تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820983279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محمدرضا عارف: استفاده از همه ظرفيت‌ها و پتانسل‌هاي كشور در وراي سند چشم‌انداز وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: محمدرضا عارف: استفاده از همه ظرفيت‌ها و پتانسل‌هاي كشور در وراي سند چشم‌انداز وجود دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

محمدرضا عارف عصر روز شنبه 14 دي ماه از مركز پژوهش‌هاي طرح هزاره بازديد و در جريان كارها و طرح‌هاي اين NGO قرار گرفت.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تشكر از طرح‌هاي در حال انجام اين پژوهشكده در جمع پژوهشگران اين موسسه خاطرنشان كرد: فضاسازي براي استفاده از همه ظرفيت‌ها و پتانسل‌هاي كشور، نگاهي است كه در وراي سند چشم‌انداز وجود دارد و با اين ديدگاه كشور نيازمند كار جدي نهادهاي مستقل و غيردولتي براي تبين خط‌مشي كشور در حوزه‌هاي مختلف براي رسيدن به چشم‌انداز 1404 است كه سزاوار ايران اسلامي است.

وي با تاكيد بر نياز كشور به برنامه توسعه، مطالعه روند توسعه در كشورهاي ديگر را يك نياز براي برنامه‌ريزي عنوان كرد ولي كافي ندانست.

وي تصريح كرد: بومي‌سازي برنامه‌هاي توسعه، گاهي به اين گونه است كه صرفا با يك پسوند اسلامي مي‌خواهيم مدل‌هاي غربي را بومي كنيم، بدون آن‌كه در نظر بگيريم كه اين موضوعات و محورهاي توسعه در شرايط كشور ما قابل پياده‌سازي است يا خير. نتيجه اين سطحي‌نگري، كنار گذاشتن برنامه به مرور خواهد شد.

عارف خاطرنشان كرد: اسلامي كردن صرفا با رنگ و لعاب دادن نيست؛ به عنوان مثال سطحي‌نگري در اسلامي كردن دانشگاه‌ها در حال حاضر چه نتيجه‌اي داشته است؟

وي همچنين يكي از وظايف مراكز پژوهشي را طراحي مدل‌هاي توسعه بومي متناسب با مقتضيات و شرايط فرهنگي، اجتماعي و سياسي كشور دانست و لحاظ نكردن همه جنبه‌ها در برنامه‌ريزي را يكي از دلايل رايج شكست برنامه‌ها عنوان كرد و افزود: جايگاه مناسب اين كار در نهادهاي مردم‌نهاد مستقل و غيردولتي است كه به دنبال توجيه و يا ملاحظه‌كاري نباشند.

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با توصيف شرايط حاكم بر دانشگاه‌ها گفت: چه آرمان و هدفي از اسلامي كردن دانشگاه‌ها وجود دارد؟ چرا بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامي و حضور اساتيدي كه پس از پيروزي انقلاب وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و دانشجوياني كه بعد از انقلاب متولد شده‌اند، مديران آموزش عالي به اين مجموعه‌ها اعتماد ندارند كه رييس خودشان را خودشان تعيين كنند؟ اين مسائل بعد از گذشت سه دهه از انقلاب نگران كننده است.

وي انتخاب روساي دانشگاه‌ها توسط خود دانشگاهيان همان دانشگاه را يك ضرورت جدي برشمرد و گفت: تجربه نشان داده است كه در يك جامعه دانشگاهي نمي‌توان دستوري عمل كرد و اين رويكرد زيان‌هاي جبران‌ناپذيري به جامعه دانشگاهي و بالطبع به كل كشور وارد خواهد كرد.

وي از تمركز كارها در دست دولت به خصوص در حوزه‌هاي آموزشي و پژوهشي انتقاد و خاطرنشان كرد: تجربه كشور ما و همه دنيا نشان مي‌دهد كه كارهاي خيرخواهانه و داوطلبانه كه مردم انجام داده‌اند بي‌نظير است و اگر هرچقدر مديريت كار را به دست خود ايشان بدهيم، مبناي توسعه جدي‌تري در كشور ايجاد كرده‌ايم، نه اين‌كه در خصوص صالح‌ترين افراد براي مديريت بر امور خود يعني اساتيد دانشگاه‌ها هم اين كار دريغ ‌شود.

انتهاي پيام
 شنبه 21 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن