تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821092847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي: گفت‌وگو با واشنگتن درباره عراق ضرورت ندارد ملت و دولت عراق قادر به برقراري امنيت كشورشان هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: متكي: گفت‌وگو با واشنگتن درباره عراق ضرورت ندارد ملت و دولت عراق قادر به برقراري امنيت كشورشان هستند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

وزير امور خارجه كشورمان اظهار كرد كه ضرورتي براي گفت‌وگو با واشنگتن درباره عراق وجود ندارد.

به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط ـ چاپ لندن ـ، منوچهر متكي كه عصر سه‌شنبه عازم بغداد شد، با مقامات عالي رتبه عراق ديدار كرد كه در جريان اين ديدارها طرف عراقي اطمينان داد كه عقب‌نشيني آمريكايي‌ها در سال 2011 نهايي است.

هوشيار زيباري، وزير امور خارجه عراق در كنفرانس خبري مشترك با همتاي ايراني‌اش گفت: توافق‌نامه عراق و آمريكا بسيار واضح، شفاف و علني است و هيچ چيز سري در ‌آن وجود ندارد و اعضاي پارلمان و روزنامه‌نگاران نيز از آن مطلع هستند.

وي افزود: اين توافق‌نامه به نظر ما به نفع دو كشور (بغداد و واشنگتن) است و بر اساس متن اين توافق‌نامه زمان عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي در سال 2011 خواهد بود كه اين زمان، نهايي و قطعي است و تا آن زمان هم كاهش تدريجي نيروهاي آمريكايي را خواهيم داشت.

زيباري در حالي كه با لبخند به همتاي ايراني‌اش نگاه مي‌كرد، ادامه داد: وزير امور خارجه ايران خواهند ديد كه اين بار منطقه الخضراء متفاوت از گذشته خواهد بود و اين مساله (واگذاري مسووليت امنيتي منطقه به نيروهاي عراقي) ادامه خواهد داشت.

وي تصريح كرد: هر اندازه كه ما در مساله برقراري امنيت پيشرفت داشته باشيم، خروج نيروها با سرعت بيش‌تري انجام مي‌شود؛ هم‌چنين اين توافق‌نامه تهديدي براي هيچ‌يك از كشورهاي همسايه نيست و تاكيد مي‌كنيم كه هرگز عراق پايگاهي براي حمله عليه كشوري از كشورهاي همسايه نخواهد بود.

به گزارش ايسنا، متكي نيز گفت: ديدگاه ما نسبت به شعارهايي كه باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا اعلام كرده بود، مثبت است. جهان تغيير مي‌كند و اگر آمريكا بخواهد كه در راستاي اين تغييرات حركت كند، اين خبر خوبي است.

وي افزود: اگر اوباما بتواند وعده‌هايش را عملي كند، اين مساله به آمريكا كمك خواهد كرد. هم‌چنين معتقديم كه گفت‌وگوها بايد بر اساس اصل احترام متقابل باشد و دولت جديد آمريكا فرصت آن را دارد كه چهره‌اش را به جهان نشان دهد.

متكي با اشاره به مساله دور جديد از گفت‌وگوهاي آمريكا و ايران بر سر عراق نيز تصريح كرد: انجام اين نوع مذاكرات در شرايط فعلي جايگاهي ندارد؛ ملت و دولت عراق قادر به برقراري امنيت هستند و ما سه دور مذاكرات بنا به خواست عراقي‌ها با آمريكايي‌ها داشتيم زيرا به نفع عراق بود؛ اما معتقديم كه شرايط جديد بسيار متفاوت است. ما معتقديم شرايط امنيتي با توجه به برعهده گرفتن مسووليت امنيتي كشور از سوي دولت عراق بهبود يافته است.

زيباري نيز در ادامه سخنان متكي گفت: زمينه‌هاي خوبي براي روابط بين ما و همسايگان‌مان وجود دارد و ما از توجهات دولت جديد آمريكا استقبال كرده و از مساله گفت‌وگوي آمريكا و ايران حمايت مي‌كنيم؛ در گذشته هم اقدام به انجام چنين مذاكراتي كرده‌ايم و اكنون هم از هر اقدامي در اين راستا حمايت مي‌كنيم.

متكي هم بيان كرد: سفر من به عراق در تكميل سفر اخير نوري المالكي، نخست‌وزير عراق به ايران بود كه در آن بر تشكيل كميته‌هاي پيگيري توافقات توافق شد. عراق دولتي مهم در منطقه است و ما بر اين باوريم كه اين كشور توانايي‌ها و امكاناتي دارد كه مي‌تواند به ايفاي نقش منطقه‌يي مهمي بپردازد.

زيباري در بخش پاياني اين كنفرانس خبري اعلام كرد كه متكي كنسولگري سليمانيه و اربيل را افتتاح و از شهرهاي جنوبي و استان الانبار نيز بازديد خواهد كرد.

متكي هم گفت: بازديد ما از منطاق مختلف عراق بيانگر اين مساله است كه تمامي مناطق اين كشور به مناطق امني تبديل شده‌اند.

در همين راستا بر اساس بيانيه منتشر شده از سوي دفتر نخست وزيري عراق آمده است: نوري المالكي در جريان ديدار با منوچهر متكي اظهار كرد كه كشورش خواهان ايجاد بهترين روابط با تمامي كشورهاي جهان و در راس آن همسايگان خود است.

وي افزود: ما خواهان توسعه افق‌هاي همكاري با همسايگان خود بر اساس اصل منافع مشترك و احترام متقابل هستيم. هم‌چنين دولت عراق بر توسعه روابط با ايران در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، تجاري و امنيتي تاكيد دارد.

المالكي گفت: اكنون شرايط بيش از پيش براي انجام مبادلات تجاري ميان دو كشور فراهم شده است.

متكي نيز تصريح كرد: ملاقات‌هايي كه در طول سفرش به عراق داشته به منظور افزايش سطح همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي برق، نفت، بهداشت، بازرگاني، حمل و نقل و مسكن بوده است.

به نوشته خبرگزاري‌هاي عراق، متكي همچنين در ديدار با جلال طالباني، رييس‌جمهور عراق نامه محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور ايران را به وي تقديم كرد كه در ‌آن از طالبان براي سفر به تهران دعوت شد.

يك مقام كرد نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري آكي اظهار كرد: متكي پنج شنبه به منظور گفت‌وگو با رهبران منطقه كردستان عراق درباره برخي مسايل حائز اهميت طرفين عازم كردستان عراق خواهد شد و طي آن با مسعود بارزاني و نيجرفان بارزاني ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد كه مساله امنيت مرزها، مسايل اقتصادي، تجاري و فرهنگي از موضوعات مورد گفت‌وگو است.

به گفته مقامات كرد عراقي اين اولين‌بار است كه يك مقام بلند پايه ايراني عازم كردستان مي‌شود؛ هم‌چنين انتظار مي‌رود كه اين ديدارها بيش از يك روز به طول انجامد.

در همين راستا خبرگزاري اصوات العراق اعلام كرد كه كميته مشترك اقتصادي ايران و عراق بر افزايش مبادلات تجاري تا سقف 5 ميليارد دلار در سال موافقت كردند.

انتهاي پيام

جمعه|ا|25|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن