تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820822574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر/مترو ضرورت انكارناپذير پايتخت مسكن مهر/ مردم چشم به راه تحقق وعده ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر/مترو ضرورت انكارناپذير پايتخت مسكن مهر/ مردم چشم به راه تحقق وعده ها
مترو ضرورت انكارناپذير پايتخت مسكن مهر/ مردم چشم به راه تحقق وعده ها
رباط كريم - خبرگزاري مهر: با گذشت دو سال از وعده هاي مسئولان مبني بر احداث قطار شهري در شهر جديد پرند، اما تاكنون اين مهم محقق نشده است و مردم با مشكلات اساسي در زمينه حمل و نقل در اين منطقه مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن ماه سال 88 همزمان با فرا رسيدن ايام پيروزي انقلاب اسلامي، كلنگ پروژه متروي شهرجديد پرند به زمين زده شد و عمليات اجرايي آن با هدف بهبود و گسترش حمل و نقل عمومي اين شهر و امكان دسترسي آسان تر به فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) در سه قطعه توسط وزارتخانه هاي راه و ترابري، مسكن و شهرسازي وقت و شهرداري تهران آغاز شد.

با رسانه اي شدن اين رويداد، موجي از شادي و اميدواري در شهروندان شهر جديد پرند پديدار شد و با اين وعده مسئولان كه بهمن‌ماه سال 89 مردم بايد در اين مسير سوار مترو مي‌شدند و همچنين وعده مسئولان در دولت نهم كه شهرهاي جديدي كه در مجاورت تهران قرار دارند تا سال 90 صاحب مترو مي‌شوند، اين شادي چند برابر شد.

از احداث مترو در پرند خبري نيست

سال 88 به پايان آمد و بهمن 89 هم فرا رسيد، اما از مترو خبري نبود، تنها اقدامي كه در اين يك سال به چشم مي خورد، مكان يابي ها و فعاليت دستگاه هاي راهسازي در حال خاك ريزي و زيرسازي بود كه در اطراف پرند ديده مي شد، اين در حالي بود كه وعده هاي اوليه مسئولان محقق نشده بود و كم كم دلسردي و نااميدي بر دل شهروندان نقش بست.

هم اكنون در آستانه فرا رسيدن بهمن ماه سال 90 هستيم و حدود دو سال از برگزاري مراسم افتتاح مي گذر، بازهم دريغ از مترو و تحقق وعده و وعيدها، تنها زمزمه اي كه در گوش شهروندان باقي مانده وعده هاي پي در پي و بي عملي است كه نتيجه اي جز بي اعتمادي و نارضايتي آنها از مسئولان و رسانه ها را در پي نداشته است و مي روند تا با پشت سرگذاشتن بهمني ديگر باز هم چشم و گوش خود را از وعده و وعيدها پركنند و منتظر بمانند.

وعده هاي مسئولان عملي نشد

نگاهي به وعده هاي داده شده مسئولان در مناسبت هاي مختلف و قول هاي آنان مبني بر افتتاح مترو پرند تا پايان سال 89 و نيمه سال 90 و يا هفته دولت سال 90 كه هيچكدام عملي نشده و حالا هم شهريور 91 و نهايتا اينكه اعلام كرده‌اند مترو پرند تا سال 93 به بهره‌برداري نمي رسد، همه نشان از آن داشت كه تمركز و برنامه ريزي منظم و كارآمدي در اين خصوص وجود نداشته و هرچه هست تنها وعده و وعيد بوده است.

وعده هايي كه هيچ يك عملي نشده و همين امر منجر به خالي بودن نيمي از خانه هاي پرند شده است، وعده هاي رنگ باخته اي كه اگر اعلام نمي شد نتيجه اش خيلي بهتر از شرايط امروز بود كه برخي به فكر بازگشت به پايتخت و مكاني نزديك تر و با امكاناتي بهتر هستند و اين يعني بي تدبيري و مهاجرت معكوس.

پايتخت مسكن مهر كشور از نداشتن مترو رنج مي برد

با عدم تحقق وعده وعيدها تا به امروز و از آنجايي كه پرند پايتخت مسكن مهر كشور نام گرفته و براساس طرح جامع شهري بايد 700 هزار نفر جمعيت را در خود جاي دهد، نبود تسهيلات و حمل و نقل عمومي سريع براي ساكنان اين شهر و عدم تامين زيرساخت ها از چالشهاي مهم مسكن مهر در اين شهر جديد بوده كه اين امر موجب عدم تمايل برخي از متقاضيان به سكونت در آن شده است.

اما برغم عملي نشدن وعده‌ها علي نيكزاد، وزير راه و شهرسازي كه حمل و نقل شهرهاي جديد را از دغدغه‌هاي اصلي خود مي‌داند، اعلام مي كند: متروي پرند با قوت و قدرت در حال اجرا است.

عدم اقدام لازم توسط مديريت قبلي مترو تهران، راه اندازي مترو پرند را به تعويق انداخته است

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه مدير جديد مترو تهران با ما توافق و اعلام كرده كه اگر مبلغ پيشنهادي كه من به عنوان وزير راه و شهرسازي قبول دارم را تامين كرده و در اختيار شركت متروي تهران قرار دهيد، آنگاه ما كنار برويم و سه قسمت متروي مربوط به پرند به شهرداري واگذار شود.

نيكزاد، به تازگي از اخذ مجوزي از رئيس جمهور خبر داده كه به موجب آن 300 ميليارد تومان اعتبار به مترو پرند پرداخت مي شود و گفت كه ‌در حال پيگيري هستيم تا از معاونت نظارت راهبردي رياست جمهوري اين پول را براي اجرايي شدن و پيشبرد سريع پروژه مترو پرند در اختيار شركت متروي تهران قرار دهيم اما اين به معناي تعطيل بودن متروي پرند نيست.

وي در نخستين روز بازگشايي نمايشگاه دستاوردهاي راه و شهرسازي (اواخرآذرماه امسال) با بيان اينكه متأسفانه عدم اقدام لازم توسط مديريت قبلي مترو تهران، راه اندازي مترو پرند را به تعويق انداخته است، عنوان كرد: مذاكرات ثمربخشي در خصوص راه اندازي مترو پرند با وهاب درويش مدير عامل راه آهن شهري تهران و حومه (مترو تهران) انجام پذيرفته و اميد است اين اقدام ارزنده در اسرع وقت اجرايي شود.

نيكزاد با اشاره به اين كه شهرداري اعلام كرد تا سال 91 مسير را احداث مي‌كند، عنوان كرد: از آنجا كه شهرداري بهره‌بردار است اين تصميم خوبي است چرا كه اگر خودمان بسازيم مرحله واگذاري به بهره‌برداري نيز وجود دارد.

وزير راه و شهر سازي گفت: متروي پرند قرار بود در سه بخش و توسط سه نهاد مجزا ساخته شود، اما طي توافقي مترو تهران را متولي كل اين پروژه كرديم.

احداث مترو پرند 18 ماه زمان نياز دارد

اما از سوي ديگر شهردر تهران درباره نحوه اتصال خط يك مترو به فرودگاه امام خميني اعلام كرد: بعد از توافق نهايي، مترو را از كهريزك به سمت فرودگاه امام خميني(ره) طي مدت 18 ماه مي رسانيم.

اين گفته محمد باقر قاليباف نشان مي دهد كه هنوز توافق نهايي براي اين مسير نشده و از هر زماني كه توافق شود، 18 ماه زمان براي ساخت آن بايد صرف شود.

به اين ترتيب با فرض اينكه از هم اكنون شهرداري عمليات را شروع كند و وزارت راه وشهرسازي نيز در طرف ديگر مسير، فعاليت ها را سر موقع انجام دهد حداقل تا پايان سال91، پرند با مترو به تهران وصل نخواهد شد همان گونه كه معاون حمل و نقل شهرداري تهران گفته بود اين مسير تا پايان سال 93 تكميل نخواهد شد.

اظهارات مديرعامل شركت عمران پرند در خصوص مترو

صابوني، مديرعامل شركت عمران پرند در خصوص متروي پرند از تحويل پروژه شركت عمران در تيرماه خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: 18 كيلومتري كه تا مرحله ريل گذاري در تعهد و قرارداد شركت عمران پرند بوده تا آخر تيرماه 91 تحويل داده مي شود.

اين مسئول با اشاره به 35 كيلومتر باقيمانده از اين پروژه كه 12 كيلومتر در تعهد وزارت راه و شهرسازي و 23 كيلومتر در تعهد شهرداري تهران است، گفت: تحويل اين 18 كيلومتر دردي را دوا نخواهد كرد و بايد ديد تحويل كل اين پروژه چه زماني خواهد بود اين در حالي است كه در دو قسمت ديگر هنوز بعد از 2 سال اقدام خاصي صورت نگرفته است.

بهره برداري از مترو، تابستان سال آينده

معاون وقت وزير مسكن كه وظيفه تامين شرايط لازم براي اسكان 100 هزار خانوار تهراني در پرند را بر عهده داشت، تابستان سال آينده را به عنوان حداكثر زمان پيش‌بيني شده براي بهره‌برداري از اين مسير عنوان كرد.

نورصالحي درباره كل هزينه احداث مترو پرند اعلام كرده است: برآورد اوليه نشان مي‌دهد احداث خط مترو و ريل‌گذاري 400 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد و در عين حال اين احتمال وجود دارد كه املاك معارض در مسير، اين رقم را افزايش دهد.

اين مقام وزارت مسكن با اشاره به اينكه مترو شهر جديد پرند براي شهرداري اهميت پيدا كرده، گفت: طبق توافقات مقرر شده است كه كار احداث اين خط حداكثر تا تابستان 91 به اتمام برسد.

شهروندان تا سال 91 صبر كنند

با اين تفاسير، شهروندان پرند كه خواسته اصلي شان تسريع در روند احداث مترو است حال بايد بنا به گفته وزير و معاون وي، سال 91 را وعده بعدي خود قرار دهند و نگاه ها را به سوي شهرداري تهران معطوف كنند و همچنان به احداث و راه اندازي مترو اميدوار باشند هرچند بسياري از كارشناسان و مديران شهري معتقدند كه اين پروژه شايد تا سال 94 هم طول بكشد.

پر واضح است كه در صورت عدم تحقق وعده‌ها در اين بخش، سياست تامين مسكن براي اقشار كم درآمد كه مراكز اشتغال بسياري از آنها در داخل پايتخت واقع شده است، چندان موفق نباشد چراكه به گفته خود مسئولان برخي از كساني كه مسكن مهر گرفته‌اند آن را اجاره داده و در جاي ديگر ساكن شدند كه به نظر مي‌رسد اين اقدام به دليل فقدان خدمات رفاهي لازم انجام مي شود.

از آنجا كه در شهر جديد پرند 100هزار واحد مسكن مهر در حال ساخت است از اين رو مسئولان امر با توجه به تسهيل رفت و آمد شهروندان بايد با جديت هر چه تمام تر راه اندازي مترو را در دستور كار خود قرار دهند، با وجودي كه سال ها از طرح ساخت متروي پرند مي گذرد و آينده مسكن مهر در پرند و راهكار جلوگيري از هدر رفت سرمايه گذاري در اين شهر وابسته به مترو است، اقدام سريعتر از جانب مسئولان وزارت راه و شهرسازي مثمر ثمر خواهد بود.

ضرورت و تاكيد بر اين مهم از آنجاست كه شبكه حمل و نقل سريع در شهرهاي جديد، مي‌تواند به پايداري و جذب جمعيت در اين‌ شهرها كمك كرده و مانع مهاجرت معكوس آنها شود چرا كه در شهرهاي بزرگ اگر بين محل سكونت و اشتغال افراد فاصله وجود داشته باشد با برقراري حمل و نقل ريلي فاصله اين شهرها جبران مي‌شود.اكنون تعدادي از واحدهاي مسكن مهر در شهر جديد پرند آماده افتتاح است كه به دليل عدم تامين خدمات زيربنايي افتتاح آنها به تعويق افتاده اما 100 هزار واحد مسكن مهر در شهر جديد پرند كه بزرگ‌ ترين سايت مسكن مهر كشور است ساخته مي‌شود و به طور كلي جمعيت اين شهر 700 هزار نفر پيش بيني شده است.

بنابراين به نظر مي‌رسد با توجه به افزايش نرخ كرايه‌ هاي مسير تهران پرند و سهميه ‌بندي بنزين ضرورت دارد دولت و مسئولان امر در يك تصميم انقلابي هرچه سريعتر فكري به حال مشكل حمل و نقل اين شهر جديد و اتصال آن به پايتخت كنند تا همزمان با اجراي خدمات زيربنايي و روبنايي واحدهاي مسكوني مهر ايجاد شده در پرند حداقل زمينه استفاده از اين واحدها در سال 91 فراهم شود چراكه تنها عاملي كه مي تواند گرايش مردم به مسكن مهر پرند را فراهم سازد، حمل و نقل ارزان، مطمئن و برنامه‌ريزي شده است.

شرايط براي افزايش حضور مردم در پرند افزايش يابد

نورصالحي كه به تازگي از سمت خود برداشته شده است در مراسم توديع خود گفت: باز هم تاكيد مي كنم كه مديران شهرهاي جديد بدانند چنانچه حمل و نقل مردم در شهرهاي جديد درست نشود، مردم رغبتي براي اسكان در اين شهرها نخواهند داشت.

نورصالحي ادامه داد: مديران بايد راه را براي بخش خصوصي باز بگذارند تا در كنار ساخت مسكن بخش خصوصي بتواند موضوع حمل و نقل شهرهاي جديد را برطرف كند و خدمات جانبي ارائه دهد.

ساخت متروي شهر جديد پرند و فرودگاه بين‌المللي امام‌(ره) در نشست هيات وزيران به تصويب رسيد، اين مترو از نوع متروي برون شهري به طول 50 كيلومتر و دوره ساخت آن پنج سال پيش‌بيني شده و دو بانده است و ادامه خط يك متروي تهران خواهد بود.

مسير متروي پرند از انتهاي خط يك شروع شده سپس با عبور از ضلع غربي اتوبان تهران قم و اراضي فرودگاه به شهر جديد پرند خواهد رسيد و با توجه به تعداد 30 هزار سفر، روزانه مي ‌تواند گروه‌هاي استفاده كننده را تحت پوشش خود قرار داده و توجيه اقتصادي مناسبي را براي سرمايه‌گذار فراهم كند.

ساكنان شهر جديد پرند كه در شهر تهران به فعاليت مشغولند، ساكنان شهر تهران كه در شهر پرند فعاليت مي كنند، ساكنان شهر پرند كه در فرودگاه بين‌المللي مشغول به كار هستند و ساكنان شهر تهران اعم از كاركنان و دانشجويان كه در دانشگاه‌هاي پرند مشغول هستند، مسافران متروي در حال احداث تهران – پرند خواهند بود وبيش از هر كس ديگري چشم به دهان مسئولان دارند تا ببينند قطار شهري پايتخت مسكن مهر كي به ايستگاه افتتاح مي رسد.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن