تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812867676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يتيم نوازي شيوه انبياست


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: يتيم نوازي شيوه انبياست
اجراي طرح شناسايي خيرين، اجراي طرح زكات، برگزاري جشن گلريزان با هدف آزادي زندانيان نيازمند و... از جمله فعاليت هاي كميته امداد در بخش معاونت مشاركت هاي مردمي است.
از موفقيت هاي چشمگير كميته امداد، بسيج مشاركت هاي مردمي در فقرزدايي از جامعه و حل مشكلات مردم با كمك مستقيم خود مردم است. ترويج و توسعه فرهنگ انفاق و ايثار در جامعه و همچنين جذب خدمات و كمك هاي مردمي از وظايف مهم اين نهاد است.
اجراي طرح شناسايي خيرين، اجراي طرح زكات، برگزاري جشن گلريزان با هدف آزادي زندانيان نيازمند و... از جمله فعاليت هاي كميته امداد در بخش معاونت مشاركت هاي مردمي است.

*طرح اكرام
يكي از موفقترين طرح ها در كميته امداد و در كشور طرح اكرام ايتام است. هدف اين طرح جلب رضايت خداوند و تقويت حس همكاري و همدلي و فراهم كردن زمينه اي براي تامين امكانات معنوي، مادي، پرورشي و تحصيلي و شغلي ايتام با رعايت عزت نفس و كرامت والاي انساني آنان است.
نحوه واريز مبالغ اهدايي حاميان براي ايتام از طريق سيستم بانكي است. بدين صورت كه حاميان وجوه موردنظر خود را براي سرانه به حساب طرح اكرام كميته امداد شهرستان محل سكونت يتيم تحت حمايت خود واريز مي كنند و يك نسخه از فيش واريزي خود را با نوشتن نام خود و يتيم تحت حمايت و اين كه وجوه واريزي مربوط به چه ماه هايي است تحويل واحد اكرام مي دهند. براي واريز مبالغ ارسالي حاميان به حساب شخصي ايتام مسئولان اكرام پس از دريافت فيش هاي واريزي حاميان مبالغ اهدايي را براساس فيش ها به حساب شخصي ايتام واريز مي كنند.
برطبق وظايف و خدمات اين واحد و اعتمادسازي هر چه بيشتر مردم و حاميان ۲ گزارش، يكي در پايان هر سال و ديگري شروع سال تحصيلي از وضعيت يتيم تحت حمايت و گزارش مالي از وضعيت واريز وجوه به حساب ايتام به آدرس حاميان ارسال مي شود.

* مددجوي سابق و مددكار كنوني
كميته امداد در گذشته نيروهاي خود را از ميان مددجويان واجد شرايط گزينش مي كرد. نجمه ابراهيمي فوق ديپلم كامپيوتر و دانشجوي رشته مهندسي از ديگر نيروهاي ثابت كميته امداد استان فارس است كه مسئوليت دريافت و ثبت وجوهات حاميان براي ايتام را بر عهده دارد. او مي گويد: تعداد حاميان ما از شمار ايتام پيشي گرفته اند كه اين خود يك موفقيت بزرگ براي استان فارس است.
او ادامه مي دهد: متاسفانه سالهاست كه كميته امداد استخدام نيرو نداشته است ولي با اين حال براي انجام كارهاي تحقيقاتي خود از فرزندان دانشجوي مددجويان استفاده مي كند. در واقع تمام هم و غم مسئولان امداد بر اين است كه به يك طريقي به كمك اين خانواده ها بشتابند.

* يتيمان بدون حامي
استان فارس بعد از تهران جزو استان هايي است كه تمامي يتيمان آن داراي حامي هستند. براساس آمار موجود ۱۹ هزار و ۶۳۴ يتيم اين استان داراي ۲۳ هزار و ۲۵۲ حامي هستند. بدين گونه كه برخي از يتيمان داراي ۲ تا ۱۰ حامي هستند. تنها يكي از خيرين ماهانه ۱۰ ميليون تومان براي ۱۰۰۰ كودك يتيم پرداخت مي كند و در كنار آن تمامي مايحتاج آنان را فراهم مي آورد. و اين در حالي است كه تعدادي از استان هاي فقير كشور از جمله بوشهر حامي كافي براي يتيمان وجود ندارد. وقتي علت را جويا مي شويم، پاسخ مي دهند: متاسفانه مردم استان ها به علت تعصبات استاني از كمك به يتيمان ديگر استان ها استقبال نمي كنند و كميته امداد در اين رابطه نمي تواند دخالت كند مگر اين كه افراد خير به اين استان ها نيز نظر لطفي بيندازند.
البته جدا از تعصبات فرهنگي و بومي حاميان براي هر استاني همانند گنجينه اي باارزش هستند كه كسي حاضر نيست آن را به ديگري واگذارد و براي اين مساله تنها مسئولان كميته امداد استان تهران مي توانند با اطلاع رساني دقيق و تبليغات گسترده نگاه مهربان خيرين را متوجه استان هاي فقير بدون حامي كنند.

*طرح زكات
كميته امداد از سال ۱۳۶۸ براي احياء سنت زكات با كسب اجازه از ولي امر مسلمين و مراجع عظام تقليد نسبت به جمع آوري زكات مردم مسلمان و مومن و توزيع، آن بين اقشار محروم جامعه اقدام كرده است. جعفر بازيار، معاونت امور حمايت خانواده استان فارس مي گويد: كل زكاتي كه در كل كشور جمع شده مبلغي نزديك به ۹ ميليارد ريال بوده است كه ۵۰درصد آن در استان فارس جمع آوري شده است. در واقع طرح زكات از ابتكاراتي است كه يك سنت فراموش شده را در سطح كشور زنده كرده است.
وي ادامه مي دهد: براساس اين طرح به ازاي مبالغي كه در استانها جمع آوري مي شود معادل آن توسط دولت در اختيار استان مربوطه قرار مي گيرد تا خرج كارهاي عام المنفعه مانند مدرسه سازي، خانه عالم و ساير خدماتي كه در ارتباط با فرهنگ اسلام است، گردد.

*طرح مفتاح الجنه
يكي از ظرايف مورد تأكيد اسلام در ارتباطات اجتماعي توجه به زيردستان، فقرا و مساكين است و يكي از شاخص ترين اين توجه همنشيني و مصاحبت با فقراست. كميته امداد به عنوان متولي امور محرومين جامعه براي احياي سنت علوي و ايجاد فرصت براي بسياري از مسئولان و مردم خيرانديش و نيكوكار كه علاقه و زمينه دوستي و همنشيني با يتيمان و محرومان جامعه را دارند طرح مفتاح الجنه را در دست اجرا دارد تا بدين وسيله الفت و دوستي بين محرومان و مسئولان در قالب هدايت الهي دين مبين اسلام محقق شود.
در اين طرح كميته امداد به همراهي مسئولان ادارات، سازمان ها، و ارگان ها در سطح استان ضمن بازديد از منازل مددجويان از آنها دلجويي مي كند. تا بدين وسيله مسئولان با نيازهاي اين قشر از نزديك آشنا و در رفع آن سعي بيشتري كنند.

*طرح رحمت
گاهي بروز حوادثي مانند تصادف، نقص عضو، ورشكستگي و... خانواده را ملزم به پرداخت ديه يا بدهي و متحمل زندان مي كند. سخت ترين لحظاتي كه يك خانواده در نبود سرپرست در شرايط سخت اقتصادي متحمل مي شود. كميته امداد از سال ۱۳۷۶ با اجراي طرح كمك به زندانيان معسر آبرومند كمكهاي موثري به اين خانواده ها كرده و آزادي تعداد كثيري از سرپرستان خانوار را در سراسر كشور فراهم كرده است. آمارها حاكي از آن است كه در سال ۸۶ مبلغ ۷۲.۷ ميليارد ريال به ۱۸۳۴ نفر محكوم نيازمند براي جبران ديه و يا جريمه و بدهي آنان بصورت وام قرض الحسنه يا بلاعوض پرداخت شده است كه از اين مبلغ معادل ۵ ميليارد ريال به صورت بلاعوض بوده است.

*مجتمع‌هاي فرهنگي تربيتي و خوابگاهي
يكي از ارزشمندترين فعاليتهاي فرهنگي كميته امداد امام خميني(ره) تأسيس مجتمع هاي فرهنگي و تربيتي است كه با حمايت همه جانبه اقشار مختلف محرومين به ويژه نوجوانان و جوانان مستعد كه با فراهم كردن امكانات و فضاي مناسب و با بهره گيري از حضور مربيان متخصص استعدادهاي آنها را شناخته و زمينه رشد و شكوفايي آنها را فراهم مي كند.
در استان فارس ۱۲ مكان تحت عنوان خوابگاه براي بهره مندي دانش آموزان مهيا شده است. در اين خوابگاهها سعي شده است تا در كنار فراهم كردن مكان امن و با نشاط با نشست هاي كارشناسي در زمينه ارتقاي آگاهي هاي دانش آموزان در زمينه هاي تحصيل علم و فراگيري ساير علوم در قالب فوق برنامه، برنامه هاي مختلف ورزشي، قرآن، نمازجمعه و... تدوين و برگزار شود. مجتمع فرهنگي تربيتي امام خميني جهرم
كودكاني كه در روستاهاي مجاور يك شهر زندگي مي كنند و به علت نبود مدرسه امكان ادامه تحصيل براي آنان وجود ندارد، مي توانند با سكوت در مجتمع هاي فرهنگي كميته امداد در نزديكترين مدرسه ادامه تحصيل دهند. ساخت و تجهيز ۱۰۳ مجتمع فرهنگي در سراسر كشور يكي از توانمنديهاي بزرگ كميته امداد است.
احمد زاهدي، ۱۵ ساله، دانش آموزي است كه از شهرستان داراب به مجتمع فرهنگي جهرم آمده است. مدت ۲ سال است كه در اين مركز مشغول تحصيل است و با داشتن معدل ۱۸ سعي دارد تا براي بهبود بخشيدن به وضعيت زندگي خانواده اش وارد دانشگاه شود.
سجاد زارعي، ۱۵ ساله در يك خانواده ۶ نفره زندگي مي كند. خانواده اش به علت فقر شديد مالي تحت پوشش قرار گرفته اند.
محمد يزداني ، ساكن گير و گارزين است و در رشته رياضي فيزيك مشغول به تحصيل است. خواهر و برادرانش نيز دانش آموز و دانشجو هستند. او كه آرزو دارد روزي مهندس شود، مي گويد: به مسئولان بگوييد همانگونه كه در اينجا از ما حمايت مي شود بعد از ورود به دانشگاه نيز ما را به حال خود رها نكنيد؛ زيرا بدون اين حمايتها براي ما امكان ادامه تحصيل وجود نخواهد داشت.
شعبان پور، مسئول واحد فرهنگي اين مجتمع، در ارتباط با فعاليت هاي اين مجتمع توضيح مي دهد: در اينجا فقط از بچه هاي تحت پوشش كميته نگهداري مي شود. اين مجتمع گنجايش ۱۰۰ دانش آموز در مقاطع مختلف را دارد. اين بچه ها در ۲ مرحله با انجام امتحانات علمي و اخلاقي و ديني و داشتن رتبه مورد قبول براي سكونت و ادامه تحصيل در مدارس پذيرفته مي شوند. آنان بايد از نظر اخلاقي واجد شرايط باشند. اگر در طول تحصيل متوجه شويم كه يكي از مددجويان مناسب براي حضور در مجتمع نمي باشد سريعاً با تشكيل جلسه اي با حضور رياست مجتمع درباره او تصميم گيري خواهد شد.
شعبان پور ادامه مي دهد: ما براي تمامي ساعات اين بچه ها برنامه ريزي كرده ايم برنامه هاي فرهنگي و تفريحي و ورزشي نيز در كنار برنامه هاي درسي و تقويتي جاي دارد. اينگونه است كه ۹۰ درصد دانش آموزان اين مجتمع سال گذشته به دانشگاه راه يافتند.
يادش بخير در سفري كه به بشاگرد داشتيم شادروان والي تعريف مي كرد كه روزي يكي از روستاييان دختر ۱۲ ساله اش را از مسافتي بسيار دور به كميته امداد آورد و گفت: اين بچه بايد درس بخواند و براي خود كسي شود. هرچه برايش توضيح دادم كه اينكار فعلا امكان پذير نيست و كلاسها شروع شده است، نپذيرفت و گفت من به شما امداديها اعتماد كامل دارم از دخترم مثل دختر خودت مراقبت كن تا سال ديگر نزد تو امانت مي ماند و سپس رفت.روحش شاد

*سرپناهي براي بي پناهان
نياز به سرپناه و محلي امن براي آسايش و گذراندن زندگي از جمله نيازهاي فطري و اوليه انسان ها به شمار مي رود و تامين مسكن از جمله پيچيده ترين و مشكل ترين مسائل جوامع بشري به شمار مي آيد اين مشكل در بين اقشار نيازمند بسيار حادتر است. از اين رو اداره مسكن و ساختمان كميته امداد كار خدمات رساني عمراني در زمينه احداث مسكن، تعمير مسكن، خريد مسكن، ساخت حمام، سرويس بهداشتي، آشپزخانه، حصاركشي و... را براي مددجويان تحت پوشش با اولويت خانواده هاي بي سرپناه روستايي به عهده دارد.
تامين مسكن يكي از دهها وظايف محوله به كميته امداد است كه بيشترين فعاليت عمراني خودش را در روستاهاي فاقد امكانات اوليه در اولويت كاري قرار مي دهد و با توجه و حمايت مردمي و همكاري ادارات طرح هايي را به اجرا درمي آورد.
براي كمك به خانواده هاي بدون مسكن اين نهاد همه ساله در سطح كل كشور نسبت به حمايت اين خانوارها در قالب اجاره و وديعه مسكن اقدام مي كند.
علي اربابي كارشناس مسكن اداره مسكن كميته امداد استان فارس مي گويد: ۳۰ درصد خانوارهاي تحت پوشش فارس، ۴۰ درصد خانوارهاي شيراز فاقد مسكن هستند كه اين تعداد ۵ هزار خانوار بي سرپرست هستند و سرپرستي آنها برعهده خانم هاست و ۵ هزار نفر ديگر نيز داراي سرپرست از كار افتاده اند.
زمين، مصالح و نيروي انساني از عوامل كارهاي عمراني است. بالا بودن قيمت زمين در كلان شهرها و بالا بودن قيمت مصالح در روستاها، از جمله مشكلاتي است كه بر سر راه تامين مسكن نيازمندان قرار گرفته است. ما براي تسريع در كار و حل معضل و رفع مشكلات مسكن اقشار كم درآمد به همكاري تنگاتنگ دستگاه هاي اجرايي و اداري مثل شهرداري، بنياد مسكن و... نيازمنديم.
وي در ارتباط با فعاليت هاي اين مركز مي گويد: احداث واحدهاي مسكوني براي مددجويان داراي چند بخش عمده است: تعميرات جزيي و كلي ساختمانهاي مددجويان، خريد امتياز انشعابات آب و گاز، احداث فضاهاي جانبي بهداشتي منازل مانند حمام و آشپزخانه و حصاركشي ساختمان، احداث و تعميرات فضاهاي خودكفايي كه بعداز تصويب طرح هاي خودكفايي مددجويان توسط اين واحد به اجرا درمي آيد. احداث مسكن از طريق بهسازي و نوسازي مسكن روستايي، ارائه تسهيلات بانكي براي افراد غيرتحت پوشش براي خريد مسكن در قالب وام هاي غير مددجويي براي خريد مسكن، احداث و تعميرات خوابگاه هاي دانش آموزي، احداث و تعميرات فضاهاي موردنياز فرهنگي، آموزشي و تامين مسكن اقشار كم درآمد در قالب مسكن مهر و مسكن اجاره اي كه مصوبه وزارت مسكن است.
علي اربابي در توضيح نحوه اولويت بندي تهيه مسكن مددجويان مي گويد: مددجو درخواست خود را به اعلام مي دارد و سپس فرم هاي نياز سنجي براي او تهيه و ثبت رايانه مي شود. و براساس شرايط تعداد عائله و وضعيت خانوار اولويت بندي شده و در فهرست انتظار قرار مي گيرد.
كارشناس مسكن اداره مسكن كميته امداد استان فارس مي افزايد: تعميرات و احداث فضاهاي خودكفايي براي مددجوياني است كه توانايي اشتغال زايي دارند. بعضا خودشان تعدادي از اعضاي خانواده را به كار بگمارند. كميته امداد بعد از دريافت طرح توجيهي اين گروه در صورت تصويب طرح براي آنان اقدام به تعمير و يا احداث فضاي خودكفايي مي كند.
وي درباره طرح بهسازي و نوسازي مسكن روستايي در قالب وام اظهار مي دارد: با توجه به مصوبه هيئت وزيران كه در سال ۸۴ به اين نهاد ابلاغ شده است، تا اين تاريخ ۴۷۰۰ خانوار در كل استان فارس به بانك معرفي شدند با بانك قرارداد بستند. از اين تعداد ۸۰ درصد موفق به ساخت واحدهاي مسكوني خود شدند و ساخت مسكن ۲۰ درصد ديگر هم در حال اجرا است. در اين بخش كميته امداد فارس در سطح كشور مقام نخست را دارا مي باشد؛ زيرا توانسته است بالغ بر ۴۰ درصد از سهميه اي كه به كميته امداد تعلق يافته است در سطح كشور جذب كند.
در مورد طرح مهاجرت مددجويان شهري به روستاها توضيح مي دهد: تعدادي از مددجويان كه ناخواسته وارد شهر شدند و به علت داشتن مشكلات متعدد قصد مهاجرت به روستاي خود را دارند در دستور كاري ما قرار مي گيرند. ارائه تسهيلات بانكي «وام غير مددجويي» براي افرادي كه تحت پوشش كميته امداد نيستند و در روستاها و شهرستانهاي اطراف مركز شهر ساكن مي شوند درباره اين افراد اعمال مي شود. كمكهاي كميته امداد به اين قشر به دو صورت وام خريد و احداث مسكن است كه افراد بعد از مراجعه و تشكيل پرونده مي توانند از اين تسهيلات بصورت وامهاي بلند مدت قرض الحسنه استفاده كنند.
در خصوص مسكن شهري نيز كار به چند صورت انجام مي شود:
۱- مسكن اجاره اي كه بعد از ساخت به مدت ۵ سال خانه ها برحسب قيمت روز منطقه به ساكنان داراي واجدشرايط اجاره داده مي شود. اين خانه ها داراي ۱۴ ميليون وام مصوب بدون سپرده است. سند اين خانه ها بعد از ۵ سال به مالكان آن واگذار مي شود.
۲- طرح مسكن مهر: كه در قالب زمين هاي ۹۹ ساله اجرا مي شود.
۳- مشاركت افراد خير و بعضا اداره جات، فرمانداريها و بخشداريها در ساخت مسكن نيازمندان. در اين طرح ۵۰ درصد هزينه ساخت را كميته امداد تقبل مي كند و ارائه و واگذاري زمين و ۵۰ درصد هزينه هاي ساخت برعهده اين مراكز است.
۴- يكي ديگر از طرحها تقبل ساخت مسكن ايتام توسط حاميان و افراد خير است.
۵- بهسازي و نوسازي در روستاها نيز از ديگر طرحهاي موفق اين نهاد است. در سال ۸۴ مبلغ ۵ ميليون تومان وام و در سال ۸۵، ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان و در سال ۸۶، ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان وام در اختيار روستاييان قرار گرفت. ضمانت اين وامها بصورت زنجيره اي است. يعني مددجويان ضامن يكديگر مي شوند. البته كم بودن اعتبار بانكها و نپذيرفتن بانكها اينگونه ضمانتها باعث شد تامدتي پرداخت اين وام به تعويق بيفتد كه خوشبختانه با رايزني هاي كميته امداد سرانجام پرداخت آن از سرگرفته شد.

*نحوه ساخت
علي ارباب اظهار مي دارد: ترفندي كه در كاهش هزينه ها بكار مي بريم به اين گونه است كه كار را بصورت اماني و مقاطعه كاري به پيمان كار واجدشرايط مي دهيم تا قيمتها در حد قابل توجهي كاهش يابد و مقاطعه كار نيز متضرر نشود. مصالح توسط خود ما خريداري مي شود و ساخت در و پنجره و كانالها و ساير قطعات در كارگاه هاي اين مجتمع ها ساخته مي شود كه خود باعث كاهش زياد هزينه هاست.
ما كاري نداريم كه اين خانه ها براي چه اقشاري از مردم ساخته مي شود. تمام تلاش ما بر اين است كه با نظارت دقيق و استفاده از مصالح مرغوب اين واحدها ساخته شود. همانطور كه مي دانيد در زلزله بم خانه هاي مددجويان از جمله خانه هايي بود كه سالم باقي ماندند و علت آن اعمال تمامي نكات ايمني در ساخت اين خانه هاست.
چه ضمانتي براي واگذار نشدن اين خانه ها از سوي مددجو به غير وجود دارد؟ سند اين خانه ها به مدت ۱۰ سال در رهن كميته است و اجازه خريد و فروش به غير نخواهند داشت و اگر در طول اين مدت مددجو به علل مختلف مجبور به ترك منطقه شود، ملك به مددجوي ديگري واگذار مي شود و به ازاي آن خانه اي ديگر در منطقه كه مددجو ساكن شده است به او واگذار مي شود. اين خانه ها با مشاركت ۱۰ درصدي مددجو و مابقي كمكهاي مردمي و سفر مقام معظم رهبري و رئيس جمهور و مبالغي وام بهسازي مسكن ساخته مي شود. كه البته ۱۰ درصد مددجو نيز در اصل از اعتبارات كميته امداد پرداخت مي شود؛ زيرا آنان قادر به پرداخت اين مبلغ نيستند.
يكي از ظرايف مورد تاكيد اسلام در ارتباطات اجتماعي توجه به زيردستان، فقرا و مساكين است. اينكار نه تنها باعث كاهش آلام و رنجهاي نيازمندان مي شود بلكه كاهش آسيب هاي اجتماعي را نيز به دنبال خواهد داشت.در جامعه افراد متمول زيادي حضور دارند كه غوطه ور شدن در زندگي مادي آنها را از حضور كساني كه در نبود سرپرست خانواده در شرايط سختي به سر مي برند، غافل كرده است.
خانواده هاي آبرومندي كه بر اثر بدحادثه و يا پرداخت و هزينه هاي سنگين درماني يكي از افراد خانواده مجبور شده اند تمام زندگي شان را به حراج بگذارند نبايد آنان را تنها بگذاريم. اجازه ندهيم كه اين عزيزان در تنهاييشان بگريند و نااميدانه آه بكشند. بياييم جزو كساني باشيم كه دعاي خير نيازمندان حمايت شده و خنده هاي كودكان يتيم سرمايه عظيم زندگي مان باشد.
 يکشنبه 6 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن