تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821023981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي متفاوت به داستان بچه‏شيرهاي پايتخت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهي متفاوت به داستان بچه‏شيرهاي پايتخت
خبرگزاري فارس: نگاهي گذرا و متفاوت به داستان بچه‏شيرهاي پايتخت، حيواناتي كه از مخفيگاهي در بابلسر سفر خود را آغاز كردند و در مسير تحويل به سيركي در اصفهان، از خيابان‏هاي پايتخت سر درآوردند، جالب و قابل تامل است.


به گزارش خبرگزاري فارس از شرق استان تهران، داستان بچه‏شيرهاي پايتخت به همراه چند حيوان ديگر داراي خلق و خوي نه چندان مهربانانه، در هفته گذشته به سريال روزانه مجموعه‏هاي خبري و شايد نقل مجلس محافل مردمي تبديل شده بود.
به طور قطع، جاي شير و روباه و كركس و ميمون در خيابان‏هاي شهر نيست و اگر نبود جادوي چهارگوش جعبه تلويزيون شايد باور اين ماجرا براي همگان به اين سادگي‏ها ميسر نمي‏شد.
مشاهده وحوش سرگردان در خيابان‏هاي تهران كه جملگي جايي در اكوسيستم طبيعي كشور نداشته و مردم به مشاهده آنها در مستندهاي تصويري جنگلي "راز بقا" و "حس برتر" عادت دارند، شگفتي بسياري را برانگيخت؛ گمانه‏زني‏ها در اين خصوص آغاز شد و بر بازار داغ شايعات دامن زد.
عده‏اي به مزاح از اجراي طرح موفق فرار از باغ‏وحش اين زبان‏بسته‏هاي دور مانده از محيط طبيعي سخن به ميان مي‏آوردند و برخي تبديل تدريجي آنها از موجودي ظريف و ملوس به حيواني غرنده و وحشي و ترجيح صاحبان ثروتمندشان براي خلاصي از شر آنها را به‌عنوان دلايل بروز اين حوادث مطرح مي‏كردند.
البته در اين ميان تيركمان سوء‏ظن بسياري نيز سمت و سوي خياباني قديمي بازار تهران و مملو از انواع جانداران فروشي "مولوي" را نشانه مي‏رفت.
به هر ترتيب به نظر مي‏رسد كه اين پرونده جالب و كم‏نظير در تهران با شناسايي متهمان و معرفي آنها به مراجع قضايي خاتمه يافته است.

* عليه متهمان طرح دعوي شد
مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران در اين‌باره اظهار داشت: مستندات قانوني بحث بچه‏شيرهاي پايتخت از سوي اداره‏كل حفاظت محيط زيست استان تهران تهيه، جمع‏بندي و در مراجع قضايي عليه متهمان طرح دعوي شد.
رسول علي‏اشرفي‏پور ادامه داد: اين متهمان از سوي بازپرس پرونده احضار شدند و دادرسي پرونده آنها از سوي اين محكمه در حال انجام است.
وي در تشريح چگونگي حضور اين حيوانات در پايتخت خاطرنشان كرد: اين شيرها در باغ‏وحشي در بابلسر و به دور از ديد نهادهايي نظارتي همچون حفاظت محيط زيست، دامپزشكي، شبكه بهداشت و استانداري براي حمل آماده شدند.
علي‏اشرفي‏پور ادامه داد: مقصد شش بچه ‏شير در حمل و نقلي غيرقانوني به ظاهر سيركي در استان اصفهان بود كه در ميانه راه سه قلاده از اين حيوانات گريخته و در خيابان‏هاي تهران متواري شدند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران پيرامون اقدامات نهادهاي مسئول در خصوص چنين پرونده‏هايي گفت: در روزهاي اخير صحبت‏هاي بسياري مبني بر مسئوليت نهادهاي مختلف در پرونده‏هايي از اين دست مطرح شده است.
وي با ابراز رضايت از عملكرد نهادهاي ذي‏ربط در خصوص اين پرونده اظهار داشت: علاوه بر مردم، مسئولان نهادهاي ذي‏ربط نيز كارنامه عملكردي قابل قبولي پيرامون پرونده اخير از خود بر جاي گذاشتند.
علي‏اشرفي‏پور اضافه كرد: مردم با اطلاع‏رساني دقيق و به موقع مشاهدات خود از شيرهاي سرگردان در خيابان‏هاي پايتخت به مسئولان آتش‏نشاني و حفاظت محيط زيست خوب عمل كردند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران ادامه داد: مسئولان آتش‏نشاني و خدمات ايمني نيز در يافتن بچه‏ شيرها و تحويل آنها به سازمان حفاظت محيط زيست عملكرد مناسبي داشتند.
وي افزود: مجموعه حفاظت محيط زيست استان تهران نيز در خصوص قرنطينه سريع اين حيوانات پس از عبور از مراحل بازديد توسط كارشناسان دامپزشكي اقدامات شايان توجهي را اجرايي ساخت.

* يافتن حيوانات وحشي وظيفه حفاظت محيط زيست نيست
علي‏اشرفي‏پور با بيان اينكه يافتن حيوانات وحشي حاضر در مناطق درون‏شهري وظيفه حفاظت محيط‌زيست نيست، عنوان كرد: حيوانات وحشي كه بعضا در محيط‏هاي شهري ديده مي‏شود يا از محل نگهداري گريخته‏اند و يا به هر شكلي توسط صاحبان خود رها شده‏اند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران ادامه داد: علاوه بر اين، امكان حضور گونه‏هاي وحوش به دليل شرايط خاص جغرافيايي برخي مناطق شهري به صورت نادر نيز موردي غيرمحتمل نيست.
وي اضافه كرد: شايد در وهله نخست، وظيفه يافتن حيوانات وحشي حاضر در مناطق شهري وظيفه حفاظت محيط زيست نباشد.
علي‏اشرفي‏پور ادامه داد: نهادهاي ذي‏ربط يابنده وحوش مطابق قانون موظف به واگذاري آن به سازمان حفاظت محيط زيست هستند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران با اشاره به مصوبات قانوني مختص به اين شرايط خاطرنشان كرد: به‌عنوان مثال ضوابط بند 15 ماده 55 قانون شهرداري‏ها آورده است كه "شهرداري‏ها مكلفند نسبت به دفع حيوانات بلاصاحب از سطح شهر اقدام كنند".
وي تصريح كرد: در برخي مواقع جانوران موزي مانند موش به‌عنوان حيوانات بلاصاحب قلمداد و با اقدام شهرداري دفع مي‏شوند.
علي‏اشرفي‏پور اضافه كرد: اما در برخي موارد، گونه‏اي نادري از وحوش سرگردان در شهر، حيوان بلاصاحب خوانده مي‏شود كه در اين صورت شهرداري بر اساس قانون 55 شهرداري‏ها موظف به كشف و بر اساس ماده يك قانون شكار و صيد مكلف به تحويل آن به سازمان محيط زيست است.

* كنترل بازار فروش حيوانات تهران/ رد شايعه فرار از باغ‏وحش
در همين حال، معاون برنامه‏ريزي استاندار تهران از كنترل و رصد دائمي بازار فروش حيوانات تهران در خيابان مولوي خبر مي‏دهد.
نعمت‏الله تركي در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: بر اساس آخرين اخبار واصله پيرامون يافتن وحوش در تهران، بايد گفت كه اين حيوانات متعلق به افرادي است كه به صورت غيرقانوني نسبت به تهيه و نگهداري آنها اقدام كرده‏اند.
وي ادامه داد: اين حيوانات با خلق و خوي وحشي ذاتي خود پس از مدتي هم به لحاظ هزينه نگهداري و هم به لحاظ امنيتي صاحبانشان را با مشكلات عديده مواجه مي‏سازند.
تركي اضافه كرد: نحوه خريد اين وحوش كه طبعا قانوني نيست، موجبات عدم مراجعه صاحبان آنها به مراكز مشخص براي تحويل را فراهم ساخته و رهاسازي در معابر به‌عنوان بهترين راهكار قانون‏گريزي در نظر گرفته مي‏شود.
معاون برنامه‏ريزي استاندار تهران با رد شايعه فرار اين وحوش به هنگام جابه‏جايي از باغ‏وحش اظهار داشت: شايعات موجود مبني بر فرار اين وحوش از قفس‏هاي نگهداري به هنگام جابه‏جايي صحيح نيست؛ چراكه اين اقدامات با تمهيداتي حساب شده صورت مي‏گيرد.
وي از رصد و كنترل مراكز فروش حيوانات در استان تهران خبر داد و افزود: اين مهم با تلاش مسئولان محيط‌زيست استان تهران به طور دائم در حال رصد است.
تركي ادامه داد: اين نهاد در خصوص حوادث اخير كاركردي مناسب از خود نشان داد و وراي اتفاقات اخير تاكنون مورد ديگري در استان تهران مشاهده نشده است.
انتهاي پيام/ح10

دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن