تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816894669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به فيلم ميهن‌دوست /برخورد خيلي نزديك؛ فيلمي كه قضاوت مخاطب را به چالش مي‌كشد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به فيلم ميهن‌دوست /"برخورد خيلي نزديك"؛ فيلمي كه قضاوت مخاطب را به چالش مي‌كشد
"برخورد خيلي نزديك" ساخته اسماعيل ميهن‌دوست كه در جشنواره فيلم شهر به نمايش درآمد فيلمي است با محوريت مربعي از روابط جسورانه كه از امتياز شيوه روايتي براي به چالش كشيدن قضاوت مخاطب بهره مي‌برد.

به گزارش خبرنگار مهر، "برخورد خيلي نزديك" نخستين تجربه كارگرداني ميهن‌دوست در سينماي حرفه‌اي است كه سالها تجربه فعاليت مطبوعاتي دارد و براي ساخت اين فيلمنامه چند سالي صبر كرد تا ورودي تأثيرگذار به عرصه كارگرداني داشته باشد.

وي كه در عرصه نقد و تحليل نيز بيشتر بر مقوله فيلمنامه و كارگرداني متمركز است، از تجربه‌هاي مطبوعاتي خود در هر دو رشته براي ورود به عرصه سينماي حرفه‌اي بهره برده است. اين گونه است كه با نگارش فيلمنامه "برخورد خيلي نزديك" كه از ابتداي شكلگيري تا ساخت دچار تغييراتي در نام فيلم، پرداخت روابط و ... شد هر دو تخصص را تجربه كرد.

اين نويسنده / كارگردان از وجهه تحليلگري خود در طول شكلگيري نخستين فيلمش نيز بهره برد و نسخه‌هاي مختلف فيلمنامه را در اختيار سينماگران و متخصصان مختلف قرار داد. حاصل اين تعامل‌ها تغييراتي بود كه در شخصيت‌پردازي، ساختار روايي، چينش اتفاقات و البته پايان قصه ايجاد و موجب رسيدن به نسخه توليدي شد.

"برخورد خيلي نزديك" قصه روابط درهم پيچيده دو زوج معاصر و امروزي است كه البته ساختار روايي به گونه‌اي قضاوت مخاطب را نيز به چالش مي‌كشد. روايت و چينش اتفاقات در فيلم تابع الگويي آشناست كه تصادف پاياني در ابتداي كار به تصوير درآمده و بخش مياني تا رسيدن به اين پايان نيز با حركت در زمان و مكان روايت مي‌شود.

هر چند به نظر مي‌آيد چينش ارتباط‌هاي اين دو زوج كه مربعي تازه از روابط را مي‌سازند، برگ برنده فيلم باشد اما به نظر مي‌آيد مهمترين وجه اين قصه را بايد در پرداخت و روايتي دانست كه قضاوت مخاطب را به چالش مي‌كشد. در واقع پيوند اين دو وجه در كنار يكديگر است كه "برخورد خيلي نزديك" را از سطح فيلمي صرفاً جسورانه ارتقاء مي‌دهد.

فيلم داستان رابطه دو دوست دوران نوجواني به نام نرگس (آنا نعمتي) و ناهيد (لادن مستوفي) است كه پس از سالها در موقعيتي كه اولي يك زندگي عاشقانه و دومي زندگي شكست‌خورده دارد، با هم برخورد مي‌كنند. چينش روابط زمان حال اين دو زن به شدت متكي بر پيشينه دوستي آنها و طبعاً آنچيزي است كه بايد وامدار گذشته باشد.

از آنجا كه شرط‌بندي و كل كل كردن در گذشته رابطه نرگس و ناهيد محلي از اعراب دارد، مي‌توان شرط‌بندي آنها را بر سر اثبات وفاداري امير (شوهر نرگس - حميدرضا پگاه) باور كرد. به اين ترتيب پس از معرفي اوليه شخصيت‌ها و روشن شدن جرقه شرط‌بندي بين نرگس و ناهيد، قضاوت مخاطب همگام با سير تدريجي اطلاعات شكل مي‌گيرد.

از آنجا كه سير روايت در بخش مياني هم تابع روايت خطي نبوده و از نقطه نظر اين چهار شخصيت به تصوير درمي‌آيد، تمهيداتي سنجيده شده تا ماجرا از نقطه نظر هر يك از آنها روايت شود. در واقع روايت نرگس، امير و كاوه (دوست و همكار امير - سروش صحت) بر اساس روند تحقيقاتي پرونده به تصوير درمي آيد.

اما با توجه به اينكه ناهيد بر اثر تصادف در كما به سر مي‌برد، پيدا شدن دفتر خاطرات وي در بازرسي منزلش، كمك مي‌كند تا اين روايت‌هاي متعدد و گاه متناقض در كنار يكديگر به روايت اصلي و آنچه در واقعيت اتفاق افتاده منجر شود.

هر چند از ابتدا همراهي مخاطب با نرگس (به واسطه حضور او و غيبت ناهيد) قرار مي‌گيرد اما در ادامه اين شيوه روايت كمك مي‌كند تا نقطه ديد محدود مخاطب بسط پيدا كند. به اين ترتيب هر بار كه تعريفي جديد به قصه وارد مي‌شود، مخاطب دچار بازنگري در قضاوت خود مي‌شود.

حتي در موقعيتي كه به نظر مي‌آيد همه چيز روشن شده نيز اين ساختار كمك مي‌كند تا با طراحي يك دور تسلسل طنز در انتهاي فيلم، به نوعي قضاوت پاياني نيز دچار چالش شده و كمترين تأثير آن بر مخاطب اين باشد كه در حكم صادر كردن و قضاوت اندكي تأمل كند.

"برخورد خيلي نزديك" فيلمي است با محوريت مربعي از روابط جسورانه دو زوج كه امتياز آن در شيوه روايتي ساختارشكن است كه قضاوت مخاطب را به چالش مي‌كشد.

فيلم سينمايي "برخورد خيلي نزديك" داستان تصادفي در يك بزرگراه است كه راننده هر دو ماشين خانم هستند. راننده ماشين عقبي در پي مصدوميت شديد به بيمارستان منتقل شده و به كما مي‌رود. افسر رسيدگي‌ به پرونده به ماهيت و شكل تصادف شك مي‌كند.

لادن مستوفي، آنا نعمتي، حميدرضا پگاه، شاهرخ فروتنيان، سروش صحت، رامين راستاد و نرگس صفدريان بازيگران، محمد خزاعي تهيه‌كننده، فرشاد محمدي فيلمبردار، مهران ملكوتي صدابردار، شيوا رشيديان طراح صحنه و لباس، مهرداد ميركياني طراح گريم و مرتضي متولي مدير توليد فيلم هستند.

چهارشنبه|ا|21|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن