تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 22 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806267290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صداقت در سیاست ؛ آیا شدنی است؟!


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > اسماعیلی، محسن  - سیزدهم رجب، روز تولد بزرگترین ترجمان عدالت، اخلاق وانسانیت است؛ امام علی علیه السلام که دوران طلایی حکومتش سرشار از درس ها و حکمت هایی است که اگر خلافت خود او نبود، شاید عملی شدن آن هیچ گاه در باور انسان نمی گنجید؛ و یکی از آنها امکان جمع میان صداقت و سیاست است. از گذشته های دور تاکنون، این پرسش مهم فیلسوفان سیاست را به خود مشغول کرده است که آیا آشتی میان «صداقت و سیاست»، یک طنز باور نکردنی است؛ یا می توان سیاستمدار و در همان حال صادق بود؟! بسیاری از سیاست ورزان در عمل به این سوال پاسخ منفی داده اند و برخی هم به صراحت اظهار کرده اند که این دو، دشمن قدیمی یکدیگرند و نباید انتظار همنشینی آنها را داشت. آنها اصولاً اخلاق را مغایر با سیاست ورزی می دانند،  و معتقدند سیاستمداران فقط باید به «تدبیر مُدُن» بیندیشند؛ وظیفه ای که اگر نگوییم همیشه، حداقل در غالب مواقع، با رعایت ارزش های رفتاری قابل جمع نیست. مشهورترین نظریه پرداز غربی که پس ازسپری شدن قرون وسطی وظهور رنسانس در اروپا با صداقت!! و صراحت تمام از این مکتب دفاع می کند « نیکولوماکیاولی» است. انصاف آن است که باید این فیلسوف ایتالیایی را به دلیل بی پرده ترین تبیین از اعتقاداتش ستود؛ تا آنجا که صریحاً  می گفت: بهترین شیوه و خط مشی زندگی، بی شرافتی است. ماکیاولی در کتاب مشهورش، شهریار،با اشاره به اینکه «خود به چشم می بینیم که شهریارانی که .... رموز غلبه بر دیگران را به کمک حیله و نیرنگ خوب می دانسته اند، کارهای بزرگ انجام داده اند و وضعشان در آخر کار خیلی بهتر از آن کسانی بوده است که در معامله با دیگران صداقت و درستی به خرج داده اند»، به صراحت اعلام می کند:«در میان این شهریاران هر کدام که بازی کردن نقش روباه را بهتر بلد بوده اند، از اقران و همگنان کامیاب تر شده اند.» او به همین جهت معتقد است و توصیه می کند که: «لازم است که شهریار این قسمت از طبیعت خود را که روبَه منشی است با کمال دقت، و در رنگی دنیا پسند، از انظار مخفی سازد و در پوشاندن خوی و نیت حقیقی اش استاد باشد.» ماکیاولی ترحم، وفا، مهربانی، اعتقاد به مذهب و صداقت را پنج صفت خوب می نامد که البته با سیاست ورزی نمی سازد؛«پس برای فرمانروا، داشتن تمام آن صفات خوب که دربالا ذکرشد، چندان مهم نیست. مهم این است که او فن تظاهر به‌داشتن این صفات را خوب بلد باشد. حتی از این هم فراتر می‌روم و می‌گویم که اگر او حقیقتاً دارای صفات نیک باشد و به آنها عمل کند به ضررش تمام خواهد شد در حالی که تظاهر به داشتن این‌گونه صفات نیک برایش سود آور است. مثلاً خیلی خوب است که انسان دلسوز، وفادار، با عاطفه، معتقد به مذهب و درستکار جلوه کند و باطناً هم چنین باشد. اما فکر انسان همیشه باید طوری معتدل و مخیر بماند که اگر روزی بکار بردن عکس این صفات لازم شد به راحتی بتواند از خوی انسانی به خوی حیوانی برگردد و بی‌رحم و بی‌وفا و بی‌عاطفه و بی‌عقیده و نادرست باشد... پس شهریار باید خیلی مواظب باشد که حرفی مغایر با آن پنج صفتی که در بالا شمردیم بر زبانش نگذرد به طوری که انسان وقتی او را ببیند، یا گفتارش را بشنود کوچکترین تردید برایش باقی نماند که این شهریار مظهر دلسوزی و وفا و درستی و اعتقاد به مذهب است و مخصوصاً تظاهر به داشتن صفت اخیر، یعنی مذهبی جلوه کردن از هر ظاهرسازی دیگر برایش مهمتر است، زیرا که مردم دنیا بطور کلی با چشم قضاوت می‌کنند نه با دست، به این معنی که همگان می‌توانند آنچه را که در ظاهر هست به چشم ببینند ولی فقط عده معدودی قادرند که باطن انسان را بدان‌سان که هست لمس کنند...و این عده معدود نیز وقتی که دیدند او از اخلاص و محبت بی‌ریای این همه ساده‌دلان که مسحور شوکت سلطنت شده‌اند برخوردار است، هرگز جرات نمی‌کنند با عقیده جمعی کثیر که نسبت به وی حسن نظر دارند مخالفت ورزند.» این گونه نگاه به سیاست، چنانکه گفته شد، مولود عصر جدید نیست و پیشینه ای طولانی دارد. علی علیه السلام در دورانی زندگی و حکومت می کرد، و با کسانی روبرو بود که ماکیاولی و امثال او باید نزد آنها شاگردی نمایند. معاویه که خود را جانشین رسول خدا می نامید و در مکاتباتش، امام را به تقوی و اخلاق دعوت می کرد!، در باطن و خفا، بلکه در ظاهر و عَلَن هیچ پایبندی به اصول اولیه دینی و انسانی نداشت. اودرعین حال چنان عوام فریب و مکّار بود ، که بسیاری ازمردم را به اشتباه می انداخت؛ ودردناک تراینکه وی را زیرک، زرنگ وسیاستمداری کارکشته هم می دانستند. فاجعه تا آنجا پیش رفته بود که اصولاً سیاست را همین تلقی می کردند وامام متقیان را دعوت به هوشیاری و تمرین سیاست ورزی می نمودند! درپاسخ به این نیرنگ بزرگ بود که امام فرمود:« به خدا سوگند ، معاویه از من زیرک تر نیست . او پیمان‏شکنى مى‏کند و گنه‏کارى . اگر پیمان‏شکنى را ناخوش نمى‏داشتم ، من زیرک ترین مردم مى‏بودم . ولى پیمان‏شکنان ، گنه‏کارند و گنه‏کاران ، نافرمان . هر پیمان‏شکنى را در روز قیامت پرچمى است که بدان شناخته گردد . به خدا سوگند ، مکر و خدعه مرا غافلگیر نکند و در سختیها ناتوان نشوم .» ابن ابی الحدید، شرح مفصلی بر این خطبه کوتاه دارد. او با اشاره به نظر کسانی که علی علیه السلام را متهم به ضعف در سیاست ورزی می کنند و رقیبان او را سیاستمدارتر! ارزیابی می نمایند، به دفاعی جانانه از آن بزرگوار می پردازد و ضمن اشاره به تک تک انتقاداتی که به ایشان کرده اند، به همه آنها پاسخ داده و اثبات می کند که آنچه امام انجام داده است، پایبندی کامل به شریعت و اخلاق و پیروی صادقانه از سنت رسول خدا (ص) است؛ و همین است راز دلدادگی مردم به علی (ع)  و جان دادنشان در راه عشق به او. او سپس به مقایسه رفتار آن حضرت و روش معاویه می پردازد و بحث طولانی خود را با این جمله به پایان می برد : «با آنچه گفته شد، نادرستی حرف کسانی آشکار گردید که تدبیر و سیاست علی (ع) را کافی نمی دانند؛  و معلوم شد که او صحیح ترین تدبیر و بهترین سیاست ها را داشته است؛ اما چه می توان کرد که تعصب و هواپرستی را چاره ای نیست»!! آن بزرگوار به صراحت اعتقاد راسخ خود به پیوستگی اخلاق وسیاست را چنین ابراز می کرد:« وفا همزاد راستى است. هیچ سپرى نمى‏شناسم که بهتر از وفا آدمى را از گزند در امان دارد . و آنکه بداند ، که پس از مرگ به کجا باز مى‏گردد ، هرگز راه بی وفایى نپوید . ما در زمانى زندگى مى‏کنیم که بیشتر مردمش بی وفایى و غدر را گونه‏اى کیاست مى‏شمرند و نادانان نیز ، چنین مردمى را زیرک و کارگشا مى‏خوانند . اینان چه سودى مى‏برند ؟ خدایشان نابود کناد ، مردم کار افتاده و زیرکى هستند که مى‏دانند در هر کارى چه حیلت سازند ، ولى امر و نهى خداوندى سدّ راه آنها است . اینان با آنکه راه و رسم حیله‏گرى را مى‏دانند و بر انجام آن توانایند ، گِرد آن نمى‏گَردند . تنها کسانى که از هیچ گناهى پروایشان نیست ، همواره منتظر فرصت‏اند تا در کار مردم حیلتى به کار برند.» امام نخست ما شیعیان بیست و پنج سال خانه نشین شد و بیش از نیمی از این مدت، یعنی 13 سال (دوره خلافت عثمان) تنها به این دلیل بود که حاضر نشد یک وعده دهد که انجام آن را درست نمی داند. در همان زمان و هم اکنون نیز بسیاری می پرسند آیا بهتر نبود در آن دوران حساس حضرت امیر (ع) به یک پرسش ساده پاسخ مثبت می داد و به این ترتیب سرنوشت تاریخ را تغییر می داد و جامعه بشری را بیش از این از برکات و آثار حکومت خویش محروم نمی ساخت؟! برای درک چرایی این پرسش، و اهمیت و عظمت کاری که پیشوای پرهیزکاران کرد، باید نگاهی کوتاه به آن قطعه استثنائی از تاریخ داشته باشیم . خلیفه دوم درآستانه مرگ دستور داد تا شش نفر که پیامبر در هنگام مرگ از آنان راضى بوده است!، را حاضر کنند تا گزینش خلیفه مسلمانان را بر دوش آنان بگذارد. این شش نفر عبارت بودند از: على (علیه السلام)، عثمان، طلحه، زبیر، سعد وقّاص و عبد الرحمان بن عوف... چون مردم از مراسم دفن عمر باز گشتند محمّد بن مسلمه، با پنجاه تن شمشیر به دست، اعضاى شورا را در خانه اى گِرد آورد وآنان را از دستور عمر آگاه ساخت. درآن شورا ،نخستین کارى که انجام گرفت این بود که طلحه به نفع عثمان کنار رفت و زبیر به نفع امام(علیه السلام) ،و سعد وقّاص هم به نفع عبد الرحمان. سرانجام از اعضاى شورا سه تن باقى ماندند که هرکدام داراى دو رأى بودند وپیروزى از آنِ کسى بود که یکى از این سه نفر به او تمایل کند. در این هنگام عبد الرحمان رو به على(علیه السلام) وعثمان کرد وگفت: من خود را از صحنه خلافت بیرون مى برم تا یکى از شما را برگزینم. پس رو به حضرت کرد وگفت: با تو بیعت مى کنم که بر کتاب خدا وسنّت پیامبر عمل کنى واز روش شیخَین پیروى نمایى. على (علیه السلام) آخرین شرط او را نپذیرفت وگفت: من بیعت تو را مى پذیرم، مشروط بر اینکه به کتاب خدا وسنّت پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) وطبق اجتهاد وآگاهى خود عمل کنم. عبد الرحمان هم بلافاصله خطاب به عثمان همان سخن را تکرار کرد.عثمان فوراً گفت: آرى !یعنى پذیرفتم.آن گاه عبد الرحمان دست بر دست عثمان زد وبه او به عنوان «امیر مؤمنان» سلام گفت! ونتیجه جلسه به مسلمانان که در بیرون خانه منتظر رأى شورا بودند گزارش شد. اکنون به پرسش آغازین برگردیم. می پرسند آیا مصلحت ایجاب نمی کرد علی علیه السلام با پذیرش صوری این خواسته، از چرخش قدرت به سوی خلیفه سوم جلوگیری می کرد؟! چه اشکالی داشت که با یک تعهد صوری، که حتی می توانست از نوع توریه و خالی از دروغ باشد، مسیر تاریخ را عوض می کرد؟! پاسخ این است که خیر! اتفاقاً به دلیل همین حساسیت تاریخی است که آن حضرت باید بر موازین اخلاقی می ایستاد و نشان می داد که مروّت و شرافت انسانی قابل معامله نیست. علی علیه السلام، علی است چون چنین نکرد و حاضر نشد ننگ مبادله اخلاق با قدرت را بر پیشانی شیعه بچسباند. او مقتدای همیشه انسان ها (و نه تنها مسلمان ها) است؛ چون تا این اندازه به موازین اخلاقی و انسانی پایبند بود. سَلامُ الله علیه یَومَ وُلِدَ و یومَ استُشهِدَ و یَومَ یُبعَثُ حَیّاً.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن