تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820890395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت و گو با احمد سبحانى مديركل امريكاى جنوبى وزارت امور خارجه ونزوئلا زير بيرق چاوزيسم


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: گفت و گو با احمد سبحانى مديركل امريكاى جنوبى وزارت امور خارجه ونزوئلا زير بيرق چاوزيسم
[بنفشه غلامى]
روز يكشنبه هفته قبل چاوز در مهمترين رفراندوم ونزوئلا با كسب يك پيروزى تاريخى موفق شد پاسخ مثبت «Si» را از مردم خود بگيرد. او با اين پيروزى جواز انجام اصلاحاتى در قانون اساسى كشورش را دريافت كرد.بزرگترين اصلاحيه اى كه قرار است روى قانون اساسى ونزوئلا انجام شود، نامحدودكردن شركت در انتخابات رياست جمهورى است. درواقع هر كانديدا تا زمانى كه مردم خواهان حضور او باشند، مى تواند وارد رقابت هاى انتخاباتى شود. درباره اين اصلاحات و دلايلى كه منجر شد چاوز همچنان پس از ۷ سال محبوبيت خود را بين مردم تثبيت كند و مردم به ادامه حضور او براى سومين دور رياست جمهورى رأى دهند. با احمد سبحانى، سفير سابق ايران در ونزوئلا و مديركل اداره امريكاى جنوبى وزارت امور خارجه گفت وگو كرديم.
رفراندوم قانون اساسى ونزوئلا شامل چه مواردى است و چاوز با چه انگيزه اى آن را مطرح كرد
مطابق قانون اساسى ونزوئلا تاكنون رئيس جمهور، استانداران و شهرداران مجاز بودند تنها براى ۲ دوره متوالى كانديداى انتخابات شوند. اما با توجه به محبوبيت چاوز، دوستان وى اعتقاد داشتند براى اين كه بتوان بيشتر از شخصيت كاريزماتيك چاوز استفاده كرد بايد با ايجاد تغييراتى در قانون اساسى، تلاش كرد وى را براى مدت بيشترى در رأس امور كشور نگه هداشت. چاوز خود نيز معتقد بود به زمان بيشترى نياز دارد تا بتواند اهداف انقلاب بوليوارى را در جامعه ونزوئلا برآورده سازد. بنابراين تصميم گرفته شد اصلاحات قانون اساسى به رفراندوم گذاشته شود. اين كار در سال ۲۰۰۷ يك بار انجام شد.
اما مردم به اين اصلاحات قانون اساسى كه ۶۹ ماده را دربرمى گرفت، رأى ندادند. عناوينى كه در رفراندوم ۲۰۰۷ مطرح شد، علاوه بر اصلاحات در قوانين مربوط به كانديداتورى، شامل اصلاحات در قوانين مربوط به كار و اداره امور اجتماعى هم مى شد كه مردم بابت اين موارد حاضر به رأى دادن به اصلاحات قانون اساسى نشدند. اما اين بار تنها كانديداتورى براى انتخابات رياست جمهورى، استانداران و شهرداران به مورد رفراندوم گذاشته شد كه درنتيجه آن ۵۴ درصد از رأى دهندگان به آن پاسخ مثبت دادند تا رئيس جمهور، استانداران و شهرداران كه بسيارى از آنها حتى از مخالفان دولت و چاوز هستند بتوانند براى بار سوم و يا بيشتر هم در انتخابات شركت كنند.
البته روند تغيير قانون اساسى براى اين مسئله مختص ونزوئلا نيست و در كلمبيا هم كه حكومتى دست راستى رأس كار است و همين طور پاراگوئه اين پروسه به عنوان نوعى تمرين دموكراسى انجام مى شود.
موافقان و مخالفان اين اصلاحات چه گروه ها و اشخاصى بودند
مخالفان اكثراً از اقشار متوسط به بالاى ونزوئلا بودند، كسانى كه اپوزيسيون ونزوئلا را تشكيل مى دهند و همواره مخالف شيوه ها و سياست هاى چاوز بوده اند. اما در كنار اينها كه طبيعى بود به اين رفراندوم رأى ندهند، گروهى از حاميان دولت هم بودند. اين گروه كه به چاوزيست هاى بدون چاوز معروف هستند، به چاوزيسم اعتقاد دارند و نوع حكومت را مى پذيرند اما اختلافاتى حزبى و گروهى با دولت دارند و ازجمله در اين مورد اعتقاد داشتند ۲ دوره براى رياست جمهورى يك فرد كافى است و بهتر است پس از ۱۰ سال افرادى ديگر براى احراز اين پست كانديدا شوند. اما عليرغم اتحاد اين گروه با اپوزيسيون، نتايج انتخابات نشان داد طرفداران چاوز و طرح ها و سياست هايش حتى بيش از ۵۴ درصد است.
چه عواملى باعث پيروزى دولت چاوز شد و وى نسبت به جناح غربگراى مخالف خود، چه اقداماتى انجام داده كه تا اين حد مقبوليت دارد
در گذشته اكثريت جامعه ونزوئلا خصوصاً اقشار پائين احساس نمى كردند در سرنوشت كشورشان نقش دارند.
آنها حتى كارت شناسايى كه بتوانند با آن رأى دهند، نداشتند. اما حالا همه آنها قادر به مشاركت در سرنوشت كشورشان هستند و بنابراين با اشتياق در رأى گيرى ها شركت مى كنند. علاوه بر اين در ۵۰ سال قبل از چاوز، ونزوئلا عليرغم نفت خيز بودن و داشتن بهترين شبكه ارتباطى هرگز از صنعتى قوى برخوردار نبود و از ساده ترين مشكلات احتمالى رنج مى برد. اما چاوز پس از پيروزى شروع به اجراى اقداماتى زيربنايى كرد. در درجه اول با طرحى نظير نهضت سوادآموزى در ايران و همچنين با همكارى وسيع كوبا، اقدام به ريشه كنى بى سوادى در ونزوئلا كرد.
همزمان با اجراى اين طرح به وضعيت بهداشتى مردم رسيدگى شد. زيرا اكثريت مردم على رغم ثروت عمومى، در زاغه ها زندگى مى كردند و هيچ پزشكى حاضر به رفتن به اين زاغه ها ودرمان فقرا نبود. اما چاوز با كمك پزشكان كوبايى و ايجاد سازمان هاى مختلف در وضعيت بهداشت عمومى انقلاب كرد. به جز اين اقدامات چاوز بحث تحصيل رايگان را مطرح و اجرا كرد.
البته پيش از آن نيز تحصيل رايگان بود اما هزينه هاى ادامه تحصيل در دانشگاه بسيار بالا بود، طورى كه كمتر كسى از اقشار متوسط و فقير قادر به ادامه تحصيل بود اما با كاهش اين هزينه ها و ايجاد برخى دانشگاه هاى غيرانتفاعى اين مشكل حل شد. اقدامات عمرانى نيز با شدتى روزافزون شروع شدند.
براى مثال ونزوئلا على رغم آن كه بسيار سرسبز است، قادر به توليد شير به طور صنعتى نبود و فناورى لازم را براى اين كار نداشتند و حتى واردكننده عمده شير و شيرخشك بودند. اما چاوز دستور خريد چندين كارخانه شير از ايران را داد و حال آنها قادر به توليد شير هستند. همچنين قرار است يك خط توليد كارخانه شير را هم راه اندازى كنند. پيش از اين ونزوئلا حتى مجبور بود تا ۷۰ درصد رب گوجه فرنگى خود را وارد كند. اما چاوز زمينه توليد و اشتغال را براى مردم فراهم آورد. مجموع اين مسائل كه نتايج آنها كاملاً براى مردم ملموس بود، باعث شد مردم جذب چاوز شوند كه از شخصيتى كاريزماتيك هم برخوردار است. به ياد دارم در يكى از برنامه هاى چاوز كه من هم حضور داشتم، طبق معمول بچه ها نامه هايى را به روى سن برده و به چاوز مى دادند. در بين آنها يك بچه ۳ ساله هم بود. چاوز از او پرسيد: براى من چه آوردى بچه كه نامه در دستش بود و در همان حال بيسكويت هم مى خورد، با همان لحن كودكانه گفت: بيسكويت و بعد بيسكويت را از دهانش درآورد و به چاوز داد. چاوز آن بيسكويت نيم خورده را گرفت و به دهان گذاشت و گفت: اين بچه تمام دارايى اش را بخشيد اما سرمايه داران ما حاضر نيستند كوچك ترين چيزى به مردم بدهند. چاوز با چنين اقداماتى نزد مردم محبوبيت بسيارى يافته است.
تأثير اين پيروزى را بر آينده ونزوئلا چگونه ارزيابى مى كنيد
با اين رفراندوم چاوز كه قانوناً تا سال ۲۰۱۲ رئيس جمهور است، خواهد توانست براى بار سوم نيز كانديدا شود. تقريباً اگر اوضاع به همين صورت پيش رود، پيروزى چاوز در انتخابات اين سال قطعى است.
دولت امريكا و نمايندگان اتحاديه اروپا براى اولين بار از رفراندوم و دموكراسى در ونزوئلا تمجيد كرده اند. آيا اين حاكى از تغيير رويكرد غرب به اين كشور و سران آن است
در يكى از روزنامه ها از قول يكى از روشنفكران خودمان خواندم در جهان سوم كسى پيروز است كه رأى ها را مى شمارد. اما در بسيارى از كشورها از جمله ونزوئلا اين طور نيست. رأى گيرى در اين كشور كاملاً به صورت الكترونيك انجام مى شود. به اين صورت كه مطابق سيستم تعيين شده، هر كس از قبل براى شركت در حوزه انتخابى مورد نظر خود ثبت نام مى كند و در همان محل رأى مى دهد تا به اين ترتيب در صورت اعتراض، اين مسئله قابل پيگيرى باشد. اتفاقاً شركت هاى الكترونيكى كه اين كار را انجام مى دهند، در اختيار مخالفان هستند. بنابراين غيرممكن است دولت بتواند در آرا دخل و تصرف كند. علاوه بر اين، اكثر شبكه هاى تلويزيونى و مطبوعات نيز در اختيار مخالفان قرار دارد و اگر كوچك ترين ضعف يا نقصانى در انتخابات وجود داشت، بزرگنمايى مى شد. بنابراين اپوزيسيون مجبور شده شكست را بپذيرد و خود را براى دوره بعد آماده كند. دموكراسى در ونزوئلا از پايه اى قوى برخوردار شده، طورى كه چند سال پيش تعدادى از ژنرال ها و نظاميان مخالف به يكى از ميادين كاراكاس رفتند و از مردم دعوت كردند به آنها بپيوندند و عليه چاوز قيام كنند. هيچ كس مانع اقدام آنها نشد. اين ژنرال ها ۲ ماه به فراخوانى قيام ادامه دادند اما در نهايت مجبور شدند شكست خورده ميدان را ترك كنند. در چنين شرايطى غربى ها نيز مجبور هستند واقعيت را بپذيرند.
آيا ممكن است نگاه تازه چاوز و اوباما به يكديگر روابط ونزوئلا و امريكا را متحول كند
در طول اين سال ها، همواره بيشتر از اين كه چاوز ضد امريكايى باشد، امريكايى ها ضد چاوز و حكومت هاى مستقل بوده اند. امريكا همواره سر ناسازگارى را با حكومت هاى مستقل داشته است. يك زمانى «كوبا» اين وضعيت را داشت، اما امروز تقريباً تمام كشورهاى امريكاى لاتين داعيه مستقل بودن را دارند. در اين بين مى بينيم حتى كشورى مثل مكزيك كه هرگز دولت چپ نداشته و روابط گرمى با امريكا دارد، در تبليغات انتخاباتى سيستم امريكا را نقد مى كند.
مقبوليت امريكا در امريكاى لاتين بشدت پائين آمده، بنابراين ناچار است اقدامى در اين خصوص انجام دهد. اما از ديگر سو، سعه صدر ونزوئلا در ارتباط با امريكا بسيار بالا بوده است. براى مثال يك بار سفير امريكا در ونزوئلا، مخالفان چاوز را به ميهمانى دعوت كرد. در آن مجلس يكى از مخالفان نمايشى عروسكى از چاوز اجرا كرد، اما چاوز هيچ اقدامى در برابر آنها انجام نداد. او تنها يك بار در حمايت از مورالس، سفير امريكا را از كشورش اخراج كرد. در كل ذات كشور امريكا در مخالفت با استقلال و استقلال طلبى كشورها هرگز تغيير نمى كند. اما ممكن است سياست ظاهرى دولت جديد امريكا دستخوش تغييراتى شود. حتى ممكن است چاوز و اوباما با هم ديدار داشته باشند، اما اين فقط ظاهر است و در نهايت امريكا سياست كلى خود را تغيير نخواهد داد.

دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن