تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805352985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليلي بر كمبود منابع آب در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: تحليلي بر كمبود منابع آب در جهان
آب، عزيزتر از نفتتهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز:كمبود منابع آب به مثابه تهديدي جدّي براي حيات بشر مطرح است.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران،هرچند بحران مالي جهان و كاهش متوالي قيمت نفت، چند ماه است كه در كانون توجه مردم سرتاسر جهان قرار گرفته و تبديل به معضلي بين‌المللي شده است، ولي بدون ترديد مي‌توان گفت كه طليعه بحران جديدي - بحران آب - در راه است كه حل و رفع آن حتي با تزريق ميلياردها دلار به شريان بازارهاي مالي و كاهش توليد نفت نيز امكان‌پذير نخواهد بود.

كمبود آب كه در گذشته به علت كم بودن جمعيت، به اندازه امروز محسوس نبوده، هم‌اكنون با افزايش روزافزون جمعيت جهان و نياز بشر به غذاي بيشتر، بيش از گذشته در حال نمايش عوارض خطرناك خود است. براساس محاسبات پروفسور آندره بنه دك، محقق برجسته كانادايي، بحران آب آشاميدني جهان، بسيار عميق‌تر از آن چيزي است كه اغلب كارشناسان تخمين مي‌زنند.

بنابر اظهارات كارشناسان، با تداوم بي‌توجهي به چنين بحراني، جهان طي دهه‌هاي آينده ممكن است با نسل جديدي از ميليون‌ها آواره (در واقع آواره‌هاي زيست محيطي) مواجه شود كه در تلاش براي جست‌وجوي آب و غذا، به ناچار سرزمين‌هاي خود را ترك كرده و بدين ترتيب موازنه زيست محيطي را در كشورهاي ميزبان به مخاطره مي‌اندازند. اين در حالي است كه بروز خشكسالي‌ها، معضلات اجتماعي، تورم و ركود اقتصادي وضعيت كشورها را آن قدر آسيب‌پذير مي‌نمايد كه اگر الگوي مصرف آب بهبود نيابد، در آينده نزديك، بسياري از كشاورزان در كل قاره‌ها، توانايي توليد مواد غذايي كافي را نخواهند داشت.

بانك سرمايه‌گذاري گلدمن سَكس - يكي از بزرگترين بانك‌هاي اروپا - پيش‌بيني مي‌كند كه مصرف جهاني آب، هر 20 سال 2 برابر مي‌شود. اين در حالي است كه آب بر خلاف نفت كه چند سالي است محققان در پي يافتن جانشين مناسبي براي آن هستند، هيچ جايگزيني ندارد.

در واقع مي‌توان گفت كه تغييرات آب و هوايي، در حال دگرگون كردن الگوي دسترسي به آب سالم است كه بنابر اظهارات كارشناسان و دانشمندان، در نهايت مي‌تواند منجر به خشكسالي‌هاي شديد و متناوب گردد. پرسشي كه ممكن است در اينجا به ذهن خطور كند، اين است كه چطور جهاني كه براي مواجهه با هر بحران، راه‌حلي مي‌يابد، تاكنون براي مقابله با بحران كمبود آب كه آينده بشريت را تهديد مي‌كند، اقدامي جدّي نكرده است؟

مديريت غلط

هر چند كارشناسان در پاسخ به اين پرسش، به مسايلي نظير مديريت غلط و عدم استفاده صحيح از ذخاير طبيعي آب اشاره مي‌كنند، ولي كشورهاي صنعتي هم به شدت در بروز بحران آب در جهان مقصرند. عرضه يارانه‌هاي سخاوتمندانه در آمريكا به منظور توليد سوخت‌هاي زيستي سبب افزايش توليد و برداشت محصولاتي شده كه در مقايسه با ساير محصولات كشاورزي، به مصرف آب بيشتري نياز دارند. در ساير مناطق جهان نيز با اختصاص يارانه‌هاي كلان براي آب، فرهنگ مصرف بي‌رويه آب را كه با قيمت بسيار ارزاني در اختيار‌ مصرف‌كننده قرار گرفته، ترويج مي‌كنند. لزوم توجه به بحران آب، وقتي مهمتر مي‌شود كه بدانيم كمبود آب، صنعت و رشد اقتصادي جهان را نيز تهديد مي‌كند.

بنابر گزارش بانك جي‌پي‌مورگان كه حساب‌هاي 5 شركت بزرگ نستله، يوني لور، كوكاكولا، اَنهويزر و دانون را نگهداري مي‌كند، سالانه اين 5 شركت، بيش از 575 ميليارد ليتر آب مصرف مي‌كنند و اين در حالي است كه مصرف انرژي نيز به شدت نيازمند مصرف آب است. آمارها نشان مي‌دهند كه در آمريكا سالانه 40 درصد آب به دست آمده از بستر درياچه‌ها و سفره‌هاي آب زيرزميني، براي خنك كردن تأسيسات كارخانه‌هاي‌ صنعتي و مراكز توليد انرژي مصرف مي‌شود. با در نظر گرفتن اين موضوع كه كمبود آب، اثرات جانبي و غيرمستقيم ديگري از قبيل:

• تشديد فقر و گرسنگي

• تخريب اكوسيستم

• بيابان‌زايي

را در پي دارد و حتي صلح جهاني را نيز در معرض تهديد قرار مي‌دهد، اگر دولت‌ها و نهادهاي مختلف جهاني از هم‌اكنون در تلاش براي پيدا كردن راه‌حلي براي اين معضل نباشند، تا سال 2030 كه دو سوم جمعيت جهان شهرنشين مي‌شوند، ديگر فرصتي براي رفع اين بحران باقي نخواهد ماند و معلوم نيست كه آن گاه بشريت با چه مشكلاتي مواجه خواهد شد!

جهان قبل از اين كه بتواند به اهداف ديگر توسعه نايل آيد، بايد راه‌حلي مناسب براي رفع بحران جهاني آب پيدا كند. در چنين شرايطي، اگر بگوييم كه آب، نفت قرن 21 است، هيچ بيراه نگفته‌ايم.

انتهاي پيام//

دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن