تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815513840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در چشم باد... گزارش ايسنا از وعده‌هاي معاون تلويزيون در سال 87


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در چشم باد... گزارش ايسنا از وعده‌هاي معاون تلويزيون در سال 87


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

معاون سيما در سال 87 در مصاحبه‌ها و نشست‌هاي خبري متعددي شركت كرد و تقريبا به تمام مسائل و شبهات پيش آمده در حوزه تلويزيون پاسخ گفت. او در خلال اين مصاحبه‌ها كه همگي آن‌ها در سال 87 انجام شد، وعده‌هايي هم داد كه «صدور كارت بحران براي مستندسازان»، «برگزاري جشنواره تله فيلم»، «راه‌اندازي شهرك سينمايي جديد»، «راه‌اندازي شبكه‌هاي تخصصي مستند و ورزش» و «حمايت از دوبلورهاي پيشكسوت» تنها بخش‌هايي از مهمترين وعده‌هاي دكتر مرتضي ميرباقري را شامل مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، معاون سيما در سال جاري كه با تحولات اساسي در حوزه كاري‌اش هم مواجه بود، اعلام كرد كه كسري بودجه سازمان صدا وسيما به تحقق اين تحولات آسيبي نخواهد زد؛ با اين حال او بر اين نكته هم تاكيد داشته كه اين كسري بودجه باعث شده كه تلويزيون فعلا پروژه الف ويژه ديگري نسازد؛ هر چند كه توانايي انجام اين كار را دارد و مي‌تواند در طول سال 10 پروژه الف ويژه را هم آغاز كند.

** پس از صحبت‌هاي رييس سازمان صدا و سيما درباره لزوم راه‌اندازي شهرك سينمايي جديد كه به هنگام بازديد از پشت صحنه سريال «در چشم باد» يك سال قبل ايراد شد، سرانجام معاون سيما نيز در زمستان سال جاري بر لزوم راه‌اندازي شهرك سينمايي جديد تاكيد كرد. او كه هشتم دي‌ماه در پشت صحنه سريال «شب مي‌گذرد» حاضر شده بود، بر اين نكته اذعان داشته كه ما معمولا براي پرداختن به حوادث انقلاب و دهه50 مشكل لوكيشن وفضاي مناسب داريم. ميرباقري اظهار كرد: تهران امروز و مناطق مختلف بعد از گذشت سي سال دچار دگرگوني‌هاي زيادي شده‌است و ما بايد براي اين كار شهرك‌هايي داشته باشيم.

** پس از تعطيلي جشنواره‌ي توليدات تلويزيوني طي چند سال اخير، معاون سيما مهر ماه امسال براي اولين بار از برگزاري جشنواره‌ي تله فيلم در آذر ماه 87 خبر داد. او قصد خود از انتخاب اين زمان براي برگزاري جشنواره را برگزاري آن قبل از ماه محرم اعلام كرد. با اين حال جشنواره تله فيلم در آذر ماه امسال برگزار نشد و در پي به تاخير افتادن زمان برگزاري اين جشنواره، دكتر مرتضي ميرباقري بار ديگر اعلام كرد كه زمان برگزاري جشنواره تله فيلمها به اسفند ماه امسال(بعد از ماههاي محرم و صفر) موكول مي‌شود؛اما به نظر مي‌رسد برغم انتخاب فيلمها از سوي شبكه‌ها طي هفته‌هاي اخير بازهم اين زمان محقق نشده و برگزاري جشنواره به سال آينده موكول شود.

** مرتضي ميرباقري كه در سال جاري چند بار به دليل شركت نكردن در محافل دانشجويي مورد انتقاد قرار گرفته بود، اعلام كرد كه علاقه‌ي زيادي به اين كار دارد و حتي بيش از سيد عزت‌الله ضرغامي دانشگاهي است. او همچنين به سابقه خود در زمينه 20 سال تدريس در دانشگاهها اشاره كرد و گفت: در حال حاضر هم به دانشگاه مي‌روم؛ بنابراين به اندازه‌ي كافي در دسترس دانشجويان هستم؛ ولي واقعا وقت ندارم.

** راه‌اندازي شبكه‌هاي تخصصي در سال 87 يكي از اهداف اصلي معاونت سيما را شامل مي‌شد؛ به نحوي كه ميرباقري از همان ابتداي سال از تلاش براي راه‌اندازي شبكه‌هاي كودك، ورزش و نمايش خبر داد. او در اواسط سال و پس از تغييراتي كه در معاونت سيما اعمال شد، در گفت‌وگويي تفصيلي با ايسنا شركت كرد و در اين گفت‌وگو راه‌اندازي شبكه نمايش را منتفي دانست. با اين حال پس از معرفي شبكه دو به عنوان شبكه كودك، ميرباقري راه‌اندازي شبكه‌هاي ورزش و مستند را از اولويت‌هاي معاونت سيما برشمرد. او در عين حال گفت كه حدود 60 درصد از برنامه‌هاي شبكه ورزش تأميني خواهد بود.

** اجرايي شدن طرح راه‌اندازي خانه‌ي هنرمندان سيما موضوع ديگري بود كه در سال 87 از معاون سيما مطالبه شد و وي در اين باره اعلام كرد: در راديو مجموعه‌ي خانه‌ي هنرمندان تشكيل شده كه هنرمندان را تحت پوشش قرار داده‌است. مسوولان دوبلاژ سيما نيز پيشنهاد تأسيس خانه‌ي هنرمندان سيما را داده‌اند؛ براي تحقق اين امر اختياراتي به دوستان داده‌ايم كه اميدواريم تا پايان سال جاري اساسنامه‌ آن را آماده و اعلام كنند.

معاون سيما مهم‌ترين مرحله براي اجرايي كردن طرح راه‌اندازي خانه‌ي هنرمندان سيما را اساسنامه خواند و افزود: براي موارد اجرايي و تامين منابع مالي حمايت خود را اعلام كرده‌ايم.

** دكتر ميرباقري اوايل تير ماه امسال در نشست برنامه‌هاي تابستاني سيما تأكيد كرد كه هيچ مشكلي براي رساندن سريال‌ها به آنتن ندارند، چون تمهيدات لازم كاملا فراهم بوده‌است؛ حتي براي سريال‌هاي ماه رمضان سال آينده نيز شرايط لازم از هم‌اكنون مهيا است. اين در حالي است كه وي در مصاحبه‌اي كه در شهريور ماه امسال با ايسنا داشت گرفتاري تلويزيون در خصوص توليد مجموعه‌هاي مناسبتي را مشكل كمبود متن دانست و افزود: تابه‌حال خود من چندين‌بار اعلام كرده‌ام كه براي ماه رمضان 88، 89 و 90 از همين الآن اگر متني مناسب ارايه شود ما پشتيباني لازم را براي ساخت اين متن‌ها انجام مي‌دهيم، اما تابه‌حال متني ارايه نشده است.

دكتر مرتضي ميرباقري در ادامه تصريح كرد كه متن‌هاي مختلفي براي ماه رمضان به معاونت سيما ارايه مي‌شود، اما متني كه قابل قبول باشد، تعدادش كم است.

** معاون سيما تابستان امسال مورد اين پرسش قرار گرفت كه آيا به سريالي كه شش ماهه براي پخش در ماه رمضان آماده مي‌شود با سريالي كه دو ماهه به روي آنتن مي‌رود، بودجه‌اي يكسان تعلق مي‌گيرد؟ كه او پاسخ منفي داد. ميرباقري همچنين بودجه اختصاص يافته به سريال‌هاي ماه رمضان سيما را بين 400 هزار تا 600 هزار تومان در دقيقه برآورد كرد.

** معاون سيما پس از تغييرات انجام گرفته در حوزه اختياراتش، در پاسخ به اين پرسش كه آيا مرزبندي موضوعي شبكه‌ها در حوزه خبر كه زير مجموعه معاونت سيما نيست نيز اتفاق مي‌افتد؟ گفته بود كه بخش‌هاي خبري نيز بعد از اين تنظيم مي‌شوند. اين اتفاق چند ماه پس از صحبتهاي معاون سيما محقق شد و «اخبار جوانه‌ها» از شبكه يك به شبكه دو (كودك) رفت و اخبار علمي – فرهنگي از شبكه دو به شبكه چهار سيما انتقال يافت.

** مرداد ماه امسال نشست رييس صدا وسيما و جمعي از مديران سيما با اعضاي كانون فيلمنامه‌نويسان برگزار شد و مباحثي مختلف در اين حوزه مطرح و نويسندگان مطالبات خود را با رئيس سازمان صدا و سيما در ميان گذاشتند؛ با اين حال وقتي چند ماه بعد از معاون سيما درباره سرانجام اجرايي شدن نتايج گرفته شده در اين نشست سوال شد، وي گفت كه قلب نشست كانون نويسندگان تله فيلم بوده و اين‌كه دوستان در زمينه تله‌فيلم اقداماتي را انجام دهند؛ او هر گونه پيگيري مباحث مطرح شده در اين نشست را بر عهده سيما فيلم گذاشت.

** در سال جاري معاون سيما درباره صدور كارت بحران براي مستندسازان نيز سخن گفت؛ او به اين نكته اشاره كرد كه مستندسازان نوعا به آنها مراجعه مي‌كنند و مي‌گويند ورود آنها به حوزه‌هاي مختلف در داخل و خارج كشور با ممانعت‌هايي همراه است.

بر اين اساس ميرباقري اعلام كرد: صدور كارت بحران جزء دستور جلسه شوراي مستند ما هست كه در رابطه با اين كارت و دارندگان اين كارت پيشنهادهايي را بدهيم؛ اما هنوز به صورت جامع عمل نشده‌است.

معاون سيما همچنين برگزاري نشستي صميمانه با مستندسازان را ضروري دانست و مهر ماه امسال اعلام كرد كه امكان دارد با مستندسازان نيز نشست صميمانه داشته باشند.

** پس از طرح پاره‌اي انتقادها و اعمال فشارهاي خارجي بر روي برخي برنامه‌هاي تلويزيون كه در مواردي حتي به جرح و تعديل اين برنامه‌ها هم منجر شد، معاون سيما مورد اين پرسش قرار گرفت كه اگر هنرمندان به دليل انتقادهاي به جا و حتي نا به جا، تحت فشار و تهديد قرار گيرند، وظيفه معاون سيما در قبال آنان چيست؟ او در پاسخ به اين پرسش وظيفه اصلي مديران صدا و سيما را حمايت از هنرمندان دانست و گفت: تمام كارهايي كه ما انجام مي‌دهيم براي اين است كه هنرمندان ما بتوانند به بهترين نحو كارشان را انجام دهند.

معاون سيما همچنين در پاسخ به پاره‌اي نگراني‌ها براي سوق يافتن تلويزيون به سمت توليد برنامه‌هاي خنثي، تاكيد كرد كه اين اتفاق نمي‌افتد و قطعا كارشناسان و مردم، برنامه‌هاي خنثي را نمي‌پذيرند و خود مديران سازمان صداوسيما هم نسبت به مسائل، اين گونه جهت‌گيري نمي‌كنند.

ميرباقري درباره‌ي پخش برنامه‌هايي از شبكه‌هاي مختلف سيما در جهت تحقق سياست چند صدايي رسانه‌ي ملي هم امسال گفت: در هر شبكه حتما برنامه‌اي در اين زمينه پخش مي‌شود.

او در اين ارتباط به برنامه‌هاي «چراغ خاموش»، «بدون حاشيه»، «صبح عالي بخير»، «محرمانه»، «كول‌پشتي»، «اردي ‌بهشت»، «دو قدم مانده به صبح» و «مثلث شيشه‌اي» اشاره كرد كه بسياري از آنها در حال حاضر متوقف هستند.

** معاون سيما در پاييز سال 87 درباره تعارض دوبلورها و ويراستاران هم سخن گفت و توصيه كرد كه اين تعارض‌ها به حداقل ممكن برسد؛ او معتقد بود كسي كه كار ويراستاري و ترجمه انجام مي‌دهد نيز به هر حال يك كار هنري انجام مي‌دهد.

دكتر مرتضي ميرباقري سپس گفت: پس از انتشار برخي گزارش‌ها، ويراستاران از ما مي‌خواستند كه از آن‌ها نيز حمايت كنيم؛ بنابراين ما ترجيح مي‌داديم اين جنس حرف‌ها كه نفي صددرصد است را به رسانه‌ها نكشانند.

صحبت‌هاي وي در ادامه با اين توضيح هم همراه شد كه اين انتقادات بعضا از سوي با تجربه‌ها مطرح شده كه ساليان دراز در عرصه دوبله كار كرده‌اند كه وي در اين باره اظهار كرد: اتفاقا ما از همان بزرگان هم توقع داريم. وي در عين حال در پاسخ به پرسشي درباره نحوه برخورد با پيشكسوتان عرصه دوبله، به بيان اين نكته پرداخت كه مجربان و افراد با تجربه‌ جزء سرمايه‌هاي ما هستند و ما به هيچ‌وجه آن‌ها را كنار نمي‌گذاريم.

البته سوم تيرماه هم معاون سيما درباره‌ي برخي اختلاف‌نظراتي كه ميان ويراستاران و دوبلورها وجود دارد، صحبت كرده و باز هم توصيه كرده بود كه هركدام از اين افراد در حوزه تخصصي خوشان اظهارنظر كنند؛ چراكه به محض اين‌كه هركدام از اين حوزه‌ها جابه‌جا مي‌شوند، ما دچار سوء‌تفاهم مي‌شويم.

از دكتر ميرباقري درباره‌ي جزيياتي چون تغيير اسم فيلم‌ و سريال‌ها و همچنين بحث ويراستاري در دوبله سيما نيز امسال سوال شد و او گفت كه از اين حوزه مي‌خواهيم كه دوبلورها در فيلم‌ها و سريال‌ها حضور موثري داشته باشند و ديدگاه‌هاي آنان مورد توجه قرار گيرد.

** چالش ميان دوبلورهاي پيشكسوت و جوان هم موضوعي بود كه در سال جاري در حوزه دوبله حرف و حديث‌هاي بسياري را به همراه داشت و بر همين اساس واكنش معاون سيما را هم در پي داشت. او در اين باره با يادآوري اينكه صدا وسيما اولين رسانه‌اي است كه دوبلورها را به عنوان چهره‌هاي ماندگار مطرح كرد، سياست رسانه را حمايت از اين پيشكسوتها دانست. ميرباقري در عين حال تصريح كرد: واقعيت اين است كه در هر حوزه‌اي اگر انحصار به وجود بيايد، ما با مطالبات غيرمعقول مواجه مي‌شويم؛ ما نبايد خودمان را به جماعت معين محدود كنيم؛ هر چند كه بايد قدردان تلاش‌هايشان باشيم.

** فروردين ماه امسال معاون سيما درباره‌ي اين كه سرانجام برگزاري جشنواره‌ي دوبله چه ‌شد؟ گفت: برپايي اين جشنواره جزو پيشنهادها بوده‌است؛ اما چون در مقاطع مختلف انواع گوناگون جشنواره‌ها را برگزار كرده‌ايم، برپايي جشنواره دوبله در ليست برنامه‌هاي ما نبوده‌است؛ البته برگزاري اين جشنواره پيشنهاد خوبي است. مرتضي ميرباقري همچنين با اطميانان دادن نسيت به اين مساله كه تمهيدات لازم براي بالا بردن كيفيت دوبله در سال 87 فراهم شده‌است، اين قول را داد كه در سال 87 فيلم‌ها زودتر در اختيار مديران دوبلاژ قرار گيرند.

** برغم تغيير و تحولاتي كه از اواسط سال 87 در حوزه معاونت سيما رخ داد، دكتر مرتضي ميرباقري اعلام كرد كه اجرايي كردن تغيير و تحولات سيما اين رسانه را كه هم اينك با مشكل 150 ميليارد كسري بودجه مواجه است، با مشكلات حادتري مواجه نمي‌كند و مرزبندي هويتي شبكه‌ها به تدريج جلو مي‌رود و ظرف چند سال آينده صد در صد محقق مي‌شود. البته ميرباقري بر اين نكته هم تاكيد داشت كه تامين اين مبلغ باعث تسريع روند توليد مي‌شود.

گزارش از: سرويس تلويزيون ايسنا ـ پيوند مرزوقي

انتهاي پيام

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن