واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تمام خوبي ها و راستي هاي جهان خلاصه مي شود در حركت توحيدي و الهي امام حسين (ع) كه آزادگي و آزاد منشي را براي نوع بشر در همه اعصار رقم زد. امام حسين (ع) مجاهدترين مومن و مسلمان در راه خدا، عالم ترين فقيه جامع الشرايط و داناترين فرد روزگار خويش و از عالمان بزرگ حلقه ناگسستني ائمه اطهار (ع) است. علم امام حسين(ع) در راه جهاد براي خدا و مقابله با انحرافات ديني پس از رحلت رسول الله (ص) يكي از بي نظيرترين حادثه ها و رخدادهاي توحيدي را رقم مي زند كه در تاريخ بشر اين نوع حركت ايثارگرانه و از خودگذشتگي توحيدي را مردم زمانه، تنها در قامت ابراهيم پيامبر ديده بودند. قيام تاريخي و توحيدي امام تنها درمقابله با ظلم دستگاه فساد يزيد زمان كه فردي كوچك و ذليل بود، خلاصه نمي شود، بلكه حركت توحيدي امام حسين (ع) مقابله با جهالت بشر است تا با اين حركت خويش به انسان گرفتار در ماديات، آگاهي و بصيرت بخشد. نخستين انحرافي كه بعد از رحلت پيامبر (ص) ايجاد شد، انحراف از مسير ولايت بود، تا به واسطه آن مردم را از ولايتي ائمه اطهار (ع) دور كنند و همين دوري از ولايت، منشا تمام بدبختي هاي امت اسلامي در دوران امويه شد و امام حسين (ع) به عنوان ولي و مرجع تقليد مردم با جهاد در راه خدا، درمقابل اين انحراف برنامه ريزي شده امويان ايستادگي كرد. انحراف امويان به گونه اي بود كه تمام تلاش و زحمات همه انبيا را به باد مي داد و اگر امام حسين (ع) قيام نمي كرد همه رسالت انبيا در عصر جاهليت اموي نابود مي شد. انحراف در اسلام در دوران يزيد ازسوي امويان با دقت و برنامه ريزي انجام شد تا اسلام ناب محمدي(ص) را به اسلام اشرافگري اموي تبديل كنند و حاصل تمام مجاهدت هاي پيامبر اسلام (ص) و حضرت امام علي (ع) را به دل خواه خود تغيير دهند. ائمه اطهار (ع) منشا تحولات عميق در عصر خود بودند و سيدالشهدا (ع) مكتب جهاد و شهادت را پايه گذاري كرد، كه موج آن تا قيامت باقي خواهد ماند، مكتبي كه اقتدار و عزت اسلامي مبتني بر جهاد و شهادت قرار گرفت و تا هميشه تاريخ پويا و قائم خواهد ماند. امام حسين (ع) در عصر خويش، پايه گذار تحول فرهنگي در جامعه اسلامي شد و قيام علمي و توحيدي و جهادي ايشان به منظور معرفي چهره اسلام ناب محمدي (ص) به جامعه و زدودن شبهات از دامن اسلام ناب محمدي (ص)بود. حاكميت غير ديني امويان سبب انحرافات سياسي، اجتماعي و فقر فرهنگي در لايه هاي جامعه اسلامي شده بود و امويان مانع رشد و تعالي جوامع اسلامي پس از رحلت پيامبر (ص) و شهادت امام علي و امام حسن (ع) شدند و تنها راه نجات جامعه اسلامي، صلابت عاشورا بود كه تا هميشه تاريخ بشريت، چشمه سار آزادي و آزادمردي باقي خواهد ماند و هر انسان طالب حق و حقيقت براي رسيدن به آزادگي و عدالت بايد قدري از معارف اين چشمه را درك كند. نهضت عاشورا و قيام امام حسين(ع) آنچنان نفوذ دارد كه نه تنها مسلمانان بلكه پيروان تمام اديان و مذاهب بر عمق و عظمت اين حادثه و معنويت آن معترف مي باشند و پيام حسين (ع) تا پايان دنيا به عنوان ناب ترين شعار عدالت خواهي و آزادگي به هنگام ظلم و بيداد در هر جاي اين كره خاكي سروده خواهد شد. بسياري از انديشمندان و بزرگان اديان مختلف به دنبال سالها پژوهش و تحقيق در زمينه فلسفه قيام عاشورا و نهضت حسيني ابراز عقيده كرده اند كه قيام امام حسين (ع) نشات گرفته از قدرت الهي بود و امام حسين (ع) با اين حركت خويش قصد داشت دين اسلام و سيره پيامبر (ص) را براي هميشه جاويد سازد تا در گذر ايام دستخوش تحريف و دگرگوني نشود. چارلز ديكنز به عنوان يكي از نويسندگان بزرگ جهان مي نويسد:اگر منظور امام حسين(ع) جنگ در راه خواسته هاي دنيايي بود، من نمي فهميدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنين حكم مي كند كه او فقط به خاطر اسلام، فداكاري خويش را انجام داد. همچنين از نگاه جرج جردان دانشمند مسيحي، امام حسين (ع) مظهر علم و دانايي است و اين نويسنده يادآور مي شود:وقتي يزيد مردم را تشويق به قتل حسين(ع) و مامور به خونريزي مي كرد، سپاهيان يزد مي گفتند چه مبلغ مي دهي؟ اما انصار حسين(ع) به او مي گفتند، ما با تو هستيم. اگر هفتاد بار كشته شويم،باز مي خواهيم در ركابت جنگ كنيم و كشته شويم . آنتوان بارا از پژوهشگران مسيحي است كه در كتابحسين در انديشه مسيحيت خود حقيقت شخصيت امام حسين(ع) را اينگونه بيان كرده است: من درمورد زندگي و حركت حسين(ع) بيشتر به بعد انقلابي شخصيت ايشان شيفته شده ام، چرا كه آن حضرت در مرام نامه قيام خود اعلام مي كند:من از روي هوسراني و خوشگذراني و براي فساد و ستمگري قيام نكرده ام بلكه قيام من براي اصلاح در امت جدم و براي امر به معروف و نهي از منكر و حركت براساس سيره جد و پدرم است. اين نويسنده ادامه مي دهد:بعد ديگر شخصيت امام حسين (ع) كه مرا شيفته خود كرده، تواضع ايشان در كنار روح انقلابي است، اين دو خصيصه نمي تواند در يك شخص جمع شود. تواضع، از صفات و ويژگي هاي برگزيدگان خداست، برگزيدگان درعين احساس عزت و آزادگي و سرافرازي در برابر دشمنان، تواضع خاص خود را دارند، اين بعد عظيمي است كه از ويژگي امام به شمار مي رود. توماس كارلايل فيلسوف و مورخ اروپايي نيز معتقد است:بهترين درسي كه از كربلا مي گيريم، اين است كه امام حسين(ع) و يارانش ايمان استوار به خدا داشتند و پيروزي امام حسين(ع) با وجود اقليتي كه داشت، باعث شگفتي من است. همچنين ادوارد براون از پژوهشگران معروف جهان مي گويد: آيا قلبي پيدا مي شود كه وقتي درباره كربلا سخن مي شنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟ حتي غير مسلمانان نيز نمي توانند پاكي روح را در اين نبرد حق عليه باطل انكار كنند. چه بسيارند دانشمندان و انديشمندان غير مسلمان و مسلمان كه درباره وِيژگي هاي علمي و عملي سيد و سالار شهيدان نوشته اند. عبرت هاي عاشورايي براي نسل هاي آينده باقي خواهد ماند چرا كه آنها كه از جهاد توحيدي در ركاب امام حسين (ع)باز ماندند، زير بار تاريخ دفن شدند و آنها كه در ركاب امام حسين (ع) قدم در راه جهاد توحيدي گذاشتند تا ابد مانا و استوار شدند. انقلاب اسلامي ايران نيز در فطرت خود ريشه در انقلاب عاشورايي عالم و مجاهد بزرگ آزادي، امام حسين (ع) دارد چرا كه محرم و عاشورا خون جاري در رگهاي مردم ايران و ايرانيان در همه عصرهاي تاريخ است. گزارش تحقيقي از محمود رييسي 7359/671
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 646]