تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811725894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه نمايشگاه سيمرغ و سي سال دستاوردهاي انقلاب اسلامي معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تأكيد كرد:بازگشت يارانه‌هاي كاغذ؛ مهمترين ضرورت ساماندهي چاپ و نشر قرآن كريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: به بهانه نمايشگاه سيمرغ و سي سال دستاوردهاي انقلاب اسلامي معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تأكيد كرد:بازگشت يارانه‌هاي كاغذ؛ مهمترين ضرورت ساماندهي چاپ و نشر قرآن كريم
گروه ادب: معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست «بررسي تأثيرات انقلاب اسلامي بر چاپ و نشر قرآن كريم» كه در نمايشگاه سيمرغ و دستاوردهاي 30 سال انقلاب اسلامي برگزار شد، مهمترين ضرورت ساماندهي چاپ و نشر قرآن كريم را بازگشت يارانه‌هاي كاغذ براي ناشران قرآني دانست.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نشست «بررسي تأثيرات انقلاب اسلامي بر چاپ و نشر قرآن كريم» با حضور «يوسف افراش» معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و «ناصر بابامحمدي» مدير چاپخانه بزرگ قرآن كريم 23 بهمن ساعت 15 در غرفه خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در نمايشگاه «سيمرغ و دستاوردهاي 30 سال انقلاب اسلامي» برگزار شد.

«يوسف افراش» معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: قبل از انقلاب اسلامي تعدادي از ناشران به واسطه علاقه‌اي كه نسبت به قرآن داشتند، در حد وسع و توان خود به چاپ و نشر قرآن پرداخته و مي‌كوشيدند تا در ارتباط با اين كتاب مقدس امانتداري كنند، كه تلاش‌هايشان قابل تقدير است.

وي افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تأثير‌گذاري نهضت اسلامي بر كشورهاي منطقه، دشمنان انقلاب و اسلام به فكر استفاده از شيوه‌هاي مختلف در سركوب كردن سير گسترش فرهنگ اسلامي ـ قرآني به خارج از كشور شدند.

افراش تصريح كرد: در اين راستا قرآن‌هايي كه در آن مقطع در كشور به چاپ مي‌رسيد، بررسي كردند و ديدند يكي از راه‌هاي حمله به نظام و اسلام استفاده از اشتباهات سهوي و چاپي قرآن‌ها است، هرچند علي‌رغم تلاش ناشران براي عرضه صحيح و ارائه بهترين كيفيت چاپ قرآن‌ها باز به دليل سنگيني فرآيند چاپ قرآن و وجود شيوه‌هاي سنتي تصحيح و غلط‌يابي تعدادي اشتباه‌هاي چاپي ديده مي‌شد و يا برخي از لغات جا مي‌افتاد.

او در ادامه اظهار كرد: همين مسائل را دشمنان بهانه‌اي قرار دادند و سعي در نشان‌دادن وجود فاصله ميان انقلاب و اسلام راستين كردند.

راه‌اندازي مركزي براي بررسي و صدور مجوزهاي چاپ و نشر قرآن‌ كريم؛ دستاورد انقلاب اسلامي

معاون اداره امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم‌چنين بيان كرد: يكي از دستاورهاي انقلاب اسلامي راه‌اندازي مركزي براي بررسي و صدور مجوزهاي چاپ و نشر قرآن‌ كريم بود، از سال 1364 چنين مركزي راه‌اندازي شد و از آن پس اين مركز، كار ساماندهي و نظارت بر چاپ قرآن را از نظر محتوا برعهده گرفت، طي يكي دو سال اخير هم مركزي براي نظارت بر ترجمه‌هاي قرآن كريم زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي راه‌اندازي شده تا عرصه چاپ و ترجمه قرآن از نظر محتوا از هرگونه اشتباه به دور باشد.

وي با بيان اينكه نزديك به 60 ميليون قرآن پس از پيروزي انقلاب اسلامي به‌ويژه از سال 1364 به بعد به چاپ رسيده است، توضيح داد: اين رقم بسيار قابل‌ توجه است، به ويژه با توجه به كثرت خطوط قرآني در ايران كه نزديك به 60 نوع خط داريم، نظارت بر همه آن‌ها كاري دشوار است كه خوشبختانه در اين عرصه ساماندهي‌هاي لازم را داشته‌ايم. ولي در واقع انتظاري كه وجود دارد بيشتر از اين است.

افراش با بيان اينكه نظارت بر كيفيت چاپ قرآن‌ها نيازمند توجه بيشتري است، گفت: صحافي قرآن‌ها نيز نيازمند بررسي بسياري است كه متأسفانه آن‌طور كه بايد در اين عرصه نظارتي وجود ندارد، برخي از ناشران به دلايل مختلف از جمله سرعت كار و گاهي استفاده از كاغذ نامناسب و صحافي نادرست بي‌دقتي‌هايي را داشته‌اند، كه شايسته عرصه چاپ و نشر در كشور ما نيست.

فرآيند چاپ قرآن بسيار سنگين است و نسبت به كتب ديگر حساسيت و دقت بيشتري را مي‌طلبد

معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: البته قرآن‌هاي نفيس و بسيار مناسب هم در ايران به فراواني يافت مي‌شود، اما مسأله جدي حمايت از ناشران قرآني است، البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چند سالي بود كه كاغذهاي دولتي در اختيار ناشران قرار مي‌داد، كه به تازگي اين حمايت را كم كرده است، فرآيند چاپ قرآن بسيار سنگين است و نسبت به كتب ديگر حساسيت و دقت بيشتري را مي‌طلبد، ناشران فعال در زمينه چاپ قرآن به دليل علاقه خود، در اين عرصه فعاليت مي‌كنند و بعد مادي كار برايشان چندان مطرح نيست، به همين دليل مسئولان بايد حمايت بيشتري داشته باشند. حمايت‌هايي از قبيل در اختيار گذاشتن تسهيلات لازم براي ورود دستگاه‌هاي جديد و مدرن تا عرصه چاپ قرآن با تحولات بيشتري روبرو شود.

وي افزود: برخي از نهادها سفارش‌هاي براي چاپ و نشر قرآن به خارج از كشور با بهانه اينكه دستگاه‌هاي مدرن در ايران وجود ندارد، سفارش مي‌دهند با حمايت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌توان به استقلال بيشتري در عرصه چاپ و نشر قرآن دست يافت و جلوي اين بهانه‌جويي‌ها را گرفت.

افراش در پاسخ به اين پرسش كه پس از انقلاب عرصه چاپ و نشر قرآن به استقلال نسبي دست يافته است يا خير؟ گفت: كشور ما در زمينه هنر خط، حرف اول را مي‌زند و اگر قرآن‌هاي ما بيشتر به خط عثمان‌طه چاپ مي‌شود، به دوره‌هاي اول راه‌اندازي مركز نظارت بر چاپ قرآن مربوط است، چرا كه در آن مقطع قرآن‌هايي كه با خط ايراني به چاپ مي‌رسيد، به دليل نوپا بودن برخي دستگاه‌ها، گاهاً دچار افتادگي اعراب و جابه‌جايي بود، در آن مقطع قرآني كه بدون ايراد و اشكال و امكان چاپ آن راحت‌تر باشد، قرآن به خط «عثمان‌طه» بود.

وي گفت: بنابراين به دليل طولاني بودن فرآيند چاپ، تصحيح و رفع اغلاط قرآن‌ها به خط ايراني و از طرف ديگر نياز جامعه به قرآن، چاپ قرآن با خط عثمان طه رواج يافت و چون اين قرآن‌ها خالي از ايراد و بحث‌هاي تجويدي در آن رعايت شده بود، در آن مقطع مورد استقبال قرار گرفت و رواج فراواني يافت، اما هم‌اكنون از نظر كيفيت و هنر خط به استقلال خوبي دست يافته‌ايم، در زمينه تذهيب نيز ما هنرمندان نمونه‌اي داريم و ايرانيان در اين زمينه حرف اول را در دنيا مي‌زنند، در زمينه چاپ و تنوع آن هم كشور ما بي‌نظير است و هيچ يك از كشورهاي اسلامي با اين تعداد تنوع خط (نزيدك به 60 نوع ) روبرو نبوده‌اند.

نياز مردم و تقاضايي كه وجود دارد با تعداد شمارگان قرآن‌ها رابطه نزديك دارد

افراش درباره وجود رابطه مستقيم بين شمارگان نشر قرآن‌ها و توزيع ميان مردم گفت: حجم زيادي از ناشران در زمينه چاپ قرآن فعالند كه عمدتاً محصولات خود را در بين جامعه از طريق مراكز فروش توزيع مي‌كنند و ارتباط تنگاتنگي با مردم دارند، در كنار اين‌ها سازمان‌ها و مراكز فرهنگي و دولتي نيز قرآن‌هايي سفارش داده و به مساجد و مراكز فرهنگي اهدا مي‌كنند، اما نياز مردم و تقاضايي كه وجود دارد با تعداد شمارگان رابطه نزديك دارد.

وي در پاسخ به برخي از انتقادات مبني بر كيفيت پايين چاپ قرآن در ايران در مقايسه با چاپ قرآن در سوريه، لبنان و عربستان تصريح كرد: اين انتقادات چندان منصفانه نيست و حجم سفارشاتي كه براي چاپ قرآن به خارج از كشور مي‌شود، چندان بالا نبوده، مي‌توان گفت، 99 درصد قرآن‌ها در ايران چاپ مي‌شود كه از اين ميان 60 درصد با كيفيت مناسب و خوب به چاپ مي‌رسند و چيزي كمتر از قرآن‌هايي كه در عريستان چاپ مي شود، ندارد.

افراش عنوان كرد: اتحاديه ناشران قرآني به عنوان مسئول اين امر بايد دغدغه نظارت كيفي بر چاپ و نشر قرآن را داشته باشد، تا قرآن‌هاي چاپ جمهوري اسلامي ايران تا حد ممكن به‌دور از اشتباه و كيفيت نامناسب باشند.

معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره حمايت‌هاي كنوني اين وزارتخانه از ناشران قرآني گفت: با توجه به نگرشي كه مسئولان دفتر امور چاپ و وزارتخانه دارند، چاپخانه‌داراني كه قصد تجهيز دستگاه‌هاي خود را داشته‌ باشند براي بالا بردن چاپ كمي و كيفي، ورود اين ماشين‌آلات و صدور مجوزها سريع‌تر صورت مي‌گيرد و از نظر مالي هم با توجه به محدوديت‌هاي اعتبارات اين ناشران قرآني در اولويت هستند و امتيازاتي براي آن‌ها قائل خواهيم شد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي عرصه چاپ و نشر قرآن با تحولات چشمگيري روبرو بوده است

در ادامه نشست، «ناصر بابا محمدي»، مدير چاپخانه بزرگ قرآن كريم (اسوه) افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي عرصه چاپ و نشر قرآن با تحولات چشمگيري روبرو بوده و به هيچ عنوان وضعيت قبل از پيروزي انقلاب اسلامي با وضعيت فعلي قابل قياس نيست.

وي يادآوري كرد: ورود به عرصه چاپ و نشر قرآن كريم نيازمند علاقه و عشق ناشر است، چرا كه عرصه بسيار حساس و سنگيني است و نيازمند صرف هزينه‌هاي مادي فراوان است، البته زماني هم كه به چاپ قرآن در كشور يارانه‌هايي تعلق مي‌گرفت، ناشران در سود چنداني شريك نبودند چه رسد به اكنون كه يارانه‌ها كمتر شده است.

بابامحمدي تصريح كرد: چاپخانه اسوه از سال 1373 كار خود را با 630 هزار جلد قرآن در سال شروع كرده و سال گذشته به دو ميليون و سيصد و پنجاه هزار جلد رسانده است، چاپخانه بزرگ قرآن كريم دومين چاپخانه بزرگ پس از چاپخانه مدينه كه 10 ميليون جلد قرآن در سال چاپ مي‌كند، است. در جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته، يازده ميليون و هشتصد و نود و يك هزار و چهارصد جلد مجوز قرآن از سازمان دارالقرآن‌الكريم دريافت شده است، از اين تعداد هفت ميليون و نود و يك هزار و هفتصد جلد مجوز نشر دريافت كردند.

وي افزود: اين رقم بالا نشان از پيشرفت عرصه چاپ و نشر قرآن در ايران پس از انقلاب است و اگر تعداد مجوز‌هاي صادره از مركز طبع و نشر قرآن‌كريم را هم به اين تعداد اضافه كنيم، ايران در سال بالاي دوازده ميليون قرآن به چاپ مي‌رساند، با اين وجود، درد بزرگي است كه ما در كشورمان بهترين طراح‌ها، هنرمندان خط و تذهيب، بهترين صحافان دستي و دستگاه‌هاي چاپ و امكان بهينه كردن آن‌ها را داشته باشيم، ولي برخي از نهادها به بهانه اينكه دستگاه‌هاي داخلي قادر به انجام كار نيستند، قرآن‌هايي را به خارج از كشور سفارش مي‌دهند.

بابامحمدي تصريح كرد: اين در حالي‌ است كه اسوه در سال گذشته 450 هزار جلد قرآن از خارج از كشور سفارش گرفته است و اگر دولت عنايت داشته باشد كه كاغذ اهدايي به ناشران قرآني را قطع نكند، ترويج چاپ قرآن در كشور بيشتر‌ خواهد شد.

قطع نكردن كاغذ اهدايي به ناشران قرآني، ترويج چاپ قرآن در كشور را بيشتر‌ خواهد كرد

مدير چاپخانه بزرگ قرآن كريم تصريح كرد: هم‌اكنون دستگاه‌هاي ما تا سه ميليون و دويست هزار جلد قرآن را مي‌تواند توليد كند، هم‌چنين در نظر داريم تا با نصب دستگاه‌هاي جديد اين ظرفيت را تا 7 ميليون برسانيم، اما اولويت ما در چاپخانه، چاپ قرآن، ادعيه و كتب مذهبي است، اما زماني هم مي‌رسد كه با 200 پرسنل و سه شيفت كاري ناچاريم در برخي موارد كه چاپ قرآن و كتب مذهبي نداريم به چاپ كتب ديگر كه داراي مجوز چاپ و فرهنگي هستند، بپردازيم.

وي گفت: هم‌اكنون دو مركز چاپ قرآن، قادر به انجام چاپ قرآن كريم با بالاترين كيفيت از نظر چاپ و صحافي هستند، يكي اسوه و ديگري هم سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين دو چاپخانه دستگاه‌هاي صحافي خود را به گونه‌اي خريداري كرده‌اند كه مختص چاپ قرآن كريم باشد.

بابامحمدي افزود: در فرآيند چاپ اين دستگاه‌ها، اگر كيفيتي نامطلوب در كاغذ، مقوا، و يا ساير مواد مورد نياز باشد، ادامه كار را قطع كرده و توليد‌كننده را وادار مي‌كند تا موارد درجه يك استفاده كند، اما در مقابل چاپخانه‌هاي زيادي هستند كه با كيفيت پايين به چاپ قرآن مي‌پردازند و دستگاه‌هاي مناسبي ندارند، اين بحث هم مطرح شده كه چاپ قرآن به چاپخانه‌‌هايي اختصاص داده شود كه با نبود كيفيت مواجه نشويم.

وي در پايان گفت: هم‌اكنون نيازمند ساماندهي بيشتر عرصه چاپ و نشر قرآن هستيم، تا وضعيت بهتر از آن‌چه كه هم‌اكنون است، شود و مهمترين ضرورت اين ساماندهي نظارت بر ترجمه‌هاي قرآن است.

افراش هم در پايان مهم‌ترين ضرورت ساماندهي چاپ و نشر قرآن كريم را نظارت كامل بر كيفيت چاپ و نشر قرآن‌كريم و بازگشت حمايت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دانست.
گزارش تصويري اين نشست را اينجا ببينيد

جمعه|ا|25|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن