تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812033143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 6سروستاني، قاري ممتاز شيرازي:قاريان ايراني براي آشنايي بيشتر با مفاهيم قرآني، صرف و نحو عربي بخوانند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آسيب‌شناسي تلاوت قاريان قرآن جمهوري اسلامي ايران/ 6سروستاني، قاري ممتاز شيرازي:قاريان ايراني براي آشنايي بيشتر با مفاهيم قرآني، صرف و نحو عربي بخوانند
گروه فعاليت‌هاي قرآني: يك قاري ممتاز قرآن كريم اهل شيراز با اشاره به ضعفي كه قاريان ايراني در درك معاني آيات قرآن كريم دارند پيشنهاد كرد كه قاريان ايراني يك دوره صرف و نحوه عربي را به صورت آكادميك طي كنند.
«وحيد سروستاني»، قاري ممتاز شيرازي و رتبه برتر سي‌ويكمين دوره مسابقات قرآن كريم استان فارس، در گفت وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، با بيان اين مطلب گفت: رعايت دقيق بهداشت حنجره از لحاظ فيزيكي و دور شدن از اهداف اصلي تلاوت قرآن كريم و پرداخت صرف به آهنگ ها ونغمات و تلاوت قرآن بدون توجه به معاني آيات را مي توان از مهم‌ترين آسيب‌هاي تلاوت برشمرد.

وي افزود: مسابقات قرآن و نحوه برگزاري و آيين‌نامه‌اي كه براي مسابقات تنظيم شده است نيز ارتباط مستقيم و تنگاتنگي با آسيب‌هايي كه به آن اشاره شد دارد، هر چند سعي شده در آيين‌نامه جديدي كه براي مسابقات تنظيم شده همه جهات لحاظ شود تا قاريان به سمت و سوي قرائت اصولي و استوار بر پايه مفاهيم و درك معاني و مضامين آيات قرآن كريم حركت كنند.

دقت و تسلط به معاني آيات در تلاوت قرآن كريم بسيار حائز اهميت است

اين قاري شيرازي تصريح كرد: دقت و تسلط به معاني آيات در تلاوت قرآن كريم بسيار حائز اهميت است، زيرا قاري قرآن تا نداند معناي آن چه كه مي‌خواند چيست چگونه مي‌تواند آن معنا را به مخاطب خود منتقل كند، به طور اصولي وي چگونه مي‌تواند بدون تسلط بر معنا آهنگ متناسب با مضمون آيات را براي تلاوت برگزيند.

وي جايگاه فن و هنر تلاوت قرآن كريم در ايران نسبت به ساير كشورهاي اسلامي را بسيار مثبت و رو به رشد توصيف كرد و ادامه داد: بحمدالله با پيروزي انقلاب اسلامي شاهد رشد كمي و كيفي در فعاليت‌هاي قرآني هستيم و نه فقط در بحث تلاوت و حفظ قرآن كريم بلكه حتي در پرداختن به مفاهيم قرآن نيز رشد قابل ملاحظه‌اي داشته‌ايم.

سروستاني افزود: متأسفانه امري كه باعث شده اختلاف قابل ملاحظه‌اي بين قرائت قاريان ايراني با مصري پديد بيايد و اين اختلاف همواره ثابت باشد حافظ نبودن قاريان ايراني و عدم تسلط آن‌ها به زبان قرآن كه زبان عربي است و به تبع آن آشنا نبودن با معاني آيات است.

اين قاري قرآن اهل شيراز تصريح كرد: قاريان بايد با مطالعه مستمر منابع و كتب علوم قرآني و تفاسير و هم‌چنين فراگرفتن زبان عربي تا حدودي تسلط خود را به معاني آيات ارتقا بخشند، البته بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه قاريان قرآن هر اندازه بتوانند تسلط خود را بر قالب‌هاي ادبي آيات قرآن كريم بيشتر كنند و قالب‌هاي ادبي را به خوبي بشناسند در انتقال مفاهيم قرآني به ذهن مستمع نيز موفق‌تر عمل خواهند كرد.

سروستاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا آشنا بودن قاريان ايراني به قواعد صرف و نحو عربي را ضروري مي‌دانيد؟، عنوان كرد: به عقيده من گذراندن دوره صرف و نحو عربي به صورت آكادميك، هم‌چنين مطالعه تفسيرهاي مشهور مانند تفسيرهاي الميزان، نمونه و نور و نيز گذراندن دوره ترجمه قرآن كريم مي‌تواند به قاري قرآن در تسلط به معنا و مفهوم آيات قرآن كريم كمك شاياني كند.

تأثيرگذاري قرائت قرآن با صوت و لحن حزين بر مخاطب بيشتر است

وي همچنين با اشاره به ضرورت عمل به اين حديث از امام صادق(ع) كه مي‌فرمايد: «ان القرآن نزل بالحزن فقرءوه بالحزن» تأكيد كرد: آيات قرآن سخن پروردگار متعال است كه حالت پند و موعظه دارد و بايد با حزن خوانده شود، همچنين تأثيرگذاري قرائت قرآن با صوت و لحن حزين بر مخاطب بيشتر است.

رتبه برتر سي‌ويكمين دوره مسابقات قرآن كريم استان فارس در پاسخ به اين پرسش كه نظر شما نسبت به تأكيدي كه قاري قرآن در آراستن خود به اخلاق قرآني بايد مورد توجه قرار دهد چيست؟، گفت: برخورداري از اخلاق قرآني از ملزومات يك قاري قرآن است زيرا هويت و شخصيت قاري قرآن را اخلاق او معين مي‌كند و اين اصلي است كه همه قاريان بايد به آن توجه داشته باشند.

سروستاني در پايان با اشاره به ضرورت و لزوم حضور قاريان ممتاز مصري در ايران گفت: حضور قاريان مصري در ايران بسيار ضروري و مفيد است و بستري را براي توسعه فن و هنر تلاوت قرآن كريم و آشنايي قاريان ايراني با سبك و شيوه تلاوت قاريان ممتاز حال حاضر مصر فراهم مي‌آورد.

يکشنبه|ا|27|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن