تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821162878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احتمال خاموشي و كمبود برق در تابستان آينده


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: احتمال خاموشي و كمبود برق در تابستان آينده
وزير نيرو با هشدار نسبت به احتمال وقوع خاموشي برق در تابستان سال آينده گفت: تمام تلاش ما بر اين است كه در بخش آب و برق با جيره بندي و خاموشي مواجه نشويم.


به گزارش خبرنگار اقتصادي برنا، "سيد پرويز فتاح" در آخرين نشست خبري سالانه خود با خبرنگاران گفت: زمستان سال جاري با پيش بيني هايي كه توسط سازمان هواشناسي انجام شده بود زمستان خوبي بود به نحوي كه استفاده از سوخت در نيروگاه ها نيز به صورت طبيعي انجام شد.

وزير نيرو از كاهش بارندگي كشور نسبت به متوسط 40 سال اخير خبرداد و اظهار داشت: در سال آبي جديد ميزان بارندگي در كشور 138 ميلي متر بود كه اين مسئله نشان دهنده كاهش 28 درصدي ميزان بارندگي است.

فتاح ميزان بارندگي كشور را در اسفندماه سال جاري 118 ميلي متر اعلام و تصريح كرد: اين رقم در سال آبي گذشته در كل كشور 119 ميلي متر بود است.

وزير نيرو در بخش ديگري از سخنانش به وضعيت ذخاير آبي پشت سدها اشاره كرد و افزود: هم اكنون سد زاينده رود 300 ميليون متر مكعب آب دارد كه در مدت مشابه سال جاري اين رقم 700 ميليون متر مكعب بوده است به نحوي كه سد لار نيز در مازندران كه هم اكنون 13 ميليون متر مكعب ذخيره آب دارد در سال گذشته ذخاير آبي آن 43 ميليون متر مكعب بوده است.

فتاح ذخيره سد كرخه را 1100 ميليون متر مكعب عنوان كرد و گفت اين رقم در مشابه سال قبل 1900 ميليون متر مكعب بوده كه در اين رابطه سد دروزن براي فارس و شيراز هم اكنون 400 ميليون متر مكعب ذخيره آبي دارد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 200 ميليون متر مكعب كسري را نشان مي دهد.

به گفته وي، سد 15 خرداد در استان قم نيز هم اكنون 45 ميليون متر مكعب آب دارد كه اين رقم در سال گذشته 92 ميليون متر مكعب بوده و همچنين سد ميناب نيز در حال حاضر 22 ميليون متر مكعب نسبت به 58 ميليون متر مكعب سال گذشته ذخيره آب دارد.

وزير نيرو به 18 سفر استاني به همراه هيئت دولت در سال جاري خبرداد و بيان داشت: 22 سفر نيز از سوي وزارت نيرو انجام دادم كه اين تعداد سفرها را بايد به 9 سفر خارجي و ديدار با سفر وزراي خارجي نيز اضافه كنم.

فتاح به انجام 5 هزار مكاتبه با مجلس هفتم و هشتم اشاره و تاكيد كرد: در سال جاري از سوي مجلس 96 سوال نسبت به برنامه هاي وزارت نيرو مطرح شد كه 212 تذكر و 138 مورد حضور در كميسيون ها نيز از ديگر برنامه ها بوده است.

وي از تخصيص80 درصد از بودجه پيش بيني شده وزارت نيرو خبرداد و تصريح كرد: سال گذشته اين ميزان 90 درصد بوده كه بايد در اين رابطه از ديگر اقدامات انجام شده به انتشار دو نوبت اوراق مشاركت 500 ميليارد توماني براي آب و برق نيز اشاره كرد.

وزير نيرو بودجه سال جاري وزارتخانه متبوعش را 5 هزار و 200 ميليارد تومان اعلام كرد و ادامه داد اين رقم نسبت به سال جاري 31 درصد افزايش يافته، به نحوي كه در بودجه سال 88 رديف هاي جديدي را اضافه نكرديم.

فتاح رويكرد ساماندهي آب هاي مرزي و افزايش اعتبارات بخش فاضلاب را از ويژگي هاي بودجه هاي سال آينده وزارت نيرو اعلام كرد و اظهار داشت براي رديف هاي مطالعاتي و تحقيقاتي آب و توزيع مجدد لامپ كم مصرف نيز رديف جديد اختصاص يافته است به نحوي كه بايد برداشت از حساب ذخيره ارزي بابت مابه التفاوت قيمت يارانه اي برق و قيمت واقعي آن را نيز به اقداماتمان اضافه كنيم.

وي از اختصاص 2 هزار و 250 ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزي براي مابه التفاوت قيمت برق در سال 86 سخن گفت و افزود: در سال جاري اين رقم به 3 هزار و 870 ميليارد تومان رسيده كه بايد گفت پرداخت آن نيز نهايي شده است.

وزير نيرو از واگذاري 9 شركت به سازمان خصوصي سازي در سال جاري خبرداد و بيان داشت: در طول سه سال گذشته 101 شركت وابسته به وزارت نيرو واگذار شده كه در اين ارتباط بايد برنامه ريزي براي واگذاري برخي از نيروگاه ها رانيز به اقدامات قبلي بيفزاييم.

وي توليد برق كشور را در سال جاري 5/2 ميليارد كيلووات ساعت اعلام و تاكيد كرد: اين ميزان نسبت به سال 86 از رشد 7/5 درصدي برخوردار است و بايد گفت كه 37 هزار و 500 مگاوات مصرف برق كشور در تابستان سال جاري بود كه نسبت به سال 86 ، 3/6 رشد يافته است.

وزير نيرو از تامين نشدن 8/1 كيلووات ساعت برق در سال جاري خبرداد و اظهار داشت: 2/97توليد برق سال جاري از طريق نيروگاه هاي حرارتي بوده كه در اين مورد سهم توليد نيروگاه هاي برق آبي 8/2 درصد بوده است.

فتاح از اتمام تعميرات نيروگاهي تا خردادماه سال آينده بر اساس برنامه ريزي اوليه سخن گفت و خاطرنشان كرد: نيروگاه ها در سال جاري 56 ميليارد متر مكعب گاز، گازوييل و مازوت مصرف كردند.

وي از وارد مدار شدن 23 واحد نيروگاهي حرارتي در سال جاري سخن گفت و ادامه داد: اين ميزان واحد جديد وسعت توليد برق را 3 هزار و 173 مگاوات افزايش داده ولي تا پيك مصرف سال آينده بايد حداقل 1500 مگاوات توليد برق جديد وارد مدار شود

وزير نيرو افزود: از اول 88 تا پيك مصرف آن در تابستان سال آينده 1925 مگاوات مصرف برق پيش بيني مي شود كه در اين رابطه در سال جاري ما توانستيم يك ميليون و 200 هزار مشترك جديد را در صنعت برق بپذيريم كه آمار كلي كشور هم اكنون به 22 ميليون و 700 هزار نفر بالغ شده است.

وي از برق دار شدن 386 روستا در سال جاري كه آمار كلي كشور را به 54 هزار روستا مي رساند، سخن گفت و افزود: در سال جاري 50 ميليون رشته لامپ كم مصرف تاكنون توزيع شده كه پيش بيني مي شود در روزهاي باقي مانده سال به 53 ميليون رشته بالغ شود.

فتاح اوج مصرف سال 88 را اواخر تير يا مردادماه پيش بيني كرد و گفت: در آن مقطع ميزان مصرف برق نسبت به سال جاري 7/6 درصد افزايش مي يابد ولي ما برنامه ريزي كرديم كه در سال آينده 500 مگاوات برق از طريق نيروگاه اتمي بوشهر تامين و وارد شبكه كنيم.

وزير نيرو از احتمال اتفاق افتادن مجدد خاموشي برق و كاهش توليد شبكه در تابستان سال آينده خبرداد و گفت البته رفع اين مشكل بستگي به ميزان بارندگي فصل بهار ، نرخ هاي جديد برق و اعمال مديريت مصرف دارد.

وي در خصوص آخرين اقدامات مجلس براي تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه ها افزود: با توجه به تغييراتي كه توسط مجلس در اين لايحه ايجاد خواهد شد به صورت كلي برنامه هاي دولت تغيير خواهد كرد كه به زودي هيئت وزيران جلساتي را براي پيش بيني راهكارهاي جايگزين برگزار خواهد كرد.

وزير نيرو از اعمال برخي محدوديت ها براي تامين آب براي بخش كشاورزي سخن گفت و خاطرنشان كرد: اولويت اول ما تامين آب شرب بهداشتي براي مردم است به نحوي كه تمام تلاش ما بر اين است كه در سال آينده به خصوص در تابستان قطعي آب و اعمال جيره بندي اتفاق نيفتد.

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن