تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820851578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بانك جهاني از وضعيت اقتصادي جهان در سال 2009 گزارش داد:كاهش حجم تجارت جهاني براي نخستين بار طي 25 سال گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بانك جهاني از وضعيت اقتصادي جهان در سال 2009 گزارش داد:كاهش حجم تجارت جهاني براي نخستين بار طي 25 سال گذشته
خبرگزاري فارس : بانك جهاني طي گزارشي با ترسيم چشم انداز اقتصادي جهان در سال 2009 از كاهش رشد اقتصادي جهان به زير يك درصد و كاهش حجم تجارت جهاني براي اولين بار طي 25 سال گذشته در اين سال خبر داد.


به گزارش خبرگزاري فارس ، بانك جهاني در گزارش چشم اندازهاي اقتصادي جهان در سال 2009 به بررسي آثار منفي بحران مالي و اقتصادي جهان بر رشد اقتصادي كشورهاي در حال توسعه و حجم مبادلات تجاري كشورهاي مختلف پرداخته است .
اين گزارش مي نويسد: بحران مالي و اقتصادي جهان چشم انداز رشد و توسعه اقتصادي كشورهاي در حال توسعه را با تهديد جدي روبرو كرده و موجب شده تا حجم مبادلات تجاري جهان براي نخستين بار از سال 1982 ميلادي با افت چشمگيري روبرو شود . بحران اقتصادي جهان موجب شده تا قيمت كالاها پس از پنج سال رشد و رونق با كاهش چشمگير روبرو شود .
بانك جهاني ضمن بررسي آثار بحران مالي و اقتصادي جهان بر رشد توليد ناخالص داخلي كشورها افزود: رشد اقتصادي اكثر كشورهاي جهان به خصوص كشورهاي در حال توسعه به شدت كاهش خواهد يافت . با توجه به سياستهاي اتخاذ شده در بخش كشاورزي و انرژي طي سالهاي اخير ، پيش بيني مي شود عرضه و تقاضاي كالاهاي اساسي به حالت تعادل برسد .
بر اين اساس ، رشد اقتصاد جهاني از 5/2 درصد در سال 2008 به كمتر از 9/0 درصد در سال 2009 خواهد رسيد . رشد اقتصادي كشورهاي در حال توسعه نيز از 9/7 درصد در سال 2007 به كمتر از 5/4 درصد در سال 2009 خواهد رسيد . رشد اقتصادي كشورهاي ثروتمند نيز سال آينده منفي خواهد بود .
هانس تيمر مدير بخش گروه توسعه بانك جهاني در اين باره گفت ، اقتصاد جهاني در حال گذار از مرحله رشد و توسعه بالاي اقتصادي به مرحله اي از نااطميناني و كاهش شديد رشد و توسعه است . بحران مالي عامل اصلي كاهش شديد شاخص سهام در بازارهاي بورس و كاهش شديد رشد اقتصادي كشورهاي مختلف خواهد بود . كاهش رشد اقتصادي كشورهاي در حال توسعه كاملا چشمگير خواهد بود چرا كه بحران مالي و اعتباري ، به طور مستقيم بر سرمايه گذاري هاي اين كشورها تاثير گذار خواهد بود .
بر اساس اين گزارش سرمايه گذاري تاثير و نقش زيادي در رشد و توسعه اقتصادي كشورهاي در حال توسعه طي 5 سال اخير داشته است . با توجه به محدوديت نقدينگي و منابع مالي و تمايل كمتر سرمايه گذاران براي ريسك ، رشد سرمايه گذاري در كشورهاي در حال توسعه از 13 درصد در سال 2007 به كمتر از 5/3 درصد در سال 2009 خواهد رسيد . يك سوم توليد ناخالص داخلي كشورهاي در حال توسعه به رشد سرمايه گذاري مربوط مي شود .
بر اساس اين گزارش ، حجم تجارت جهاني طي سال 2009 بيش از 1/2 درصد كاهش خواهد يافت . اين نخستين بار از سال 1982 است كه حجم تجارت جهاني با كاهش روبرو مي شود . همه كشورهاي جهان با كاهش صادرات روبرو مي شوند كه اين مساله نه تنها به علت كاهش تقاضاي صادراتي بلكه به علت محدوديت دسترسي به اعتبارات صادراتي است .
در منطقه شرق آسيا و اقيانوسيه، رشد توليد ناخالص داخلي از 5/8 درصد در سال 2008 به كمتر از 7/6 درصد در سال 2009 خواهد رسيد . اين منطقه با كاهش شديد شاخص سهام و افت صادرات روبرو خواهد بود .
رشد اقتصادي چين از 4/9 درصد در سال 2008 به كمتر از 5/7 درصد خواهد رسيد . تصويب طرح 586 ميليارد دلاري دولت چين براي تحريك فعاليتهاي اقتصادي موجب افزايش رشد اقتصادي اين كشور به 5/8 درصد در سال 2010 خواهد شد . رشد توليد ناخالص داخلي در اروپا و آسياي مركزي از 3/5 درصد در سال 2008 به 7/2 درصد در سال 2009 خواهد رسيد . رشد اقتصادي روسيه از 1/8 درصد در سال 2007 به كمتر از شش درصد در سال 2008 خواهد رسيد .
در منطقه آمريكاي لاتين و درياي كارائيب ، رشد توليد ناخالص داخلي به كمتر از 4/4 درصد در سال 2008 خواهد رسيد . با توجه به كاهش قيمت كالاها ، آرژانتين با كسري تجاري بي سابقه اي روبرو خواهد شد . برزيل و مكزيك نيز با كاهش صادرات به آمريكا و اروپا روبرو مي شوند . شرايط اقتصادي منطقه طي سال 2009 بدتر خواهد شد و رشد اقتصادي كشورهاي منطقه به كمتر از 1/2 درصد خواهد رسيد .
بر اساس گزارش بانك جهاني رشد اقتصادي خاورميانه و شمال آفريقا نيز طي سال 2008 به بيش از 8/5 درصد خواهد رسيد ولي با توجه به كاهش قيمت نفت ، رشد اقتصادي منطقه طي سال 2009 به كمتر از 9/3 درصد خواهد رسيد . رشد جنوب آسيا نيز كه طي سالهاي 2007 و 2008 ركوردهاي 4/8 و 3/6 درصدي را ثبت كرده است ، طي سال 2009 به كمتر از 4/5 درصد خواهد رسيد .
افزايش قيمت مواد غذايي و انرژي ، شرايط سخت دستيابي به اعتبارات و كاهش تقاضاي خارجي موجب خواهد شد تا شرايط تراز تجاري و رشد سرمايه گذاري در اين كشورها به شدت بدتر شود . كاهش توليدات صنعتي در پاكستان و هند چشمگير تر از ساير كشورهاي منطقه خواهد بود . رشد اقتصادي آفريقا نيز از 4/5 درصد در سال 2008 به كمتر از 6/4 درصد در سال 2009 خواهد رسيد . افزايش قيمت انرژي و مواد غذايي موجب افزايش شكاف فقر در آفريقا شده و ريسك وقوع تنشهاي اجتماعي را بالا برده است .
اين گزارش مي افزايد:كاهش شديد قيمت مواد غذايي و نفت پاياني است بر افزايش بي سابقه قيمت اين كالاها طي يك قرن اخير . افزايش رشد اقتصادي جهان عامل مهمي در رشد بي سابقه قيمت نفت و مواد غذايي بود و كاهش رشد اقتصادي جهان نيز تاثير زيادي بر كاهش قيمت اين كالاها خواهد داشت .
از اوايل سال 2003 تا اواسط 2008 قيمت نفت بيش از 320 درصد افزايش يافت و قيمت مواد غذايي نيز با رشد 138 د رصدي روبرو شد . البته قيمت نفت و مواد غذايي همچنان بالاتر از ميانگين قيمت آنها طي سالهاي اخير است . پيش بيني مي شود قيمت نفت طي سال آينده و 5 سال بعد بيش از 75 دلار در هر بشكه باشد و قيمت واقعي مواد غذايي نيز 25 درصد بالاتر از قيمت مواد غذايي در دهه 1990 ميلادي باشد.
علي رغم كاهش قيمت كالاها ، نگرانيهايي نسبت به عرضه و تقاضاي جهاني كالاها در بلند مدت وجود دارد . شرايط بازار جهاني نفت و مواد غذايي بستگي زيادي به سياستهاي اتخاذ شده دولتهاي مختلف طي 20 سال آينده به منظور كاهش وابستگي به نفت ، توسعه انرژي هاي جايگزين ، مقابله با آلودگي هوا و تغييرات آب و هوايي و ارتقاي سطح بهره وري كشاورزي دارد . جهان با كاهش رشد اقتصادي ، افت رشد جمعيت ، بالا رفتن ميانگين عمر در كشورهاي توسعه يافته روبرو است . پيشرفتهاي فني و تكنولوژيكي نيز موجب كاهش مصرف سرانه انرژي شده است .
بر اساس اين گزارش تقاضاي فلزات در چين به ثبات نسبي خواهد رسيد . تقاضاي كشورهاي در حال توسعه براي خودروهاي جديد بيش از 75 درصد مازاد مصرف انرژي جهان را تا سال 2030 تشكيل خواهد داد . بنا براين افزايش بهره وري در بخش حمل و نقل تاثير زيادي در تقاضاي انرژي خواهد داشت . با توجه به كاهش رشد جمعيت جهان ، با كمبود مواد غذايي روبرو نخواهيم بود . ولي ميزان عرضه در برخي از كشورها هماهنگ با رشد تقاضا نخواهد بود . اين مساله در آفريقا بيشتر از ساير مناطق جهان به چشم مي خورد . كشورهاي جهان بايد ميزان بهره وري در بخش كشاورزي را با ارتقاي شبكه جاده هاي روستايي و سرمايه گذاري بيشتر در بخش تحقيق و توسعه افزايش دهند . اگر اقدامات جدي در خصوص تغييرات آب و هوايي صورت نگيرد ، ميزان بهره وري بخش كشاورزي تا سال 2080 ميلادي 25 درصد كاهش خواهد يافت .
به نظر مي رسد قيمت جهاني مواد غذايي طي سالهاي آينده تحت تاثير قيمت نفت باشد . افزايش قيمت كالاها به خصوص قيمت مواد غذايي تاثير منفي زيادي بر گسترش فقر در جهان دارد و موجب شد تا بيش از 130 تا 155 ميليون نفر در سراسر جهان طي دسامبر 2005 تا دسامبر 2007 به جمعيت فقير جهان افزوده شود .
انتهاي پيام /
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن