تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803932812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واقعه كربلا عوامل و زمينه هاي فكري فرهنگي اجتماعي و سياسي ـ 4


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: واقعه كربلا عوامل و زمينه هاي فكري فرهنگي اجتماعي و سياسي ـ 4
گروه « مرجئه » و ترويج تفكر التقاطي « ايمان و اسلام بدون عمل » براي تثبيت نظام جور بني اميه
يكي ديگر از جريان هاي انحرافي و التقاطي كه به دست حاكمان بني اميه در جامعه ترويج گرديد تا به اين وسيله عملكردهاي خلاف شرع خود را توجيه شرعي و مذهبي نمايند و مردم را از اسلام نبوي جدا سازند و به اسلام اموي انس و الفت دهند و به دنبال آن جنايت هاي بزرگي همچون شكنجه و تبعيد و قطع دست و پا و كشتار بي رحمانه شيعيان حضرت علي (ع ) را به راحتي و سهولت مرتكب شوند و از اين ها وحشتناك تر فاجعه جانسوز كربلا را با به خاك و خون كشاندن حضرت امام حسين (ع ) و فرزندان و يارانش به انجام رسانند تفكر باطل گروه « مرجئه » مي باشد.
گروه مرجئه معتقد بودند كه ايمان و اعتقاد به خداوند براي پايبندي به اسلام و در كسوت مسلماني درآمدن كافي مي باشد و نيازي به عمل به تكاليف و واجبات ديني نمي باشد! آنان اعلام مي كردند : « ايمان يعني تصديق به زبان نه به عمل » و از اين طريق به اين نتيجه گيري مي رسيدند كه با داشتن ايمان انجام گناهان به انسان هيچ آسيب و زياني نمي رساند!
بنيان گذاران و طرفداران اين تفكر انحرافي مي گفتند هر فسق و معصيتي را كه توسط افراد مسلمان صورت گيرد بايد به روز قيامت ارجا داد تا خداوند درباره آن تصميم بگيرد. آنان به اشتباه و خطا اين آيه قرآن را پشتوانه تفكر خود قرار مي دادند :
« و آخرون مرجون لامرالله اما يعذبهم و اما يتوب عليهم والله عليم حكيم »
« برخي ديگر از گناهكاران آنهايي هستند كه كارشان بر مشيت خدا موقوف است كه يا به عدل آنان را عذاب مي كند و يا به لطف و رحمت از گناهشان درمي گذرد و خداوند دانا و به حكمت نظام آفرينش آگاه است . » (1 )
اين تفكر التقاطي آنارشيسم و هرج و مرج را در جامعه ترويج مي كند و امنيت عمومي را مختل مي نمايد و جان و مال و ناموس و آبروي مردم را در معرض تهاجم و تهتك قرار مي دهد زيرا اسلام را در اعتقاد به خدا محدود مي كند و احكام و قوانين قضايي و جزايي و حدود و قصاص را براي مجازات جانيان و متجاوزان نفي مي نمايد.
« جهم بن صفوان » كه يكي از پيشوايان مرجئه مي باشد به حدي در اين باطل و انحراف پيش مي تازد و به افراط مي گرايد كه اعلام مي كند ايمان عقيده دل است و كسي كه در دل معتقد باشد مومن خواهد بود اگرچه به زبان كفر بگويد و بت بپرستد يا در جامعه و شهرهاي مسلمين به ديانت يهوديان و مسيحيان گرايش يابد و صليب را پرستش نمايد و سخن از تثليث بگويد و در همين حال بميرد. چنين كسي در پيشگاه خداوند مومن است و دوست خدا و از اهل بهشت به شمار مي رود! (2 )
اين گروه به حكومت و سلطه بني اميه رضايت دادند و با شيعيان علي (ع ) به شدت مخالفت ورزيدند. عقايد مرجئه با عقايد درباريان اموي توافق كامل داشت كه همواره با شيعه عناد مي ورزيدند و در همان حال مسيحيان و ديگر مردم غيرمسلمان را دوست مي داشتند و براي آنان اهميت قائل بودند و به مقامات عالي صعود مي دادند. اين مسيحيان پايبند مقاصد و منافع خويش بودند و خود را با مقتضيات زمان هماهنگ مي كردند و به هر سو كه باد مي وزيد حركت مي كردند . (3 )
به طور طبيعي و با اعتقاد باطلي كه مرجئه داشتند و بر آن اساس اسلام را « ايمان بدون عمل » مي دانستند اصل « جهاد » را به سهولت از زندگي خود خارج كردند و به دم غنيمتي و انزوا متمايل شدند و اين همان هدفي بود كه حكام بني اميه آن را مي طلبيدند و در صدد نشر آن در جامعه بودند تا اولا هر فسق و گناه و معصيتي را به راحتي و بدون مانع مرتكب شوند و با طرفداري از « اسلام منهاي عمل » خود را مقصر نپندارند. ثانيا در سطح كلان تمام اهداف و مقاصد سياسي و حكومتي خويش از جمله سركوب شيعيان علي (ع ) و نهضت هاي رهايي بخش اسلامي را محقق گردانند و هر قتل و خيانت و جنايتي را كه انجام مي دهند توجيه كنند. ثالثا مسلماناني را در جامعه بپرورند كه نه تنها به اصل قرآني و قانون صريح اسلامي « جهاد » اعتنا نكنند و آن را از حيات اجتماعي خويش حذف نمايند بلكه هر گرايش فكري و عملي در مسير جهاد و مبارزه با حكمرانان بني اميه را باطل و مخالف با اسلام اعلام نمايند و توده هاي مردم را به اين انديشه و باور معتقد و پايبند نمايند كه وقتي دين در ايمان و اعتقاد خلاصه و محدود مي شود و نيازي به انجام تكاليف اسلامي نمي باشد و هيچ فسق و گناه و جنايتي انسان را از كسوت ديانت خارج نمي كند مخالفت و جهاد و مبارزه با حكومت بني اميه نيز جايز و صحيح نمي باشد و هر كس كه چنين كند محكوم است و به همين دليل قيام و نهضت حسيني پيشاپيش محكوم مي باشد و سركوب آن لازم است !
تفكر باطل گروه مرجئه در شرايطي در جامعه اسلامي نشر و گسترش مي يابد كه آيات صريح قرآن كريم آن را به طور مطلق طرد و نفي مي نمايد :
از نگاه تعاليم صريح قرآن خداوند سرنوشت هيچ قوم و ملتي را تغيير نمي دهد مگر آن كه آنان خود با اقدام و تلاش عملي در صدد ايجاد تحول در خود برآيند . (4 )
قرآن كريم به اهل ايمان فرمان مي دهد كه در صدد تحقق عدالت در جامعه برآيند و در انجام اين مسئوليت اجتماعي كوشا باشند . (5 )
تعاون و همگرايي و مشاركت اجتماعي يكي ديگر از دستورالعمل هاي آشكار الهي براي مسلمانان مي باشد كه با « عمل » محقق مي گردد . (6 )
فرمان صريح به كسب آمادگي هاي رزمي و تهيه تجهيزات نظامي و تشكيل لشكر نيرومند براي مقابله با دشمنان از ديگر توصيه هاي عملي اسلام به اهل ايمان مي باشد . (7 )
جهاد با كفار و منافقان (8 ) مبارزه با پيشوايان كفر و ضلالت (9 ) نبرد براي دفع فتنه از روي زمين (10 ) و اعلام رجحان و برتري و فضيلت جهادكنندگان بر نشستگان (11 ) از جمله دستورالعمل هاي صريح قرآن كريم مي باشد كه عمل مطلق است .
امر به معروف و نهي از منكر كه يك اصل و قانون واجب الهي مي باشد و همه ايمان آورندگان را به تلاش و فعاليت براي نشر نيكي و صلاح و هر خير و عمل صالح فرمان مي دهد و با هرگونه گناه و فسق و فساد و ظلم و تباهي به مخالفت وامي دارد از مصاديق بارز ترغيب به « عمل » در اسلام است . (12 )
و همچنين عبارت « الذين آمنوا و عملواالصالحات » در بسياري از آيات نشان از پيوند ناگسستني « ايمان و عمل » دارد . (13 )
با اين وصف بايد اذعان و اعتراف نمود كه شكل گيري گروه « مرجئه » و تلاش بني اميه در نشر و ترويج اين تفكر التقاطي و انحرافي با ترفند و نيرنگ هاي دقيق و فراگير صورت گرفته است كه در اثر آن توانسته در جامعه آن روز مسلمين به گونه اي انحراف و انحطاط ايجاد نمايد كه « اسلام » با تمام قوانين جامع و ارزش هاي متعالي آن به اعتقاد به خدا محدود شود و هرگونه گرايش عملي نفي گردد و به اين وسيله ظلم و جور فساد و تباهي قتل و كشتار غارت و چپاول و هر نوع خيانت و جنايت « مباح » اعلام شود و به اين وسيله خون مقدس امام حسين (ع ) و يارانش بر خاك تفتيده كربلا فرو ريزد و نه تنها مخالفتي را موجب نگردد كه از اين فاجعه بزرگ حمايت نيز بشود آن هم نه توسط كافران و مشركان و ملحدان كه از جانب مسلمانان ! و اهل قبله ! م نماز و طاعت خدا!
پاورقي :
1 ـ قرآن كريم سوره توبه (9 ) آيه 106
2 ـ تاريخ سياسي اسلام دكتر حسن ابراهيم حسن انتشارات جاويدان ص 409
3 ـ همان منبع ص 410
4 ـ سوره رعد (13 ) آيه 11
5 ـ سوره نسا (4 ) آيه 135
6 ـ سوره مائده (5 ) آيه 2
7 ـ سوره انفال (8 ) آيه 60
8 ـ سوره تحريم (66 ) آيه 9
9 ـ سوره توبه (9 ) آيه 12
10 ـ سوره انفال (8 ) آيه 39
11 ـ سوره نسا (4 ) آيه 95
12 ـ سوره آل عمران (3 ) آيه 104
13 ـ سوره مريم (19 ) آيه 96 سوره عصر (103 ) آيه 3
گروه التقاطي « مرجئه » اعلام مي كردند كه ايمان يعني تصديق به زبان نه به عمل و از اين طريق به اين نتيجه گيري مي رسيدند كه با داشتن ايمان انجام گناهان به انسان هيچ آسيب و زياني نمي رساند!
بني اميه با نشر ترويج تفكر فرقه مرجئه قصد داشتند اولا اهداف و مقاصد سياسي و حكومتي خويش از جمله سركوب شيعيان علي (ع ) و نهضت هاي رهايي بخش اسلامي را محقق گردانند و جنايات خويش را توجيه كنند. ثانيا مسلماناني را در جامعه بپرورند كه با اعتقاد به اصل « اسلام و ايمان بدون عمل » به زندگي دم غنيمتي روي آورند و اصل قرآني « جهاد » را رها سازند و هر مبارزه و قيامي عليه بني اميه از جمله قيام امام حسين (ع ) را پيشاپيش محكوم نمايند!
 پنجشنبه 12 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن