تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820936558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهر گزارش مي دهد/اسفند ماه؛ باز هم سردرگمي در مديريت ترافيك تهران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش مي دهد/اسفند ماه؛ باز هم سردرگمي در مديريت ترافيك تهران
با ورود به ماه پاياني سال و با توجه به افزايش سفرهاي درون شهري شهروندان جهت خريد عيد نوروز، ترافيك تهران برنامه اي منسجم مي خواهد كه در آن وظايف هر يك از ارگانهاي اجرايي مانند پليس، شهرداري و وزارت كشور مشخص باشد.

به گزارش خبرگزاري مهر، هر ساله با نزديك شدن به شب عيد و لزوم سفر شهروندان به مراكز تجاري جهت خريد شاهد افزايش ترافيك در خيابانهاي تهران به ويژه خيابانهاي منتهي به مراكز خريد هستيم. اين ماندن پشت ترافيك و اتلاف وقت به صورت يك اصل جدايي ناپذير از زندگي تهرانيها در آمده است.

مريم-م درباره ترافيك شب عيد مي گويد: ترافيك شب عيد بزرگترين معضل تهران به حساب مي آيد. هر ساله دولت قولهايي براي رفع ترافيك تهران مي دهد اما با نزديك شدن به شب عيد نه تنها اين مشكل كم نمي شود بلكه اين معضل افزايش نيز مي يابد.

رفيعي نيز معتقد است براي رسيدن به كارها در ماه پاياني سال و شب عيد بايد حداقل يكساعت زودتر از زمان عادي حركت كني و اين شانس را داشته باشي كه در ترافيك شديد خيابانها گير نكني.

اين شهروند تهراني مي افزايد: اگر دولت و پليس در اين باره چاره اي نينديشند ديگر 10 روز آخر اسفند سمت خيابانهايي مانند وليعصر و محدوده بازار نمي توان رفت. در حقيقت در 15 روز پاياني اسفند به دليل ترافيك يكسري از كارهاي مردم به دليل ترافيك در برخي مناطق روي زمين مي ماند.

كارشناسان معتقدند كه بخشي از اين ترافيك به عدم رعايت مقررات از سوي شهروندان بر مي گردد. اما عامل انساني يا شهروندان يكي از ارگان ترافيك شهري هستند. عنصر راه و اجراي قانون نيز دو ركن ديگر ترافيك است كه مستقيما به عامل انساني بستگي دارد ولي به دولت و حكومت مربوط مي شود.

دكتر محمد پيرزادگان، كارشناس ارشد ترافيك در اين باره بيان مي كند: اگر سه ركن مثلث ترافيك شهري با هم حركت كنند مي توان ترافيك را كنترل و در نتيجه كاهش داد. در ايران هر يك از اركان ترافيكي مشكلاتي دارد كه دو ركن ديگر را تحت الشعاع قرار مي دهد.

عضو شوراي بين المللي بررسي آثار ناشي از ترافيك با اشاره به عدم برنامه ريزي منسجم در مقوله ترافيك شهري مي گويد: در تمامي كشورهاي پيشرفته دنيا و كلانشهرهايي مانند پاريس و سيدني مديريت ترافيك بر عهده يك سازمان است. اما در ايران بحث ترافيك مانند كلاف در هم پيچيده است كه همه سازمانهاي مرتبط با ترافيك مدعي مسئوليت آن هستند. زمان اجرا و جوابگويي كه مي رسداين كلاف بين ارگانها پاس داده مي شود.

پيرزادگان ادامه مي دهد: براي اينكه ترافيك در ايران به ويژه كلانشهرهايي مانند تهران كنترل شود بايد يك مديريت آن را اداره كند نه مانند وضعيت كنوني كه چند سازمان و شورا و كميته متولي ترافيك هستند ولي خروجي آن عدم تعامل و انجام فعاليتهاي موازي است.

كارشناس ترافيك شهري همچنين به مسووليت شهرداري تهران به عنوان مديريت شهري اشاره كرده و مي گويد: بايد در نظر داشت كه مسووليت ترافيك در شهرهاي بزرگ دنيا بر عهده شهرداريهاست كه در حقيقت رأس هرم مديريت واحدي شهري بوده و تمامي سازمانهاي آن شهر مانند پليس، آموزش و پرورش و .... زير نظر آن سازمان فعاليت مي كنند. اما در عمل شهرداري تهران مسئوليت تصميمگيري و اجرايي وسيع در اين زمينه ها ندارند.

اين در حالي است كه به عقيده بسياري از كارشناسان نهادي مانند شهرداري در مسئله ترافيك نه تنها تصميمگيرنده نيست بلكه از سوي ارگانهاي ديگر نيز محدود مي شود.

واقعيت ترافيك اما تمامش به مسئوين باز نمي گردد. مردم تهران مانند 40 سال پيش به طريقه سنتي خريد مي كنند. در حاليكه در اكثر كشورهاي دنيا خريد به صورت اينترنتي و يا ماهانه خريد مي كنند. براي مناسبتهاي مختلف هم از قبل تعيين محل و مسير كرده بعد اقدام سفر براي خريد مي كنند.

در عين حال پيرزادگان با انتقاد از دولت در اين باره مي گويد: اگر دولت زيرساختهاي لازم جهت خريدهاي اينترنتي و ايجاد شبكه ها و سبدهاي خريد كالايي فراهم كند بسياري از سفرها به ويژه سفرهاي شب عيد كم شده و به تبع آن تردد خودروها در سطح خيابانها كاهش مي يابد. فراگير شدن اينترنت به مانند ديگر كشورها و امكان استفاده مداوم از آن بر روي موبايل ساده ترين امكاني است كه دولت مي تواند براي مردم فراهم كند. البته اين بحث چندي ماهي است كه در محافل مختلف مطرح مي شود اما تا اجرايي شدن آن فاصله بسياري مانده است.

سه|ا|شنبه|ا|13|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن