تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820910543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران - 4 متكي: ديپلماسي ايران به دنبال تعميق روابط با كشورهاي غيرمحارب است


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: همايش درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران - 4 متكي: ديپلماسي ايران به دنبال تعميق روابط با كشورهاي غيرمحارب است
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان گفت: ديپلماسي نقش تقويت كنندگي دارد و ماموريت هاي اصلي ديپلماسي در حقيقت گسترش و تعميق روابط با كشورهاي غيرمحارب است.


به گزارش خبرنگار سياسي «شبكه خبر دانشجو»، دكتر منوچهر متكي امروز در نخستين همايش علمي- پژوهشي درآمدي بر كارنامه نظام جمهوري اسلامي ايران كه در تالار اميني دانشگاه تهران در حال برگزاري است، با بيان اينكه نقطه پايان هر مرحله كه آغازگر مرحله ديگر است بايد ارزيابي و كارنامه خواني شود، اظهار داشت: اين كارنامه چرايي و چگونگي ورود به مرحله بعد را نشان مي دهد.

وي با بيان اين مطلب كه ارزيابي درون سازماني، درون جامعه اي و درون جمعي تبعيت از سنت درست است، گفت: هر چند آيندگان اقدامات را مورد ارزيابي و قضاوت قرار مي دهند، اما مناسب است كه خود ما در اين زمينه گام برداريم.

در سياست خارجي و عملكرد خود در امر ديپلماسي در طي اين سه دهه يك ارتباط كاملاً منطقي داشته ايم

متكي با بيان اينكه در سياست خارجي و عملكرد خود در امر ديپلماسي در طي اين سه دهه يك ارتباط كاملاً منطقي داشته ايم، افزود: حوزه سياست خارجي و روابط خارجي هر كشوري از حساس ترين بخش هاي آن كشور و حكومت به شمار مي آيد.

سياست خارجي برگرفته از مجموعه بيانات و اظهارات بنيانگذار نظام است

وزير امور خارجه كشورمان با بيان اين مطلب كه نخستين ورودي ها به هر كشور دستگاه ديپلماسي آن كشور است، تصريح كرد: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران برگرفته از مجموعه بيانات و اظهارات بنيانگذار نظام است.

وي با بيان اين مطلب كه حركت در اين راستا از مفاهيم كاربردي امام راحل قابل استخراج و استنباط است، گفت: ما در حوزه ايجابي تكيه بر سياست بين الملل اسلامي داشته ايم و تقويت روابط با دولت غيرمحارب را تقويت كرده ايم.

متكي با بيان اين مطلب كه فرمايشات امام راحل تاكيد ويژه اي بر استقلال كشور در همه حوزه ها دارد، افزود: اين مباني، چراغ هاي بسيار روشن در فراز و فرودها و همواره دستور كار دست اندركار ديپلماسي كشور بوده اند.

وزير امور خارجه كشورمان به تعريف ديپلماسي از نظر مقام معظم رهبري پرداخت و گفت: ديپلماسي از منظر ايشان شكار فرصت هاست.

متكي همچنين ديپلماسي را يك نوع درمان تعبير كرد و گفت: ديپلماسي همانند ترمينولوژي حوزه پزشكي است كه در اوج خود نقش پيشگيرانه اي دارد.

وزير امور خارجه كشورمان اضافه كرد: ديپلماسي نقش تقويت كنندگي دارد و ماموريت هاي اصلي ديپلماسي در حقيقت گسترش و تعميق روابط با كشورهاي غيرمحارب است.

همواره امام راحل به گسترش و تعميق روابط با كشورهاي غير محارب در حال و آينده تاكيد داشتند

وي به بخشي از وصيت نامه امام راحل به وزراي خارجه اشاره و خاطرنشان كرد: همواره امام راحل به گسترش و تعميق روابط با كشورهاي غير محارب در حال و آينده تاكيد داشتند.

متكي ديپلماسي را همچنين هنر معرفي و تبيين خود به ديگران دانست و با بيان اين مطلب كه در نهايت ديپلماسي ارتباط اثرگذار با افكار عمومي جهان با هدف تبيين خود، زدودن ابهامات و افشاي شيطنت هاست، گفت: نقطه اتكا و بادوام سياست خارجي نوعي تمركز و نظارت توام با هدايت و ارزيابي بوده است.

وزير امور خارجه كشورمان به بخشي از فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص اهميت وزارت امور خارجه پرداخت و افزود: بنا به گفته مقام معظم رهبري مجموعه وزارتخانه ها سامان دهي كشور را پيگيري مي كنند، اما وزارت خارجه روابط خارجي را با ديگران تنظيم مي كنند كه اين تعريف حاكي از اهميت وزارت امور خارجه است.

مهمترين هديه و ارمغان امام راحل براي ملت ما در حوزه سياست خارجي استقلال بوده است

وي با تاكيد بر اينكه مهمترين هديه و ارمغان امام راحل براي ملت ما در حوزه سياست خارجي استقلال بوده است، تصريح كرد: استقلال شهد شيرين و اكسير عظيمي است كه هم متن و هم حاشيه را اطمينان ساز كرده است.

متكي با بيان اين مطلب كه همواره استقلال و آزادي در سياست خارجي ما دنبال شده است، گفت: در سي سال گذشته سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران با توجه به شرايط گوناگون دوره هاي مختلفي را سپري كرده و به تناسب هر دوره رويكردهاي خاصي را اتخاذ كرده است.

كشور ما همواره شعار «نه شرقي و نه غربي» را در سياست خارجي پيگيري كرده است

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه به تعبير استادان دانشگاه ها از دهه اول انقلاب به عنوان دوره تقابل محدوديت محور اشاره و با بيان اين مطلب كه به تعبير عده اي ديگر ما در دهه اول سياست تدافعي را دنبال كرده ايم، گفت: كشور ما همواره شعار «نه شرقي و نه غربي» را در سياست خارجي پيگيري كرده است.

وي با اشاره به اينكه شرايط بعد از انقلاب اسلامي در محيط بين الملل فضاي خاصي را ايجاد كرده است، افزود: اين فضا از سوي دولت ها فضاي تهديدآميز القا شد و از سوي ديگر در ميان ملت ها قدرت يارگيري هويت نظام جديد را در اقصي نقاط جهان خلق كرد.

متكي اضافه كرد: ما با اتكاي به خود و تكيه به توان ملي در عرصه هاي نوآوري و شكوفايي وارد شده و دستاوردهاي بسيار ارزشمندي به جا گذاشته ايم.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه سخنان خود با بيان اين مطلب كه در دهه اول انقلاب، فضاي موجود در كشور نگراني خاصي را در حوزه سياست خارجي ايجاد نكرد، گفت: رويكرد سياست خارجي ما برگرفته از اهداف و شرايط بود.

وي به سوالات و ابهامات فراوان در دهه اول اشاره و عنوان كرد: پس از پايان جنگ و گذر از دهه اول، دوران سازندگي را كه تنش زدايي و توسعه اقتصادي را دنبال مي كرد، آغاز كرديم.

اقدامات صورت گرفته در دوران سازندگي و اصلاحات نتوانست در افكار عمومي موج ايجاد كند

منوچهر متكي تاكيد كرد: به خاطر فضاي سنگين تحميل شده در محيط بين الملل در زمان اصلاحات و دوران سازندگي در افكار عمومي جهان موجي ايجاد نشد

وي با بيان اين مطلب كه چهار سال اول با جذب سرمايه گذاري براي كشور توام بود، گفت: در چهار سال دوم تلقي بازيگران اصلي محيط بين الملل از سياست ما اين بود كه در زمين تعريف شده آنها بازي مي كنم لذا ما ضمن تاثيرگذاري بر اجزا مناسبات با ديگران در كليت مناسبات دخل و تصرفي نداشتيم.

وزير امور خارجه به مطرح شدن مقولاتي از جمله بحث جهاني شدن پس از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره و عنوان كرد: در آغاز دهه 90 جهان به سمت پروسه جهاني شدن پيش مي رفت.

متكي اضافه كرد: در دهه دوم با چنين فضايي در محيط بين الملل مواجه ايم كه بينانگذاران جنبش عدم تعهد آرام آرام، در اين فضا قرار مي گيرند.

وزير امور خارجه با بيان اين مطلب كه در هشت ساله دوم كه سياست خارجي مبتني بر ادامه تنش زدايي بر مبناي توسعه سياسي بود همان چهارچوب هشت ساله گذشته را تعقيب مي كرد.

وي ادامه داد: در مجموع سياست خارجي در رويكردها و نه راهبردها منشا آثار خاصي بود.

متكي ادامه داد: ما در اين دوران براساس فضايي كه در محيط بين الملل ايجاد شد به راحتي در گفت وگوهاي سياسي طرف مقابل خود را مجاب مي كرديم اما در عمل اقدامي صورت نمي داديم و به عبارتي ما هميشه در كرنل بوديم و در عمل حرفي براي گفتن نداشتيم.

16 سال سياستي تحت عنوان تنش زدايي در روابط امور خارجه دنبال شد

وزير امور خارجه اضافه كرد: 16 سال سياستي تحت عنوان تنش زدايي در روابط امور خارجه دنبال شد.

وي تاكيد كرد: استدلال جمهوري اسلامي در اين دوران در بيان مواضع قوي و مبتني بر اصول حق طلبانه بود اما به نظر مي رسد كه اين حلقه هاي فولادين شده (محيط بين المللي خاص) با اين ميزان تحركات قابل شكستن نبود.

متكي تصريح كرد: ولي اين اقدامات نتوانست در افكار عمومي جهان موج ايجاد كند.

در 16 سال گذشته تاكيدات رهبري در زمينه عدالت در حاشيه قرار داشت

وزير امور خارجه با بيان اين مطلب كه در 16 سال گذشته تاكيدات مقام معظم رهبري در زمينه عدالت در حاشيه قرار داشت، افزود: اين در حالي است كه متن برنامه بايد برآمده از مقوله عدالت باشد و اين دو مورد يعني تدوين برنامه و تحقق عدالت بايد همواره در كنار يكديگر ديده شوند.

وي به دهه چهارم انقلاب مبني بر دهه پيشرفت، توسعه و عدالت اشاره و با بيان اين مطلب كه دولت نهم كارنامه 26 سال را در همه حوزه ها از جمله سياست خارجي پيش رو دارد، گفت: انتخاب مردم ايران در سال 84 به عنوان يك پاسخ و بازخورد به تعاملي كه در غرب در طول بيش از دو دهه گذشته نسبت به انقلاب داشته، بود.

بازخورد طبيعي مردم در انتخابات 84 اعلام عدم اعتماد به غرب و اروپا در تعامل با ايران بود

متكي ادامه داد: باز خورد طبيعي مردم در انتخابات 84 اعلام عدم اعتماد به غرب و اروپا در تعامل با ايران بود.

وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه دولت نهم شعار خود را عدالت و تكيه اش را بر مردم و منافع عامه در سياست داخلي و خارجي قرار داد، اظهار داشت: دولت نهم با بهره گيري از تجارب گذشته در وزارت خارجه تنظيم سوزن باني و انطباق رويكرد با نگاه جديد را در حد مقدور به وجود آورد.

در دولت نهم سياست خارجي از جايگاه متهم به جايگاه مدعي حركت كرد

وي با بيان اين مطلب كه در دولت نهم سياست خارجي از جايگاه متهم به جايگاه مدعي حركت كرد، گفت: در اين دوره تفاوت اقدام در سياست خارجي به عنوان كنش گر و كسي كه واكنش به وجود آورد، نشان داده شد.

متكي بيان داشت: مجموعه كنش ها و واكنش ها كماً و كيفاً به مفهوم به دست گرفتن ابتكارات و خلق فرصت ها است.

وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه يكي از رسالت هاي مهم دستگاه ديپلماسي ايجاد فرصت براي كشور است، گفت: هنر دولت نهم در طراحي كنش هاي جديد با هدف نفوذ در لايه هاي ضخيم و فضاي ايجاد شده در محيط بين الملل است.

در دولت نهم اين ما هستيم كه فضا را به دست مي گيريم و طرف مقابل را به پاسخگويي وا مي داريم

وي اضافه كرد: در دولت نهم در ارائه ابتكارات و كنش ها اين ما هستيم كه فضا را به دست مي گيريم و طرف مقابل را به پاسخگويي وا مي داريم.

متكي ادامه داد: اين اقدامي است كه در گذشته نظام توسعه قصد داشت همواره ايران را در مقام پاسخگويي قرار دهد.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: ما در گذشته در حوزه اجرايي در اين دوره قادر به عملياتي كردن كامل و موثر مبتكرانه نبوديم، قبل از دولت نهم در جايگاه مقام معظم رهبري حرف هايي زده مي شد و در جايگاه دولت اقدامات ديگري انجام مي شد.

وي ادامه داد: آرام آرام در اين دوران در محيط روشنفكري اين مفهوم القا شد كه رهبري حرف خود را بزند و دولت كار خود را بكند كه البته اين ها القائاتي از خارج از كشور بود.

قدرت ما به خاطر مواضع متين و غير قابل انكارمان است

متكي در بخش پاياني سخنان خود به علت قدرت منطقه ايران اشاره و عنوان كرد: برخي ها قدرت ايران را به خاطر ژئوپولتيك آن مي دانند اما واقعيت اين است كه قدرت ما به خاطر مواضع متين و غير قابل انكارمان است.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: در اين دولت و در دوره جديد قداست سازي و باج خواهي مستمري را كه صهيونيست ها بعد از جنگ جهاني به همت آمريكا و اروپا ايجاد كرده بودند به هم ريخته شد.

وي خاطرنشان كرد: به دليل فضاي ايجاد شده در 30 سال گذشته امروز شرايطي بر دولت اشغالگر و غاصب صهيونيستي ايجاد شده است كه قادر به تشكيل دولت خود نيست.

متكي گفت: طي 30 سال گذشته تغيير رژيم و رفتار ايران را در عرصه بين المللي شاهد بوديم كه اين امر منجر به تغيير شعار رفتار در آمريكا شد.

وزير امور خارجه ادامه داد: به لطف خدا در اتخاذ رويكردي درست و در قرار گرفتن موضع مدعي در فضايي كه تصور نمي شد لايتغير است، تغييراتي ايجاد شد كه اين از بركات انقلاب ما در 30 سال گذشته است.

وي تاكيد كرد: امروز مهمترين وظيفه ما ايجاد نقش تاثيرگذار در عرصه بين المللي با حس وحدت و منافع ملي و اسلامي است./انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|11|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن