تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821057098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آخرين تصميمات براي نمايشگاه كتاب گرفته شد؛ باغ كتاب ظرفيت نمايشگاه را ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: آخرين تصميمات براي نمايشگاه كتاب گرفته شد؛ باغ كتاب ظرفيت نمايشگاه را ندارد
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد جزئيات ضوابط حضور در نمايشگاه بيست و پنجم را براي ناشران تشريح كرد. وي همچنين از كنترل قيمت‌ كاغذ و جلوگيري از لطمه خوردن بدنه‌ي نشر كشور خبر داد.


ايلنا: بهمن دري(معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد) در بخش دوم از نشست خبري‌اش به برنامه‌هاي مربوط به بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، وي گفت: ثبت نام در بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب از 18 دي ماه تا 26دي ماه برقراربود و در دو روز گذشته و آخرين فرصت‌هاي ثبت نام حجم ثبت نام به قدري گسترده شد كه برخي از سامانه‌ها ديگر نمي‌توانستند جوابگو باشند.

دري اضافه كرد: برخي از ناشران دچار نقص پرونده و يا نيازمند تمديد مجوز خود بودند تا بتواند ثبت نام خود را براي حضور در نمايشگاه كتاب تكميل كنند كه اين امكان براي آنها تا ابتداي بهمن ماه فراهم آمد ولي باتوجه به سقف گنجايش فضاي نمايشگاه كتاب تنها ناشراني كه زودتر و بااولويت زماني بالاتري ثبت نام خود را تكميل كردند اجازه حضور در نمايشگاه را خواهند داشت.

وي ضمن بيان اين مطلب كه بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب از 13 تا 23 ارديبهشت ماه سال آتي برگزار خواهد شد، گفت: تاكنون شوراي سياست‌گذاري‌هاي نمايشگاه كتاب جلسات متعددي را با هدف لحاظ كردن هرآنچه كه باشكوه برگزار شدن نمايشگاه كتاب كمك مي‌كند، برگزار شده است.

دري ‌ادامه داد: قصد داريم تا از روساي سابق نمايشگاه‌هاي كتاب تهران كه عموما معاونان فرهنگي وزارت ارشاد در دوره‌هاي قبل بودند دعوت كنيم تا درصورتيكه آمادگي حضور و دغدغه فرهنگي دارند با تجمع به بيان نقطه نظرات و با كارهاي پيشبردي خود بپردازند. همچنين بيست و پنج پيشنهاد به اجرايي به شوراي سياست‌گذاري ارائه شده است كه قابليت عملي شدن آنها مورد بررسي است و نتايج نهايي در نشست اختصاصي رسانه‌اي نمايشگاه بيست و پنجم عنوان مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين مطلب كه مي‌خواهيم به ياد ماندني‌ترين نمايشگاه كتاب را تجربه كنيم، خاطرنشان كرد: مبناي ثبت نام ناشران به تفكيك حوزه‌هاي عمومي، دانشگاهي و آموزشي؛ حداقل سي و پنج عنوان كتاب و در بخش كودك و نوجوان 40 عنوان كتاب درنظر گرفته شده است كه در هر دو گروه ناشران مي‌بايست حداقل 15 عنوان كتاب چاپ اولي داشته باشند.

دري ادامه داد: تنها كتاب‌هايي كه از نيمه دوم سال 87 به بعد مجوز نشر گرفته و منتشر شده‌اند و با اتكا به اطلاعات خانه كتاب،‌ حق ارائه شدن توسط ناشران و غرفه‌داران را در نمايشگاه بيست و پنجم خواهند داشت.

دري در مورد تسهيلاتي كه براي ناشران شهرستاني درنظر گرفته شده؛ خاطرنشان كرد: براي اينكه به ناشران خصوصي شهرستاني كمكي شود اختصاص فضاي غرفه‌ها براي آنها و 50 درصد تخفيف درنظر گرفته شده است.

لازم به ذكر است كه تعرفه خريد غرفه و نمايشگاه كتاب تهران همچون چند سال گذشته امسال نيز هيچ تغييري نكرده است.

وي افزود: آيين‌نامه‌هاي اجرايي و مسئوليت ثبت‌نام‌ها در حوزه‌هاي مختلف به 4 تشكل اصلي سپرده شده كه عبارتنداز: اتحاديه شركت‌هاي تعاوني ناشران براي كتابهاي عمومي،‌ انجمن فرهنگي ناشران كودك و نوجوان براي كتابهاي اين گروه،‌ انجمن ناشران آموزشي براي كتابهاي آموزشي و انجمن فرهنگي ناشران دانشگاهي براي ناشران دانشگاهي.

معاون فرهنگي ارشاد در ادامه به پرسشهاي خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ داد. وي در جواب به خبرنگاري كه بر مسئله مجري‌گري نمايشگاه كتاب بيست و پنجم اشاره داشت، گفت: اگر بررسي كرده باشيد به جز موسسات فرهنگي، خانه كتاب در گذشته نيز مجري نمايشگاه كتاب بوده است ازجمله در نمايشگاه بيست و چهارم. اما اينكه چه ارگاني برگزاركننده نمايشگاه بيست و پنجم است بايد بگويم وزارت فرهنگ و ارشاد، معاونت‌ها و موسسات مختلفي دارد كه مي‌تواند از تمامي ظرفيت‌هاي موجود در آنها براي برگزاري نمايشگاه كتاب استفاده كند.

وي ادامه داد: اتفاقا يكي از رويكردهاي ما براي ايجاد اخوت و همكاري بين نهادها و موسسات تابعه فعال كردن آنها در جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاست. لذا هر تصميمي كه توسط هيات امنا براي نمايشگاه بيست و پنجم گرفته شود به معناي اختصاص يافتن مسئوليت‌هاي كلي به يك موسسه و بيكار ماندن موسسات ديگر نخواهد بود.

معاون فرهنگي وزارت ارشاد در ادامه راجع به گراني كاغذ كه اخيرا مشكلاتي را نشر كشور ايجاد كرده، گفت: علي‌القاعده تحريم‌هاي خارجي و قيمت كاغذ نيز تاثير داشته اما ارشاد قصد دارد با انجام مذاكرات و گفتگوهايي با اتحاديه‌ها و صنوف در قبال قيمت كاغذ، فيلم و زينك تمهيداتي را بينديشد كه از لطمه خوردن بدنه نشر جلوگيري شود.

وي ادامه داد: از اين گذشته ؛ ما هر ساله 10 تا 15 درصد تورم را در بخش بازار كاغذ داشته ايم كه اين رقم در سال 90، 13 درصد بوده است بنابراين اگر احساس كنيم تورم از رنج پيش بيني شده اش فراتر رود با استفاده از ابزارهايي كه در اختيار ما و تشكل هاي صنفي قرار دارد در صدد كنترل قيمت ها بر خواهيم آمد.

دري در پاسخ به خبرنگار ايلنا درخصوص ضوابط و معيارهاي پذيرش درخواست‌هاي اخذ غرفه در نمايشگاه بيست و پنجم توضيح داد : كليه ضوابط در شوراي سياست‌گذاري نمايشگاه تبيين شده است و به تشكل‌هاي ذيربط اعلام شده است. همچنين بايد توجه داشت كه ظرف و مظروف بايد متناسب با يكديگر باشد همچنان كه بدون شك ظرف مكاني نمايشگاه گنجايش پذيرش تقاضاهاي بيشمار ناشران را ندارد.

وي ضمن بيان اين مطلب كه درحال حاضر 4 هزار ناشر در عرصه نشر كشور فعاليت دارند، خاطرنشان كرد: اصل بر اين است كه فعالترين ناشران تازه‌ترين دستاوردهاي خود را در نمايشگاه به نمايش بگذارند و در اين راستا حتي بسياري از دوستان معتقدند ظرف زماني انتشار كتابهاي قابل ورود به نمايشگاه مي‌بايست كاهش پيدا كند اما به هر ترتيب ناشراني كه نتوانستند به حد نصاب برسند، از حضور در نمايشگاه بازمي‌مانند.

دري اضافه كرد: تنها كتاب‌هايي كه تعريف كتاب را شامل مي‌شوند يعني مجوز نشر و مجوز اعلام وصول گرفته‌اند؛ امكان حضور در نمايشگاه را دارند درحاليكه برخي از ناشران مي‌خواهند جزوه‌ها و سررسيدهاي خود را نيز در آمار انتشار خود بگنجانند كه اين قابل قبول نيست.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايلنا كه آيا همچون سالهاي گذشته برخي از كتاب‌ها شانس ارائه شدن در نمايشگاه را نخواهند داشت،‌ گفت: همانطور كه گفتم كليه كتاب‌هايي كه از نيمه دوم 87 به اين طرف مجوز گرفته‌اند حضورشان در نمايشگاه است اما در گذشته ديده مي‌شد كه برخي از ناشران كتاب‌هاي قديمي‌تر خود را نيز به نمايشگاه مي‌آوردند. اين مسئله ازسوي ما پذيرفته شده نيست. و بعداز اعلام تذاكرات شفاهي و كتبي بدون شك منجر به بسته شدن غرفه متخلف خواهد شد.
البته در اغلب موارد تخلفات از انگشتان يك دست فراتر نمي‌رود و معمولا اين نماينده‌هاي فروش ناشران هستند كه تخلف مي‌كنند؛ نه ناشران.

دري همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال يا عدم احتمال برگزاري نمايشگاه كتاب به بيست و پنجم در باغ كتاب گفت: در سال گذشته 10 مكان براي برگزاري نمايشگاه كتاب به ما پيشنهاد شد و ما موقعيت آنها را مورد بررسي قرار داديم. يكي از پيشنهادها نيز باغ كتاب بود كه ما از آن ديدن كرده و حتي تصاوير هوايي از اين منطقه را مورد بررسي قرار داديم و به اين نتيجه رسيديم كه باغ كتاب نمي‌تواند ميزبان نمايشگاه كتاب باشد.

وي ضمن تاييد اين مطلب كه نمايشگاه بيست و پنجم نيز در مصلي تهران برگزار شد، افزود: ما در مصلي تهران براي برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب 120 هزار متر مربع فضا دراختيار داريم حال آنكه با فرض به اتمام رسيدن پروژه باغ كتاب اين محل تنها 36 هزار متر مربع مساحت دارد بنابراين نمي‌تواند فضاي مناسبي براي برگزاري اين نمايشگاه بزرگ باشد.

دري در پايان گفت: البته تصميماتي مبني بر انتقال يك يا دو بخش از نمايشگاه به فضاي باغ كتاب گرفته شده كه بايد ديد در ادامه چه نتايجي را دربرخواهد داشت.
پايان پيام

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن