تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821077075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت وحدت ملي از نگاه مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: دولت وحدت ملي از نگاه مجلس
جام جم آنلاين: چندي پيش طرح دولت وحدت ملي از سوي چهره شاخص اصولگرايي، علي‌اكبر ناطق‌نوري مطرح و در آن راه موفقيت كشور استفاده از همه نيروهاي موجود انقلاب اعلام شد البته چنين طرحي هم با استقبال برخي نيروهاي سياسي كشور مواجه شد و هم مخالفت برخي ديگر را در پي داشت.


براساس آنچه مدنظر بزرگان انقلاب از جمله هاشمي رفسنجاني است، اين طرح تنها در برگيرنده وحدت و انسجام نيروهاي انقلاب است و زمينه مشاركت نيروهاي درون نظام را فراهم مي‌كند.

علي‌اكبر هاشمي رفسنجاني وحدت فوري را نياز اصلي كشور دانسته و با اشاره به خطرات، از جمله تهديدهاي آمريكا تشكيل دولت وحدت ملي را يك ضرورت عنوان كرده است.

هاشمي در تشريح ويژگي‌هاي طرح دولت وحدت ملي انتساب اين طرح به اصلاح‌طلبان را رد و تاكيد كرده است اين طرح ابتدا از سوي علي‌اكبر ناطق‌نوري مطرح شده و متعلق به اصلاح‌طلبان نيست.

علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز اعلام كرد كه اگر دولت وحدت ملي و ائتلافي براي ساخت كشور استفاده شود بسيار خوب است؛ اما اگر تبديل به دعواهايي شود كه امروز وجود دارد، مسلما دولت ائتلافي خوب نيست.

ايده دولت وحدت ملي با استقبال برخي اصلاح‌طلبان از جمله حزب كارگزاران مواجه شد؛ اما ديگر طيف‌هاي اين تفكر چندان روي خوشي به اين طرح نشان ندادند. برگزاري همايش 30 سال قانونگذاري و نظارت در جمهوري اسلامي را نيز مي‌توان قدمي به سوي دولت وحدت ملي عنوان كرد.

حضور سياسيوني كه از ابتداي انقلاب حضور فعال داشتند و نمايندگان ادوار در همايشي كه از سوي رئيس‌ مجلس شوراي اسلامي برپا شد نيز از ديدگاه ناظران اولين قدم در تشكيل اين وحدت بود.

اما با وجود گذشت چند روز از اين موضوع، واكنش‌ها به اين ايده همچنان در جامعه بازتاب‌هاي خود را دارد. به طوري‌كه محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام طي اظهارنظري بر تشكيل دولت ائتلافي درون جناح اصولگرايان تاكيد كرده است.

وي طي نامه‌اي خطاب به سران سه قوه، سران نظام و احزاب سياسي كشور، طرح پيشنهادي خود مبني بر دولت ائتلافي را تشريح و اعلام كرده طرح دولت وحدت ملي به توافق بين سران جناح‌ها بازمي‌گردد؛ اما دولت ائتلافي در درون جناح‌ها به وجود مي‌آيد.

در مجلس نيز اين موضوع موافق و مخالفي دارد، برخي تشكيل چنين دولتي را بدون ضرورت عنوان و آن را دولت چندصدايي معرفي كردند.

برخي نيز اعلام چنين طرحي را در مقابله با دولت محمود احمدي‌نژاد و مخالفت با وي عنوان كرده‌اند، به طوري‌كه پرويز سروري از اعضاي شاخص اصولگرايان اعلام كرد: افرادي كه دولت وحدت ملي را مطرح مي‌كنند، خودشان مي‌دانند اين نوع دولت در كشور جايي ندارد و بلايي خانمانسوز براي جامعه است.

اجزاي متضاد نمي‌توانند دور هم ‌به نتيجه برسند

حسين فدايي، دبيركل جمعيت ايثارگران نيز در ارزيابي خود از طرح وحدت ملي تاكيد كرد كه اجزاي متضاد نمي‌توانند دور هم به نتيجه برسند.

نماينده تهران درخصوص موضوع و محتواي دولت وحدت ملي آن را غيرمنطقي ندانست؛ اما خاطرنشان كرد بايد ديد كه بحث وحدت ملي با چه هدفي دنبال شده است؟

حسين‌ فدايي با اشاره به طرح وحدت ملي كه مورد استقبال طيف‌هاي اصلاح‌طلب قرار گرفته اعلام كرد: در 3 حوزه اجزاي تشكيل‌دهنده، موضوع و محتوا و هدف تشكيل دولت وحدت ملي هيچ ربط منطقي و سنخيتي وجود ندارد، به همين دليل اين طرح به نتيجه نخواهد رسيد.

وي در ادامه افزود ائتلاف انتخابات زماني شكل مي‌گيرد كه اجزاي آن به لحاظ فكري به يك طيف سياسي نزديك باشند و دور يكديگر جمع شوند. در غير اين‌صورت، 2 حزب سياسي متضاد كه دائما رقيب يكديگر هستند، چطور مي‌توانند با يكديگر وحدت كنند؟

طرح چنين دولتي به نفع كشور نيست

روح‌الله حسينيان، نماينده تهران و يكي از اصولگرايان نزديك به دولت نهم نيز با اعلام بي‌اطلاعي از انگيزه كساني كه چنين طرحي را مطرح كرده‌اند، تاكيد دارد كه طرح و بيان چنين دولتي نه به نفع اصولگرايان است و نه كشور.

وي با اشاره به اين‌كه چنين موضوعاتي در زمان‌هايي كه بحران در كشور وجود دارد مطرح مي‌شود، خاطر نشان كرد طرح چنين مطالبي در حال حاضر كه هيچ‌گونه خطري كشور را تهديد نمي‌كند، معنا ندارد.

فدايي: ائتلاف انتخاباتي زماني شكل مي‌گيرد كه اجزاي آن به لحاظ فكري به يك طيف سياسي نزديك باشند و بتوانند دور يكديگر جمع شوند

عضو فراكسيون اكثريت مجلس طرح وحدت ملي را براي كشورهايي چون عراق كه داراي اقليت‌ها و قوميت‌هاي مختلفي است ، مناسب دانست و تاكيد كرد كه وقتي حاكميت نمي‌تواند اكثريت قابل اعتنايي داشته باشد، دست به تشكيل دولت وحدت ملي مي‌زند.

حسينيان اعلام كرد در كشوري مثل ايران كه اكثريت حاكميت از اصلاح‌طلبان و اصولگرايان تشكيل مي‌شود، ديگر مطرح كردن طرح دولت ملي ضرورتي ندارد.

وحدت اصولگرايان و اصلاح‌طلبان به ضرر مردم است

حميدرضا حاجي‌‌بابايي، عضو فراكسيون اصولگرايان و هيات رئيسه مجلس نيز با تاكيد بر اين‌كه طرح دولت وحدت ملي بعد از اظهارات هاشمي رفسنجاني تنها متعلق به طيف اصولگرايان است، اعلام كرد كه وحدت ميان اصولگرايان و اصلاح‌طلبان قطعا به ضرر مردم است؛ چون در اين زمان ديگر منتقدي از قدرت وجود نخواهد داشت.

وي با تاكيد بر اين‌كه اين دولت‌هاي در سايه هستند كه دولت بر سر قدرت را نقد مي‌كنند، خاطرنشان كرد كه اگر 2 طيف با يكديگر تشكيل دولت بدهند، ديگر چه كسي مي‌تواند قدرت نقد آنها را داشته باشد؟ عضو هيات رئيسه مجلس و نماينده همدان طرح دولت وحدت ملي را قابل اجرا ندانست و بيان كرد طرح چنين مطالبي تنها به تقسيم قدرت برمي‌‌گردد.

حاجي‌بابايي اعلام كرد كه اين مردم هستند كه ائتلاف و وحدت را در جامعه ايجاد مي‌كنند.

ضرورتي براي تشكيل دولت وحدت ملي نيست

عزت‌الله يوسفيان ملا، نماينده آمل و عضو فراكسيون اكثريت نيز خاطرنشان كرد به دليل شرايط فعلي جامعه هيچ ضرورتي براي تشكيل دولت وحدت ملي در كشور نيست.

وي تشكيل دولت وحدت ملي را در زماني ضروري عنوان كرد كه در روند ارتباط ميان گروه‌ها و اشخاص شاخص سياسي اختلاف و چالشي وجود داشته باشد و تاكيد كرد سوال اين است كه آيا در شرايط فعلي بن‌بست و معضل غيرقابل حل در كشور وجود دارد كه نيازمند تشكيل چنين دولتي هستيم؟

دولت وحدت، مشابه دولت چندصدايي قديم

احمدعلي مقيمي، نماينده بهشهر و عضو ديگر فراكسيون اكثريت و اصولگراي مجلس، دولت وحدت ملي را مشابه دولت چندصدايي قديم دانست و تاكيد كرد ما با كساني كه آواز دولت وحدت ملي را سرمي‌دهند و هيچ پيشينه همراهي با انقلاب ، امام ره‌ و فرهنگ بسيجي ندارند ، چگونه مي‌توانيم براي زمينه‌سازي و فراهم شدن حكومت اسلامي با آنها در يك دولت باشيم و دولت وحدت ملي را تشكيل دهيم؟ وي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه هيچ ضرورتي براي تشكيل دولت وحدت ملي وجود ندارد، اعلام كرد كساني اين شعار را مطرح مي‌كنند كه در گذشته به دليل عملكردهاي بد، مردم به آنها «نه» بزرگي گفتند.

دولت وحدت با وضعيت ما همخواني ندارد

همچنين حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماينده اسلام‌آباد غرب تاكيد كرد دولت وحدت ملي مربوط به نظام‌هاي پارلماني چند حزبي است، لذا اين دولت با وضعيت جامعه ايراني همخواني ندارد.

عضو كميسيون امنيت ملي و فراكسيون اصولگرايان با اشاره به اين‌كه طرح چنين دولتي هماهنگ با نظام سياسي كشور نيست، خاطرنشان كرد كه تشكيل دولت وحدت ملي مربوط به چالش‌ها و جنگ‌هاي تبليغاتي است.

روشي مناسب براي رسيدن به وحدت

اما عوض حيدرپور، نماينده شهرضا و عضو فراكسيون اصولگرايان نظر ديگري دارد و تشكيل دولت وحدت ملي را روشي مناسب براي رسيدن به وحدت مي‌داند و تاكيد دارد كه در سايه اين وحدت است كه مي‌توان از نيروهاي كاركشته انقلاب كه طي 30 سال توانمندي‌هاي زيادي را در نظام جمهوري اسلامي ايران به خرج داده‌اند، استفاده كرد.

وي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر نيروهاي بسياري كه در گذشته منشأ اثرات و بركات زيادي براي انقلاب بوده‌اند از دايره خدمت كنار گذاشته شده‌اند، اعلام كرد كه حيف و دريغ است كه از كساني كه اين انقلاب را بنيان گذاشته‌اند، استفاده نشود.

اين نيروي اصولگراي مجلس با تاكيد بر اين‌كه معتقد به دولت وحدت ملي است، گفت: زماني‌كه ما منابع را ملي مي‌دانيم و نفت را جزو منابع كشور اعلام مي‌كنيم، اگر نيروهاي انساني كشور را جزو اين منابع ندانيم، قطعا موفق نخواهيم بود.

وي طرح دولت وحدت ملي كه از سوي بزرگان نظام مطرح شده است را به معناي عبور كردن از دولت نهم ندانست و تاكيد كرد بهتر است كساني كه علاقه‌مند به خدمت هستند، از دايره كنار گذاشته نشوند.

وحدت جزو لاينفك موفقيت

مسعود پزشكيان، عضو فراكسيون اقليت و نماينده تبريز نيز وحدت را جزو لاينفك موفقيت در هر نظامي دانست و تاكيد كرد معتقدم اگر بخواهيم به هدف برسيم، وحدت يكي از اساسي‌ترين و اصولي‌ترين عناصر محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به اين‌كه سلايق متفاوت در هر دوره‌اي وجود دارند؛ اما در اصول نبايد سلايق را دخالت داد، اعلام كرد به هر حال جناح‌ها و گروه‌ها براساس قدرت و نفوذ خود سهمي را در دولت و تصميم‌گيري در سياست دارند و اگر ما بتوانيم همه مردم را وارد صحنه كنيم و سهمي در سياستگذاري و اجرا داشته باشيم، طبيعتا كشور با نيروهاي بيشتري به هدف مي‌رسد تا اين‌كه با 30 يا 50 درصد توان حركت كند.

وزير بهداشت و درمان دولت خاتمي تاكيد كرد يكي از اصول دين اسلام توحيد است كه يكي از شاخصه‌هاي آن وحدت دانسته شده است، پس هميشه بايد وحدت را جلوي ديدگانمان قرار دهيم.

فاطمه اميري
 شنبه 7 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن