تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821122347




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيين هاي عاشورايي/عزاداري دسته بني اسد در همدان در سوم شهداي كربلا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آيين هاي عاشورايي/عزاداري دسته بني اسد در همدان در سوم شهداي كربلا
همدان - خبرگزاري مهر: طنين ياحسين دسته موسوم به بني اسد، چشمان اشكبار، پارچه هاي عزاداري، پرچم هاي سياه و طبل ها و سنج ها در همدان در سومين روز از شهادت امام حسين (ع) و يارانش دوباره مجالس عزاي حسيني را پرشور مي كند.

به گزارش خبرنگار مهر در همدان، در كوچه پس كوچه هاي همدان اين روزها عاشقان امام حسين عليه السلام سرگرم عزاداري هستند تا حماسه شهادت اباعبدالله الحسين عليه السلام را باري ديگر روايت كنند و روايت مظلوميت ۷۲ يار باوفاي ايشان را در كوي و برزن به تصوير بكشند.

در همدان هر محله دسته عزاداري مخصوص به خود را دارد كه اغلب نام محله را روي دسته مي گذارند و در شب هاي محرم دسته هاي عزاداري به محله هاي يكديگر مي روند و به طور مشترك با سينه زنان ميهمان، مراسم را با هم برپا مي كنند.

در اين ايام عزاداران به ياد امام حسين عليه السلام بر سر و روي خود گل مي مالند و در دسته ها در صف اول بزرگان محل، پشت سر آنها زنجيرزن ها و در پايان صف سينه ز نان حركت مي كنند.

يكي از مراسم عزاداري سالار شهيدان در همدان برگزاري مراسم سقاخواني در ايام محرم است كه بسياري از ارادتمندان به امام حسين عليه السلام در حالي كه با يك دست مشك آب و با دست ديگر كاسه اي در دست دارند به ياد تشنه لبان كربلا، عزاداران را سيراب مي كنند. گروهي نيز در قالب طايفه بني اسد در سومين روز شهادت امام حسين (ع) در همدان نوحه سرايي مي كنند.

در همدان و برخي از شهرستان هاي همجوار آن علاوه بر استفاده از ادوات عزاداري همچون علم و كتل هرساله در سومين روز شهادت ياران امام حسين (ع)، كاروان هاي شترسوار با بنا كردن خيمه هايي به ياد خيمه گاه حسيني به راه مي افتند و در سوگ آن حضرت به عزاداري مي پردازند.

در اين روز هيئت هاي حسيني به كمك هيئت امامزاده يحيي(ع) كه مسئول برپايي اين مراسم است مي روند و مراسم خاص اين روز را برپا مي كنند.

آداب و رسوم مردم همدان در اين روز با آداب و رسوم ديگر نقاط ايران متفاوت است و هيئت هاي حسيني از اولين روزهاي ماه محرم به بيابان هاي كويري اطراف ايران مي روند و با آوردن 20 شتر به همدان به مدت 15 روز ميزبان ساربان هاي اين شترها هستند و در سومين روز شهادت امام حسين (ع) با تزيين شترها، صحنه اسراي دشت نينوا را به تصوير مي كشند.

حركت طايفه بني اسد، صحنه سازي خرابه شام و خيمه هاي سوخته و صحنه دير راهب و حركت منظم آنها از دو خيابان اصلي شهر كه تا ساعت دو بعد از ظهر ادامه پيدا مي كند از آداب و رسوم خاص مردم همدان است.

اين آيين به صورت نمادين در همدان اجرا مي شود و در آن گروهي عزادار در حالي كه لباس سفيد عربي بر تن دارند، با ضربات ريتم دار ني هاي چوبي، اشعاري موزون مي خوانند و با اجراي ريتم و آهنگ سوگ و مويه خود را در غم جانگداز شهادت امام حسين عليه السلام و اصحاب باوفايش به نمايش مي گذارند.

در اين مراسم آيين خيل عرب، نمادي از حركت طايفه بني اسد است كه بعد از جنايت سپاهيان يزيد و زماني كه سپاهيان دشمن از صحراي كربلا رفتند، براي خاكسپاري پيكرهاي شهدا اقدام كردند.

زنان طايفه بني اسد كه در نزديكي زمين كربلا زندگي مي كردند با بيل، چوب و هر وسيله ديگر به طرف دشت كربلا رفتند تا پيكرهاي شهدا را به خاك سپارند.

شهر تاريخي همدان محله هاي بسياري دارد كه هر كدام از آنها حسينيه هاي جداگانه اي دارند و با شروع ماه محرم مراسم عزاداري را در ميادين و حسينيه ها برگزار مي كنند كه در ميان آنها هيئت امامزاده يحيي(ع) نقش پر رنگ تري دارد.
 جمعه 20 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 534]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن