجتماعی و شرایطی كه برایش طراحی شده انجام میدهد و سپس آن را به اجرا در میآورم . وی با تأكید بر این كه چهرهپردازی در سینما و تلویزیون باید مبتنی بر اصول زیبایی شناسی باشد، متذكر شد: یك شخصیت منفی را حتماً نباید زشت ببینم بلكه میتواند بسیار هم زیبا باشد و در عین حال كه مایه وجودی بازیگر بتواند آن نقش را در بیاورد. البته در این راه المانهایی از گریم هم به بازیگر كمك میكند. طراح چهرهپردازی سریال «بیصدا» با انتقاد از تبدیل مقوله گریم به آرایش در برخی از فیلمها و سریالها، تصریح كرد: این مشكل به دلیل عدم شناخت چهرهپردازان به این رشته پیش میآید. كسانی كه با سواد و سوابق بهتری وارد این حرفه میشوند، در بسیاری از موارد موفقتر از افرادی هستند كه به صورت تجربی كار انجام میدهند. وی با اشاره به تفاوتهای گریم و آرایش، یادآور شد: در گریم شخصیتپردازی و حتی زیباسازی به كمك عواملی كه خود را نشان ندهد انجام میشود. اما آرایش تغییر صورت با استفاده از رنگ و لعاب است. آرایش روی فرمها تاكید نمیكند و تنها به چهره رنگ میافزاید. به گفتهی اعرابی در حال حاضر به دلیل عدم شناخت از مقوله گریم، چهرهپردازی به آرایش تبدیل شده است و بازیگران با تعدادی از هارمونیهای رنگی، نقاشی شدهاند. این چهرهپرداز همچنین در پاسخ به این پرسش ایسنا، كه آیا درون مایه طنز سریال «بیصدا» بر روی چهرهپردازی شخصیتها تاثیر گذاشته است گفت:وقتی فیلمنامه را خواندم، درون مایه طنز را در كار دیدم اما آن را در چهرهپردازی خودم دخیل نكردم. چرا كه موضوع فیلم بسیار جدی است. شرایط طنز را خود آقای فخیمزاده باید در كار ایجاد كند. ولی من در گریمهایم از المانهایی كه كمی جنبههای كمیك و طنزگونه داشته باشند، بهره میگیرم. مهدیه اعرابی كه در پشت صحنه این سریال با خبرنگار ایسنا سخن می گفت در پایان در پاسخ به پرسش دیگری درباره تفاوت هایی كه دوربین ویدئو و 35 میلیمتری در كار چهرهپرداز، ایجاد میكند متذكر شد: كار سینمایی از چند فیلتر میگذارد. ولی ویدئو همه چیز را كاملا شارپ و دقیق میكند. شاربی بیش از حد دوربین ویدئو كه در كارهای تلویزیونی دیده میشود، گریمور را گمراه میكند، به نحوی كه چهرهپرداز گریم نرمال معقول را مقابل آیینه انجام میدهد، اما موقعی كه بازیگر مقابل دوربین ویدئو قرار میگیرد، ناخودآگاه تمام رنگها جیغ و تصاویر كاملا واضح هستند. به همین دلیل است كه در بسیاری از فیلمها و سریالهای تلویزیونی گریم بازیگران به آرایش تبدیل میشود. منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 571]