واضح آرشیو وب فارسی:مهر: زينب(س)؛ خالق عاشورايي ديگر
خرم آباد - خبرگزاري مهر: سخنان حماسي حضرت زينب در تبيين اهداف قيام عاشورا و آنچه كه بر اهل بيت در صحنه كربلا گذشت موجب خلق عاشورايي ديگر بعد از قيام خونين عاشورا شد و به واقع"كربلا در كربلا مي ماند اگر زينب نبود."
به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، زينب را مي توان بزرگترين حامل پيام عاشورا دانست به طوري كه آنچه امروز از عاشوراي حسيني در قلب ها رسوخ كرده مديون سخنان عاشورايي زينب است.
نمىتوان از كربلاى حسين نوشت و در آن از كار بزرگ زينبى يادى نكرد؛ چرا كه حادثه كربلا با نقش مكمل و بى بديل حضرت زينب عليها سلام كامل مي شود.
بدون شك حضور حضرت زينب(س) در كربلا به عنوان پيام رسان شهيدان، حياتي ترين عنصر در ماندگارى "حماسه حسينى" است و اگر زينب نبود، كربلا در كربلا مي ماند و حماسه درخشان حسينى اسير حصار زمان خود مي شد.
زينب، زني كه مردانگى در ركاب او جوانمردى آموخت
دكتر شريعتي در اين رابطه مي گويد: "رسالت پيام از امروز عصر (عصر عاشورا)، آغاز مي شود. اين رسالت بر دوشهاى ظريف يك زن، "زينب" - زنى كه مردانگى در ركاب او جوانمردى آموخته است و رسالت زينب دشوارتر و سنگينتر از رسالت برادرش است. آنهايى كه گستاخى آن را دارند كه مرگ خويش را انتخاب كنند، تنها به يك انتخاب بزرگ دست زده اند؛ اما كار آنها كه از آن پس زنده مي مانند، دشوار است و سنگين. و زينب مانده است، كاروان اسيران در پي او و صفهاى دشمن تا افق در پيش راهش، و رسالت رساندن پيام برادر بر دوشش...
وارد شهر مي شود، از صحنه بر مي گردد. آن باغهاى سرخ شهادت را پشت سر گذاشته و از پيراهنش بوى گلهاى سرخ به مشام مي رسد. وارد شهر جنايت، پايتخت قدرت، پايتخت ستم و جلادى شده است؛ آرام و پيروز، سراپا افتخار؛ بر سر قدرت و قساوت، بر سر بردگان مزدور و جلادان و بردگان استعمار و استبداد فرياد مي زند: "سپاس خداوند را كه اين همه كرامت و اين همه عزت به خاندان ما عطا كرد، افتخار نبوت، افتخار شهادت..." اگر زينب پيام كربلا را به تاريخ باز نگويد، كربلا در تاريخ مي ماند..."
و به راستي كه اينچنين است و حضرت زينب عليها سلام خود سرود حماسه اى بود كه درخشيد و حماسه سترگ كربلا را در همه زمانها سارى و جارى ساخت.
حضرت زينب (س) در زمان اسارتش تبليغ را يك وظيفه الهي مي دانست و با فصاحت و بلاغت موروثي، علم ذاتي، شجاعتي علي وار، با اينكه در بند است اما شمشير برنده و گوياي خود را برهنه كرده، آن را با تمام وجودش عليه تمام اقتدار يك حكومت طاغوتي فرود مي آورد.
او در كوفه با مشاهده مردمي فريبكار در اوج استعداد در قله توانايي و در اجراي طرح و شيوه دفاعي خود در نهايت پايداري و ثبات قدم، قرار مي گيرد و پاي نهادن در چنين راهي براي زن، به علت ضعف طبيعتش و فراواني دردها و رنجهايش نه تنها آسان نيست بلكه علاوه بر همت و شجاعت، قدرت ادبي، فصاحت بيان و قوه خلاقه اي مي طلبيد تا كلمات را به تمامي از معاني انقلابي و اعتقادي پربار سازد و مهارت هنرآفريني نياز است كه حقايق و درد و رنج ها را تصوير و وضع موجود را نقد و ترسيم و حسين و يزيد دو چهره متضاد را معرفي كند.
سخنوري زينب يادگار علي (ع) براي زينت پدر
حضرت زينب عليهاسلام با فصاحت و بلاغتي تمام رسالت خود را ادا مي كند، به گونه اي كه "ابن زياد" اقرار به فصاحت و بلاغت اين بانوي سخنور مي كند و پس از سخنان حضرت زينب مي گويد: "اين زني است كه سخن به سجع و قافيه گويد و به جان خودم همانا پدرش سخن به سجع مي گفت و شاعر بود".
حضرت در مجلس يزيد چنان فصاحت و بلاغت سر داده، جنايات يزيد را بر حاضران در مجلس آشكار نمود كه يزيد خويشتن را حيران ديد و مجلسي را كه براي افتخار خود تنظيم كرده بود موجب رسوايي و افتضاح او شد. اين سخنان به اطراف پايتخت سرايت كرد و بني اميه منفور و مورد غضب مسلمين شدند و يزيد را آشكارا لعن كردند و يزيدي كه مي خواست براي پيروزي خود جشنها بگيرد، با سخنان اين بانو چنان پست شد كه چاره اي نديد جز اينكه قتل حسين را از خود دفع كند و به ابن زياد نسبت دهد و در مجلس به صراحت گفت: "خدا لعنت كند پسر مرجانه را، من به قتل حسين راضي نبودم. ابن زياد عجله كرد و او را به قتل رسانيد!"
آري عمق سخنان زينب كبري تا اندازه اي بود كه شايد بتوان روح و كالبد امروزين واقعه عظيم عاشورا را برگرفته از روح متعالي سخنان اين بانوي فرزانه دانست و در اين بيانات شيوا جستجو كرد.
عصر عاشورا در واقع آغازگر عاشوراي ديگري است كه حاوي نكات و مفاهيم عاشوراي حسيني است. عاشورايي كه خالق آن زينب است و مسير آن را اين بانوي بزرگ به همراه امام سجاد تعيين مي كند، كساني كه يادگاران حماسه خونين عاشورايند و اين بار بايد پيروزي خون بر شمشير را در قالب جملاتي از اهداف حسين و يارانش بيان كنند.
و بايد گفت كار زينبي دختر زهراي اطهر كم از حماسه حسيني دردانه علي مرتضي ندارد و به واقع زينب آغازگر حركتي است كه حسين از ابتدا براي تبيين اين حركت و اهداف آن گام در سرزمين كربلا نهاد و با نثار خون خود و اهل بيت و يارانش تخم نهال عزت و سربلندي را كاشت تا زينب با نطق هاي آتشينش آن را نهالي بارور سازد و سجاد اين نهال را به درختي تنوند مبدل كند تا امروز همه حركت هاي انقلابي در سايه اين درخت عظيم بارور شوند و اوج گيرند.
زينب جغرافياي كربلا را گسترش داد
يكي از اساتيد گروه تاريخ دانشگاه لرستان نيز در اين رابطه به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: امام حسين (ع) هر چند به لحاظ فيزيكي به عنوان يك انسان از صحنه حيات محو شد ولي ديدگاه و فلسفه قيام او ماند و ماندگار شد.
دكتر روح الله بهرامي با تاكيد بر اينكه حسين واقعي فلسفه و ديدگاه او بود نه جسم و كالبد، بيان داشت: آنچه روح و جوهره نهضت امام حسين (ع) بود فكر و فلسفه و هدف اين نهضت بزرگ بود كه اين تفكر و ديدگاه حاملاني نيز داشت.
وي با اشاره به اينكه حاملان پيام نهضت حسيني نيز به موازات اين فكر تاثير زيادي در بقاي اين نهضت داشتند، يادآور شد: زينب نخستين زن آزاده اي بود كه رسالت عاشورا و اهداف امام حسين (ع) را حمل كرد و در كوچه و بازار كوفه و در مسير حركت كاروان اسرا به گوش مردم رساند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: زينب با خطبه هاي آتشين و نكته سنجي هاي خود به گونه اي كه پريشاني در سخنانش راه نداشت همه عقل ها را مبهوت و گناهكاران را رسوا كرد.
بهرامي با بيان اينكه زينب ملاك و نمونه يك زن شجاع است، افزود: خطبه هاي اين بانوي گرامي در مقابل عبيدالله ابن زياد و يزيد جزء جزء فجايع بني اميه در عاشورا را بيان كرد و در شناساندن قيام حسيني تاثيري شگرف داشت.
وي زينب را اسطوره جاودانه زن مسلمان بافضيلت و منطق خواند و يادآور شد: اگر زينب حامل ميراث و انتقال دهنده تحولات و اهداف نهضت نبود شايد بخشي از آن هدف اصلي قيام حسيني به تحقق نمي رسيد.
استاد گروه تاريخ دانشگاه لرستان با تاكيد بر اينكه زينب جغرافياي كربلا را گسترش داد و مصائب عاشورا را آشكار كرد، بيان داشت: زينب بود كه كربلا را از كربلا بيرون آورد و شهر به شهر و در طول مسير كاروان و در بارگاه شام به همگان معرفي كرد.
پنجشنبه 19 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]