تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821050326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خبرگزاريها گزارش دادند: خواندنيهاي مراسم سوگند اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: خبرگزاريها گزارش دادند: خواندنيهاي مراسم سوگند اوباما
جام جم آنلاين: واشنگتن پايتخت امريكا در اين لحظات خود را براي برگزاري مراسم تاريخي سوگند "باراك اوباما" به جاي "جرج بوش" آماده مي كند. اوباما، اولين رييس جمهوري سياهپوست امريكا و چهل و چهارمين رييس جمهوري تاريخ اين كشور از هنگام استقلال از انگليس در قرن هجدهم ميلادي است. مراسم تحليف او ساعت 20 امشب به وقت تهران آغاز مي شود.


خبرگزاريهاي خارجي گزارش دادند: هنگام برگزاري مراسم تحليف "باراك اوباما" و معاونش،‌"جوزف بايدن"، رابرت گيتس وزير دفاع امريكا كه در كابينه اوباما نيز حضور خواهد داشت، به جاي شركت در مراسم، در مكاني امن به عنوان "جانشين انتصابي" خواهد بود تا در صورت بروز هر گونه خطر و فاجعه اي براي كشور بتواند زمام اداره امور امريكا را بدست گيرد.

بطور سنتي، دولت امريكا هنگام سوگند رياست جمهوري و ديگر مناسبتهاي مهم مانند نطق سالانه او در برابر كنگره وسنا، يك جانشين انتصابي براي او تعيين مي كند تا در شرايط اضطراري بتواند با صدور فرمانهاي مهم، كنترل كشور را بدست گيرد.

انتخاب گيتس در اين زمينه از آن جهت مهم است كه او مسئوليت پنتاگون را در دست دارد و پس از دوران رياست جمهوري جرج بوش، اوباما از او خواسته است تا به اين مسئوليت ادامه دهد.

سوگند اوباما با نام كامل

رييس جمهوري جديد امريكا با نام كامل خود يعني "باراك حسين اوباما" سوگند ياد خواهد كرد.

او اگرچه حسين نام دارد، اما مسيحي است و نام "حسين" را به پاس بزرگداشت پدربزرگ مسلمانش بر او نهاده اند.

اوباما در اين مراسم، دستش را روي انجيلي كه "آبراهام لينكلن" رييس جمهوري امريكا در سال 1861 ميلادي استفاده كرده بود، خواهد گذاشت و سوگند خواهد خورد كه به عنوان چهل و چهارمين رييس جمهوري امريكا و اولين افريقايي تباري كه قدرت را در اين كشور بدست مي گيرد، در راه "حفظ، نگهداري و دفاع از قانون اساسي ايالات متحده امريكا" بكوشد.

"يوسف سليم" امام مسجد محمد (ص) در واشنگتن در اين باره به خبرنگاران گفت:" اوباما مي تواند مسيحي باشد اما نمي تواند ريشه ها و پيوندهايش را انكار كند. "حسين" يك نام با افتخار است و "خوب" و "زيبا" معنا مي دهد. اين نام به افتخار پدربزرگ مسلمانش بر او نهاده شده است. چرا برخي شك دارند كه از اين نام با افتخار نام ببرند؟"

هجوم گردشگران

شهر واشنگتن در روزهاي اخير شاهد ورود هزاران گردشگر از نقاط مختلفي بوده است كه همگي يك هدف مشترك دارند: شركت در مراسم تحليف تاريخي اوباما.

همه آنان به اين اميد آمده اند تا در روز "تغيير تاريخ" شركت داشته باشند: انتخاب نخستين سياهپوست به رياست جمهوري در تاريخ امريكا و همراهي با مردي كه با شعار "تغيير" در انتخابات پيروز شده است.

بنا به گزارشها، حتي افراد مسن و نيز، اتباع كشورهاي خارجي از همه نقاط دنيا براي شركت در مراسم امروز خود را به واشنگتن رسانده اند.

"ايا استنسون" يك سياهپوست امريكايي ك از نيو اورلئان به واشنگتن آمده است، گفت:" هرگز فكر نمي كردم كه زنده باشم و چنين روزي را ببينم... دوست نداشتم چنين لحظه اي را از دست بدهم. براي همين، به هر زحمتي كه بود خود را به اينجا رساندم."

استنسون از بازماندگان توفان "كاترينا" است كه چندي پيش تمام دارايي و هستي بسياري از مردم نيواورلئان را نابود كرد. او گفت كه در طول اقامت در واشنگتن در خانه خواهرش اقامت خواهد كرد.

اما كساني كه چنين شانسي داشته باشند كه براي اقامت در نيويورك پولي پرداخت نكنند، چندان زياد نيستند. اين در حالي است كه هتلها و اقامتگاههاي واشنگتن از ماهها پيش رزرو شده و قيمتها سر به فلك كشيده است. با اين حال، در آخرين ساعات نيز تلاش گردشگران براي جستجوي مكاني براي اقامت در هواي سرد پايتخت امريكا ادامه دارد.

قهرمان هودسون، در ميان مهمانان

"باراك اوباما" شخصا از "شولنبرگر" خلبان 57 ساله اي كه هفته گذشته توانست هنگام سقوط هواپيمايش در نيويورك، به دليل توانايي و قدرت كنترل هواپيما، آن را به گونه اي موفق در رود هودسون فرود آورد كه تمامي 155 مسافر آن زنده بمانند، براي شركت در مراسم سوگند رياست جمهوري دعوت كرده است.

اين خلبان كه اكنون "قهرمان هودسون" نام گرفته است، به همراه همسر و دخترانش، در زمره مهمانان شخصي اوباما قرار دارند. شهردار سولنبرگ در ايالت كاليفرنيا كه خلبان يادشده در آنجا زندگي مي كند، به موج راديويي ان بي سي گفت:" همه از اين كار اوباما شگفت زده شده اند و اين چيزي بسيار باارزش براي همه ما است."

نوشيدني مخصوص مراسم تحليف نيز با نشان "پرزيدنت" ساخت كشور افريقايي كنيا است كه پدر اوباما به آنجا تعلق داشت. پدرش استاد دانشگاه بود كه پس از جدايي از زن امريكايي اش، يك سال پس از تولد اوباما در جزيره هاوايي به كشورش بازگشت. اوباما تاكنون دست كم سه بار از زادگاه پدري اش ديدن كرده است.

مراسم امروز بطور زنده از همه شبكه هاي راديويي و تلويزيوني مهم امريكا پخش خواهد شد. در "كيسومو" در شرق كنيا نيز هزاران نفر براي ديدن پخش زنده اين مراسم از تلويزيون در ورزشگاه شهر گردهم مي آيند.

حدود 50 هزار هزار كنيايي نزديك ورزشگاه "كاكامگا" مراسم آغاز به كار اولين رييس جمهوري افريقايي تبار امريكا را در فضايي باز و مملو از موسيقي و پايكوبي جشن خواهند گرفت و انتظار مي رود "رائيلا اودينگا" نخست وزير كنيا نيز در اين مراسم شركت كند.

شهر واشنگتن پايتخت امريكا نيز خود را براي پذيرايي از حدود دو ميليون نفر شركت كنندگان در مراسم تحليف اوباما آماده كرده است. برخي پيش بيني مي كنند شمار اين افراد حتي به 4 ميليون نفر نيز برسد.

وجود چنين جمعيتي در مراسم تحليف رييس جمهوري امريكا در شهر واشنگتن بي سابقه اعلام شده است. تمامي خيابانها و مراكز عمومي پايتخت با انواع پرچمها و پارچه هاي رنگي تزيين شده و تدابير امنيتي در همه نقاط شهر با شدت اعمال مي شود.

تدابير شديد امنيتي

نزديك به 42 هزار مامور امنيتي از جمله 10 هزار سرباز گارد ملي به صورت دائمي از روز جمعه در پايتخت امريكا مستقر شده اند. مركز واشنگتن در ناحيه اي به وسعت 6/5 كيلومترمربع نيز از ظهر امروز تا پايان مراسم به روي تردد خودروها بسته خواهد بود.

علاوه بر اين، وروديهاي منتهي به شهر از طريق رودخانه ها از جمله پلهاي رود "پوتوماك" كنترل شده و در فضاي واشنگتن، هواپيماها و بالگردهاي نظامي به گشت زني پرداخته اند. به اين ترتيب، شهر چهره اي كاملا امنيتي به خود گرفته است.

حتي كساني كه مي خواهند به صورت پياده به محل برگزاري مراسم بروند، بايد از ايستگاههاي متعدد كنترل و بازرسي در شهر بگذرند و مشخصات آنان به ثبت برسد. همراه بودن انواع كيف، چتر باراني و صندليهاي چرخدار نيز به محل برگزاري مراسم ممنوع شده است.

افزايش وسايل حمل و نقل عمومي

همزمان با تدابير شديد امنيتي، دولت امريكا ظرفيت انتقال مسافران توسط اتوبوسها و قطارهاي شهري را به شدت افزايش داده و دسترسي مردم را به آن راحت تر كرده است. با اين حال، هنوز كسي نمي داند كه آيا اين تعداد وسيله براي جابجايي مردم و انبوه شركت كنندگان مراسم كفايت خواهد كرد يا نه؟

از آنجا كه احتمال مي رود شماري از ساكنان شهر واشنگتن به دليل وضعيت خاص شهر، شلوغي وسايط حمل و نقل عمومي و ممنوعيت تردد با وسيله شخصي در سطح شهر نتوانند از محل كار به خانه بروند، برگزاركنندگان مراسم از آنان خواسته اند در همان محل كار خود شب را سپري كنند و براي اين منظور، تدارك ويژه اي نيز در محل كار آنان ديده شده است. در اين زمينه، حتي براي نمايندگان ، كاركنان و ماموران پليس كنگره امريكا، تختهاي تاشو و كيسه هاي خواب به دفاتر و محل كار آنان برده شده است. اما از آنجا كه براي مردم عادي جايي كافي وجود ندارد، كليساها نيز با امكانات خواب براي استقرار آنان آماده شده است.

آغاز مراسم

مراسم امروز سه شنبه هنگامي آغاز خواهد شد كه "جرج بوش" رييس جمهوري در حال خروج ، اوباما را براي آخرين بار در كاخ سفيد استقبال مي كند. مراسم ساعت 20 به وقت تهران در محل كنگره در"كاپيتال هيل" در حضور نمايندگان خارجي، اعضاي كنگره امريكا، ديوان عالي و مطبوعات خارجي آغاز مي شود. "جان رابرتز" رييس ديوان عالي امريكا سوگند اوباما را به قانون اساسي دريافت خواهد كرد.

نطق اوباما در اين مراسم بر موضوع "مسئوليت پذيري" و بازگرداندن امور امريكا به مسير درست تكيه خواهد داشت.

كساني كه نتوانند از نزديك مراسم ببينند مي توانند به پارك بزرگ "مال " بروند كه مركز واشنگتن از محل كنگره را تا بناي لينكلن به طول پنج كيلومتر در بر مي گيرد. در آنجا تلويزيونهايي با صفحات بسيار بزرگ براي پخش مراسم تحليف اوباما براي عموم تدارك ديده شده است.

پس از مراسم، اوباما و خانواده اش در يك ضيافت ناهار با اعضاي كنگره شركت مي كنند. فهرست غذاي اصلي اين ضيافت، غذاهاي مورد علاقه لينكلن اعلام شده كه بخش اصلي آن را سوپ صدف، گوشت قرقاول و كيك پاي سيب تشكيل مي دهد.

پس از آن اوباما در حالي به كاخ سفيد خواهد رفت كه رژه اي با حضور 90 گروه موسيقي و انواع كالسكه ها و گروههاي دسته جمعي در خيابانها او را استقبال خواهند كرد. بطور سنتي، رييس جمهوري در آخرين گروه آنان جاي دارد و پاي پياده به كاخ سفيد مي رود.

اوباما روز چهارشنبه اولين روز خود را به عنوان رييس جمهوري امريكا با شركت در يك مراسم مذهبي آغاز خواهد كرد و پس از آن در نشستي با فرماندهان بلندپايه نظامي شركت مي كند كه به گفته مشاورانش، محور آن تنظيم برنامه اي براي خروج ارتش امريكا از عراق است.

به گفته "رابرت گيبس" سخنگوي اوباما، رييس جمهوري امريكا در طول هفته نخست، جلساتي را نيز براي بررسي روند تعطيلي زندان گوانتانامو برگزار خواهد كرد.

محمدرضا نادري

جام جم آنلاين
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن