واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: کتاب - سیدمسعود شجاعی طباطبایی در فرایند نشر کشور چند فاکتور «محتوا، گرافیک و دیزاین، چاپ و در آخر توزیع و انتشار» اهمیت دارد. در مبحث محتوا به کتاب های حوزه هنرهای تجسمی اشاره میکنم؛ متاسفانه کتاب های چاپ شده در این حوزه غالبا ترجمه بوده و آثاری که بتوان آنها را در زمره کتب فاخر طبقه بندی کرد به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد. از طرفی می بینیم که هنرمندان در حوزه هنرهای تجسمی بسیار فعال و پر تعداد ظاهر شده اند اما آثار چاپ شده به هیچ وجه متناسب با این طیف هنرمند و کیفیت آثار ایشان نیست. حوزه نشریات نیز درگیر اتفاقاتی است که بیشتر جریان خاصی را دنبال می کند. این جهت گیری ها تفکر هنرمندان را محدود کرده و به پیکره هنر کشور ضربه وارد می کند. البته نباید نادیده گرفت که در برخی از زمینه ها همچون معماری نیز شاهد چاپ آثار قدرتمندی هستیم اما در بعضی دیگر از حوزه ها مانند نقاشی که بیشترین علاقمند را دارد تعداد کمی از ناشران وارد عمل شدهاند. تیراژ کتاب نیز در کشور ما بسیار کم است که این برای کشوری که تنها در یک جشنواره هنری آن 17 هزار اثر شرکت می کند بسیار اندک است. زیرا این تعداد هنرمند نیاز به تغذیه اندیشه و مطالعه جدی دارند. ضمن اینکه همان کتاب های منتشر شده نیز به دلایل مختلف از جهت کیفیت چاپ در وضعیت نامناسبی قرار دارند. نکته دیگری که در حوزه نشر و کتاب می توان به آن اشاره کرد این است که شبکه توزیع کتاب در ایران یکی از مهمترین معضلات موجود است. ما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم به توزیعی کار آمد، دقیق و اصولی دست پیدا کنیم به عنوان مثال در صحبت هایی که اخیرا با یکی از ناشران شناخته شده و معتبر در رابطه با عدم حضور آثار انتشار یافته ایشان در سایر شهرستان ها داشتم، دریافتم که هیچ ارگانی به صورت صحیح و مستمر توزیع این آثار را پشتیبانی نمی کند و ناشران نیز تضمینی برای برگشت سرمایه شان ندارند. اگرچه مخاطبان خصوصا در شهرستان ها در عطش مطالعه آثار خوب می سوزند اما این شبکه توزیع نیاز آنها را مرتفع نمی کند البته چندی است با حضور مسئولی دلسوز و فرهیخته در حوزه نهاد کتابخانه ها شاهد اتفاقات خوشایندی هستیم. مهندس واعظی در بحث توزیع کتاب و تجهیز کتابخانه ها تلاش های قابل تقدیری انجام داده اند که تا حدی به حل مشکلات عرصه کتاب و کتاب خوانی کمک کرده است. از سوی دیگر متاسفانه آثار موجود در کتاب فروشی ها اغلب بسیار عامه پسند با ترجمه های ضعیف و کیفیت پایین است. نامناسب بودن کیفیت در طولانی مدت باعث از بین رفتن انگیزه مخاطب برای مطالعه می شود. خصوصا حوزه کتب هنرهای تجسمی که کیفیت در مطالعه بصری هنرمند، برای شناخت ابعاد گوناگون یک اثر چاپ شده نقش به سزایی دارد. مشکل دیگر نیز به بهای کتاب مربوط میشود زیرا مخاطبان کتابخوان عموما از طیف جوان بوده و از بضاعت مالی خوبی برخوردار نیستند. در حوزه هنر نیز که عموما دانشجویان به خودی خود خرج بالایی برای تهیه وسایل مورد نیازشان متقبل می شوند و امکان خرید کتاب های پر هزینه هنری برای آنها مقدور نیست. متاسفانه در کتابخانه های ما نیز امکان پرینت و کپی از صفحات کتب هنری، هنوز تا حد نیاز فراهم نشده است. در آخرین سفرم به بوشهر سری به یکی از هنرستان های این شهر زدم و تقریبا نام هر کتابی را که از دانش آموزان می پرسیدم مطالعه نکرده بودند اما زمانی که از ایشان در خصوص دسترسی به کامپیوتر و اینترنت سوال شد، همگی پاسخ مثبت دادند. این موضوع اهمیت کتب دیجیتال را مطرح می سازد که بسیار ارزان بوده و در عین حال امکان نشر در تیراژ بالا برای آن ممکن است. از آنجا که کیفیت آثار دیجیتال بر روی مانیتور به مراتب بالاتر از کتب چاپی است باید گفت این نوع کتب می تواند کمک مناسبی به حوزه چاپ و نشر کشور کنند. حال آنکه در کشوری مانند چین کتب دیجیتالی موضوع بسیاری از میتینگ های بین المللی است که حتی به شکل یک صنعت درآمده است. امروزه ناشران ما در شرایط سختی به سر می برند و یکی از مهمترین علل روی آوردن ایشان به چاپ آثار ارزان، بی کیفیت و عامه پسند، عدم امنیت مالی و ابهام در برنامه ریزی برای بازگشت سرمایه است. با این سیستم نشر اصلا نمی توان انتظار داشت که هنرمندان بزرگ کشورمان در شاخه های گوناگون بتوانند به چاپ آثار ارزنده خود بپردازند. برای مثال هنرمندی همچون علی فریدونی با آثار بسیار مناسب در عرصه عکاسی که هر بیننده ای را با هر نوع تفکر متاثر می کند هنوز نمی تواند این آثار را آن گونه که شایسته است برای مخاطبین علاقمند خود منتشر کند. نکته آخر هم مربوط به مسئولان فرهنگی کشور است؛ ما هنرمندان فراوانی داریم که آثار ایشان خصوصا در مقطع دفاع مقدس نشان دهنده بخشی از تاریخ و فراز و فرود های این ملت است. بزرگانی همچون سید عباس میر هاشمی و ... که در حوزه دفاع مقدس وقایع نگاری کردند و در سخت ترین روزهای این مردم تک تک اتفاقات و آن لحظات را به ثبت رساندند چرا آثار ایشان نباید منتشر شود؟ تا کی این عزیزان باید منتظر بمانند که حمایتی از آنها صورت گیرد. بیاییم آنها را دریابیم. امروز باید به سراغ ایشان رفت و آثارشان را در معرض دید نسلی نیازمند به دانستن آن اسرار قرار داد. هنرمندان شاخص فراوانی هستند که اگر آنها را از دست دهیم بخشی از تاریخ و فرهنگ خود را از دست داده ایم. چرا در این سال ها یک بار از ایشان دعوت نشده است تا در مورد آثارشان صحبت کنند؟ اینها سرمایه های عظیمی هستند که گنجینه ای از اسرار روزهای سخت ایران اسلامی در سینه و در تک تک آثارشان جای داده اند و همه خصوصا نسل امروز به مشاهده دیدنی های ایشان محتاج هستند. * روزنامهنگار و مدیر خانه کاریکاتور ایران 191/60
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]