تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820835695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهردارتهران: از تغييرات طرح جامع ترافيك اطلاعي ندارم ميزان توليد زباله در تهران بسيار نگران‌كننده است روزانه كمتر از200 تن دفن غيربهداشتي زباله داريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: شهردارتهران: از تغييرات طرح جامع ترافيك اطلاعي ندارم ميزان توليد زباله در تهران بسيار نگران‌كننده است روزانه كمتر از200 تن دفن غيربهداشتي زباله داريم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - شهري

شهردار تهران در مراسم تجليل از 30 فعال برتر حوزه محيط زيست، گفت: بهتر است، تعارف‌ها را كنار بگذاريم و حقوق فردي را به حقوق اجتماعي ترجيح ندهيم.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدباقر قاليباف امروز صبح در حاشيه مراسم تجليل از 30 فعال برتر حوزه محيط زيست در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در رابطه با ميزان دفن بهداشتي در منطقه كهريزك و زمان نهايي پايان يافتن دفن غيربهداشتي در اين محدوده، گفت: دو سلول دفن بهداشتي زباله در كهريزك وجود دارد كه يكي از آن‌ها با 93 درصد پيشرفت آماده فعاليت است و سلول دوم با حجم كمتر در حال آماده‌سازي است.

وي تصريح كرد: ميزان دفن غيربهداشتي زباله در حال حاضر بسيار كم و ناچيز و روزانه كمتر از 200 تن است كه چاره‌اي در مورد دفن غيربهداشتي آن‌ها نداريم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالي در رابطه با استفاده از انرژي‌هاي نو در ابعاد مختلف فعاليت‌هاي شهر تهران، اظهار كرد: اجراي مبحث 19 در ساخت و سازهاي شهري، موضوعي بسيار مهم است كه مي‌تواند در كاهش اتلاف انرژي تاثيرگذار باشد و شهرداري تهران تاكنون در جريان ساخت و سازهاي شهري و صدور پروانه و سياست‌هاي كلان در اين حوزه اقداماتي را داشته، اما متاسفانه اين اقدامات و اجراي سياست‌هاي پيش‌بيني شده، بسيار ناقص و نامطلوب است.

وي يادآور شد: البته در حال حاضر در دانشگاه‌ها و برخي شركت‌هاي ساخت و ساز اجراي مبحث 19 در دستور كار قرار گرفته، اما تا رسيدن به شرايط مطلوب فاصله زيادي داريم.

قاليباف همچنين در پاسخ به سوالي در رابطه با آخرين نتايج پيگيري‌هاي شهرداري از بررسي‌هاي طرح جامع حمل و نقل و ترافيك كه در دستور كار شوراي عالي ترافيك قرار دارد، اضافه كرد: بهتر است نتايج بررسي‌هاي طرح جامع را از مسوولان اين شورا بپرسيد.

وي خاطر نشان كرد: شهرداري تهران طرح مورد نظر خود را پس از بررسي‌هاي كارشناسي به شوراي عالي ترافيك ارائه كرده است و آن‌ها يا اين طرح را تصويب مي‌كنند و يا نمي‌كنند.

شهردار تهران ادامه داد: از هيچ نوع تغييري در جريان بررسي اين طرح اطلاع ندارم.

وي به دفن غيربهداشتي زباله ظرف 40 سال گذشته در منطقه كهريزك اشاره كرد و افزود: زماني كه ما اعلام كرديم، دفن غيربهداشتي زباله را در كهريزك به صفر مي‌رسانيم، خيلي‌ها به ما ايراد گرفتند و گفتند كه حتما دچار مشكل مي‌شويم. اما امروز ميزان دفن غيربهداشتي زباله در اين منطقه به حداقل ممكن رسيده و با تكميل شدن سلول‌هاي جديد دفن بهداشتي همين ميزان نيز به صفر خواهد رسيد. از سوي ديگر برنامه كاملي را براي تفكيك زباله از مبدا شروع كرد‌ه‌ايم.

قاليباف در ادامه بيان كرد: متاسفانه شرايط توليد زباله در شهر تهران بسيار نگران‌كننده و بيش از استانداردهاي جهاني است و من حتي خجالت مي‌كشم كه بگويم در برخي از نقاط شهر به جاي يك بار در روز، تا سه بار جمع‌آوري زباله را انجام مي‌دهيم، در حالي كه در بسياري از نقاط دنيا حتي همان يك‌بار در روز نيز وجود ندارد.

وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر بيش از شش ماه است كه هيچ زباله‌اي در شهر به صورت غيربهداشتي دفن نمي‌شود و شهرداري تهران تلاش كرده تا مجموعه‌هاي 250 تني سيار تفكيك زباله را در شهر به كارگيري كند تا بدين ترتيب مهمترين خطر زيست‌محيطي كه همان زباله‌ها هستند، را كنترل كنيم.

قاليباف يادآور شد: ميزان تفكيك زباله در حال حاضر روزانه بيش از يك‌هزار تن است و تا رسيدن به ميزان استاندارد و مطلوب بايد 35 تا 40 درصد ديگر رشد داشته باشيم.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود به اقدامات صورت گرفته در توسعه و توزيع مناسب فضاي سبز اشاره كرد و تصريح كرد: بيش از 39 هزار هكتار از 80 هزار هكتار كمربند سبز تهران تكميل شده است و در حال بدنه‌سازي فضاي سبز براي كليه بزرگراهه‌اي شهر تهران هستيم و در عين حال اقدامات لازم در مورد احيا و بهبود فضاي هفت روددره شهر تهران را فراهم كرده‌ايم.

شهردار تهران يادآور شد: متاسفانه برخي از آسيب‌هاي اجتماعي و نبود تعادل ساختاري در ورود خودروها به شهر، مهاجرت‌ها و انواع ديگر مسايل كلانشهري باعث شده تا با انباشتگي مشكلات مواجه شويم و در اين ميان قطعا نهادهاي مسوول به خصوص در محيط‌ زيست بايد با حساسيت وظايف خود را به خوبي انجام دهند.

وي در بخشي از صحبت‌هاي خود به اقدامات شهرداري تهران در حوزه حمل و نقل اشاره و تاكيد كرد: در چند سال پيش وقتي مي‌گفتيم مي‌خواهيم 15 كيلومتر در يك سال بسازيم، مي‌گفتند شما افرادي كارنابلد هستيد و قطعا شكست مي‌خوريد. اما امروز همين ميزان كار را نيز شكرگذار هستيم، چرا كه توانسته‌ايم ركورد ساخت مترو در سال را به 15 كيلومتر برسانيم و حالا از ما مي‌پرسند، چرا سالانه 20 تا 25 كيلومتر مترو نمي‌سازيد.

قاليباف همچنين به راه‌اندازي خطوط تندرو در سه خط منتهي به ميدان آزادي اشاره كرد و ادامه داد: در آغاز كار بسياري به ما ايراد مي گرفتند كه چرا از سهم فضاي حركت خودروهاي شخصي كم كرده‌ايد در حالي كه ما بايد از آن‌ها سوال مي‌كرديم كه چرا بايد خيابان‌ها جولانگاه خودروهاي شخصي شود؟

وي عنوان كرد: من معتقدم كه اگر 217 كيلومتر مترو در شهر تهران داشته باشيم، مي‌توان و بايد محدوديت‌هاي جدي را براي خودروهاي شخصي اعمال كرد و اگر بتوانيم در يك برنامه چهار ساله به اين رقم برسيم مي‌توان آينده خوبي را براي شهر تهران پيش‌بيني كرد، در عين حال تا فاصله تكميل شبكه مترو مي‌توان با شبكه اتوبوس‌هاي تندرو، جابجايي مسافر در مسيرهاي شلوغ را جبران كرد.

شهردار تهران اضافه كرد: در حال حاضر روزانه بيش از 500 هزار نفر از طريق خطوط اتوبوس‌هاي تندرو در شهر جابجا مي‌شوند و طبق يك نظرسنجي 27 درصد مسافران اين شبكه افرادي بودند كه تاكنون سوار اتوبوس نمي‌شدند و صرف راه‌اندازي اين خط تندرو و استفاده از مزاياي آن، از خودروي شخصي خود ديگر استفاده نمي‌كنند.

وي تصريح كرد: با اضافه شدن حداقل سه هزار اتوبوس به شهر تهران، مي‌توان ورود خودروها را محدود كرد.

قاليباف افزود: روزي كه خيابان 15 خرداد را يك‌طرفه كرديم بسياري به ما اعتراض كردند، اما امروز همان افراد و كسبه محل تقاضا دارند كه اين خيابان به همين شكل تا ميدان امام خميني (ره) ادامه پيدا كند و يا وقتي كه قرار بود، خط اتوبوس تندرو از ميدان افسريه آغاز شود با مردم اين منطقه صحبت و آن‌ها را قانع كردم كه انصاف، اخلاق و انسانيت حكم نمي‌كند كه پياده‌روها براي خودروهاي شخصي آن‌ها اختصاص يابد، در حالي كه اتوبوس‌ها مسير حركت نداشته باشند.

وي با تاكيد بر اين مطلب كه تا كي بايد با هم تعارف داشته باشيم و حقوق فردي را به حقوق اجتماعي ارجعيت بدهيم، خاطر نشان كرد: از رسانه‌ها و روشنفكران مي‌خواهم كه در حوزه مسايل شهري و ترافيكي منطقي به قضيه بپردازند و رفتار سياسي نداشته باشند.

شهردار تهران در بخشي از سخنراني خود خاطر نشان كرد: متاسفانه محدوده شهر تهران در سال‌هاي گذشته به هر دليلي حفظ نشده و امروز نيز نمي‌توانم با قاطعيت بگويم كه هيچ خطايي در شهر تهران صورت نمي‌گيرد، ‌چرا كه برخي از مسايل به صورت موردي وجود دارد و حتما با آن‌ها برخورد مي‌شود.

وي افزود: شهرداري تهران در مناطق شمالي، شرقي و غربي توانسته است حريم شهر تهران را حفظ كند و حتي در برخي از مناطق ساختمان‌هايي كه تا 30 درصد ساخته شده بود را تخريب و هزينه آن را پرداخت كرديم، اما متاسفانه ساخت و ساز بي‌رويه و لجام گسيخته در جنوب شهر تهران همچنان ادامه دارد و محدوده شهر در جنوب به دليل تقسيمات كشوري كه بلاتكليف است، كماكان بزرگ‌تر مي‌شود.

قاليباف خاطر نشان كرد: نبايد اين طور باشد كه بر اساس تقسيمات كشوري، يك دهياري كه در كنار شهر تهران است و بر شهر تهران اثر دارد، از طريق يك بخشداري شروع به صدور مجوز كند، چراكه اگر چه اين محدوده‌ها جزو شهر تهران محاسبه نمي‌شوند، اما تاثيرات عميق اجتماعي، فرهنگي، امنيتي و سياسي بر شهر تهران دارند.

وي در پايان تصريح كرد: شهرداري تهران و مديران آن به هيچ وجه نمي‌خواهند، شهر تهران را با پول بفروشند، بلكه مي‌خواهند روزهاي خوب آن را باشند و ببينند.

به گزارش ايسنا، در ابتداي اين مراسم نبي بيدهندي ـ رييس دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران ـ در ابتداي صحبت‌هاي خود با بيان اين مطلب كه اين اقدام شهرداري در تجليل از فعالان برتر حوزه زيست محيطي جزو وظايف شهرداري نيست، تصريح كرد: اين وظيفه سازمان حفاظت محيط زيست بوده كه متاسفانه تاكنون اين كار را نكرده است.

وي در بخشي از صحبت‌هاي خود با اشاره به سابقه سازمان حفاظت محيط زيست در گذشته و قبل از انقلاب، گفت: 30 سال قبل، گذشته تاريكي براي فعاليت‌هاي محيط زيست داشتيم و اگر فعاليتي صورت گرفته، مربوط به 30 سال پس از انقلاب است.

بيدهندي افزود: در سال 1335 كانون شكارباني تشكيل شد كه براي خانواده‌ سلطنتي فعاليت مي‌كرد، اين كانون در سال 46 تبديل به سازمان شكارباني و نظارت بر صيد شد و در نهايت در سال 1362، ضرورت تغييري در سازمان احساس شد كه متاسفانه اين تغيير تنها به عنوان اين مجموعه منجر شد و اسم سازمان تغيير كرد. در حالي كه كماكان همان كارهاي قبلي را انجام مي‌داد و فعاليت ديگري نداشت.

وي در بخشي از صحبت‌هاي خود خطاب به دو نماينده حاضر در جلسه، گفت: به نمايندگان مجلس التماس مي‌كنيم كه هر چه زودتر، موضوع تبديل سازمان حفاظت محيط زيست را به وزارتخانه در صحن علني مجلس مطرح و آن را به تصويب برسانند و تا بدين ترتيب نظارت بيشتري بر سازمان حفاظت محيط زيست صورت گيرد، چرا كه در حال حاضر نظارت آنچناني وجود ندارد و دغدغه‌ها در مورد مشكلات و نحوه عملكرد اين سازمان هر روز بيشتر مي‌شود. در عين حال بدنه سازمان ضعيف است و بسياري از معضلات در اين حوزه‌ به همين مشكل برمي‌گردد.

گفتني است، اين مراسم از ساعت 9 صبح آغاز شد كه با حدود دو ساعت تاخير و همزمان با حضور شهردار تهران به صورت رسمي آغاز شد.

همچنين در اين جلسه هيچ نماينده از سازمان حفاظت محيط زيست حضور نداشت.

انتهاي پيام

دوشنبه|ا|19|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن