تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821141198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاوردهاي دفاعي ايران در عرصه دريايي


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: دستاوردهاي دفاعي ايران در عرصه دريايي
بخش گفتگو

در سه دهه گذشته ايران اسلامي با وجود تمامي تحريم هاي علمي و صنعتي توانسته است به دستاوردهاي دفاعي مهمي در حوزه هاي مختلف دست پيدا كند. در اين ميان دانشمندان جوان كشورمان با اتكا به توانمندي هاي بومي توانسته اند توليدات مهمي در حوزه دفاع دريايي را به نام خود ثبت كنند. توجه به وجود بيش از 2000 كيلومتر مرز آبي در كشور از يك سو و حضور نيروهاي فرامنطقه‌اي در آب‌هاي آزاد و آبراه‌هاي جنوب كشور از سويي ديگر ايجاب كرد تا با توجه به
دشواري ها و پيچيدگي‌هاي فعاليت علمي، فني و تحقيقاتي در عرصه دريا نسبت به توسعه صنعت دريايي اقدام شود. از اين رو، به منظور تجميع
ظرفيت‌هاي فراوان در حوزه صنايع دريايي در بخش دفاع و ايجاد ساختاري كارآمد و توسعه يافته، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در سال 1378 نسبت به تأسيس سازمان صنايع دريايي اقدام كرد.اكنون اين سازمان، بزرگترين مجموعه صنعتي دريايي كشور و متولي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي صنعت دريايي در زمينه‌هاي دفاعي و غيرنظامي است كه با بهره‌گيري از تجهيزات و امكانات گسترده صنعت دفاعي كشور و نيروهاي متعهد و متخصص خود و همچنين آخرين دستاوردهاي علمي – تخصصي و استفاده از روش‌هاي استاندارد بين‌المللي و انحصاري در اين صنعت، رشد فزاينده صنعت كشتي‌سازي و سازه‌هاي دريايي را سرلوحه اهداف عالي خود قرار داده است .در ذيل به بخشي از دستاوردهاي دفاعي ايران در حوزه دريايي اشاره مي شود.

لندينگ كرافت 1000 تني

اين شناور هزار تني توانايي حمل سوخت، آب شيرين و ماشين‌ آلات تا وزن
800‌تن را دارد و از سرعتي معادل 12 گره دريايي برخوردار است.

حوضچه تعمير شناور –150

اين حوضچه شناور براي تعميرات دوره‌اي و غير مترقبه ناوچه‌ ها و كشتي هاي آموزشي، سازگار با شرايط جوي درياي خزر طراحي شده است.

ناوچه موشك‌انداز ذوالفقار

اين شناور كه به پيشرفته‌‌ترين تجهيزات الكترونيك، مخابراتي و اپتيكي مجهز است، داراي سرعت و قدرت مانور قابل توجهي است و طراحي آن بر اساس شرايط آب و هوايي و ويژگي هاي منطقه خليج فارس انجام شده است.

زيردريايي السابحات 15

اين زير دريايي از نوع مرطوب است و مي‌تواند به راحتي تا نقاط نزديك دشمن، عمليات مختلف از جمله گشت شناسايي، پياده كردن تكاور، حمل و نصب مين و هدايت توپخانه را انجام دهد.

هواناو يونس

هواناو يونس، ظرفيت حمل 26 نفر سرنشين و 2 تن بار را دارد. سرعت اين هواناو، 80 كيلومتر در ساعت و برد عملياتي آن 600 كيلومتر بدون نياز به سوختگيري مجدد است.

قايق پرنده

قايق پرنده، شناوري است كه اغلب كاركردهاي عملياتي هواپيماهاي آب ‌نشين را به طور ايمن و با كمترين هزينه انجام مي‌ دهد. قايق پرنده قادر است با سرعت زياد و با ارتفاع كم از سطح آب دريا پرواز نمايد.

حوضچه شناور 4 هزار تن

اين حوضچه به طول 130 متر و عرض 28 متر مأموريت بالابري و تعمير شناورها تا وزن 4 هزار تن را انجام مي‌دهد.

اتاق‌هاي فشار يك و شش نفره

اتاق‌هاي فشار يك و شش نفره در انجام عمليات فشارگذاري و فشاربرداري بر روي غواص و همچنين امور پزشكي به كار مي رود.

زيردريايي قائم

شناور زيرسطحي در كلاس نيمه سنگين كه از قابليت حمل و پرتاب انواع اژدر، موشك‌هاي زيرسطحي و جابه‌جايي نيروهاي عمليات ويژه برخوردار است.

زيردريايي ميدجت

زيردريايي ميدجت، يك شناور زيرسطحي سبك است كه در حمله به كشتي‌هاي ساكن يا متحرك، قطع مسيرهاي حمل و نقل دشمن و شناسايي اهداف نظامي به كار مي رود.

ميدجت، قابليت حمل تكاوران را دارد و مي تواند چنان در زير آب مخفي شود كه حتي با تجهيزات روزآمد رهگيري، قابل شناسايي نباشد. زيردريايي غدير«غدير»، شناوري است زير سطحي و سبك كه به صورت كاملاً بومي در داخل كشور ساخته شده است. اين زير دريايي از قابليت ناوبري در آب هاي كم عمق برخوردار و به سيستم نوين پرتاب اژدر و شليك موشك به طور همزمان و با دقت بالا در هدفگيري مجهز است.زيردريايي غدير در جابه‌جايي سريع نيرو، رهگيري دقيق و مسدود كردن راههاي حمل و نقل شناورهاي سطحي و زيرسطحي و شناسايي اهداف نظامي دشمن كاربرد دارد.غدير همچنين از قابليت حمل نيروهاي ويژه، قدرت مانور بالا، غوص سريع و پنهان شدن از ديد رادار برخوردار بوده و مي تواند با كمترين تعداد خدمه، قابليت عملياتي پيدا كند.

هواناو يونس 6

هواناو شش نفره «يونس 6» از قابليت بسيار بالايي در رزمايش و عمليات سريع برخوردار بوده و قادر است مأموريت‌هاي امداد و نجات، گشت‌زني و پشتيباني را در دريا، رودخانه و مناطق باتلاقي و برفي انجام دهد. و شايد يكي از مهمترين دستاوردهاي دفاعي ايران در اين حوزه را بايد ناوشكن جماران دانست. اين ناوشكن نخستين نمونه از كشتي‌هاي جنگي كلاس موج ساخت ايران است كه به موشك‌هاي هدايت شونده دريابه‌دريا و دريابه‌هوا، اژدرانداز، توپ پدافندي، ابزار ناوبري الكترونيكي نوين و امكانات جنگ الكترونيك مجهز است. اين كشتي با طول 94متر، ظرفيت 1420تُن و سرعت 30گره دريايي 56كيلومتر بر ساعت توانايي حمل 140ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌گيري آنها را نيز دارد. اين كشتي در ايران با به‌كارگيري قطعات داخلي و خارجي و همكاري 120دانشگاه ايراني طراحي و ساخته شده‌است.

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن