تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798558910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اندر چیستی وحی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اندر چیستی وحی(2)
قرآن
سخن در بیان جیستی وحی بود. در گفتار پیشین معانی لغوی و اصطلاحی وحی به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت. گفته شد كه در ادبیات قرآن كریم، وحی كه همان جریان هدایت الهی است، تنها منحصر به هدایت فطری و تشریعی انسانها نیست بلكه مشتمل بر هدایت تكوینی و طبیعی موجودات بی جان همچون جمادات و نباتات و هدایت غریزی موجودات جاندار مانند حیوانات نیز می‌باشد.هر چند پدیده وحی مستقیما از قلمرو حس و تجربه افراد بشر بیرون است، ولی این نیرو را مانند بسیاری نیروهای دیگر از راه آثارش می‌توان شناخت.اینك در نوشتار حاضر در پی آنیم تا در حد امكان تبیین و تفسیری معقول و موجه از جریان فوق العاده ناشناخته وحی را ترسیم نماییم. از نظر روش شناسی در هر پژوهش، تعیین روش مناسب و هدفمند در حل اثر بخش مساله، ضروری و اجتناب ناپذیر است.از این رو در خصوص مساله وحی باید گفت تحلیل حقیقت وحی را نمی‌توان در پرتو روی‌آورد تجربی و داده های حسی و نیز روی آورد صرفا فلسفی و تاملات متدیك عقلانی انتظار داشت؛ چه آنكه پدیده وحی از یك سو فاقد خاصیت تكرار پذیری است و به هیچ روی نمی توان آنرا با محك آزمون و مشاهده سنجید و از سوی دیگر، این پدیده، با توجه به آنچه در باب برهان در كتب منطقی در خصوص شرایط مقدمات برهان گفته شده است، در قالب معیارهای متداول تئوریهای استنتاج قیاسی نیز نمی گنجد. بنابراین، می‌توان گفت حصول شناخت ما از این پدیده تنها از طریق لوازم، آثار و علایم ْآن میسور است و دیگر هیچ؛ سخن استاد مطهری در این خصوص نكته‌آموز است: « هر چند پدیده وحی مستقیما از قلمرو حس و تجربه افراد بشر بیرون است، ولی این نیرو را مانند بسیاری نیروهای دیگر از راه آثارش می‌توان شناخت. وحی الهی تاثیر شگرف و عظیمی بر روی شخصیت حامل وحی یعنی شخص پیامبر می نماید؛ به حقیقت او را « مبعوث » می كند، یعنی نیروهای او را برمی‌انگیزد و انقلابی عمیق و عظیم در او به وجود می‌آورد و این انقلاب در جهت خیر و رشد و صلاح بشریت صورت می‌گیرد.»(1)از نظر پدیده شناسی، گواهی شخص پیامبر به عنوان حامل این پیام وحیانی و كسی كه در معرض مستقیم این رخداد غیبی است، منطقا كم ارزشتر از تبیین آن پدیده از زبان دیگران نیست.از نظر تاریخی، جای هیچگونه تردیدی نیست كه قرآن بر پیامبری امی و درس ناخوانده در قرن ششم میلادی فرو فرستاده شده است .او به گواهی جملگی مورخان ومعاصرانش از نظر كمالات عقلی، روحی، جسمی، و اخلاقی در عالیترین رتبه ایستاده است:تحلیل حقیقت وحی را نمی‌توان در پرتو روی‌آورد تجربی و داده های حسی و نیز روی آورد صرفا فلسفی و تاملات متدیك عقلانی انتظار داشت؛ چه آنكه پدیده وحی از یك سو فاقد خاصیت تكرار پذیری است و به هیچ روی نمی توان آنرا با محك آزمون و مشاهده سنجید و از سوی دیگر، این پدیده، با توجه به آنچه در باب برهان در كتب منطقی در خصوص شرایط مقدمات برهان گفته شده است، در قالب معیارهای متداول تئوریهای استنتاج قیاسی نیز نمی گنجد.« پیامبر در این سن كه دوران كمال عقلانی یك انسان است، خود را موضوع پدیده خارق العاده ای می‌یابد، صدایی كه او را می‌خواند و دعوت به خواندن می‌كند: «اقرا»، ولی او می داند كه امی است و خواندن نمی‌داند، اما این یك خواست روشن و صریح است .سپید پوشی كه سراسر افق را پر كرده است! او به خانه می‌آید تا بیارامد، اما همان گوینده رهایش نمی كند: «برخیز و انذار كن»! آیا خیال بر او غالب شده؟ ولی او هرگز تحت تاثیر خیالات و احساسات نزیسته است. او همیشه با خود و دیگران صادق و امین بوده است، او راست می گوید. این شهادت دوست و دشمن نسبت به همیشه زندگی اوست . (2) او نمی تواند خود را قانع كند كه این پدیده تظاهر خیال است. از سوی دیگر ظهور وحی مستقیم و بی‌واسطه در هر بار، آثارو عوارض ظاهری خاصی را نیز به همراه  دارد كه دیگران هم آنرا احساس و مشاهده می‌كنند. برای لحظاتی چهره اش سرخ می‌شود حتی در سردترین زمام عرق از جبین او جاری می‌شود بدنش سنگین و گرفته می‌شود:                                 «انا سنلقی علیك قولا ثقیلا»(3)                                           در حقیقت ما به زودی بر تو گفتاری گرانبار القا می‌كنیم.سپید پوشی كه سراسر افق را پر كرده است! او به خانه می‌آید تا بیارامد، اما همان گوینده رهایش نمی كند: «برخیز و انذار كن»! آیا خیال بر او غالب شده؟ ولی او هرگز تحت تاثیر خیالات و احساسات نزیسته است. او همیشه با خود و دیگران صادق و امین بوده است، او راست می گوید. این شهادت دوست و دشمن نسبت به همیشه زندگی اوست. سپس آیاتی را كه دریافت كرده است می خواند... مجموعه های پیامهای اولیه (علق، مدثر، مزمل، قلم، و حمد كه عتایق نام دارند) پیام ایمان ساز و اعتقادزا برای شخص پیامبر نسبت به پدیده غیبی وحی است و هنوز محتوای خاص موضعی بیرونی ندارد. از این پس دیگر او اطمینان كامل یافته است كه منبع این پیام الهی در درون ذات خود او و تابع خواستهای درونی او نیست، بلكه ناشی از یك نیروی مرموز و قاهر است كه بر او تظاهر می كند... .» (4)                                                                                                                                                      سایت تبیان                                                                                                                                             ابوالقاسم شكوری                                                                          مقاله گذشته:اندر چیستی وحی منابع:1- مطهری،مرتضی، مجموعه آثار، ج2، ص1572- بنگرید به: سبل الهدی و الرشاد الی سیره خیر العباد،11/3543- مزمل، 73/54- فصلنامه بینات، شماره هشتم، مقاله وحی در از زبان وحی،محمد باقر سعیدی روشن،ص48، با تلخیص.    





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 558]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن