واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جشنوارهی تئاتر دفاع مقدس به روایت كارگردانان
"سرزمین هیچكس" جشنوارهی تئاتر دفاع مقدس به روایت كارگردانانتعدادی از كارگردانان شركتكننده در دوازدهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس از سالن اجرایی، ضعف اطلاعرسانی ، تماشاگر، مشكلات اجرای تئاتر خیابانی در گفتگو با ایسنا سخن گفتند. حسین فرخی كارگردان تئاتر كه با اجرای نمایش «آن سوی پل» در بخش ویژهی جشنواره حضور داشت، به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) میگوید: بخشی از مشكل ما به سالن اجراییمان مربوط میشد، چون مدت كوتاهی قبل از اجرای نمایش توانستیم سالن را در اختیار بگیریم و اساسا فردی به عنوان مسوول سالن حضور نداشت، به همین دلیل ناچار شدیم خودمان به تنهایی تمام كارها را انجام بدهیم و اینگونه بود كه اولین اجرای ما در واقع یك اجرای جنرال بود و محدودیتهای موجود، بسیاری از ایدههای اجرایی ما را از بین برد. وی از ضعف اطلاعرسانی به عنوان مشكل دیگر جشنواره نام میبرد و ادامه میدهد: اطلاع رسانی در سطح شهر سنندج بسیار ناقص است. معتقدم با اندكی برنامهریزی و انجام هماهنگی با نهادها، دانشگاهها و ارگانها میتوانستیم، تماشاگران بسیاری را جذب كنیم، اما در حال حاضر غیبت مردم، مشكل بسیار مهمی را برای گروههای تئاتری به وجود آورده است. فرخی همچنین معتقد است: حجم زیاد گروههای شركت كننده هم مشكلات فراوانی ایجاد كرده است و این مشكلات باعث شده است، گروههای شركت كننده كه غالبا شهرستانی هستند، نتوانند در طول برگزاری جشنواره حضور داشته باشند و از كارهای یكدیگر دیدن كنند، در حالیكه دیده شدن آثار هنرمندان شهرستانی تنها دلخوشی این هنرمندان است. كوروش زارعی نیز كه با نمایش «با چشمهای بسته» در بخش مسابقه جشنواره حضور دارد، با اعتقاد بر اینكه اصولا هر جشنوارهای بدون مشكل نیست، ادامه میدهد: اما در این جشنواره، دوستان هنرمند ما كه متولی برگزاری هستند، مقصر نیستند. بلكه كوتاهی از بانیان اصلی برگزاری جشنواره همچون بنیاد حفظ آثار است. وقتی این دوستان میدانند استان خاصی پتانسیل برگزاری جشنواره را ندارد، چه اصراری است كه جشنواره را در آن استان برگزار كنند، این گلهمندی وجود دارد كه این جشنواره در تهران یا استان دیگری یا حداقل با گروههای محدودتری برگزار میشد. فرامرز قلیچخانی نیز با نمایش «كات» در بخش خیابانی جشنواره، حضور دارد. وی در ارزیابیاش از جشنوارهی تئاتر دفاع مقدس به ایسنا، مكان اجرایی نمایشهای خیابانی را مناسب نمیداند و میگوید: این درحالی است كه شهر سنندج مكانهای بهتری برای اجرای نمایش خیابانی دارد. علاوه بر این چهار گروه خیابانی ناچار هستند پشت سر هم و بدون فاصله نمایشهای خود را برای هیات داوران اجرا كنند. درحالیكه ذهن هیات داوران هنوز درگیر كار قبلی است و اجرای پشت سر هم گروهها باعث از بین رفتن آرامش و تمركز بازیگران میشود. این كارگردان تئاتر به گروه اجرایی نمایش خود اشاره میكند و ادامه میدهد:تمام گروه ما دو نفر بود كه من خود به عنوان كارگردان، بازیگر وطراح در كنار یك بازیگر دیگر حضور داشتم و با این محدودیت رو به رو بودیم كه نمیتوانستیم فرد سومی را به عنوان دستیار كارگردان همراه داشته باشیم. وی افزود: خودمان حتی حاضر بودیم، هزینه سفر و اسكان او را به صورت شخصی تقبل كنیم، اما به دلیل محدودیت محل اسكان، نتوانستیم یك نفر دیگر را همراه خود بیاوریم، درحالیكه برای اجرای نمایش به پخش افكت نیاز داشتم و این كار توسط فردی انجام شد كه ناآشنا به این موضوع بود و همین موضوع به اجرای كار ما ضربه زد. منبع : ایسنا مطالب مرتبط :برترین های جشنواره تئاتر دفاع مقدس معرفی برترین های جشنواره دفاع مقدس آثار ضد جنگ، جایی در جشنواره تئاتر دفاع مقدس نخواهند داشت بازبینی نمایش های جشنواره تئاتر دفاع مقدس
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]