تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814294043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون پژوهشي موسسه تاريخ معاصر: امام (ره) نسبت به تندروي‌ها حساس بود بايد بتوانيم الگوي يك دولت كارآمد را به دنيا ارائه كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون پژوهشي موسسه تاريخ معاصر: امام (ره) نسبت به تندروي‌ها حساس بود بايد بتوانيم الگوي يك دولت كارآمد را به دنيا ارائه كنيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: شهرستان‌ها

معاون پژوهشي موسسه تاريخ معاصر گفت: شرايطي كه امروز در جهان شاهد آن هستيم كاملا تحت تاثير انقلاب اسلامي است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، دكتر موسي فقيه حقاني در اردوي سراسري فرهنگي طريق جاويد ويژه دانشجويان شاهد در مشهد در سخناني با موضوع "بررسي استراتژي انقلاب اسلامي با تاكيد بر تاريخ نهضت امام خميني (ره) " اظهار داشت: نفس انقلاب اسلامي تحولي است كه حضرت امام (ره) به وجود آورد.

وي با اشاره به موضوع چرايي انقلاب اسلامي و تقسيم آن به پنج مرحله انقلاب اسلامي، حكومت اسلامي، دولت اسلامي، جامعه اسلامي و جهان اسلامي خاطرنشان كرد: در روزگاري كه انقلاب‌ها در راستاي مدرنيته صورت گرفته و نگاه به بشر، نگاه خاصي بود كه انسان در اين نگاه يك موجود خود بنياد معرفي مي‌شد، حركتي در ايران رخ داد كه هم وضعيت داخلي كشور را تغيير داد و هم نوع انقلاب‌هاي جهان را تحت تاثير خود قرار داد و شرايطي كه امروز شاهد آن هستيم كاملا تحت تاثير انقلاب اسلامي است.

حقاني با بيان اينكه ما بايد نسبت جامعه مدني را با جامعه اسلامي و ديني بسنجيم، افزود: بايد ديد آيا جامعه مدني و جامعه اسلامي در يك مسير هستند و آيا نهايتا جامعه مدني منجر به جامعه اسلامي مي‌شود؟ و آيا اين مسير ما را به سمت جهاني كردن اسلام مي‌برد؟

معاون پژوهشي موسسه تاريخ معاصر در ادامه خاطرنشان كرد: در طول30 سال حيات انقلاب اسلامي در مقاطعي مي‌بينيم كه مسير انقلاب به شكل خواسته يا ناخواسته عوض مي‌شود و ما به جاي اينكه به دنبال جهاني كردن اسلام باشيم، خود را به دست جهاني شدن مي‌سپاريم.

وي با اشاره به مدل حكومتي حضرت امام(ره) در انقلاب اسلامي افزود: عده‌اي تا قبل از 12 فروردين 58، انقلاب اسلامي را تحمل كردند، چون نمي‌توانستند جلوي آن بايستند، اما پس از آن با حذف و اضافه كردن پسوندها و پيشوندهايي به جمهوري اسلامي مي‌خواستند كه قيد اسلاميت از جمهوري حذف شود، اما حضرت امام (ره) با اعلام جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد، در مدل حكومتي جمهوري تصرف كرد، چرا كه اين مدل كم ‌خطرترين مدل براي حكومت بود.

حقاني با اشاره به مطرح كردن موضوع ولايت فقيه توسط حضرت امام (ره) خاطرنشان كرد: يكي از معيارها و ملاك هايي كه مي‌شود تشخيص داد جريانات تا چه اندازه‌ در خط امام (ره) حركت مي‌كنند مسئله ولايت فقيه است كه امام (ره) بسيار روي آن تاكيد داشتند و در واقع از سال 1320 بحث ولايت فقيه را مطرح كردند چرا كه اصل بحث در منابع اسلامي وجود داشت و اين نظريه تضمين كننده و عامل بقاي نظام اسلامي شد.

وي با بيان اينكه حساس ترين مرحله‌اي كه در سير مراحل وجود دارد، مرحله دولت اسلامي است، افزود: نظام اسلامي بايد در عمل كارآمدي خود را نشان دهد و دولت اسلامي تضمين كننده نظام اسلامي است.

حقاني تصريح كرد: تحولاتي كه در 30 سال اخير رخ داده، در 150 ساله اخير بي نظير است و ما بايد بتوانيم الگوي يك دولت كارآمد را به دنيا ارائه كنيم.

وي با اشاره به وضعيت كشور در دوران هشت سال دفاع مقدس و دوران كنوني خاطرنشان كرد: اينكه امروز در اين جايگاه قرار داريم با دوران گذشته قابل مقايسه نيست، چرا كه در دوران جنگ حتي سيم خاردار به ما نمي‌دادند، اما امروز كشور ايران اسلامي با اتكا به جوانان خود به اين افتخارات دست پيدا كرده است.

سردبير فصلنامه تاريخ معاصر ادامه داد: اگر دولت اسلامي بتواند در ايران يك الگوي موفق را ارائه دهد، موضوع جامعه اسلامي مطرح مي‌شود.

حقاني با بيان اينكه در اين مرحله از انقلاب اسلامي بحث عدالت و عدالت طلبي بسيار مهم است افزود: در واقع دولت اسلامي با عدالت قوام پيدا مي‌كند.

وي با بيان اينكه در اخبار آخرالزمان براي ايراني‌ها نقش ويژه‌اي قائل شده‌اند، افزود: در منابع اسلامي تاكيد شده است كه در اين تحول، ملت ايران جايگاه ويژه‌اي دارد لذا اگر ما بتوانيم در همين مسيري كه پس از انقلاب اسلامي در آن قرار گرفته‌ايم، حركت كنيم به افق روشني دست مي‌يابيم چرا كه انقلاب زمينه تحول را به وجود آورد.

حقاني تصريح كرد:30 سال گذشته منطقه در آستانه يك سازش بزرگ با عنوان قرارداد كمپ ديويد قرار داشت كه شاه ايران نيز در آن نقش آفريني مي‌كرد، اما به يكباره طوفان انقلاب اسلامي بساط آن‌ها را برهم زد.

وي با ذكر مثالي خاطرنشان كرد: در سازمان آزادي بخش فلسطين، گروه فتح، ناسيوناليستي و بقيه گروه‌ها كمونيستي بودند، اما انقلاب اسلامي به يك باره اين جريانات را بر هم زد و امروز شاهد هستيم كه انقلاب اسلامي و جريانات اسلامي در منطقه حرف اول را مي‌زنند و حزب الله لبنان به جايي رسيده است كه معادلات را در منطقه بر هم مي‌زند و نقش تعيين كننده‌اي در معادلات منطقه دارد كه اين بيداري اسلامي در واقع مقدمه ظهور و انقلاب جهاني است.

اين پژوهشگر تاريخ معاصر با اشاره به چگونگي انقلاب اسلامي در ايران خاطرنشان كرد: ملت ايران يك تجربه انباشته از دوران گذشته، نهضت‌هاي مشروطه، تنباكو و نهضت ملي شدن نفت داشت كه دهه 40 فضاي جديدي را رقم مي‌زند و به همين دليل است كه لحظه آغاز نهضت امام (ره) لحظه سرنوشت‌سازي است.

حقاني ادامه داد: يكي از شاهكارهاي امام خميني (ره) دعوت از آيت الله بروجردي به قم و تثبيت مرجعيت ايشان بود كه در تحكيم حوزه بسيار تاثيرگذار بود.

وي با بيان اينكه امام (ره) نسبت به تندروي‌ها حساس بود، افزود: انقلاب را مي‌شود با خشونت و تندروي به وجود آورد، اما نمي‌توان آن را اين گونه حفظ كرد.

حقاني تصريح كرد: مبارزه منفي امام خميني (ره) رژيم را به سمت خشونت برد كه حمله به مدرسه فيضيه از اين دست به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به جريانات مقابل حضرت امام (ره) خاطرنشان كرد: نمونه بارز جرياناتي كه حساب خود را از همان 15 خرداد 42 از امام (ره) جدا كردند، انجمن حجتيه بود كه جريان 15 خرداد را خشونت‌طلبي و خونريزي عنوان مي‌كرد.

وي افزود: پس از قيام 15 خرداد 42 در واقع مرحله عبور دادن جامعه از مرحله تحمل رژيم پهلوي تا مرحله انقلاب بود.

حقاني با اشاره به جريانات مبارز عليه رژيم پهلوي و سرنوشت آن‌ها خاطرنشان كرد: نهضت آزادي كه شاخه مذهبي جبهه ملي بود معتقد بودند كه " شاه سلطنت كند و حكومت نكند" و يكي از جرياناتي بود كه در برابر نظريه ولايت فقيه ايستاد.

وي ادامه داد: گروه‌هايي مانند موتلفه اسلامي، اقداماتي انجام دادند اما اين اقدامات منجر به ايجاد يك حركت اجتماعي نشد و به عنوان مثال ترور حسنعلي منصور در حد همان ترور باقي ماند.

معاون پژوهشي مركز تاريخ معاصر ايران ادامه داد: جريانات روشنفكري نيز نتوانستند جايي در بين توده مردم باز كنند و ماركسيست‌ها نيز اساسا هيچ پيوندي با توده مردم نداشته و تاثيري در برانگيختگي آن‌ها در برابر رژيم نداشتند و جريان‌هاي التقاطي نيز به سمت تسويه حساب‌هاي شخصي رفته و از مسير خارج شدند.

وي ادامه داد: بنابراين تنها حركت باقي مانده، حركت حضرت امام(ره) بود چرا كه ايشان معتقد بود با اقدام مسلحانه نمي‌شود انقلاب كرد، بلكه باور امام (ره) تاكيد بر آگاهي بخشي و بيداري توده‌هاي مردم بود.

حقاني افزود: از سال 56 و پس از شهادت حاج آقا مصطفي، مبارزات امام و افشاگري ايشان عليه رژيم وارد فاز جديدي مي‌شود، به طوري كه ايشان شهادت فرزند خود را از الطاف خفيه الهي مي‌داند.

وي با اشاره به وضعيت ايران قبل از انقلاب اسلامي گفت: آمريكايي‌ها بعد از 17 شهريور اعلام كردند كه تا سال 85 ميلادي هيچ حادثه‌اي در ايران نخواهد داد و در واقع هيچ‌كس فكر نمي‌كرد كه انقلاب در بهمن 57 به پيروزي برسد.

وي با مطرح كردن اين سوال كه آيا انقلاب اسلامي يك انقلاب ديني بود يا الهي، افزود: معتقدم كه بهتر است انقلاب اسلامي را در قالب يك انقلاب الهي و فراتر از يك انقلاب ديني بررسي كنيم كه بدين ترتيب مقدمه سازي انقلاب جهاني و ظهور منجي توجيه بيشتري پيدا مي‌كند.

انتهاي پيام

شنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن