تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820999678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

6 داروي متفاوت جهان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: 6 داروي متفاوت جهان
سلامت > تحقيقات - همشهري آنلاين:
اين شش دارو كه از هم اكنون در دسترس قرار دارند، در آينده‌اي نه چندان دور نحوه زندگي كردن، و حتي نحوه مردن ما را تغيير خواهند داد.

1- واكسن سرطان

پژوهش‌هاي فعلي درباره سرطان، به جاي طراحي داروهايي براي علاج سرطان، بر توليد داروهايي براي كمك به بدن براي اينكه خودش با سرطان مقابله كند، متمركز مي‌شوند.

واكسن‌هاي سرطان پاسخ‌هاي طبيعي ايمني خود بدن را تشديد مي‌كنند، به طوري كه آنتي‌بادي‌ها (پادتن‌ها) به سلول‌هاي سرطاني هجوم مي‌برند و بيماري را علاج مي‌كنند.

در حال حاضر پژوهشگران اين واكسن را تنها بر روي سرطان پوستي ملانوم آزمايش كرده‌اند، و براي اين روش درماني هنوز لازم است كه سلول‌هاي ايمني مقابله‌كننده با سرطان در آزمايشگاه تغيير داده شوند و بعد دوباره به بدن وارد شوند. اما هنگامي كه پژوهشگران دريافتند كه چگونه سلول‌هاي ايمني را "درون بدن" تغيير دهند، تنها يك قرص يا يك تزريق كافي خواهد بود كه بدن شما را وادارد خودش سلول‌هاي سرطاني را نابود كند.

2- قرص كنترل باروري مردان

در حاليكه وياگرا در صدر فهرست داروهاي پرفروش در همه زمان‌ها قرار گرفته است، روشن است كه در دنياي داروسازي چه چيزي محبوب است. اما اگر قرص كنترل باروري مردان در دسترس قرار گيرد، احتمالا از وياگرا هم جلو خواهد زد.

با وجود پيشرفت‌هاي اخير در توليد قرص‌هاي هورموني كه بر توليد اسپرم موثرند و داروهايي كه از انزال جلوگيري مي‌كنند، هنوز دارويي مطمئن كه از باروري مردان جلوگيري كند، در دسترس نيست.

تلاش‌ها براي رسيدن به چنين دارويي هم با مشكلات فني مانند ميزان بالاي عدم پاسخ به دارو و هم با مشكلات اجتماعي روبه‌رو بوده است. عده‌اي معتقدند كه مردان ممكن است به زنان بگويند داروي‌شان را خورده‌اند، بدون اينكه واقعا دارو را خورده باشند.

3- قرص ضداعتياد

پيشرفت‌ها در درك عصب‌شناسي اعتياد مشخص كرده است كه اعتياد به الكل و مواد مخدر بيش از آنكه يك ضعف شخصي باشد، يك بيماري است و شركت‌هاي دارويي به دنبال راهي هستند اعتياد را نيز مانند هر بيماري ديگري درمان كنند.

در حاليكه پيشرفت‌هايي كه براي درمان اختصاصي اعتياد به الكل و مواد مخدر به عمل آمده است، پژوهشگران اميدوارند قرصي را توليد كنند كه "همه" انواع اعتياد از قماربازي تا بي‌بندوباري جنسي را درمان كند.

پژوهش‌ها بر تاثيرگذاري بر ناقل عصبي، دوپامين" و ناقل عصبي مهاركننده GABA متمركز بودهاند. دوپامين يكي از مواد شيميايي است كه احساس لذت را منتقل مي‌كند و پزشكان اميدوارند كه با مهار كردن دوپامين، مانع لذت ناشي از مصرف ماده اعتيادآور شوند و به اين ترتيب اعتياد را درمان كنند.

4- قرص ورزش

چرا وقت و پول‌مان را صرف رفتن به سالن ورزش كنيم، وقتي با بالا انداختن يك قرص مي‌‌توان به همان نتيجه رسيد؟ پژوهش براي توليد يك داروي آشكارا پرفروش آينده قرصي خواهد بود كه اثرات ورزش در بدن را تقليد كند، مدتي است كه در جريان بوده است.

اين قرص كه در انستيتوي سالك در كاليفرنيا توليد شده است باعث مي‌شود كه موش‌هاي بي‌حركت - بدون توجه به اينكه تا چه حد تنبل هستند- چربي‌ بيشتري بسوزانند. چنين قرصي بالقوه مي‌تواند راهي براي مقابله با چاقي باشد كه يكي بزرگترين مشكلات بهداشتي در جهان بدل شده است.

چنين قرصي به هم نظام‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي كمك خواهد كرد و همه به شما امكان خواهد داد از شر شكم گنده‌تان خلاص شويد بدون اينكه پا به سالن ورزش گذاشته باشيد.

5- قرص ضدپيري

در گذشته گفته مي‌شد اگر مي‌خواهيد براي هميشه جوان بمانيد يا بايد نقاشي از خودتان را در گنجه پنهان كنيد يا به دنبال چشمه جواني بگرديد. اما كارآزمايي‌هاي باليني بر روي قرصي در حال انجام است كه نشانه‌هاي پيري را متوقف مي‌كند و حتي به عقب باز مي‌گردانند.

اين ماده شيميايي با نام رزرواتول در پوسته انگور قرمز وجود دارد، ژني را فعال مي‌كند كه تصور مي‌شود مسئول اثر ضدپيري ناشي از كم كردن كالري دريافتي از راه رژيم غذايي باشد. نشان داده شده است كه تحريك اين ژن طول عمر مگس سركه و موش‌هاي آزمايشگاهي را مي‌افزايد، و دانشمندان اميدوارند كه اين قرص بتواند اثر مشابهي در انسان‌ها داشته باشد.

6- قرص حافظه

آيا يادتان نيست كه كليدهاي‌تان را كجا گذاشته‌ايد؟ ناراحت نباشيد، ممكن است در آينده نزديك دارويي در اختيار شما قرار گيرد كه باعث شود هيچگاه چيزي را فراموش نكنيد. پژوهشگران بر روي طبقه جديدي از داروها كار مي‌كنند كه ناقل‌هاي عصبي مسئول تشكيل حافظه درازمدت را تقويت مي‌كنند.

اين داروها در اصل براي كمك به بيماران مبتلا به آلزايمر و معلوليت رواني طراحي شده بودند. برخي نگراننند كه چنين قرص‌هايي در دنياي دانشگاهي وضعيتي مانند دوپينگ با استروئيدها در دنياي ورزش پيدا كند.

در حاليكه ريتالين و ساير داروهاي درمان‌كننده اختلال كم‌توجهي بيش‌فعالي (ADHD) هم اكنون به طور گسترده‌اي بوسيله دانشجويان براي افزايش تمركز مورد سوءاستفاده قرار مي‌‌گيرند، دور از انتظار نيست كه اين قرص‌ها به داروي مصرفي دانشجويان در ايام امتحانات بدل شود.

Popular Science

جمعه|ا|16|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن