تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820998510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش آسوشيتدپرس از واكنش‌ها در خاورميانه به آغاز كار اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارش آسوشيتدپرس از واكنش‌ها در خاورميانه به آغاز كار اوباما
سياسي. ايران. اوباما. خاورميانه
تهران - خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي به بررسي انتظارهاي موجود در مناطق مختلف خاورميانه از دولت باراك اوباما رييس جمهوري جديد آمريكا پرداخت.

به گزارش آسوشيتدپرس از قاهره ، ايران روز چهارشنبه ابراز اميدواري كرد كه شاهد اعمال سياست‌هاي تازه‌اي از جانب باراك اوباما رييس جمهوري جديد آمريكا باشد و اين در حالي است كه برخي رهبران كشورهاي عربي از اوباما خواستند تا به سرعت در تلاش‌هاي صلح خاورميانه درگير شود.

از پايتخت‌هاي عربي تا اردوگاه‌هاي آوارگان فلسطيني، برخي نخستين ساعات رياست جمهوري آمريكا را با بدبيني و عده‌اي نيز با اميد مورد توجه قرار دادند.

روزنامه‌ها و مفسران سياسي، چالش‌هاي پيش روي كابينه جديد آمريكا از بازسازي ويرانه‌هاي غزه گرفته تا پايان جنگ در عراق و رويارويي با طالبان در حال تقويت در افغانستان را مورد بررسي قرار دادند.

در ايران، دولت منتظر است تا ببيند اوباما در قبال اين كشور چه سياست هايي را در پيش خواهد گرفت.

دو كشور بر سر برنامه هسته‌اي ايران و نيز اتهام حمايت ايران از شبه نظاميان در عراق، به شدت دچار اختلاف بوده اند. تهران اين اتهام‌ها را رد مي كند. اين در حالي است كه اوباما از ضرورت تعامل با ايران سخن گفته است منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران از رييس جمهوري جديد آمريكا خواست تا تغييراتي در سياست‌هاي اين كشور در خاورميانه به وجود آورد.

متكي همچنين اعلام كرد كه سه دهه پس از قطع روابط ديپلماتيك دو كشور، ايران آماده است تا در صورت ارائه درخواستي رسمي از سوي دولت آمريكا، موضوع تاسيس دفتر حفاظت از منافع آمريكا در تهران را مورد بررسي قرار دهد در همين حال ، جهاد برغوتي يك پزشك اردني فلسطيني تبار، گفت: زمان واقعي براي خاورميانه فرا رسيده تا درجهت ايجاد روابطي بهتر با آمريكا گام بردارد.

وي تاكيد كرد: كشورهاي عربي چه مردمان عادي و چه رهبران آن، بايد از توهين و مخالفت با آمريكا دست بكشند.

حسني مبارك رييس جمهوري مصر نيز در پيام تبريك خود به اوباما، از وي خواست تا مساله خاورميانه و به ويژه فلسطين را در اولويت كاري خود قرار دهد.

مبارك در اين پيام نوشت: بر اين موضوع تاكيد دارم كه منطقه بسيار اميدوار است كه كابينه شما از روز اول كاري به مساله فلسطين به عنوان يك اولويت فوري و كليد حل ديگر موضوعات در خاورميانه بپردازد.

در پاكستان نيز كه خشم از حملات نظامي آمريكا به پايگاه‌هاي شبه نظاميان در امتداد مرز با افغانستان جريان دارد، يك مقام اسلامگرا از سخنان اوباما در مراسم تحليفش استقبال كرد.

قاضي حسين احمد رهبر حزب جماعت اسلامي پاكستان گفت: مي‌توانيم اميدوار باشيم، مشروط بر اينكه اوباما در قبال بي‌عدالت‌هايي كه جهان اسلام با آن روبه رو است، واقعا نحوه عمل تازه‌اي به كار بندد.

اوباما و فرماندهان ارشدش قرار است روز چهارشنبه براي بحث درخصوص جنگ در عراق و افغانستان ، در واشنگتن تشكيل جلسه دهند.

اوباما در جريان مبارزات انتخاباتي وعده داد كه در مدت ‪ ۱۶‬ماه از آغاز به كار نيروهاي آمريكايي را از عراق خارج سازد.

احمد عراك يك معلم بازنشسته ‪ ۵۳‬ساله در عراق گفت: ما احساس مي‌كنيم كه با پيروزي اوباما آزاد شده ايم.

آسوشيتدپرس در ادامه اين گزارش نوشت: اسراييلي‌ها نيز به نخستين اقدامات اوباما در خاورميانه چشم دوخته اند.

ارتش اسراييل روز چهارشنبه به طور كامل از غزه عقب نشيني كرد كه اين امر اميد تل آويو به فرونشاندن بحران را قبل از روي كار آمدن اوباما نشان مي دهد.

برخي از اسراييلي‌ها در زمان مبارزات انتخاباتي اوباما نگران بودند كه وي به اندازه بوش از اسراييل حمايت نكند.

ناهوم بارنئا مفسر برجسته اسراييلي در روزنامه يديعوت آحارنوت نوشت:
ايران، يكي از توقفگاه‌هاي نخستين اوباما در سياست خارجي خواهد بود.

اين مفسر اسراييلي نوشت: چنانچه اوباما موفق شود از طرق ديپلماتيك موضوع هسته‌اي ايران را حل و فصل كند بسيار خوب است اما چنانچه او در اين راه شكست بخورد، ميزان تمايلش براي عمل با ابزار كمتر ديپلماتيك ، مورد آزمايش قرار خواهد گرفت.

از سوي ديگر ، روزنامه انگليسي زبان عرب نيوز عربستان سعودي نوشت كه خاورميانه نبايد انتظار داشته باشد كه اوباما هر مشكلي را حل كند.

اين روزنامه در سرمقاله خود آورد: ديروز، روز اميد و رويا بود. امروز، خيابان‌ها خالي از جمعيت است و پرچم‌ها پايين كشيده است، اما غزه همچنان مي سوزد، شورشيان در عراق باز هم توطئه مي‌كنند و طالبان در افغانستان قوي تر مي‌شود.

اين روزنامه عربستان سعودي خاطر نشان كرد: اكنون زمان آن رسيده كه اوباما دست به كار شود و به وعده‌هاي خود عمل كند و اميدهاي برافروخته را تحقق بخشد.
 چهارشنبه 2 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن