تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835550293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فطرى بودن دين


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: فطرى بودن دين
پرسش:

اينكه مي گويند دين يك مقوله فطري است به چه معنا است لطفا مفهوم فطري بودن دين را تبيين كنيد؟

پاسخ:

دانشمندان و صاحب نظران مباحث كلامي، درباره منشأ گرايش انسان به دين ديدگاههاي مختلفي را بيان كرده اند كه از جمله آنها جهل و ترس و... است. در اين ميان علماي اسلامي با الهام از آموزه هاي قرآني بحث فطرت را مطرح كرده اند كه بارزترين آنان شهيد مطهري(ره) است كه در اين زمينه بحث نسبتا مبسوطي را ارائه نموده اند. اينك چارچوب نظرات استاد را به شرح زير در پاسخ به اين سؤال مطرح مي كنيم:

شهيد مطهري(ره) ضمن معرفي مساله فطرت، به مثابه «ام المعارف» اسلامي به فلسفي بودن اين مساله اشاره نموده و مي گويد: «موضوعات مهم فلسفه اين سه موضوع است: خدا، جهان، انسان. اين بحث، بحثي است مربوط به انسان و مي توان گفت از يك نظر و يك شاخه مربوط است به انسان و خدا. يك سر مساله انسان است و سر ديگر آن خدا. در منابع اسلامي، يعني در قرآن و سنت، روي اصل فطرت تكيه فراوان شده است... اين كه قرآن براي انسان، قائل به فطرت است، يك نوع بينش خاص درباره انسان است.» (اصول فلسفه، ج5)

انواع فطريات (بينشي و گرايشي)

گاهي فطريات به فطريات در ناحيه گرايش ها و فطريات در ناحيه بينش ها تقسيم مي شود. يعني گفته مي شود يك سلسله گرايش ها و يا يك سلسله بينش ها، فطري است. اين دو نوع فطريات تفاوت عمده اي با يكديگر دارند. به عنوان مثال گاهي گفته مي شود: «خداشناسي فطري است»، و گاهي هم گفته مي شود: «خداپرستي فطري است». خداشناسي به مقوله بينش يا شناخت مربوط مي شود، ولي خداپرستي در حوزه گرايش است. خداشناسي فطري است، به اين معناست كه انسان فطرتا به خدا گرايش دارد.

اين دو با هم تفاوت عمده دارند، زيرا لازمه «خدا وجود دارد» اين نيست كه انسان گرايش فطري به خدا داشته باشد. البته اگر گرايش به خدا فطري باشد، لازمه اش اين است كه شناخت خدا هم فطري باشد. از اين رو ميان فطري بودن شناخت خدا با فطري بودن گرايش به خدا، نسبت عموم و خصوص مطلق وجود دارد، يعني لازمه فطري بودن شناخت خدا، فطري بودن گرايش به خدا نيست، ولي لازمه فطري بودن گرايش به خدا، فطري بودن شناخت خدا است.

انواع فطريات گرايشي

گاهي به فطريات گرايشي، فطريات احساسي نيز گفته مي شود. شهيد مطهري(ره) فطريات احساسي را به پنج دسته تقسيم مي كند:

1-حقيقت جويي

انسان مي خواهد جهان هستي و اشيا را آن چنان كه هستند دريافت كند. مقوله حقيقت جويي را حس كاوش نيز ناميده اند. اين همان حسي است كه در كودك وجود دارد و دوست دارد درباره همه چيز سؤال كند. اكتشافات بزرگ بشر نيز از همين رهگذر رخ داده است.

2-گرايش به خير و فضيلت

گرايش به خير و فضيلت، همان گرايش هاي اخلاقي است، مانند گرايش انسان به راستي از آن جهت كه راستي است و در مقابل، تنفر از دروغ. فضيلت دو نوع است؛ فردي و اجتماعي. فضيلت فردي مانند گرايش به نظم و انضباط، يا گرايش به تسلط بر نفس و فضيلت اجتماعي مانند گرايش به تعاون و كمك به ديگران.

3-گرايش به جمال و زيبايي

در انسان گرايش به جمال و زيبايي-چه به معناي زيبايي دوستي و چه به معناي زيبايي آفريني كه هنر است- به طور مطلق وجود دارد. هر انساني لباسي زيبا و مرتب و آثار هنري را دوست دارد.

4-گرايش به خلاقيت و ابداع

انسان دوست دارد چيزي را كه نبوده به وجود بياورد و علم هم در خدمت اين هدف بوده است. انساني كه چيزي را ابداع و اختراع مي كند، مسرور مي شود. همچنين كساني كه طرح اجتماعي جديدي مي آورند و يا نظريه جديدي مطرح مي كنند، عامل اصلي براي چنين چيزهايي گرايش انسان به خلاقيت است.

ادامه دارد

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن