تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820924645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با استفاده از روشهاي زيستي؛ خاك آلوده به نفت ، پاكسازي مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با استفاده از روشهاي زيستي؛ خاك آلوده به نفت ، پاكسازي مي‌شوند
جام جم آنلاين: محققان مركز بيوتكنولوژي پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از روشهاي زيستي موفق به پاكسازي خاكهاي آلوده به تركيبات نفتي شدند.


سيد محمد مهدي دستغيب مجري طرح در گفتگو با مهر با بيان اينكه سالانه در دنيا حدود 6 ميليون تن نفت وارد محيط زيست مي شود، گفت: نشت و گسترش آلودگي هاي نفتي در بخشهاي مختلف صنعت نفت اعم از مناطق توليد نفت، پالايشگاهها و خطوط حمل و نقل در اثر ناكارآمدي فرآيندها و بروز سوانح امري اجتناب ناپذير است. اين آلاينده ها علاوه بر به خطر انداختن سلامت انسانها، لطمات زيادي براي محيط زيست به همراه دارد.

وي افزود: با توجه به وسعت فعاليتهاي نفتي در كشور نياز به روشهاي پاكسازي كارا، اقتصادي و سازگار با محيط زيست براي رفع آلودگي از خاكهاي آغشته به نفت احساس مي شود. اين در حالي است كه علي رغم تجربه جهاني در اين زمينه و ثبت شركتهاي متعدد كه عمليات پاكسازي خاكهاي آلوده به تركيبات نفتي را به صورت خدمات ارائه مي دهند، تجربه انجام پروژه ميداني پاكسازي زيستي خاك در كشور ما وجود نداشت.

دستغيب پاكسازي زيستي را يكي از روشهاي اصلي پاكسازي محيطي دانست و ادامه داد: در اين روش از موجودات زنده به ويژه باكتريها، قارچها و گياهان به منظور تجزيه آلاينده هاي محيطي و تبديل آنها به تركيبات غيرسمي استفاده مي شود.

مجري طرح با تاكيد بر اينكه اكثر تركيبات هيدروكربني به راحتي توسط اين ميكروارگانيسم ها مصرف مي شود، خاطر نشان كرد: اين ميكروارگانيسم ها تركيبات هيدرو كربني را به دي اكسيدكربن، بيومس و يا محصولات ديگر تبديل مي كنند.

وي تاكيد كرد: كارايي و سرعت فرآيند تجزيه هيدروكربنها به نوع تركيبات آلاينده، طبيعت ماده‌ آلوده شده با تركيبات نفتي، شرايط محيطي و ويژگيهاي جمعيت ميكروبي بستگي دارد.

اين پژوهشگر به ويژگيهاي اين روش اشاره كرد و اظهار داشت: برخلاف بسياري از روشهاي متداول كه مشكل آلودگي را صرفا به گونه اي ديگر تبديل مي ‌كنند و يا آلاينده را به بستر ديگري منتقل مي كنند، پالايش زيستي با صرف كمترين هزينه، توانايي حذف دائم آلاينده ها با تبديل آنها به مواد بي‌خطر را دارد.

دستغيب از اجراي پايلوت اين طرح خبر داد و افزود: پژوهشگاه صنعت نفت به منظور كسب و توسعه دانش فني، ضمن برقراري ارتباط سازنده با شركتهاي بين المللي صاحب تكنولوژي، فعاليتهاي آزمايشگاهي متمركزي بر روي تكنولوژي پاكسازي زيستي خاكهاي آلوده انجام داده است و در حال حاضر اين فرآيند در حال اجرا در مقياس پايلوت است.

وي ابراز اميدواري كرد كه با اجراي موفق پايلوت اين طرح، زيرساختهاي لازم براي پياده سازي فرآيند در مقياس ميداني در آينده نزديك فراهم شود.

راه اندازي كلكسيون ميكروبي

مجري طرح به راه اندازي كلكسيون ميكروبي در مركز تحقيقات بيوتكنولوژي پژوهشگاه نفت اشاره كرد و افزود: يكي از اهداف اصلي اجراي اين پژوهش شناسايي، حفاظت و به كار بستن پتانسيل ميكروارگانيسم هاي بومي موجود در خاكهاي كشور است كه مسلما در مقايسه با نمونه هاي تجاري، سازگاري بهتري با شرايط اقليمي كشور ما خواهند داشت. از اين رو به منظور حفاظت از اين ذخاير ژنتيكي، كلكسيون ميكروبي مجهزي در مركز بيوتكنولوژي شكل گرفته است كه قادر است با روشهاي جديد و كاملا مطمئن باكتريهاي جداسازي شده را شناسايي و براي مدت طولاني نگهداري كند.

وي، پايش ميكروبي آبهاي صنعتي و مهار خوردگي ميكروبي، پژوهش در زمينه ازدياد برداشت ميكروبي از طريق پاكسازي ديوارههاي چاه، بررسي ارتقاي كيفيت نفت و فرآورده هاي نفتي از طريق روشهاي ميكروبي- آنزيمي، تلاش براي استفاده از دامولسيفايرهاي زيستي براي جداسازي آب و نفت و ارزيابي اثرات زيست محيطي فعاليت هاي صنعت نفت از طريق پايش تنوع زيستي با استفاده از روش نوين DNA Barcoding را از ديگر اقدامات مركز تحقيقات بيوتكنولوژي پژوهشگاه نفت ذكر كرد.
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 888]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن