تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812099520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس گروه سلامت آموزش و پرورش در گفت‌وگوي اختصاصي با فارس خبر داد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس گروه سلامت آموزش و پرورش در گفت‌وگوي اختصاصي با فارس خبر داد
خبرگزاري فارس: رئيس گروه سلامت آموزش و پرورش ضمن تشريح وظايف مربيان بهداشت، گفت: مسائل سلامت در قالب درس اختصاصي و رسمي از سال 1393 براي دانش‌آموزان تدريس مي‌شود.


مهناز تسليمي، رئيس گروه سلامت مركز تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» در خصوص فعاليت‌هاي مربيان بهداشت در مدارس اظهار داشت: مربي بهداشت فردي است كه مسائل آموزشي و پيشگيري از بيماري‌ها را در مدرسه رصد مي‌كند.

وي افزود: مربي بهداشت براي دانش‌آموزان مبتلا به بيماري‌هاي خاص، برنامه‌ريزي مراقبتي انجام مي‌دهد و سپس آنها را براي درمان بيشتر به مراكز درماني معرفي مي‌كند.

رئيس گروه سلامت مركز تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه مربي بهداشت پيگيري‌هاي لازم بهداشتي را در مدرسه انجام مي‌دهد، اضافه كرد: اين افراد پيگيري‌هاي خود را در قالب گزارش بهداشتي به مسئولان مدرسه ارسال مي‌كنند.

* وجود يك مربي بهداشت به ازاي هر 750 دانش‌آموز

تسليمي با بيان اينكه طبق استانداردهاي جهاني هر مدرسه بايد يك مراقب بهداشت (نرس اسكول) داشته باشد، اظهار داشت: در كشور ما بر اساس دستورالعمل آيين‌نامه حفظ، تأمين و ارتقاء سلامت دانش‌آموز، به ازاي هر 750 دانش‌آموز يك مراقب بهداشت تعلق مي‌گيرد.

وي در خصوص اينكه مربيان بهداشت به چه صورت در مدارس توزيع مي‌شوند، افزود: هر ساله طبق دستورالعمل ساماندهي نيروي انساني، مربيان بهداشت با اولويت مدارس ابتدايي ساماندهي مي‌شوند.

* تشريح وظايف مربيان بهداشت

تسليمي به تشريح وظايف مربيان بهداشت در مدارس پرداخت و گفت: «بررسي وضعيت ايمني و بهداشت محيط مدرسه بر اساس فرم وضعيت ايمني و بهداشت محيط»، «رسيدگي به اتاق بهداشت مدرسه و رفع نواقص آن»، «ارزيابي سلامت جسماني دانش‌آموزان و درج در شناسنامه سلامت»، «بررسي و شناسايي دانش‌آموزاني كه داراي اختلال رواني، عصبي و رفتاري هستند»، «نظارت بر پايگاه تغذيه سالم مدرسه» و كنترل بهداشت فردي دانش‌آموزان از وظايف مربيان بهداشت در مدرسه است.

رئيس گروه سلامت مركز تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش شناسايي بيماري‌هاي واگيردار و غير واگيردار شايع در مدارس، آموزش بهداشت به دانش‌آموزان به طور رسمي و غيررسمي از طريق تهيه وسايل كمك آموزشي با كمك دانش‌آموزان نظير پوستر، مجله بهداشتي)، انجام كمك‌هاي اوليه در موارد بروز حوادث در مدرسه را از ديگر وظايف مربيان بهداشت در مدارس بيان كرد.

وي در خصوص ديگر وظايف مربيان بهداشت در مدارس بيان داشت: «برگزاري جلسات شوراي بهداشتي مدرسه به منظور رفع نواقص و مشكلات»، «جلب مشاركت و همكاري كاركنان، دانش‌آموزان و اولياء در ارتقاء سلامت مدرسه»، «تهيه و تنظيم آمارها و گزارش فعاليت جهت ارائه به كارشناسي سلامت»، «اجراي مراسم گراميداشت مناسبت‌هاي بهداشتي بر اساس تقويم مناسبت‌ها»، «اجراي طرح و برنامه‌ها براساس دستورالعمل‌هاي ستادي» و «انجام ساير امور محوله» از ديگر وظايف مراقبين سلامت در مدارس به شمار مي‌رود.

تسليمي، مراقبت از سلامت و آموزش رفتارهاي سالم به دانش‌آموزان ابتدايي را از وظايف اصلي مربي بهداشت بيان كرد و گفت: دانش‌آموزان در مقاطع راهنمايي و متوسطه مهارت خود مراقبتي را فرا گرفته‌اند اما آموزش سواد بهداشتي در سلامت نوجوانان و پيشگيري از رفتارهاي پرخطر (تغذيه سالم، سلامت روان، تحرك بدني، بهداشت فردي دوران بلوغ و رفتارهاي مرتبط با اين دوران) از ديگر آموزش‌هايي است كه مربيان بهداشت بايد به دانش‌آموزان ارائه دهند.

* عدم استخدام و بازنشستگي به كاهش مربيان بهداشت انجاميده است

رئيس گروه سلامت مركز تربيت‌بدني آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش كه چرا مربيان بهداشت در مدارس كم هستند، اظهار داشت: عدم استخدام در آموزش و پرورش، ريزش و بازنشستگي مربيان بهداشت باعث اُفت تعداد مربي بهداشت شده است.

وي در ادامه تصريح كرد: با وجود چنين شرايطي، يك مربي بهداشت موظف است چند مدرسه را تحت پوشش خود قرار دهد البته طبق استاندارد تعريف شده اين ميزان كافي است.

تسليمي در خصوص اينكه چه اقداماتي براي رفع مشكل كمبود مربي بهداشت در مدارس انجام شده است، گفت: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تعدادي از نيروهاي قراردادي، شركتي، نهضتي و معلمان مازاد كه شرايط احراز پست مراقبت سلامت دارند با برنامه‌ريزي استاني تحت آموزش و انجام خدمت قرار گرفته و در واحد بهداشت مدرسه شروع به فعاليت مي‌كنند.

* اعزام اكيپ‌هاي بهداشتي به مدارس

اين مقام مسئول در بخش سلامت مركز تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش، اعزام اكيپ بهداشتي به مدارس را از ديگر برنامه‌هاي اين مركز بيان كرد و گفت: با همكاري مراكز بهداشت، اكيپ‌هايي براي آموزش و معاينات دانش‌آموزان به مدارس اعزام مي‌شوند.

تسليمي با بيان اينكه در آموزش و پرورش سلامت دانش‌آموزان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، اظهار داشت: اهميت اين موضوع باعث شده است كه در برنامه درس ملي، بحث سلامت، تربيت بدني و مهارت زندگي در تمام مقاطع تحصيلي پيش‌بيني‌ شود.

وي ادامه داد: با همكاري درون‌بخشي به بحث سلامت در كتاب‌هاي دانش‌آموزان بيشتر و غني‌تر پرداخته خواهد شد ضمن اينكه مسائل سلامت در قالب درس اختصاصي رسمي از سال 1393 براي دانش‌آموزان نيز تدريس خواهد شد.

*طرح آهن‌ياري براي دختران دانش‌آموز

رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي آموزش و پرورش اظهار داشت: اين طرح در راستاي ارتقاء سلامت دانش‌آموزان دختر مقاطع راهنمايي و دبيرستاني اجرا شده است.

تسليمي با اشاره به اينكه طرح آهن‌ياري از سال 1383 در مدارس راهنمايي و دبيرستان دخترانه آغاز شده است، افزود: طرح آهن‌ياري به طور فراگير تاكنون ادامه داشته است.

وي با اشاره به اينكه طرح آهن‌ياري يكي از تفاهمات آموزش و پرورش و وزارت بهداشت است، تأكيد كرد: اين طرح با هدف ارتقاء سلامت دختران انجام شده است كه بر اساس آن تمامي دانش‌آموزان دختر متوسطه و 30 درصد از دانش‌آموزان دختر راهنمايي تحت پوشش طرح‌آهن ياري قرار گرفته‌اند.

تسليمي در ادامه افزود: مدارس راهنمايي دخترانه در بعضي از استان‌ها كه توان مشاركت داشتند به طور صد درصدي تحت پوشش طرح آهن‌ياري قرار گرفته‌اند.

رئيس گروه سلامت مركز تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش، تصريح كرد: با توجه به بررسي‌هايي كه اداره بهبود تغذيه در بحث سلامت زنان و دختران انجام داده است، يكي از مشكلاتي كه در بهداشت باروري زنان مؤثر است بحث كم‌خوني فقر آهن است.

وي در ادامه تأكيد كرد: در طرح آهن‌ياري، دانش‌آموزان دختر مقاطع راهنمايي و دبيرستان با مسائل كم‌خوني فقر آهن و روش‌هاي پيشگيري از آن آشنا مي‌شوند؛ در اين طرح، دانش‌آموزان به مدت 16 هفته يك عدد قرص آهن دريافت مي‌كنند و در حقيقت با اين كار به دانش‌آموزان آموزش داده مي‌شود كه اين روند را در منزل ادامه دهند.
انتهاي پيام/

دوشنبه|ا|12|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن