تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820842134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر/ديدگاه موافقان و مخالفان طرح شفافيت هزينه‌هاي انتخاباتي در مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر/ديدگاه موافقان و مخالفان طرح شفافيت هزينه‌هاي انتخاباتي در مجلس
ديدگاه موافقان و مخالفان طرح شفافيت هزينه‌هاي انتخاباتي در مجلس
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با بررسي فوريت طرحي در مجلس مخالفت كردند كه معتقدند طرح مذكور اختياراتي به وزارت كشور در رد صلاحيت نامزدها مي دهد كه مغاير قانون است.

به گزارش خبرنگار پارلماني مهر، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز سه شنبه بررسي دو فوريت طرح الحاق و اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را در دستور كار داشتند. اين طرح با 100 امضا تقديم هيئت رئيسه مجلس شده است و طراحان تلاش دارند با تصويب فوري آن كاري كنند تا در زمينه هزينه هاي انتخاباتي داوطلبان نمايندگي مجلس شفاف سازي شود.

بررسي 2ماهه طرح انتخاباتي در مركز پژوهش ها

بر اساس اين گزارش كريم قدوسي عضو كميسيون امنيت ملي مجلس و نماينده مشهد به عنوان يكي از طراحان اين طرح در سخناني به منويات مقام معظم رهبري در خصوص نظارت نمايندگان بر خود اشاره كرد و گفت: بهتر است نسبت به موضوعي كه مورد توجه مقام معظم رهبري است توجه در خوري نشان دهيم.

وي ادامه داد: در اين طرح موادي براي نظارت بر رفتار نمايندگان در انتخابات مصوب مي شود تا هزينه هاي انتخاباتي به صورت متعارف باشد، اين در حاليست كه در طرح نظارت بر رفتار نمايندگان و به ساير قوانين چنين موضوعي لحاظ نشده است.

قدوسي خاطر نشان كرد: مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز 2 ماه روي اين طرح كار كرده است و بهتر است با راي به آن مانع نزديك شدن نمايندگان به صاحبان قدرت و ثروت شويم.

انعكاس نامناسب تصويب طرح در بيرون مجلس

محمدرضا خباز نماينده كاشمر در مخالفت با 2 فوريت اين طرح گفت: اگر چه طراحان با نيت خدمت و نيت مثبت اين طرح را تنظيم كرده اند اما خطاب من به هيئت رئيسه مجلس است، بهتر بود به آقاي قدوسي يادآور مي شدند كه در فوريت اين طرح صحبت كند نه درباره محتوا.

خباز ادامه داد: طرح هاي 2 فوريتي زماني مطرح مي شود كه امر مهم و ضروري وجود داشته باشد و يا ضرر عمده اي به كشور و نظام وارد شود.

نماينده كاشمر ادامه داد: طراحان اگر نگران گروه انحرافي بودند بهتر بود 6 ماه يا يك سال قبل اين طرح را ارائه مي كردند. ارائه اين طرح در شرايط فعلي انعكاس بيروني منفي دارد زيرا 5 هزار و 400 كانديداهايي كه از بيرون از مجلس عرايض ما را گوش مي كنند تصور مي كنند مجلس در صدد تثبيت خود است در حاليكه نيت آقايان خير است اما دو فوريت نيازي ندارد.

وي گفت: هم اكنون كار انتخابات آغاز شده و موضوع رسيدگي به صلاحيت ها از هيئت هاي اجرايي رد شده است و هم اكنون هيئت نظارت استانها نظر مي دهد و نيازي نيست كه در اين شرايط حساس بي جهت دغدغه ايجاد كنيم.

عضو فراكسيون اقليت مجلس يادآور شد: تبصره يك اين طرح تصريح دارد داوطلبان و كساني كه كانديداي نمايندگي مي شوند از زمان اعلام تاييد صلاحيت تا زمان اعلام نتايج انتخابات اگر از صلاحيت هاي قانوني تنزل يابند يا مرتكب جرم شوند اين وزارت كشور است كه حق دارد آنها را رد صلاحيت كند.

اختيار فوق قانون براي وزارت كشور قائل نشويم

خباز گفت: در حاليكه به هيچ وجه من الوجوه وزارت كشور چنين حقي ندارد، چرا بايد چنين حقي را براي وزارت كشور قائل شويم؟ اگر كسي جرمي داشته باشد اين قوه قضائيه بايد به آن رسيدگي كند.

وي گفت: به نظر بنده با اين طرح نگراني براي كانديداهاي سراسر كشور بوجود مي آيد و تاثير منفي در روحيه آنها دارد. اين طرح مشكل انتخابات را كه حل نمي كند بلكه به مشكلات خواهد افزود.

مجلس را تحويل دولت ندهيم

به گزارش مهر، در حين بررسي اين طرح جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه با اخطار قانون اساسي به استناد اصول 57 و 85 گفت: اصل 57 در تفكيك قوا تاكيد مي كند و اصل 85 تصريح دارد كه سمت نمايندگي قائم به شخص است و قابل واگذاري نيست و همچنين بيش از 40 اصل قانوني داريم كه شرايط انتخابات را بيان مي كند. همچنين در قانون تاكيد شده مصاديق تبليغات و هزينه هاي غير متعارف مشخص شده است، با اين طرح مجلس را تحويل دولت مي دهيم.

وي از علي لاريجاني رئيس مجلس كه رياست جلسه را بر عهده داشت خواست تا اعلام كند اين طرح با قانون اساسي منافات دارد يا خير؟

لاريجاني در پاسخ به جهانگيرزاده گفت: اين مورد از مواردي است كه مي تواند اصلاح شود اگر اشكالي وجود دارد امكان اصلاح است هم اكنون بحث فوريت آن مطرح است.

طرح شفافيت مالي كانديداها ربطي به جريان انحرافي ندارد

حميد رسايي نماينده تهران در موافقت با دو فوريت اين طرح گفت: 2 فوريت زماني مطرح مي شود كه هدف جلوگيري از خسارت احتمالي و يا از بين رفتن فرصت باشد. آقاي خباز فرمودند اين موضوع فوريت ندارد اما آيا پاسخ به مطالبه رهبري كه نسبت به اين موضوع حساسيت ويژه نشان داده اند فوريت ندارد؟

نماينده تهران ادامه داد: اين طرح مربوط به انتخابات مجلس نيست بلكه به همه انتخابات مربوط مي شود. ما بايد به مردم اطمينان دهيم كه مجلس دنبال اين است كه از ورود كساني كه با هزينه هاي هنگفت قصد ورود به مجلس را دارند جلوگيري كند. آيا ضرر بيش از اين كه عده اي با ثروت هاي هنگفت وارد مجلس شوند؟ وصل شدن به كانون هاي قدرت و ثروت فقط مربوط به دولت و شهرداري نيست بلكه افراد و كارخانجات هم مي توانند متصل شوند و البته امكان ارتباط يك نماينده مجلس به كانون‌هاي قدرت و ثروت بيشتر از ديگران است. اتفاقا تلقي مردم اين است كه اين طرح عادلانه است و همينطور براي دفاع از شان مجلس هشتم است.

وي گفت: اگر قانوني را به تصويب برسانيم كه در رقابت‌هاي انتخاباتي شفاف سازي شود بصيرت در جامعه بيشتر مي شود و نمايندگان و رئيس جمهوري كه به كانون قدرت مي رسند از شايستگي بيشتري برخوردار خواهند شد.

رسايي گفت: مگر حقوق نمايندگي چقدر است كه برخي صدها ميليون خرج مي كنند تا به اين جايگاه برسند معلوم است به اينجا رسيدن منافع ديگري نيز دارد.

وي در پاسخ به اظهارات خباز كه تاكيد كرد طراحان نگران جريان انحرافي هستند، گفت: اين طرح ربطي به جريان انحرافي ندارد. مگر 8 سال پيش كه ميلياردها تومان خرج كردند تا وارد مجلس شوند جريان انحرافي وجود داشت؟ چه انحرافي و غير انحرافي مجلس بايد جلوي همه كساني كه پول خرج مي كنند تا به مجلس برسند را بگيرد اين باعث عزت و آبروي مجلس مي شود.

اين عضو جبهه پايداري خاطر نشان كرد: نمايندگان با راي بالا به فوريت اين طرح راي دهند البته برخي اشكالات در طرح وجود دارد كه مي توانيم در جزئيات به آن بپردازيم.

مخالفت طراح با فوريت طرح

در ادامه جلسه نورالله حيدري دستنايي نماينده اردل و فارسان كه به عنوان طراح اين طرح را امضا كرده بود در مخالفت با دو فوريت اين طرح صحبت كرد.

دستنايي گفت: آنچه كه موافقان و طراحان مطرح كردند بسيار صحيح و منطقي است اما هم اكنون فوريت ندارد.

وي نيت طراحان را خيرخواهانه و حركت آنان را ارزشي دانست و ادامه داد: بررسي چنين طرحي در دقايق 90 مجلس هشتم شائبه منفعت براي نمايندگان فعلي را در پي دارد هم اكنون زمان لازم براي اجراي اين طرح نيست بايد بستر و سازوكار و توجيه و آموزش آن فراهم باشد و قطعا براي مجلس آينده اين سازوكار فراهم نمي شود.

وي تاكيد كرد: طرح مذكور در فضاي كارشناسانه و در فرصت مناسب مورد بررسي قرار گيرد.

سيد حسين نقوي حسيني نماينده ورامين و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در موافقت با دو فوريت اين طرح گفت: ما نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي را در پيش داريم اگر قرار باشد نمايندگان مجلس براي ورود به مجلس به كانون هاي ثروت و قدرت نزديك نشوند بايد از مجلس نهم آغاز كنيم.

وي گفت: نه تنها اين طرح به نفع نمايندگان فعلي نيست بلكه ناظر به رفتار نمايندگان فعلي خواهد بود.

نمايندگان مجلس پس از استماع نظارت موافق و مخالف با 56 راي موافق، 97 راي مخالف و 30 راي ممتنع از 206 نماينده حاضر با 2 فوريت اين طرح مخالفت كردند.

طراحان سپس خواستار راي گيري براي يك فوريت طرح شدند كه مجددا نمايندگان با 63 راي موافق، 92 راي مخالف و 20 راي ممتنع از 205 نماينده حاضر با يك فوريت نيز مخالفت كردند. اين در حاليست كه 100 نماينده پاي اين طرح را امضا كردند.

به گزارش مهر، اين طرح به صورت عادي در مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

متن طرح شفافيت هزينه هاي انتخاباتي

در ماده واحده اين طرح قيد شده است 2 تبصره به ماده 3 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي الحاق مي شود كه بر اساس تبصره يك آن در صورتيكه هر يك از داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي از زمان اعلام تاييد صلاحيت تا زمان تاييد نتايج نهايي انتخابات، از صلاحيت هاي قانوني تنزل يابد يا مرتكب هر يك از جرائم و تخلفات مذكور در اين قانون شود، وزارت كشور موظف است طبق نظر شوراي نگهبان نسبت به رد صلاحيت داوطلب اقدام كند.

در تبصره 2 نيز آمده است: احراز عدم صلاحيت هر يك از نامزدها توسط شوراي نگهبان پس از تاييد نتايج نهايي انتخابات يكي از موارد رد اعتبارنامه نمايندگان تلقي خواهد شد.

طراحان در اين طرح خواستار الحاق يك تبصره يه ماده 45 قانون انتخابات مجلس شده اند كه بر اساس آن داوطلبان انتخابات بايد همراه با فرم ثبت نام، ليست تمامي دارايي هاي منقول و غير منقول خود و همسر و فرزندان خود را اعلام كنند و حداكثر 24 ساعت پس از پايان زمان قانوني تبليغات نيز گزارش مكتوب به عملكرد و هزينه هاي انتخاباتي خود و منابع تامين آنها را به هيئت هاي اجرايي و نظارت تحويل نمايند.

به گزارش مهر، اين طرح 10 ماده دارد و به صورت عادي در مجلس بررسي خواهد شد.

مصباحي مقدم، حسينيان، آقاتهراني، كوثري، هدايتخواه، كوچك زاده، مقدسي، بزرگواري، نقوي، زارعي، ابطحي، غضنفرآبادي، بروجردي، يحيي زاده، قاضي پور، رسايي، ادياني راد، رامين، عابدي، فرهنگي، كواكبيان، شهرزاد، سروري، مطهري (شبستر)، ابوترابي فرد، نادران، دهقاني نقندر از جمله چهره هاي شاخصي هستند كه طرح مذكور را به امضا رسانده اند.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن